IPTPP1/443-210/11-3/MW - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-210/11-3/MW Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego w zakresie "..." jeżeli infrastruktura tworząca kanalizację jako składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej oraz wpływu otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kanalizacji, jeżeli infrastruktura tworząca kanalizację zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej, przy czym przedmiotem wkładu nie będzie przedsiębiorstwo ani zorganizowana część przedsiębiorstwa;

* prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kanalizacji, jeżeli infrastruktura tworząca kanalizację - jako składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej;

* wpływu na zakres prawa do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej Gmina) planuje realizację projektu inwestycyjnego pn. "..." (dalej inwestycja). Celem projektu jest zapewnienie możliwości zgodnego z prawem zagospodarowania ścieków z gospodarstw indywidualnych poprzez:

a.

budowę przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w Gminie (kwestia odliczenia VAT w związku z budową tych obiektów nie stanowi przedmiotu złożonego wniosku),

b.

budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do działek oraz budowę przepompowni ścieków i oczyszczalni ścieków o wydajności 50 m#179;/d, wraz z odprowadzeniem ścieków do rowu otwartego (dalej: kanalizacja).

Aktualnie Gmina samodzielnie nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z zaspokajaniem potrzeb swoich mieszkańców w tym zakresie. Działalność ta jest prowadzona przez kapitałową spółkę komunalną ("spółka komunalna"), której Gmina jest 100% udziałowcem.

W odniesieniu do kanalizacji, Gmina planuje, że po zakończeniu całości inwestycji, dojdzie do przekazania kanalizacji spółce komunalnej w drodze wkładu niepieniężnego, oczyszczalnie przyzagrodowe pozostaną własnością właścicieli nieruchomości, na których zostaną wybudowane.

Przedmiotem wkładu będzie:

a.

infrastruktura techniczna, stanowiąca kanalizację, niebędącą zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, albo

b.

zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, na które będzie składała się wybudowana przez Gminę infrastruktura techniczna stanowiąca kanalizację.

Kanalizacja będzie wykorzystywana przez spółkę komunalną w prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z odpłatnym świadczeniem usług odprowadzania ścieków.

Na pokrycie części kosztów związanych z budową kanalizacji, Gmina otrzyma dofinansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem jako"Podatnik VAT czynny".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kanalizacji, jeżeli infrastruktura tworząca kanalizację, jako składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa - zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej.

Czy na zakres prawa do odliczenia wpłynie otrzymanie przez Gminę dofinansowanie na pokrycie części kosztów inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kanalizacji, także w sytuacji, w której infrastruktura, tworząca kanalizację - jako składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa - zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej. Na zakres prawa do odliczenia nie wpłynie otrzymanie przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).

Pierwszą kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w kontekście powołanego wyżej przepisu jest to, czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasadniczo za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Przedmiotowy przepis, pomimo tego, że ma generalnie zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego oraz organów i urzędów obsługujących te jednostki, to jednak nie będzie miał zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Gmina planuje bowiem dokonanie czynności odpłatnej, polegającej na wniesieniu wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej i w tym zamiarze buduje kanalizację. Tej okoliczności nie zmieni też sytuacja, w której przedmiotem wkładu byłaby zorganizowana część przedsiębiorstwa, na którą składałaby się kanalizacja.

W ocenie Gminy czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego, jako czynność o charakterze odpłatnym, podlega - co do zasady - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. O odpłatności wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej decyduje okoliczność, iż podmiot wnoszący aport otrzymuje w zamian odpowiednią wartość udziałów w spółce. Wydane przez spółkę udziały stanowią więc ekwiwalentne świadczenie wzajemne spółki na rzecz wspólnika wnoszącego wkład. W konsekwencji więc Gmina, realizując omawianą inwestycję z zamiarem jej późniejszego odpłatnego wykorzystania (jako wkład niepieniężny), działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i jako taki podatnik ma prawo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT- do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W ocenie Gminy prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługiwałoby jej również w sytuacji, w której kanalizacja byłaby wnoszona do spółki komunalnej jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. W tym wariancie, zgodnie z przepisami art. 6 pkt 1 ustawy VAT, czynność aportu nie podlegałaby wprawdzie opodatkowaniu VAT, jednak nie miałoby to znaczenia dla odliczenia podatku naliczonego.

Artykuł 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi dozwoloną opcję przewidzianą w art. 19 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 06.347.1), zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.

Takie następstwo prawne zostało przewidziane w art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje obowiązek korekty podatku naliczonego odliczonego przez zbywcę przedsiębiorstw lub jego zorganizowanej części, odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu jego składników, ciążący na podmiocie, który nabył przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część w sytuacji, zmiany zakresu prawa do odliczenia. Oznacza to, iż dokonany ewentualnie przez Gminę wkład w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w skład którego wchodziłby przedmiotowa kanalizacja), będzie neutralny z punktu widzenia odliczenia podatku naliczonego. Ewentualnej korekty odliczonego przez Gminę VAT musiałaby dokonywać spółka komunalna, oczywiście w sytuacji, gdyby nabyte składniki wykorzystywała do czynności innych niż dające prawo do odliczenia.

W ocenie Gminy na zakres prawa do odliczenia nie wpływa również okoliczność, że znaczna część kosztów całej inwestycji zostanie sfinansowana ze środków publicznych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Żaden z przepisów ustawy o VAT szczególności art. 88 i 88a, nie zawiera w tym zakresie ograniczeń. W konsekwencji więc Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego również od tej części, w jakiej nabyte towary i usług związane z realizacją inwestycji zostaną sfinansowane z powyższej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Natomiast w myśl art. 4 § 1 pkt 1 ww. ustawy, spółka osobowa oznacza - spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem aportu mogą być wszystkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą być one wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego mogą być zatem przedmioty majątkowe takie jak m.in. nieruchomości, rzeczy ruchome (wyposażenie). Zgodnie z tą regulacją z chwilą objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej podmiot wnoszący aport w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część uzyskuje przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1-4 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Ustawą, o której mowa w cytowanym art. 9 jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. tj. z 2011 Nr 45, poz. 236). Gospodarka komunalna, w rozumieniu tej ustawy, polega na wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji.

Tym samym przepis ten przesądza, iż do wnoszenia przez jednostki samorządu terytorialnego wkładów do spółek oraz obejmowania w nich udziałów i akcji powinny być wprost stosowane przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu cywilnego.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 43 ustawy o gospodarce komunalnej, mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Mienie jest instytucją prawa cywilnego, a wykonywanie uprawnień właścicielskich jest domeną prawa cywilnego i podejmowane w tym zakresie czynności mają charakter cywilnoprawny; należą do zakresu spraw jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, a nie jako organu administracji publicznej.

Jak wynika z cytowanego powyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina po zrealizowaniu przedsięwzięcia wytworzoną infrastrukturę planuje przekazać jako składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem do spółki komunalnej, która odpowiedzialna będzie za jego funkcjonowanie.

Jak wyżej wskazano, opodatkowaniu podatkiem VAT - w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednakże zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy zawiera definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W myśl tego przepisu, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższego wynika, że zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa musi charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna. Część przedsiębiorstwa po wydzieleniu musi stanowić niezależne przedsiębiorstwo i muszą być spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że jest to zorganizowana część przedsiębiorstwa.Mianowicie:

1.

zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;

2.

wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

3.

po wyodrębnieniu, część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina planuje realizację projektu inwestycyjnego pn. "...". Na pokrycie części kosztów związanych z budową kanalizacji, Gmina otrzyma dofinansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Gmina planuje, że po zakończeniu całości inwestycji, dojdzie do przekazania kanalizacji spółce komunalnej w drodze wkładu niepieniężnego, oczyszczalnie przyzagrodowe pozostaną własnością właścicieli nieruchomości, na których zostaną wybudowane. Przedmiotem wkładu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, na które będzie składała się wybudowana przez Gminę infrastruktura techniczna stanowiąca kanalizację. Kanalizacja będzie wykorzystywana przez spółkę komunalną w prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z odpłatnym świadczeniem usług odprowadzania ścieków. Aktualnie Gmina samodzielnie nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z zaspokajaniem potrzeb swoich mieszkańców w tym zakresie.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy wskazać, iż wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego, stanowiącego - jak wskazał Zainteresowany - zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano powyżej, prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawione w cytowanym przepisie art. 86 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług oraz dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na fakt, iż nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych lecz przez spółkę komunalną, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "..." jeżeli infrastruktura tworząca kanalizację jako składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie wniesiona jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej.

Tym samym na zakres prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług. związanych z realizacją projektu pn. "..." w przypadku wniesienia przez Gminę infrastruktury tworzącej kanalizację jako wkład niepieniężny w formie składnika zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komunalnej.

Dodatkowo podkreśla się, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opisane zdarzenie przyszłe, a mianowicie, iż przedmiotem aportu będzie jak wskazał Wnioskodawca zespół wszystkich składników spełniających definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wywodzenie dla Wnioskodawcy skutków prawnych z uregulowań zawartych w art. 91 ust. 9 ustawy jest nieuzasadnione, ponieważ przepisy te odnoszą się do nabywcy, a nie dostawcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z zaspokajaniem potrzeb swoich mieszkańców w zakresie gospodarki ściekami, zatem zakupy związane z realizacja przedmiotowej inwestycji nie będą miały nawet pośredniego związku z działalnością Wnioskodawcy i tym samym nie przyczynią się do uzyskania przez Wnioskodawcę obrotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku wniesienia całej infrastruktury do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie składnika zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kanalizacji. Rozstrzygnięcie dotyczące prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kanalizacji w przypadku gdy infrastruktura tworząca kanalizację, zostanie wniesiona jak wkład niepieniężny do spółki komunalnej niebędący składnikiem zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz kwestii dotyczącej wpływu otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji na zakres prawa do odliczenia została rozstrzygnięta interpretacją.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl