IPTPP1/443-163/13-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-163/13-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Organem założycielskim Zakładu Opieki Zdrowotnej jest centralny organ administracji państwowej, czyli Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

ZOZ jest wyodrębnionym zespołem ludzi i środków majątkowych utworzonym i utrzymanym w celu udzielenia świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W ramach działalności związanej z funkcjonowaniem ZOZ w przeważającym stopniu świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowane w PKWiU jako 86 wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Powyższa działalność finansowana jest z kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia, który uzyskuje przychody w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (podlega ustawie o finansach publicznych).

Wnioskodawca ZOZ dokonał zakupu sprzętu medycznego (aparat RTG do angiografii) fakturą VAT nr... z dnia 31 lipca 2012 r. na kwotę netto 2.266.979,75 zł i VAT 8% - 181.358,38 zł. Urządzenie przeznaczone jest do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT. ZOZ nie dokonał odliczenia podatku naliczonego przy zakupie.

W miesiącu styczniu 2013 r. został przeprowadzony przetarg na usługę leasingu finansowego zwrotnego dotyczący ww. urządzenia. Dnia 28 stycznia 2013 r. (przed upływem 6 miesięcy) została wystawiona faktura VAT na sprzedaż angiografu wg wartości z faktury zakupu, czyli 2.266.979,75 zł netto plus VAT 8% w kwocie 181.358,38 zł do umowy leasingu.

ZOZ odprowadził do Urzędu podatek VAT należny od sprzedaży w pełnej wysokości.

W wyniku zaistniałych czynności zmienił się właściciel środka trwałego. ZOZ jest obecnie korzystającym z angiografu, który nadal jest wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

ZOZ jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca użytkował zakupiony sprzęt medyczny (aparat RTG do angiografii) od dnia 31 lipca 2012 r. (... z dnia 31 lipca 2012 r.) do dnia 28 stycznia 2013 r. (... z dnia 28 stycznia 2013 r.) w działalności medycznej.

Ww. sprzęt medyczny był wprowadzony na majątek trwały ZOZ z dniem 31 lipca 2012 r. i od miesiąca sierpnia 2012 r. była naliczana amortyzacja liniowa (20% w stosunku rocznym).

Ww. sprzęt medyczny po przeprowadzeniu przetargu na usługę leasingu finansowego zwrotnego zmienił tylko właściciela na okres trwania umowy (firma leasingowa). Natomiast użytkownikiem pozostaje cały czas ZOZ (protokół odbioru i wydania rzeczy do umowy leasingu nr... z dnia 28 stycznia 2013 r.) wykorzystując powyższy sprzęt na działalność medyczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Zakładowi Opieki Zdrowotnej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego (przy zakupie aparatu w lipcu 2012 r.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku), ZOZ prowadzi działalność medyczną (zwolnioną z podatku VAT), od której nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego. Jako zarejestrowany czynny podatnik odprowadza podatek VAT należny od sprzedaży opodatkowanej.

W zaistniałej sytuacji - sprzedaż sprzętu medycznego do umowy leasingu finansowego zwrotnego (działalność opodatkowana), rodzi się pytanie, czy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z faktury zakupu sprzętu z dnia 31 lipca 2012 r. zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Wnioskodawca odprowadził podatek VAT należny z faktury sprzedaży sprzętu do Urzędu Skarbowego w pełnej wysokości.

W wyniku umowy leasingu finansowego zwrotnego nowym właścicielem sprzętu medycznego na czas trwania umowy została firma leasingowa. ZOZ jest obecnie tylko użytkownikiem sprzętu, który wykorzystuje na działalność medyczną.

Wnioskodawca ZOZ uważa, że przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego z tytułu zakupu sprzętu medycznego, który został odsprzedany firmie leasingowej prowadzącej działalność opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, dokonał zakupu sprzętu medycznego (aparat RTG do angiografii). Urządzenie przeznaczone jest do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT. Zainteresowany nie dokonał odliczenia podatku naliczonego przy zakupie. W styczniu 2013 r. został przeprowadzony przetarg na usługę leasingu finansowego zwrotnego dotyczący ww. urządzenia i przed upływem 6 miesięcy została wystawiona faktura VAT na sprzedaż angiografu wg wartości z faktury zakupu. Wnioskodawca odprowadził podatek VAT należny od sprzedaży w pełnej wysokości. W wyniku zaistniałych czynności zmienił się właściciel środka trwałego. Zainteresowany jest obecnie korzystającym z angiografu, który nadal jest wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

Ww. sprzęt medyczny był wprowadzony na majątek trwały Zainteresowanego z dniem 31 lipca 2012 r. i od miesiąca sierpnia 2012 r. była naliczana amortyzacja liniowa (20% w stosunku rocznym). Po przeprowadzeniu przetargu na usługę leasingu finansowego zwrotnego ww. sprzęt medyczny zmienił tylko właściciela na okres trwania umowy (firma leasingowa). Natomiast użytkownikiem pozostaje cały czas Wnioskodawca, wykorzystując powyższy sprzęt do działalności medycznej.

Wnioskodawca dokonując zakupu aparatu RTG do angiografii w celu świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT, nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym zakupem.

W związku ze sprzedażą ww. aparat w formie leasingu finansowego zwrotnego w styczniu 2013 r., która to czynność - jak wskazał Wnioskodawca - podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, nastąpiła zmiana jego przeznaczenie i tym samym Zainteresowany winien dokonać korekty podatku naliczonego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl zaś art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W świetle art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy).

W światle art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Natomiast jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (art. 91 ust. 7d ustawy).

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy przy zakupie sprzętu medycznego, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia, gdyż ww. sprzęt służył czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług. W sytuacji sprzedaży aparatu do angiografu wg wartości z faktury zakupu w ramach leasingu finansowego zwrotnego, powstała możliwość odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego z tytułu zakupu sprzętu medycznego.

Tym samym zastosowanie mają powołane wyżej przepisy art. 91 ustawy, co oznacza, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dokonania jednorazowej korekty odpowiedniej części kwoty podatku VAT z tytułu nabycia przedmiotowego aparatu w miesiącu dokonania sprzedaży. Ponieważ zmiana przeznaczenia aparatu o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł nastąpiła w okresie korekty, tj. w ciągu 5 kolejnych lat, licząc od roku, w którym został nabyty w celach świadczenia usług medycznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, stosownie do postanowień art. 91 ust. 5 ustawy, przy czym korekta dotyczyć będzie 4/5 kwoty nieodliczonego podatku.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy, iż przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego z tytułu zakupu sprzętu medycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl