IPTPP1/443-193/11-5/RG - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rewitalizacji elewacji wraz z termomodernizacją budynków, finansowanej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-193/11-5/RG Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rewitalizacji elewacji wraz z termomodernizacją budynków, finansowanej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP 16 maja 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) oraz z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "..." w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania "..." w ramach konkursu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa VI Odnowa Obszarów Miejskich Działanie VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) oraz z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) w zakresie sprostowania nazwy realizowanego projektu oraz doprecyzowania przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1, 7, 15, 16 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie, miedzy innymi, edukacji publicznej, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym zwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.

Z uwagi na nałożone ustawą zadania, Powiat zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pod nazwą (sprostowaną pismem IF.040.12.2011 z dnia 18 maja 2011 r.) "...".

Celem zadania jest rewitalizacja elewacji wraz z termomodernizacją budynków:

1.

"..." - wiek budynku określa się na około 120 lat. Zakres prac do wykonania - wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram garażowych, naprawa elewacji ceglanej (uzupełnienie ubytków cegły i spoin oraz oczyszczenie cegły), termomodernizacja budynku metodą "lekką" mokrą, ocieplenie stropodachu.

2.

Budynek warsztatowo magazynowy - wiek budynku ok. 60 lat. Zakres prac do wykonania - przebudowa polegająca na częściowej rozbiórce, wymiana dachu wraz z jego ociepleniem, termomodernizacja budynku metodą lekką mokrą, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram garażowych wykonanie nowych tynków wraz z malowaniem ścian i sufitów.

Powiat zamierza ubiegać się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Odnowa Obszarów Miejskich Działanie VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych, gdzie interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej stanowi załącznik obligatoryjny do wniosków o dofinansowanie dla ww. projektu. Realizatorem ww. projektu będzie Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej.

W piśmie uzupełniającym z dnia 7 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że:

* realizatorem projektu "..." będzie Komenda Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,

* zgodnie z dokumentacją programową Programu Operacyjnego RPO na lata 2007-2013 beneficjentem pomocy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest Powiat. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej, zgodnie z ww. dokumentami nie posiada statusu beneficjenta i nie może bezpośrednio ubiegać się o dofinansowanie,

* faktury dotyczące nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji będą wystawiane na Komendę Powiatową PSP,

* realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań publicznych nałożonych na Powiat ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - art. 4 ust. 1 pkt 16 i 19, art. 4 ust. 2,

* Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

* wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT,

* właścicielem budynków, w których znajduje się Komenda Powiatowej Straży Pożarnej jest Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę,

* Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej włada nieruchomością (budynkami) na podstawie decyzji Starosty z dnia 1 marca 2001 r. o ustanowieniu trwałego zarządu i oddaniu w trwały zarząd z przeznaczeniem na cele związane z działalnością statutową Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Użytkowanie jest nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat realizując wyżej opisaną inwestycję ma prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w trakcie realizacji inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego do nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji, co wynika wprost z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 i art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi. W związku z faktem, iż poniesione przez Powiat wydatki związane z realizacją inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje podatnikowi (Powiatowi) prawo do odliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz posiadaniem przez podatnika faktury VAT.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat, posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 4 ust. 16 i 19 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym a w szczególności: w zakresie ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych

Ponadto na podstawie art. 4 ust. 2 do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat zamierza przystąpić do realizacji zadania pn. "...". Celem zadania jest rewitalizacja elewacji wraz z termomodernizacją budynków: "..." oraz budynku warsztatowo magazynowego. Właścicielem budynków, w których znajduje się Komenda Powiatowej Straży Pożarnej jest Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę, natomiast Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej włada nieruchomością (budynkami) na podstawie decyzji Starosty o oddaniu w trwały zarząd z przeznaczeniem na cele związane z działalnością statutową Komendy Powiatowej Państwowej Straży (użytkowanie jest nieodpłatne).

Realizatorem projektu będzie Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej i faktury dotyczące nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji będą wystawiane na Komendę Powiatową PSP.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca, lecz Komenda Powiatowej Straży Pożarnej - realizator projektu.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Komendę Powiatowej PSP.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu "...", ponieważ nie będzie nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie będzie dysponował fakturami zakupu wystawionymi na Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę nie będzie wynikał - jak twierdzi Wnioskodawca - z faktu, iż przedmiotowe zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, lecz z tego powodu, iż Wnioskodawca nie będzie nabywcą tych towarów i usług. W tej sytuacji badanie, czy przedmiotowe zakupy będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną jest niezasadne.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Beneficjenta pomocy tj. Komendy Powiatowej PSP, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki prawopodatkowe należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl