IPTPP1/443-168/13-4/MH - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-168/13-4/MH Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 18 kwietnia 2013 r. o wskazanie zakresu wniosku, doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego i własnego stanowiska sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

ZOZ ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, na realizację projektu "...".

W związku z czym, ZOZ jest zobligowany do pozyskania indywidualnej interpretacji w sprawie podatku VAT.

Przedmiotem projektu jest utworzenie w ZOZ nowoczesnego, modułowego systemu informatycznego, który pozwoli na wprowadzenie do oferty jednostki usług elektronicznych e-Pacjent, e-Badanie, e-Rejestracja oraz Szpitalnego Portalu Informacyjnego.

W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące zadania:

* doposażenie istniejącej serwerowni na potrzeby pełnienia funkcji centralnej serwerowni jednostki, zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie i obsługę systemu informacji medycznej oraz bezpiecznego przechowywania danych medycznych i danych osobowych pacjentów;

* rozbudowę obecnej sieci szkieletowej obejmującą zakup urządzeń sieciowych;

* zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, obejmujący zakupienie:

* stacjonarnych zestawów komputerowych z monitorami,

* drukarek,

* tabletów,

* utworzenie systemu informacji medycznej (modułów informacyjnych), oferującego pacjentom usługi on-line w zakresie: rejestracji, rezerwacji terminów wykonania usług medycznych, komunikacji z personelem Szpitala, sprawdzenia/pobrania wyników badań, informacji z dokumentacji medycznej.

Uruchomiony zostanie również Szpitalny Portal Informacyjny, który jest narzędziem umożliwiającym integrację w strukturze portalu aktualnej strony www Szpitala oraz projektowanych e-usług.

Uruchomiony zostanie również komunikator SMS, który jest modułem umożliwiającym wysyłkę wiadomości SMS do pacjentów zawierających przypomnienie o wizytach lub o innych ewentualnych zmianach. Zakupione w ramach projektu oprogramowanie będzie również odpowiadać za sprawne gromadzenie i dystrybucję wszystkich informacji medycznych związanych z przebiegiem leczenia pacjenta.

Nowoczesny i kompleksowy system będzie wspomagać lekarzy w ocenie stanu zdrowia pacjenta oraz ułatwiać dostęp do danych o jego stanie. System będzie również rozbudowany o moduły umożliwiające rejestrację informacji medycznych i rozliczeniowych związanych z przebiegiem leczenia pacjentów na oddziale, zapewniające archiwizację i dystrybucję badań diagnostycznych w wersji cyfrowej, dostępnej dla pacjentów.

Natomiast moduł Elektronicznej Dokumentacji Medycznej będzie stanowił czynnik integrujący pomiędzy wdrażanymi e-usługami a pozostałymi elementami zintegrowanego systemu wspomagającego zarządzanie Szpitalem. Zainstalowany w ramach projektu system sieci bezprzewodowej umożliwi pacjentom przebywającym na terenie Szpitala dostęp do wszystkich uruchomionych e-usług.

ZOZ świadczy usługi w ramach:

* 5 Oddziałów Szpitalnych,

* Podstawowej Opieki Zdrowotnej,

* 18 Poradni Specjalistycznych,

* Komisji Lekarskiej,

* 4 specjalistycznych Pracowni,

* Ośrodka Ambulatoryjnego Rehabilitacji Kardiologicznej.

Szpital realizuje usługi medyczne w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawione będą na Wnioskodawcę, czyli ZOZ. Właścicielem majątku będzie również Wnioskodawca - SP ZOZ.

Efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 18 cyt. ustawy - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ZOZ w związku z ubieganiem się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu "..." ma możliwość odzyskania poniesionego w związku z projektem kosztu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), ponieważ zakup dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej z podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 18 cyt. ustawy - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, ZOZ nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, iż ustawa o VAT wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług - zakup dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej z podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, ZOZ nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

ZOZ w związku z ubieganiem się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu "..." nie ma możliwości odzyskania poniesionego w związku z projektem kosztu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, na realizację projektu "...". Przedmiotem projektu jest utworzenie w ZOZ nowoczesnego, modułowego systemu informatycznego, który pozwoli na wprowadzenie do oferty jednostki usług elektronicznych e-Pacjent, e-Badanie, e-Rejestracja oraz Szpitalnego Portalu Informacyjnego.

W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące zadania:

* doposażenie istniejącej serwerowni na potrzeby pełnienia funkcji centralnej serwerowni jednostki, zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie i obsługę systemu informacji medycznej oraz bezpiecznego przechowywania danych medycznych i danych osobowych pacjentów;

* rozbudowę obecnej sieci szkieletowej obejmującą zakup urządzeń sieciowych;

* zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, obejmujący zakupienie:

* stacjonarnych zestawów komputerowych z monitorami,

* drukarek,

* tabletów,

* utworzenie systemu informacji medycznej (modułów informacyjnych) oferującego pacjentom usługi on-line w zakresie: rejestracji, rezerwacji terminów wykonania usług medycznych, komunikacji z personelem Szpitala, sprawdzenia/pobrania wyników badan, informacji z dokumentacji medycznej.

Wszystkie faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawione będą na Wnioskodawcę. Efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 18 cyt. ustawy - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu będą wykorzystywane tylko do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl