IPTPP1/443-185/12-5/AK - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-185/12-5/AK Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 5 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania usług szkoleniowych oraz wkładu własnego w formie pieniężnej w związku z realizacją projektu pn. "...",

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu pn. "...",

* zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych w ramach projektu pn. "..." finansowanych w całości ze środków publicznych,

* zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz wkładu własnego w formie pieniężnej w związku z realizacją projektu pn. "...",

* zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz wkładu własnego w formie pieniężnej w związku z realizacją projektu pn. "...".

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, pismem z dnia 2 marca 2012 r. przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 5 marca 2012 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka, będąca podatnikiem VAT czynnym, świadczy usługi szkoleniowe oraz doradcze dla firm, które opodatkowane są podstawową stawką VAT (23%). Spółka realizuje również projekty szkoleniowe i doradcze współfinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.

Działalność szkoleniowa Spółki jest świadczeniem nieobjętym systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ((Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest też uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczą w zakresie kształcenia na poziomie wyższym dzięki czemu korzystałaby ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W chwili obecnej Spółka realizuje 4 projekty unijne w ramach działania. Pierwszy projekt - o nazwie "...". Projekt jest skierowany do pracowników firm o różnych stanowiskach (menedżerowie, specjaliści, sprzedawcy, produkcja). Jest to projekt o charakterze zamkniętym co oznacza, że w szkoleniach biorą udział jedynie pracownicy firm. Obydwa przedsiębiorstwa są dużymi przedsiębiorstwami. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane pokrywane są ze środków publicznych w 61,76% (całkowitych kosztów w projekcie) oraz w 38,24% z wkładu własnego przedsiębiorstw (...). Wkład własny wnoszony jest w formie gotówki wpłacanej na wyodrębnione konto Spółki, na podstawie faktury VAT oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń wnoszony jest w niepieniężnej formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas ich uczestnictwa w szkoleniu. Wkład ten przedstawiany jest przez Beneficjentów Pomocy w formie oświadczeń, w których zawarta jest informacja o wynagrodzeniu jakie otrzymuje Beneficjent Pomocy w przeliczeniu do czasu uczestnictwa w szkoleniu.

Projekt realizowany jest w partnerstwie, gdzie Liderem, stroną dla Instytucji Wdrażającej oraz głównym organizatorem przedsięwzięcia jest Spółka, natomiast Partnerem jest Firma, dla której pracowników są organizowane szkolenia. Szkolenia odbywają zgodnie z założeniami we wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z wymaganiami unijnymi w ramach działania POKL. Oznacza to, że na każdym szkoleniu znajduje się lista uczestników, prowadzony jest dziennik zajęć, a przeszkoleni otrzymują certyfikat informujący o ukończeniu danego szkolenia.

Drugi projekt - o nazwie "...", jest skierowany do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to projekt o charakterze otwartym co oznacza, że w szkoleniach mogą brać udział przedsiębiorcy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz ich pracownicy. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane pokrywane są ze środków publicznych w 100%. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych kosztów z tytułu udziału w szkoleniu. Szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy. Projekt ma służyć nabyciu nowych lub podniesieniu dotychczasowych kwalifikacji zawodowych i skutkować zwiększeniem konkurencyjności na rynku. Na szkolenia uczestnicy zgłaszają się we własnym zakresie lub są skierowani przez pracodawcę. Szkolenia nie są obowiązkowe na zajmowanym stanowisku pracy.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów. Nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lub dostarczanych towarów. Dotacja została przyznana na realizację np. celu społecznego, jakim jest podniesienie zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych oraz nieaktywnych zawodowo i nie ma związku z oferowanymi przez Wnioskodawcę usługami. Jest zatem dofinansowaniem ogólnym, przeznaczonym na pokrycie kosztów realizowanego projektu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów. Spółka otrzymuje jedynie zwrot kosztów, które zostaną poniesione zgodnie z umową i zapisami wniosku o dofinansowanie. Spółka jest organizatorem przedsięwzięcia, a szkolenia odbywają zgodnie z założeniami we wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z wymaganiami unijnymi w ramach działania POKL. Oznacza to, że na każdym szkoleniu znajduje się lista uczestników, prowadzony jest dziennik zajęć, a przeszkoleni otrzymują certyfikat informujący o ukończeniu danego szkolenia.

Trzeci projekt - o nazwie "..." jest skierowany do pracowników firm o różnych stanowiskach (menedżerowie, specjaliści, sprzedawcy, produkcja). Jest to projekt o charakterze zamkniętym, co oznacza, że w szkoleniach biorą udział jedynie pracownicy firm. Obydwa przedsiębiorstwa są przedsiębiorstwami średnimi. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane pokrywane są ze środków publicznych w 70,16% (całkowitych kosztów w projekcie) oraz w 29,84% z wkładu własnego przedsiębiorstw (...). Wkład własny wnoszony jest w formie gotówki wpłacanej na wyodrębnione konto Spółki, na podstawie faktury VAT oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń wnoszony jest w niepieniężnej formie wynagrodzenia uczestników szkolenia do czasu ich uczestnictwa w szkoleniu. Wkład ten przedstawiany jest przez Beneficjentów Pomocy w formie oświadczeń, w których zawarta jest informacja o wynagrodzeniu jakie otrzymuje Beneficjent Pomocy w przeliczeniu na czasu uczestnictwa w szkoleniu.

Projekt realizowany jest w partnerstwie gdzie Liderem, stroną dla Instytucji Wdrażającej oraz głównym organizatorem przedsięwzięcia jest Spółka, natomiast Partnerem są firmy, dla których pracowników są organizowane szkolenia. Szkolenia odbywajązgodnie z założeniami we wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z wymaganiami unijnymi w ramach działania POKL. Oznacza to że na każdym szkoleniu znajduje się lista uczestników, prowadzony jest dziennik zajęć, a przeszkoleni otrzymują certyfikat informujący o ukończeniu danego szkolenia.

Czwarty projekt - o nazwie "...", jest skierowany do mikro i małych przedsiębiorstw oraz ich pracowników (handlowcy). Jest to projekt o charakterze otwartym co oznacza, że w szkoleniach mogą brać udział mikro i mali przedsiębiorcy oraz ich pracownicy z województwa. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane pokrywane są ze środków publicznych w 86,49% (całkowitych kosztów w projekcie) oraz w 13,51% z wkładu własnego przedsiębiorstw. Wkład własny wnoszony jest w formie gotówki wpłacanej na wyodrębnione konto Spółki, na podstawie faktury VAT oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń wnoszony jest w niepieniężnej formie wynagrodzenia uczestników szkolenia do czasu ich uczestnictwa w szkoleniu. Wkład ten przedstawiany jest przez Beneficjentów Pomocy w formie oświadczeń, w których zawarta jest informacja o wynagrodzeniu jakie otrzymuje Beneficjent Pomocy w przeliczeniu na czasu uczestnictwa w szkoleniu.

Spółka jest organizatorem przedsięwzięcia a szkolenia odbywają zgodnie z założeniami we wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z wymaganiami unijnymi w ramach działania POKL. Oznacza to, że na każdym szkoleniu znajduje się lista uczestników, prowadzony jest dziennik zajęć a przeszkoleni otrzymują certyfikat informujący o ukończeniu danego szkolenia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w pierwszym projekcie o nazwie "..." uczestnicy nie wnoszą opłat za udział w szkoleniach. Projekt jest dofinansowany w 61,76% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 38,24% wkładu własnego wnoszą przedsiębiorstwa w postaci gotówki wpłaconej na wyodrębnione konto bankowe na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT oraz w postaci niepieniężnej w wysokości wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas uczestnictwa w szkoleniu.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż w projekcie trzecim o nazwie "..." uczestnicy również nie wnoszą opłat za udział w szkoleniach. Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w 70,16%, a 29,84% wkładu własnego wnoszą firmy. Firmy wnoszą wkład własny w postaci gotówkowej jako zapłatę za fakturę VAT wystawioną przez Wnioskodawcę oraz w postaci niepieniężnej - wynagrodzenia uczestników za czas uczestnictwa w szkoleniu.

Projekt czwarty o nazwie "...", skierowany jest do przedsiębiorców oraz ich pracowników. Wkład własny w postaci gotówki wnoszony jest przez Przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub Przedsiębiorców delegujących swoich pracowników. Przedsiębiorcy wnoszą wkład własny w postaci gotówki wpłaconej na podstawie faktury VAT na wyodrębnione konto bankowe.

Otrzymane dofinansowania nie mają bezpośredniego wpływu na cenę. Dotacje są dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego przedsięwzięcia. Usługi mają charakter nieodpłatny, a więc nie spełniają przesłanki art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ustawa o VAT ani rozporządzenia wykonawcze VAT, nie definiują pojęcia usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednakże definicję taką zawiera rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. (poz. 32) ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W myśl rozporządzenia usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia w ramach wszystkich projektów realizowanych przez Wnioskodawcę mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Mają służyć nabyciu nowych lub podniesieniu dotychczasowych kwalifikacji zawodowych.

Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych. W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca uznaje, iż świadczone przez Spółkę w ramach projektów usługi szkoleniowe, stanowiące jednoznacznie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może odliczyć VAT od faktur zakupowych dotyczących projektu pn. "....".

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może odliczać VAT z faktur zakupowych dotyczących projektu.

Usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektu "..." są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie korzystają ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Dz. U. 73 poz. 392 gdzie zwolnieniu podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70% oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony przez firmę podlega opodatkowaniu, ponieważ dotyczy usług opodatkowanych.

W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje projekty szkoleniowe i doradcze współfinansowane z Unii Europejskiej. Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację, projektów w ramach Programu POKL. Szkolenia w ramach projektów mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy. Projekty mają służyć nabyciu nowych, podniesieniu dotychczasowych kwalifikacji zawodowych i skutkować zwiększeniem konkurencyjności na rynku pracy. Otrzymane dofinansowanie na realizowane projekty nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów. Nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lub dostarczanych towarów. Jest zatem dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizowanych projektów. Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Należy zauważyć, iż stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości że środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Rozporządzenie z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. 73, poz. 392) zwalnia z podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70%ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U., Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz inne środki ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi. Wnioskodawca uważa, że przepis ten należy interpretować w ten sposób, że dotyczy on zarówno dysponentów środków jak i usług świadczonych przez wykonawców. Istotne jest by dana usługa została faktycznie sfinansowana ze środków publicznych, nie ma natomiast znaczenia kto jest ich bezpośrednim dysponentem. Przez sfinansowanie należy rozumieć pokrycie kosztów danej usługi, w tym również otrzymanie płatności za usługę szkoleniową od dysponenta środków publicznych.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych. W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca uznaje, iż świadczone przez Spółkę w ramach projektów usługi szkoleniowe, stanowią jednoznacznie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w drugim projekcie w 100% w trzecim 70,16%, w czwartym projekcie w 86,49% ze środków publicznych, od 1 stycznia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Dz. U. 73 poz. 392).

Usługi w pierwszym projekcie podlegają opodatkowaniu, ponieważ nie korzystają ze zwolnienia na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. 73 poz. 392.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i świadczy usługi szkoleniowe oraz doradcze dla firm, które opodatkowane są podstawową stawką VAT (23%). Spółka realizuje również projekty szkoleniowe i doradcze współfinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Działalność szkoleniowa Spółki jest świadczeniem nieobjętym systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ((Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest też uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczą w zakresie kształcenia na poziomie wyższym dzięki czemu korzystałaby ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W chwili obecnej Spółka realizuje 4 projekty unijne w ramach działania POKL. Projekt o nazwie "...", jest skierowany do pracowników firm o różnych stanowiskach (menedżerowie, specjaliści, sprzedawcy, produkcja). Jest to projekt o charakterze zamkniętym co oznacza, że w szkoleniach biorą udział jedynie pracownicy firm. Obydwa przedsiębiorstwa są dużymi przedsiębiorstwami. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane pokrywane są ze środków publicznych w 61,76% (całkowitych kosztów w projekcie) oraz w 38,24% z wkładu własnego przedsiębiorstw (...). Wkład własny wnoszony jest w formie gotówki wpłacanej na wyodrębnione konto Spółki, na podstawie faktury VAT oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń wnoszony jest w niepieniężnej formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas ich uczestnictwa w szkoleniu. Wkład ten przedstawiany jest przez Beneficjentów Pomocy w formie oświadczeń, w których zawarta jest informacja o wynagrodzeniu jakie otrzymuje Beneficjent Pomocy w przeliczeniu do czasu uczestnictwa w szkoleniu.

Projekt realizowany jest w partnerstwie, gdzie Liderem, stroną dla Instytucji Wdrażającej oraz głównym organizatorem przedsięwzięcia jest Spółka, natomiast Partnerem jest Firma, dla której pracowników są organizowane szkolenia. Szkolenia odbywają zgodnie z założeniami we wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z wymaganiami unijnymi w ramach działania POKL. Oznacza to, że na każdym szkoleniu znajduje się lista uczestników, prowadzony jest dziennik zajęć, a przeszkoleni otrzymują certyfikat informujący o ukończeniu danego szkolenia.

W projekcie o nazwie "..." uczestnicy nie wnoszą opłat za udział w szkoleniach. Projekt jest dofinansowany w 61,76% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 38,24% wkładu własnego wnoszą przedsiębiorstwa w postaci gotówki wpłaconej na wyodrębnione konto bankowe na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT oraz w postaci niepieniężnej w wysokości wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas uczestnictwa w szkoleniu. Jak wskazał we wniosku Zainteresowany, otrzymane dofinansowania nie mają bezpośredniego wpływu na cenę. Dotacje są dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego przedsięwzięcia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W kwestii wkładu własnego wnoszonego w postaci pieniężnej stwierdzić należy, iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim wynagrodzeniem za szkolenia.

Wpłata powyższa stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny przedsiębiorców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Odnośnie stawki opodatkowania usług szkoleniowych w ramach ww. projektu, została wydana interpretacja Nr IPTPP1/443-185/12-4/AK, w której tut. Organ wskazał, iż usługi te podlegają opodatkowaniu wg stawki 23%.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż została spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Końcowo nadmienić należy, że w przypadku odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, należy uwzględnić możliwość powstania obowiązku podatkowego, wynikającego z art. 8 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodne z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Dlatego też, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu pn. "

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* opodatkowania usług szkoleniowych oraz wkładu własnego w formie pieniężnej w związku z realizacją projektu pn. "..." został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-185/12-4/AK,

* zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych w ramach projektu pn. "..." finansowanych w całości ze środków publicznych został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-185/12-6/AK,

* zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz wkładu własnego w formie pieniężnej w związku z realizacją projektu pn. "..." został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-185/12-7/AK.

* zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz wkładu własnego w formie pieniężnej w związku z realizacją projektu pn. ".." został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-185/12-8/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl