IPTPP1/443-193/14-2/AK - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-193/14-2/AK Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "......" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ".........".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, stanowi regionalną wspólnotę samorządową mieszkańców jego terytorium i jest jednocześnie osobą prawną wykonującą zadania z zakresu administracji publicznej, zarejestrowaną jako czynny podatnik od towarów i usług.

Powiat przystąpił do realizacji projektu pod nazwą "...." realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 2, Wsparcie innowacyjność budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, Działanie 2.2. Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, na podstawie podpisanej umowy w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu z Województwem. Projekt realizowany jest wspólnie z samorządem Województwa, tj. Urzędem Marszałkowskim Województwa - beneficjent prowadzący. Planowany termin zakończenia projektu to 2014 r.

Działanie Systemu poprzez internetowe portale mapowe zakłada łatwy dostęp dla mieszkańców i podmiotów zewnętrznych do informacji na temat planowanego zagospodarowania terenu, struktury działek ewidencyjnych, bliskości usług, terenów inwestycyjnych. Serwisy map interaktywnych będą nośnikami informacji z wielu dziedzin: geodezyjnej (ewidencja gruntów i budynków), ulic, infrastruktury technicznej, planowania przestrzennego (obowiązujące i opracowywane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego), inwestycji powiatowych, ochrony środowiska.

Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a 115 Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami, które wyraziły wolę udziału w projekcie), w tym Powiatem, zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy te opisują realizację projektu partnerskiego w rozumieniu art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), której prowadzenie stanowi jedno z zadań samorządu województwa na podstawie art. 3 punkt 2) tejże ustawy. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Rozliczenia zadań, którymi objęty jest w projekcie dany Partner, dokonywane są we własnym zakresie przez Partnera. Partnerzy dokonują odbioru urządzeń komputerowych i teleinformatycznych po czym stają się właścicielami nabytego majątku.

Powiat jest bezpośrednim beneficjentem, w ramach których nabywa sprzęt informatyczny i oprogramowanie dla potrzeb Starostwa Powiatowego.

Przedmiotem projektu jest zadanie inwestycyjne mające na celu utworzenie w Starostwie Powiatowym - Lokalnego Centrum Przetwarzania Danych (LCPD) wyposażonego w wysokiej klasy sprzęt komputerowy i oprogramowanie służące do pozyskiwania i przetwarzania bardzo dużych ilości informacji o terenie, infrastrukturze, zjawiskach społeczno-gospodarczych w powiecie oraz umożliwiający użytkownikom wyszukiwanie i prezentowanie tych danych na mapach cyfrowych. W tym celu zakupione zostaną serwery wraz z oprogramowaniem systemowym, bazodanowym, narzędziowym klasy GIS oraz modułami tematycznymi.

Na potrzeby świadczenia usług w zakresie utrzymania i rozwoju systemu LCPD będzie wyposażone m.in. w ploter, kolorową drukarkę formatu A3 oraz wyspecjalizowaną graficzną stację roboczą.

Wszyscy Partnerzy Projektu, w tym również Powiat finansują wyłącznie zadania własne na podstawie indywidualnie otrzymanych faktur VAT z zastosowaniem nr NIP właściwego dla danego Partnera.

Efekty realizacji projektu nie będą generowały dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a tym samym podatkiem należnym. W związku z powyższym towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.

Mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Biorąc pod uwagę art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług brak jest związku wchodzących w skład mienia towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowane w ramach projektu zadanie inwestycyjne jest zadaniem własnym Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., o samorządzie powiatowym, realizowanym jako zadanie publiczne statutowe Powiatu, a nie jako działalność gospodarcza. Podstawą prawną działania Powiatu jest Uchwała Nr.. z dnia 26 listopada 2009 r., w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu do Projektu inwestycyjnego pod nazwą"...." i zabezpieczenia wkładu własnego.

W związku z tym, że Powiat jako Członek Partnerstwa wykonuje obowiązki opisane umowami z Partnerami, tj. zadania związane z nabywaniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio jemu, wyjaśnienia wymaga następująca kwestia:

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn.".....', o którym mowa w poz. 68 niniejszego wniosku (zakup serwerów wraz z oprogramowaniem systemowym, bazodanowym, narzędziowym klasy GIS, jak również zakup sprzętu komputerowego) będzie przysługiwało Powiatowi prawo odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych stawkami VAT. Udostępnienie i korzystanie z Systemu Informacji Przestrzennej Województwa przez osoby i podmioty zainteresowane odbywać się będzie nieodpłatnie, tzn. że z tego tytułu Powiat nie będzie osiągać dochodów. Udostępnione e-usługi uruchomione w ramach projektu, nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z kosztami poniesionymi na realizację tego zadania. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Nabywany w ramach projektu sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem służył będzie jedynie czynnościom związanym z realizacją projektu tj.: utworzeniem Lokalnego Centrum Przetwarzania Danych (LCPD), który będzie zapewniał realizację takich funkcjonalności jak: gromadzenie baz geodezyjnych, zarządzanie danymi przestrzennymi (aktualizację, archiwizacje, udostępnianie), tworzenie nowych baz danych na potrzeby funkcjonowania instytucji w oparciu o istniejące dane referencyjne (mapowe) Systemu, wykonywanie odpowiednich warstw i zestawień potrzebnych do wykonania określonych analiz, wykonywanie analiz przestrzennych charakteryzujących bieżący stan zasobów, prognozowanie i modelowanie zmian stanu przestrzeni zarówno w ujęciu przyrodniczym jak i społeczno-gospodarczym. Głównym administratorem Systemu będzie Regionalne Centrum Przetwarzania Danych Geodezyjnych (RCPD) powołane przez Marszałka Województwa. Zakupione w ramach projektu serwery wraz z oprogramowaniem systemowym, bazodanowym, narzędziowym klasy GIS oraz modułami tematycznymi, stacja graficzna z drukarką oraz ploterem i wyposażeniem stanowiska pracy dla stacji graficznej oraz usługa wdrożeniowa systemu będą służyć jedynie do aktualizacji ogólnie dostępnego portalu z danymi przestrzennymi województwa. Zatem efekty realizacji projektu nie będą generowały dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a tym samym podatkiem należnym. W związku z powyższym towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w ramach swojej statutowej działalności realizuje zadania typowo administracyjne o charakterze publicznoprawnym oraz czynności o charakterze cywilnoprawnym, w tym podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również czynności niepodlegające opodatkowaniu. Należy przy tym wskazać, że większość czynności o charakterze cywilnoprawnym wynika z zadań ustawowych, które Wnioskodawca jako samorząd powiatu realizuje.

W zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym wyróżnia się następujące działalności:

1.

dzierżawa nieruchomości Skarbu Państwa dla podmiotów gospodarczych. Przychody opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

2.

najem mieszkania dla osoby fizycznej na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

3.

dzierżawa gruntu powiatu dla podmiotu gospodarczego na cele rolnicze korzysta ze zwolnienia na podstawie art. § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 2012, poz. 133).

4.

sprzedaż nieruchomości powiatu o niewielkim areale:

a.

zwolnionych z VAT,

b.

opodatkowanych stawką 23%.

W związku z powyższym w zakresie ww. zadań dotyczących zakupu sprzętu komputerowego dla Starostwa Powiatowego, poniżej dokonano szczegółowej analizy, czy istnieją przesłanki do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji ww. zadania.

Wszystkie czynności, które wykonywane są przez Starostwo Powiatowe realizowane są przez pracowników samorządowych. Oprogramowanie i sprzęt planowany do zakupu ma zabezpieczać całość zadań realizowanych przez Wnioskodawcę i jego rolą nie jest oddziaływanie na poziom przychodów związanych z obsługą umów cywilnoprawnych. Realizacja takich funkcjonalności jak gromadzenie baz geodezyjnych, zarządzanie danymi przestrzennymi, tworzenie nowych baz danych i ich interpretacja przestrzenna na potrzeby funkcjonowania instytucji w oparciu o dane referencyjne (mapowe) Systemu wdrażanych w ramach projektu (wykorzystywanych dla typowych czynności administracyjnych lub też udostępnianych do publicznej informacji) nie przyczyni się do wzrostu przychodów z umów cywilnoprawnych, bądź ułatwi w jakiejś mierze pracę osobom zaangażowanym do ich obsługi (wykonujących głównie czynności o charakterze administracyjnym). Zatem należy jednoznacznie stwierdzić, że nabywane urządzenia i oprogramowanie nie służą i nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności związanych z zawartymi umowami cywilnoprawnymi.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabywane oprogramowanie, urządzenia oraz usługi dla Starostwa Powiatowego w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zatem nie ma podstaw do obniżenia podatku należnego. W związku z tym kwota podatku VAT od dokonanych w projekcie zakupów i usług będzie w całości stanowić wydatki kwalifikowalne podlegające dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, iż Powiat jest zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług. Powiat przystąpił do realizacji projektu pod nazwą ".... realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, na podstawie podpisanej umowy w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu z Województwem. Projekt realizowany jest wspólnie z samorządem Województwa, tj. Urzędem Marszałkowskim Województwa - beneficjent prowadzący. Planowany termin zakończenia projektu to 2014 r. Działanie Systemu poprzez internetowe portale mapowe zakłada łatwy dostęp dla mieszkańców i podmiotów zewnętrznych do informacji na temat planowanego zagospodarowania terenu, struktury działek ewidencyjnych, bliskości usług, terenów inwestycyjnych. Serwisy map interaktywnych będą nośnikami informacji z wielu dziedzin: geodezyjnej (ewidencja gruntów i budynków), ulic, infrastruktury technicznej, planowania przestrzennego (obowiązujące i opracowywane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego), inwestycji powiatowych, ochrony środowiska. Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a 115 Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami, które wyraziły wolę udziału w projekcie), w tym Powiatem, zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu. Rozliczenia zadań, którymi objęty jest w projekcie dany Partner, dokonywane są we własnym zakresie przez Partnera. Partnerzy dokonują odbioru urządzeń komputerowych i teleinformatycznych po czym stają się właścicielami nabytego majątku. Powiat jest bezpośrednim beneficjentem, w ramach których nabywa sprzęt informatyczny i oprogramowanie dla potrzeb Starostwa Powiatowego. Przedmiotem projektu jest zadanie inwestycyjne mające na celu utworzenie w Starostwie Powiatowym - Lokalnego Centrum Przetwarzania Danych (LCPD) wyposażonego w wysokiej klasy sprzęt komputerowy i oprogramowanie służące do pozyskiwania i przetwarzania bardzo dużych ilości informacji o terenie, infrastrukturze, zjawiskach społeczno-gospodarczych w powiecie oraz umożliwiający użytkownikom wyszukiwanie i prezentowanie tych danych na mapach cyfrowych. W tym celu zakupione zostaną serwery wraz z oprogramowaniem systemowym, bazodanowym, narzędziowym klasy GIS oraz modułami tematycznymi. Wszyscy Partnerzy Projektu, w tym również Powiat finansują wyłącznie zadania własne na podstawie indywidualnie otrzymanych faktur VAT z zastosowaniem nr NIP właściwego dla danego Partnera. Efekty realizacji projektu nie będą generowały dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a tym samym podatkiem należnym. W związku z powyższym towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizowane w ramach projektu zadanie inwestycyjne jest zadaniem własnym Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., o samorządzie powiatowym, realizowanym jako zadanie publiczne statutowe Powiatu, a nie jako działalność gospodarcza.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ".....", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl