IPTPP1/443-170/11-4/ALN - Możliwość odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem kompleksowego zagospodarowania przestrzeni publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-170/11-4/ALN Możliwość odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem kompleksowego zagospodarowania przestrzeni publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania i odliczenia podatku naliczonego od nakładów poniesionych w związku z realizacją projektu w pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych nakładów w ramach projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) w zakresie doprecyzowania przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto przystąpi do realizacji projektu pn. "..." w ramach rewitalizacji centrum miasta, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Odnowa obszarów miejskich, działanie VI.1. Rewitalizacja obszarów problemowych.

W ramach powyższego projektu przewiduje się realizację następujących zadań inwestycyjnych pod nazwą:

1.

Budowa dwóch kładek pieszo-rowerowych,

2.

Przebudowa południowej strony parku.

Rewitalizacja Miasta przewidziana w projekcie będzie wszechstronnie przyczyniać się do spełnienia celu działania 6.1., dzięki podjęciu szeregu działań skierowanych na poprawę miejskiego obszaru problemowego - zdegradowanego obszaru centrum. Rewitalizacja substancji architektonicznej ww. terenów i obiektów znajdujących się na obszarze objętym rewitalizacją oznacza podjęcie kompleksowych działań, które doprowadzą do przemian ekonomicznych, społecznych i przestrzennych, przyczyniając się przede wszystkim do przywrócenia ładu architektonicznego i przestrzennego oraz ożywienia gospodarczego i społecznego. Niniejsze przedsięwzięcia przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności obszarów miejskich, co doprowadzi do wzrostu zainteresowania inwestorów lokalizacją swoich działalności na danym obszarze.

Teren parku jest całkowicie zaniedbany i zdegradowany. Przepływająca przez park rzeka odcina centrum od istniejących na drugim brzegu terenów inwestycyjnych, poprzemysłowych. Naturalnie dzieli również prawo i lewobrzeżną część parku.

Na przebudowanym obszarze parku powstanie trasa rowerowa oraz ciąg pieszy. Trasa ta przebiegać będzie przez tereny o dużych walorach krajobrazowych, co przyczyni się do poprawy wizerunku miasta jako atrakcyjnego turystycznie.

W ramach projektu przewiduje się przebudowę infrastruktury w postaci sieci gazowej, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, przebudowę ciągów komunikacyjnych, budowę budynku usługowo-gastronomicznego, nowe oświetlenie, miejsca parkingowe, budowę elementów małej architektury, zagospodarowanie zielenią niską i wysoką, wyposażenie parku w meble parkowe.

Zagospodarowanie parku poprzez uporządkowanie zieleni, modernizację ciągów komunikacyjnych, stworzenie miejsca wypoczynku i rekreacji dla dzieci i dorosłych, zachęci mieszkańców do aktywnego wypoczynku i korzystania z uroków przyrody. Organizowane imprezy kulturalne przyciągną turystów. Realizacja planowanego zakresu prac w parku pozwoli na wyeksponowanie walorów krajobrazowych oraz lepsze wykorzystanie turystyczne i gospodarcze centrum miasta, ożywienie turystyczne, społeczne, a także gospodarcze stworzy tu szansę na wygenerowanie nowych miejsc pracy.

Inwestycje powyżej opisane należą do zadań własnych gminy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej związanych z realizacją zadań w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz w zakresie zieleni gminnej, zadrzewień i ochrony środowiska (zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nowowybudowane obiekty, powstałe w ramach projektu pozostaną w całości majątkiem Gminy Miasto lecz zarządzane będą po zakończeniu projektu przez podmiot, wyłoniony w trybie postępowania publicznego z zachowaniem zasad wolnej konkurencji. Planuje się wyłonienie tego podmiotu w 2014 r. Podmiot zapewni odpowiednie zasoby kadrowe i organizacyjne dla prawidłowej eksploatacji majątku i zachowania jego trwałości w wymaganym okresie czasu.

Podmiotowi temu zlecone zostanie zarządzanie powstałym majątkiem na terenie parku z urządzeniami parkowymi i dwiema kładkami pieszo-rowerowymi.

Zadaniem wyłonionego w przetargu publicznym podmiotu będzie bieżące utrzymanie całego powierzonego majątku tj. pokrycie kosztów bieżącego utrzymania budynków oraz pielęgnacji zieleni, sprzątania, wywozu nieczystości, zimowego utrzymania alejek parkowych, placów i kosztów oświetlenia.

Gmina Miasto będzie ponosiła koszty zarządu sprawowanego przez podmiot.

Gmina Miasto będzie uzyskiwała opodatkowane przychody z tytułu opłat z parkometrów, dzierżawy budynków i innych urządzeń, wobec czego podatek VAT w powyższym zakresie realizacji projektu będzie stanowił koszt niekwalifikowany.

Przebudowana i zmodernizowana oraz nowo wytworzona infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, po oddaniu do użytku, stanie się rzeczowym trwałym majątkiem Gminy Miasto, o wartości poniesionych nakładów na jego wytworzenie.

Miasto zamierza wnieść aportem do swej spółki wybudowaną infrastrukturę, udziały w wyżej wymienionej spółce w 100% posiada Gmina Miasto.

Spółka po otrzymaniu sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będzie świadczyła opodatkowane usługi komunalne w zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych, opodatkowane usługi komunalne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków sanitarnych na rzecz mieszkańców gminy.

W związku ze zmianą stanu prawnego od 1 kwietnia 2009 r., nowe inwestycje wnoszone do spółki w formie aportu są opodatkowane podatkiem VAT na ogólnych zasadach. Dlatego też nakłady te uzyskują możliwość odliczenia podatku VAT. W tej sytuacji Gmina Miasto zamierza od nakładów inwestycyjnych ponoszonych po 31 marca 2009 r. dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT naliczonego i ujmować go w miesięcznych rozliczeniach z urzędem skarbowym w deklaracjach VAT-7.

Wniesienie do Spółki omawianego aportu nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez Miasto na spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji.

Podstawę naliczenia należnego podatku VAT stanowić będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego. Kwota podatku VAT będzie miastu przez spółkę wypłacona a następnie odprowadzona do urzędu skarbowego. A zatem koszt podatku VAT zostanie zakwalifikowany do kosztów niekwalifikowanych.

W piśmie z dnia 31 maja 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku podano, iż wydatki na realizację projektu w zakresie wytworzenia majątku w postaci: budynku usługowo-gastronomicznego, oświetlenia, przebudowy południowej strony Parku wraz z budową kładek pieszo-rowerowych nad rzeką będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Powstały ww. majątek, po zakończeniu realizacji projektu pozostanie w całości majątkiem Gminy Miasto, lecz zarządzanie tym majątkiem w formie usługi zostanie powierzone podmiotowi wyłonionemu w trybie postępowania publicznego z zachowaniem zasad konkurencji. Gmina Miasto będzie ponosiła koszty zarządu sprawowanego przez ten podmiot i jednocześnie Gmina Miasto będzie uzyskiwała opodatkowane podatkiem VAT przychody z tytułu dzierżawy budynku i innych urządzeń.

Drugim powodem do niekwalifikowania podatku VAT w powyższym zakresie do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jest planowane przekazanie przebudowanej i zmodernizowanej oraz nowo wytworzonej infrastruktury w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej do istniejącej spółki komunalnej w formie aportu, który podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec czego podatek VAT w pełnym zakresie realizacji projektu będzie stanowił koszt niekwalifikowany.

Zadania, które będą zrealizowane w oparciu o powstały majątek w wyniku realizacji projektu, należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1, pkt 1 w zakresie ładu przestrzennego, pkt 3 w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku, zaopatrzenia w energię, pkt 12 w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień, pkt 15 w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Kompetencje i zakres działania Gminy określają odpowiednie ustawy, a mianowicie ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.), ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. z 2006 r. Nr 123 poz. 858, z późn. zm.), ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. z 2009 r. Dz. U. Nr 151 poz. 1220, z późn. zm.).

Żaden z nowowybudowanych obiektów nie zostanie przekazany w zarząd. Nowowybudowany budynek usługowo-gastronomiczny zostanie wydzierżawiony podmiotowi zewnętrznemu na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Natomiast nowowytworzona infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, zostanie przekazana w formie aportu spółce komunalnej, w której Gmina miasto posiada udziały w 100%. Pozostałą powstałą infrastrukturę w postaci nowowybudowanych alejek spacerowych i rowerowych, mebli parkowych i oświetlenia Gmina Miasto powierzy w zarządzanie w formie odpłatnej usługi podmiotowi zewnętrznemu wyłonionemu w postepowaniu publicznym z zachowaniem konkurencji.

Budynek oraz inne urządzenia, które powstaną w wyniku realizacji projektu, zostaną wydzierżawione na podstawie art. 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 102 poz. 651, z późn. zm.).

Po zakończeniu inwestycji, budynek usługowo-gastronomiczny oraz inne urządzenia będą udostępniane podmiotom zewnętrznym w formie dzierżawy, w związku z czym Gmina Miasto będzie uzyskiwała przychody opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego od poniesionych nakładów na wytworzenie majątku w ramach projektu w postaci: budynku usługowo-gastronomicznego, oświetlenia, przebudowy południowej strony Parku wraz z budową kładek pieszo-rowerowych nad rzeką.

2. Czy podatek VAT naliczony, znajdujący się w kosztach budowy infrastruktury tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będzie podlegał odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z realizacją w ramach projektu budowy dwóch kładek pieszo-rowerowych nad rzeką i przebudową południowej strony parku, Gmina Miasto uważa, że przy realizacji inwestycji współfinansowanej z unii europejskiej będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT.

Podatek VAT w tym zakresie, będzie zatem wydatkiem niekwalifikowanym do refundacji ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego.

W przypadku przekazania do spółki komunalnej w formie aportu infrastruktury tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej - VAT naliczony, znajdujący się w kosztach inwestycji nie będzie kosztem kwalifikowanym i nie będzie podlegał refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wydatki związane z inwestycją będącą przedmiotem aportu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Wniesienie do spółki aportu nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez Miasto na Spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji. Podstawę naliczenia należnego podatku VAT stanowić będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego. W tej sytuacji Gmina miasto zamierza od nakładów inwestycyjnych ponoszonych po 31 marca 2009 r. dokonywać na bieżąco odliczeń podatku VAT naliczonego i ujmować go w miesięcznym rozliczeniu z Urzędem Skarbowym w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności w świetle art. 7 ust. 1 pkt 1, 3, 12 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy m.in.:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

* zieleni gminnej i zadrzewień,

* trzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przystąpi do realizacji projektu pn. "..." w ramach rewitalizacji centrum miasta, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Odnowa obszarów miejskich, działanie VI.1. Rewitalizacja obszarów problemowych.

W ramach powyższego projektu przewiduje się realizację następujących zadań inwestycyjnych pod nazwą:

1.

Budowa dwóch kładek pieszo-rowerowych nad rzęką,

2.

Przebudowa południowej strony parku.

W ramach projektu przewiduje się przebudowę infrastruktury w postaci sieci gazowej, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, przebudowę ciągów komunikacyjnych, budowę budynku usługowo-gastronomicznego, nowe oświetlenie, miejsca parkingowe, budowę elementów małej architektury, zagospodarowanie zielenią niską i wysoką, wyposażenie parku w meble parkowe.

Po zakończeniu inwestycji, budynek usługowo-gastronomiczny oraz inne urządzenia będą udostępniane podmiotom zewnętrznym, na podstawie art. 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Pozostałą powstałą infrastrukturę w postaci nowowybudowanych alejek spacerowych i rowerowych, mebli parkowych i oświetlenia Gmina Miasto powierzy w zarządzanie w formie odpłatnej usługi podmiotowi zewnętrznemu wyłonionemu w postepowaniu publicznym z zachowaniem konkurencji.

Gmina Miasto będzie uzyskiwała opodatkowane przychody z tytułu opłat z parkometrów, dzierżawy budynków i innych urządzeń.

Natomiast przebudowana i zmodernizowana oraz nowowytworzona infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, po oddaniu do użytku stanie się rzeczowym, trwałym majątkiem Gminy. Gmina wybudowaną infrastrukturę zamierza wnieść aportem do swej spółki. Udziały w wyżej wymienionej spółce w 100% posiada Gmina. Spółka po otrzymaniu sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będzie świadczyła opodatkowane usługi komunalne w zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych, opodatkowane usługi komunalne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków sanitarnych na rzecz mieszkańców Gminy.

Wniesienie do spółki omawianego aportu nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez Miasto na spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Wskazać należy, że zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Stosownie do art. 184 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 185 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządca nieruchomości lub podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. W umowie wskazuje się w szczególności zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie, numer jego licencji zawodowej oraz oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami.

Zgodnie z art. 185 ust. 4 cyt. ustawy, sposób ustalenia lub wysokość wynagrodzenia za zarządzanie nieruchomością określa umowa o zarządzanie nieruchomością.

Zarządca nieruchomości lub podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 184 ust. 3, nie może czerpać korzyści z zarządzania nieruchomością oprócz pobierania wynagrodzenia, chyba że umowa o zarządzanie stanowi inaczej (art. 185 ust. 5)

Odnosząc się do przedstawionego wyżej opisu zdarzenia przyszłego, należy odwołać się również do regulacji wynikających z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji dzierżawa nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.

Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci infrastruktury kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej do spółki prawa handlowego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wnioskodawca wskazał, iż wniesienie do spółki aportu nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez Miasto fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji. Podstawę naliczenia należnego podatku VAT stanowić będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu będę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej oraz modernizacja miejsc rekreacji i terenów zielonych - "Miasto nad rzeką". Tym samym Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od poniesionych nakładów na wytworzenie majątku w ramach projektu w postaci: budynku usługowo-gastronomicznego, oświetlenia, przebudowy południowej strony Parku "..." wraz z budową kładek pieszo-rowerowych nad rzeką "..." oraz odliczenia podatku VAT naliczonego znajdujący się w kosztach budowy infrastruktury tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i wodociągowej.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Spółka będzie miała prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl