IPTPP1/443-2/12-4/MH - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-2/12-4/MH Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 27 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 27 marca 2012 r.) w zakresie wskazania przepisów prawa będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, sposobu zwrotu nienależnej opłaty oraz doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Izba ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.1.1, wsparcie instytucji otoczenia biznesu na realizację projektu pn. "...".

Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje roboty budowlane związane z przebudową budynku oraz zakupem niezbędnego wyposażenia. Do kosztów kwalifikowalnych w tym projekcie zaliczany jest również podatek od towarów i usług. Podstawowym celem inwestycji jest poprawa konkurencyjności branży budowlanej w województwie, wzrost konkurencyjności poprzez zaoferowanie kompleksowych usług, poprawa jakości instytucji i jakości usług oraz pozyskanie nowych klientów.

Izba jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność informacyjną, doradczą, szkoleniową, egzaminy czeladnicze i mistrzowskie oraz wynajem pomieszczeń. Jest to działalność uprawniająca do odliczenia podatku VAT jak i działalność nieuprawniająca do takiego odliczenia, tzw. działalność mieszana.

Z działalności uprawniającej do odliczenia podatku VAT sporządzone są oddzielne rejestry sprzedaży i rejestry zakupów, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jednakże w działalności Izby nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W celu określenia kwoty podatku naliczonego od towarów i usług podlegającego odliczeniu ustalono wskaźnik proporcji.

Wskaźniki proporcji ustalono jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Przy czym roczny obrót dotyczy roku poprzedzającego rok podatkowy. Wskaźnik za rok 2011 wyniósł 62%.

Realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości instytucji Wnioskodawcy w zakresie wynajmu pomieszczeń oraz jakości świadczonych usług informacyjnych, doradczych, szkoleniowych, egzaminów czeladniczych i mistrzowskich.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem projektu jest utworzenie Inkubatora Przedsiębiorczości, przy Branżowym Centrum Biznesu Izby. Przebudowa budynku - poddasza obejmować będzie prace budowlano - montażowe, prace instalacyjne oraz prace zwiększające efektywność energetyczność obiektu. W ramach projektu zakupowany będzie nowy sprzęt. Za powyższe czynności związane z realizacją projektu będą wystawiane faktury na Izbę, czyli instytucję realizującą projekt.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi zmiana usług i procesu ich świadczenia, polegająca na:

* wprowadzeniu preferencyjności dla Start - Ups. Do chwili obecnej usługa najmu pomieszczeń użytkowych nie była oferowana na zasadach preferencyjnych bez względu na okres funkcjonowania przedsiębiorstwa;

* zwiększenie kompleksowości ofert. Podmiotom korzystającym z usługi inkubacji będą oferowane inne usługi Izby jak doradztwo, szkolenia, seminaria, usługi informacyjne, możliwość nabycia uprawnień zawodowych i doszkalanie pracowników młodocianych.

Jak wynika z powyższego efekty projektu związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. W działalności Izby część dokonanych zakupów Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować tylko do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Natomiast część zakupów jest związana z tzw. sprzedażą mieszaną. Wnioskodawca stosuje wskaźnik proporcji, który jest ustalany tak jak opisano powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym w odniesieniu o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.1.1 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu na realizację projektu pn. "...", czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu w całości lub części stosując wskaźnik proporcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy od towarów i usług w związku z realizacją projektu w części odpowiadającej wysokości ustalonego wskaźnika proporcji. Następnie zgodnie z art. 91 dokonać korekty dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "...". Wnioskodawca prowadzi działalność informacyjną, doradczą, szkoleniową, egzaminy czeladnicze i mistrzowskie oraz wynajem pomieszczeń. Jest to działalność uprawniająca do odliczenia podatku VAT jak i działalność nieuprawniająca do takiego odliczenia, tzw. działalność mieszana. Jednakże w działalności Izby nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W celu określenia kwoty podatku naliczonego od towarów i usług podlegającego odliczeniu ustalono wskaźnik proporcji. Wskaźnik za rok 2011 wyniósł 62%.

Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje roboty budowlane związane z przebudową budynku oraz zakupem niezbędnego wyposażenia. Podstawowym celem inwestycji jest poprawa konkurencyjności branży budowalnej w województwie, wzrost konkurencyjności poprzez zaoferowanie kompleksowych usług, poprawa jakości instytucji i jakości usług oraz pozyskanie nowych klientów. Realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości instytucji Wnioskodawcy w zakresie wynajmu pomieszczeń oraz jakości świadczonych usług informacyjnych, doradczych, szkoleniowych, egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. Efekty projektu związane są z czynnościami zwolnionym z podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem nie służą one czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie, skoro efekty projektu wykorzystywane są do czynności zwolnionych nie znajdzie zastosowanie przepis art. 90 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części stosując wskaźnik proporcji w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty przedmiotowego projektu związane są z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym ma prawo do odliczenia podatku VAT w części odpowiadającej wysokości ustalonego wskaźnika proporcji, a następnie zgodnie z art. 91 dokonać korekty, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl