IPTPP1/443-168/11-4/ALN - Prawo do odzyskania i odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych w związku z projektem rewitalizacji centrum miasta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-168/11-4/ALN Prawo do odzyskania i odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych w związku z projektem rewitalizacji centrum miasta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania i odliczenia podatku naliczonego od nakładów poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Odbudowa i modernizacja budynków i ich adaptacja do nowych funkcji - "Miasto otwarte" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Odbudowa i modernizacja budynków i ich adaptacja do nowych funkcji - "Miasto otwarte".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) w zakresie doprecyzowania przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto przystąpi do realizacji projektu pn. "..." w ramach rewitalizacji centrum miasta, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa: VI Odnowa Obszarów Miejskich, Działanie VI.1. Rewitalizacja Obszarów Problemowych.

W ramach powyższego projektu przewiduje się realizację następujących zadań inwestycyjnych pod nazwą:

1. Budowa ulicy pod roboczą nazwą "Biblioteczna"

2. Odbudowa i adaptacja budynku przemysłowego na potrzeby MCIB

3. Zagospodarowanie terenu łączącego MCIB z kinoteatrem "....."

4. Przebudowa i rozbudowa budynku kinoteatru wraz z przebudową sali widowiskowej

Rewitalizacja Miasta przewidziana w projekcie będzie wszechstronnie przyczyniać się do spełnienia celu Działania 6.1. Dzięki podjęciu szeregu działań skierowanych na poprawę miejskiego obszaru problemowego - zdegradowanego obszaru centrum. Rewitalizacja substancji architektonicznej ww. terenów i obiektów znajdujących się na obszarze objętym rewitalizacją oznacza podjęcie kompleksowych działań, które doprowadzą do przemian ekonomicznych, społecznych i przestrzennych, przyczyniając się przede wszystkim do przywrócenia ładu architektonicznego i przestrzennego oraz ożywienia gospodarczego i społecznego. Niniejsze przedsięwzięcia są inwestycjami kompleksowymi; przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności obszarów miejskich, co doprowadzi do wzrostu zainteresowania inwestorów lokalizacją swoich działalności na danym obszarze.

Celem realizacji projektu jest ożywienie społeczno-gospodarcze niedostępnej obecnie części miasta. Realizacja zadań w ramach niniejszego przedsięwzięcia umożliwi powstanie nowoczesnej "Mediateki" - miejsca łączącego funkcje centralnej biblioteki miejsko-powiatowej ze współczesnym centrum multimedialnym, utworzenie - na bazie dawnego kinoteatru - miejskiego centrum kultury, organizację strefy parkowania dla klientów korzystających z usług kinoteatru i "Mediateki" oraz strefy ruchu pieszego wraz z zielenią, a także poprzez budowę ulicy Bibliotecznej uporządkowanie terenu, w chwili obecnej niedostępnego komunikacyjnie, ożywienie społeczno-gospodarcze, niedostępnej obecnie części miasta, tj. wnętrz kwartału ulic.

Obecnie Miejska Biblioteka Publiczna mieści się w obiekcie niespełniającym podstawowych wymagań pod względem dostosowania do wygodnego korzystania przez użytkowników, zwłaszcza niepełnosprawnych. Realizacja zadania związanego z miejskim centrum informatyczno-bibliotecznym jest koniecznym elementem niniejszego projektu, jako elementu wpływającego na zapewnienie odpowiednich warunków do rozwoju kapitału ludzkiego na terenie zdegradowanym miasta, jak również w zakresie poprawy tkanki architektonicznej.

Przebudowa istniejącego budynku Kinoteatru ma na celu dostosowanie jego pomieszczeń do nowych funkcji, jak i obowiązujących przepisów, a także poprzez nowoczesne wykończenie do obowiązujących standardów materiałowych.

Objęcie działaniami projektowymi niniejszego obiektu konieczne jest ze względu na jego niedostosowanie do współczesnych standardów, zwłaszcza pod względem jakości wnętrz i wyposażenia budynku. Kinoteatr nie jest dostosowany do użytku przez osoby niepełnosprawne. Nie spełnia również podstawowych standardów pod kątem bezpieczeństwa - niezadowalające wyposażenie w sieci infrastruktury technicznej. Konieczna jest zatem poprawa funkcjonalności pomieszczeń, odpowiednie ich wyposażenie i wykończenie, co dotyczy również hali widowiskowej stanowiącej centrum życia toczącego się w budynku.

W Miejskim Centrum Informatyczno-Bibliotecznym (MCIB) nazywanym też "Mediateką" znajdują się nowoczesne sale multimedialne (również studio audio-video). Służyć będzie rozwojowi informatycznemu młodzieży, rozszerzającej swoje umiejętności nabyte w gimnazjach i szkołach średnich. Oprócz adaptacji historycznego budynku poprzemysłowego (dawne warsztaty zawodowe) dla potrzeb miejskiego centrum informacyjno-bibliotecznego, nastąpi także aktywizacja ekonomiczna i przestrzenna wnętrza kwartału, otwarcie go dla celów inwestycyjnych oraz stworzenie możliwości dla lokalizacji nowej zabudowy komunalnej i komercyjnej w centrum.

Przebudowa i rozbudowa budynku Kinoteatru wraz z przebudową Sali widowiskowej pozwoli uzyskać nowoczesne sale wielofunkcyjne umożliwiające organizację wielu imprez kulturalnych szkoleniowo-konferencyjnych.

Przebudowa głównej Sali widowiskowej Kinoteatru pozwoli na powrót do niej ważnych dla lokalnej społeczności (miasta i powiatu) wydarzeń kulturalnych (teatralnych, estradowych, filmowych itp.). Realizacja projektu wpłynie na ożywienie społeczno-kulturalne oraz turystyczne miasta i okolic. Wpłynie też na pozytywny wizerunek miasta i regionu.

W ulicy zostanie wykonane odwodnienie, kanalizacja deszczowa, oświetlenie uliczne, kanalizacja sanitarna i sieć wodociągowa. Budowa ulicy poprawi obsługę komunikacyjną centrum. Obszar zostanie także zagospodarowany nowymi miejscami parkingowymi. Umożliwi uporządkowanie terenu w chwili obecnej niedostępnego komunikacyjnie, podniesie walory estetyczne miasta, wpłynie na ożywienie społeczno-gospodarcze oraz turystyczne miasta i okolic.

Zagospodarowanie terenu łączącego miejskie centrum informatyczno-biblioteczne z Kinoteatrem to przede wszystkim utworzenie strefy parkowania dla klientów korzystających z usług Kinoteatru i "Mediateki" oraz strefy ruchu pieszego wraz z zielenią. Ponadto przewiduje się infrastrukturę w postaci: oświetlenia, kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej. Na kanalizacji deszczowej odwadniającej tereny i parkingi obiektu przewiduje się montaż separatora substancji ropopochodnych.

Inwestycje powyżej opisane należą do zadań własnych gminy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej związanych z realizacją zadań w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, utrzymania gminnych dróg, placów, organizacji ruchu drogowego oraz w zakresie zieleni gminnej, zadrzewień i ochrony środowiska (zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powstała w ramach projektu ulica, place i wybudowane parkingi, pozostaną w całości majątkiem Gminy Miasto lecz zarządzane będą po zakończeniu projektu przez podmiot, wyłoniony w trybie postępowania publicznego z zachowaniem zasad wolnej konkurencji.

Planuje się wyłonienie tego podmiotu w 2014 r.. Podmiot zapewni odpowiednie zasoby kadrowe i organizacyjne dla prawidłowej eksploatacji majątku i zachowania jego trwałości w wymaganym okresie czasu.

Zadaniem wyłonionego w przetargu publicznym podmiotu będzie bieżące utrzymanie całego powierzonego majątku tj. pokrycie kosztów bieżącego utrzymania ulicy, parkingów, pielęgnacji zieleni, sprzątania, wywozu nieczystości, zimowego utrzymania dróg i kosztów oświetlenia.

Gmina Miasto będzie ponosiła koszty zarządu sprawowanego przez podmiot Gmina Miasto będzie uzyskiwała opodatkowanie przychody z tytułu opłat z parkometrów, wobec czego podatek VAT w powyższym zakresie realizacji projektu będzie stanowił koszt niekwalifikowany.

Przebudowana i zmodernizowana oraz nowowytworzona infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, po oddaniu do użytku, stanie się rzeczowym trwałym majątkiem Gminy Miasto, o wartości poniesionych nakładów na jego wytworzenie.

Miasto zamierza wnieść aportem do swej spółki. Wybudowaną infrastrukturę, udziały w wyżej wymienionej spółce w 100% posiada Gmina Miasto. Spółka po otrzymaniu sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będzie świadczyła opodatkowane usługi komunalne w zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych, opodatkowane usługi komunalne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków sanitarnych na rzecz mieszkańców gminy.

W związku ze zmianą stanu prawnego od 1 kwietnia 2009 r., nowe inwestycje wnoszone do spółki w formie aportu są opodatkowane podatkiem VAT na ogólnych zasadach. Dlatego też nakłady te uzyskują możliwość odliczenia podatku VAT. W tej sytuacji Gmina Miasto zamierza od nakładów inwestycyjnych ponoszonych po 31 marca 2009 r. dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT naliczonego i ujmować go w miesięcznych rozliczeniach z urzędem skarbowym w deklaracjach VAT-7.

Wniesienie do spółki omawianego aportu nastąpi na podstawie uchwały rady miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez miasto na spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji.

Podstawę naliczenia należnego podatku VAT stanowić będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego. Kwota podatku VAT będzie miastu przez spółkę wypłacona, a następnie odprowadzona do urzędu skarbowego. A zatem koszt podatku VAT zostanie zakwalifikowany do kosztów niekwalifikowanych.

Z budynków "Mediateki" i kinoteatru będą korzystały samorządowe instytucje kultur, organizatorem których jest Gmina Miasto w oparciu o umowy użyczenia.

Instytucje, tj. Miejska Biblioteka Publiczna i Miejski Ośrodek Kultury będą odpłatnie udostępniały społeczności korzystanie z obiektów. Pobierana odpłatność stanowić będzie przychód, który przeznaczony będzie na sfinansowanie kosztów realizowanych zadań.

Nieodpłatne przekazanie obiektów odbędzie się w związku z prowadzoną przez gminę działalnością - wykonywanie zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Wobec powyższego przekazanie samorządowym jednostkom kultury "Mediateki" i kinoteatru nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z nieodpłatnym przekazaniem budynków Gmina Miasto nie ma możliwości odzyskania w ramach przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poniesionego kosztu VAT, którego wysokość została określona w kategorii kosztów kwalifikowanych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wydatki na realizację projektu w zakresie wytworzenia majątku w postaci: dróg, placów, miejsc parkingowych i oświetlenia będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Powstały ww. majątek, po zakończeniu realizacji projektu, zostanie w całości majątkiem Gminy Miasto, lecz zarządzanie tym majątkiem w formie usługi zostanie powierzone podmiotowi wyłonionemu w trybie postępowania publicznego z zachowaniem zasad konkurencji. Gmina Miasto będzie ponosiła koszty zarządu sprawowanego przez ten podmiot i jednocześnie Gmina Miasto będzie uzyskiwała opodatkowane podatkiem VAT przychody z tytułu opłat z parkometrów, które będą usytuowane na nowo wybudowanej ulicy oraz na terenie (placu) łączącym MCIB z kinoteatrem. Drugim powodem do niekwalifikowania podatku VAT w powyższym zakresie do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jest planowane przekazanie nowo wytworzonej infrastruktury w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej do istniejącej spółki komunalnej w formie aportu, który podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec czego podatek VAT w powyższym zakresie realizacji projektu będzie stanowił koszt niekwalifikowany. Natomiast wydatki na przebudowę budynku Kinoteatru wraz z przebudową Sali widowiskowej oraz wydatki na adaptację budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego, nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ majątek ten po zakończeniu realizacji projektu, Gmina Miasto przekaże w nieodpłatne użyczenie samorządowym instytucjom kultury, tj. Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Miejskiej Bibliotece Publicznej na potrzeby ich statutowej działalności. A zatem Gmina Miasto uważa, że w tym zakresie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zadania, które będą realizowane w oparciu o powstały majątek w wyniku realizacji projektu, należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 w zakresie ładu przestrzennego, pkt 2 w zakresie gminnych ulic; placów oraz organizacji ruchu drogowego, pkt 3 w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku, zaopatrzenia w energię, pkt 9 w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, pkt 15 w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Kompetencje i zakres działania Gminy określają odpowiednie ustawy, a mianowicie ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.), ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. z 2006 r. Nr 123 poz. 858 z późn. zm.), ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539, z późn. zm.)., itd.

Żaden z nowo wybudowanych obiektów nie zostanie przekazany w zarząd. Odbudowane i zmodernizowane budynki, po przystosowaniu ich do nowych funkcji, zostaną przekazane w użyczenie w formie nieodpłatnej samorządowym instytucjom kultury dla potrzeb prowadzenia ich działalności statutowej jako zadań własnych gminy. Natomiast nowo wytworzona infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, zostanie przekazana w formie aportu spółce komunalnej, w której Gmina Miasto posiada 100% udziałów. Pozostałą powstałą infrastrukturę w postaci nowo wybudowanej ulicy; placu i oświetlenia, Gmina Miasto powierzy w zarządzanie w formie odpłatnej usługi podmiotowi zewnętrznemu wyłonionemu w postępowaniu publicznym z zachowaniem konkurencji.

Odbudowane i zmodernizowane obiekty (budynki) zostaną przekazane w nieodpłatne użyczenie samorządowym instytucjom kultury na mocy przesłanki zawartej w art. 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz w oparciu o postanowienia art. 710-719 Kodeksu cywilnego.

Po zakończeniu inwestycji, budynki zostaną przystosowane do nowych funkcji, zostaną przekazane w nieodpłatne użyczenie samorządowym instytucjom kultury, tj. Miejskiej Bibliotece Publicznej i Miejskiemu Ośrodkowi Kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego od poniesionych nakładów na wytworzenie majątku w ramach niniejszego projektu w postaci: dróg, placów, miejsc parkingowych i oświetlenia.

2. Czy podatek VAT naliczony, znajdujący się w kosztach budowy infrastruktury, tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będzie podlegał odliczeniu.

3. Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w ramach realizacji projektu na przebudowę budynku kinoteatru wraz z przebudową sali widowiskowej i adaptację budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z realizacją w ramach projektu budowy ulicy i miejsc parkingowych, Gmina Miasto uważa, że przy realizacji inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT. Podatek VAT w tym zakresie będzie zatem wydatkiem niekwalifikowanym do refundacji ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego.

W przypadku przekazania do spółki komunalnej w formie aportu infrastruktury, tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej - VAT naliczony, znajdujący się w kosztach inwestycji, nie będzie kosztem kwalifikowanym i nie będzie podlegał refundacji ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego.

W związku z realizacją w ramach projektu przebudowy i rozbudowy budynku kinoteatru wraz z przebudową sali widowiskowej i adaptacją budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego, Gmina Miasto uważa, że przy realizacji inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT. Podatek VAT będzie zatem wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wydatki związane z inwestycją będącą przedmiotem aportu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę, do wykonania czynności opodatkowanych. Wniesienie do spółki aportu nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez Miasto na Spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji. Podstawę naliczenia należnego podatku VAT stanowić będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego. W tej sytuacji Gmina Miasto zamierza od nakładów inwestycyjnych ponoszonych po 31 marca 2009 r. dokonywać na bieżąco odliczeń podatku VAT naliczonego i ujmować go w miesięcznym rozliczeniu z Urzędem Skarbowym w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności w świetle art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 9, 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy m.in.:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przystąpi do realizacji projektu pn. Odbudowa i modernizacja budynków i ich adaptacja do nowych funkcji - "Miasto otwarte", ramach rewitalizacji centrum miasta, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach powyższego projektu przewiduje się realizację następujących zadań inwestycyjnych pod nazwą:

1. Budowa ulicy pod roboczą nazwą "Biblioteczna"

2. Odbudowa i adaptacja budynku przemysłowego na potrzeby MCIB

3. Zagospodarowanie terenu łączącego MCIB z kinoteatrem

4. Przebudowa i rozbudowa budynku kinoteatru wraz z przebudową sali widowiskowej

Wydatki na realizację projektu w zakresie wytworzenia majątku w postaci: dróg, placów, miejsc parkingowych i oświetlenia będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Powstały ww. majątek, po zakończeniu realizacji projektu, zostanie w całości majątkiem Gminy Miasto, lecz zarządzanie tym majątkiem w formie odpłatnej usługi zostanie powierzone podmiotowi wyłonionemu w trybie postępowania publicznego z zachowaniem zasad konkurencji. Gmina Miasto będzie ponosiła koszty zarządu sprawowanego przez podmiot Gmina Miasto będzie uzyskiwała opodatkowanie przychody z tytułu opłat z parkometrów.

Natomiast przebudowana i zmodernizowana oraz nowowytworzona infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, po oddaniu do użytku stanie się rzeczowym, trwałym majątkiem Gminy. Gmina wybudowaną infrastrukturę zamierza wnieść aportem do swej spółki. Udziały w wyżej wymienionej spółce w 100% posiada Gmina. Spółka po otrzymaniu sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będzie świadczyła opodatkowane usługi komunalne w zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych, opodatkowane usługi komunalne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków sanitarnych na rzecz mieszkańców Gminy.

Wniesienie do spółki omawianego aportu nastąpi na podstawie uchwały rady miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez miasto na spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji.

Z budynków "Mediateki" i kinoteatru będą korzystały samorządowe instytucje kultur, organizatorem których jest Gmina Miasto w oparciu o umowy użyczenia.

Instytucje, tj. Miejska Biblioteka Publiczna i Miejski Ośrodek Kultury będą odpłatnie udostępniały społeczności korzystanie z obiektów. Pobierana odpłatność stanowić będzie przychód, który przeznaczony będzie na sfinansowanie kosztów realizowanych zadań.

Nieodpłatne przekazanie obiektów odbędzie się w związku z prowadzoną przez gminę działalnością - wykonywanie zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Odbudowane i zmodernizowane budynki Kinoteatru, Sali widowiskowej oraz Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego, po przystosowaniu ich do nowych funkcji, zostaną przekazane w użyczenie w formie nieodpłatnej samorządowym instytucjom kultury dla potrzeb prowadzenia ich działalności statutowej jako zadań własnych gminy, na podstawie art. 13 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz w oparciu o postanowienia art. 710-719 Kodeksu cywilnego.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Wskazać należy, że zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Stosownie do art. 184 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 185 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządca nieruchomości lub podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. W umowie wskazuje się w szczególności zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie, numer jego licencji zawodowej oraz oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami.

Zgodnie z art. 185 ust. 4 cyt. ustawy, sposób ustalenia lub wysokość wynagrodzenia za zarządzanie nieruchomością określa umowa o zarządzanie nieruchomością.

Zarządca nieruchomości lub podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 184 ust. 3, nie może czerpać korzyści z zarządzania nieruchomością oprócz pobierania wynagrodzenia, chyba że umowa o zarządzanie stanowi inaczej (art. 185 ust. 5)

Natomiast aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.

Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci infrastruktury kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej do spółki prawa handlowego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wnioskodawca wskazał, iż Wniesienie do spółki aportu nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez Miasto fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji. Podstawę naliczenia należnego podatku VAT stanowić będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przez usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, uznać należy wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W myśl cytowanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami należą do zadań własnych gminy. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego użyczenia budynków Kinoteatru, Sali widowiskowej oraz adaptowanego budynku przemysłowego na potrzeby Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego, samorządowym instytucja kultury tj. Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Miejskiej Bibliotece Publicznej na potrzeby działalności statutowej, jest czynnością związaną z działalnością gospodarczą podatnika.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania ww. obiektów powstałych w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, do części wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu na wytworzenie majątku w postaci: dróg, placów, miejsc parkingowych i oświetlenia oraz infrastruktury, tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z tego tytułu Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z wytworzeniem ww. majątku. Tym samym Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od poniesionych nakładów na wytworzenie majątku w ramach projektu w postaci: dróg, placów, miejsc parkingowych, oświetlenia oraz odliczenia podatku VAT naliczonego znajdującego się w kosztach budowy infrastruktury tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będzie podlegał odliczeniu.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Spółka będzie miała prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Natomiast w zakresie inwestycji związanej z przebudową budynku Kinoteatru i z przebudową Sali widowiskowej oraz adaptacją budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem usługi nabywane w ramach realizacji tej części projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

W ramach realizacji tej części projektu, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Wobec powyższego, w związku z realizacją przebudowy budynku Kinoteatru i przebudowy Sali widowiskowej oraz adaptacją budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego, wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl