IPTPP1/443-17/11-2/IG - Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci budowy kompleksowego multimedialnego centrum szkoleniowo-informacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-17/11-2/IG Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci budowy kompleksowego multimedialnego centrum szkoleniowo-informacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego ze współfinansowaniem projektu pod nazwą "...", dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w sytuacji gdy Miasto będzie współfinansować Projekt pod nazwą "...", dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Projekt pod nazwą "..." jest indywidualnym projektem kluczowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województw na lata 2007-2013 (VI oś priorytetowa - Odnowa obszarów miejskich, działanie VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych).

Projekt realizowany będzie przez Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski (Lidera) i Miasto (Partnera), zgodnie z uchwałą podjętą przez Radę Miejską w dniu 8 lipca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z Fundacją Studiów Europejskich - Instytut Europejski umowy o partnerstwie oraz na realizację Projektu pod nazwą "...", zmienioną uchwałą Nr z dnia 20 października 2010 r.

Projekt polega na stworzeniu odpowiadającego współczesnym wymogom i standardom kompleksowego Multimedialnego Centrum Szkoleniowo-Informacyjnego, wyposażonego w aparaturę informatyczną i multimedialną oraz niezbędne zaplecze socjalne dla działalności szkoleniowej, dydaktycznej i informacyjnej w dziedzinie upowszechniania wiedzy z zakresu integracji europejskiej, służące mieszkańcom regionu. Projekt przyczyni się do rewitalizacji zabytkowej substancji architektonicznej i zwiększenia atrakcyjności obszarów miejskich.

Całkowita wartość Projektu to 27.934.000 zł, a planowane dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 14.700.000 zł. Wydatki Partnera z tytułu współfinansowania Projektu inwestycyjnego nie przekroczą w latach 2010-2012 kwoty 10 mln zł, w tym wydatki Miasta na finansowanie przygotowania Projektu nie przekroczą kwoty 700 tys. zł. Faktury związane z realizacją Projektu wystawione będą na Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski (Lidera), która ponosi odpowiedzialność za rozliczenie Projektu. Następnie Fundacja Studiów Europejskich -Instytut Europejski zgodnie z projektem aneksu do umowy o współpracy w realizacji Projektu "..." z dnia 29 grudnia 2009 r. będzie wystawiać refaktury Miastu celem sfinansowania przypadających na Miasto wydatków.

Fundacja Studiów Europejskich - Instytut Europejski (Lider) jest właścicielem nieruchomości, oznaczona jako działka nr w obrębie, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr, na której znajduje się budynek Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnego z zapleczem gastronomiczno-hotelowym. W projekcie aneksu do umowy o współpracy w realizacji Projektu "..." z dnia 29 grudnia 2009 r., a konkretnie w § 7 dotyczącym ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości i określenia sposobu korzystania z nieruchomości, Fundacja Studiów Europejskich - Instytut Europejski (Lider) zobowiązuje się do nieodpłatnego ustanowienia na rzecz Miasta (Partnera) prawa użytkowania na nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Miasto (Urząd Miasta), będąc Partnerem w Projekcie pod nazwą "..." dofinansowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, będzie miało możliwość odzyskać podatek VAT od poniesionych przez Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski wydatków, w sytuacji gdy Miasto będzie współfinansować Projekt inwestycyjny i przy założeniu, że wyremontowane pomieszczenia nie będą służyć działalności opodatkowanej.

2.

Czy w przypadku zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń, mającego związek z czynnościami opodatkowanymi, Miasto będzie miało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki dotyczące Projektu pn. "..." będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski (Lidera). Miasto jako Partner projektu będzie współfinansować wydatki inwestycyjne na podstawie wystawionych przez Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski refaktur.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT zawarty w refakturach jako niemający związku z czynnościami opodatkowanymi, nie będzie możliwy do odliczenia.

Jednakże, gdyby w przyszłości pojawił się bezpośredni związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, zdaniem Wnioskodawcy, będzie możliwość odliczenia podatku VAT z otrzymanych refaktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Partnerem w realizowanym przez Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski (Lidera) Projekcie pod nazwą "...". Faktury związane z realizacją Projektu wystawiane będą na Lidera, który zgodnie z projektem aneksu do umowy o współpracy, będzie wystawiać refaktury Wnioskodawcy celem sfinansowania przypadających na Partnera wydatków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tak więc w przedmiotowej sprawie przy założeniu wskazanym przez Wnioskodawcę, że wyremontowane w ramach projektu pomieszczenia nie będą służyć działalności opodatkowanej, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze współfinansowaniem projektu pn. "...".

Natomiast w sytuacji zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń i wykorzystanie ich do prowadzenia działalności opodatkowanej Wnioskodawca będzie miał, zgodnie z cyt. wyżej przepisami prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z refaktur jednak pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ust. 4 ustawy.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów 9 rozdziału ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl