IPTPP1/443-157/12-5/MS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowadzenia przez spółkę działalności w zakresie kształcenia i wychowania w formach edukacji pozaszkolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-157/12-5/MS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowadzenia przez spółkę działalności w zakresie kształcenia i wychowania w formach edukacji pozaszkolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie osób fizycznych i firm prywatnych, gdy płatność dokonywana jest ze środków własnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie jednostek sfery budżetowej oraz firm prywatnych, stowarzyszeń, fundacji, prywatnych szkół, przedszkoli, gdy płatność dokonywana jest ze środków UE;

* z zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie osób fizycznych i firm prywatnych, gdy płatność dokonywana jest ze środków własnych;

* opodatkowania dotacji otrzymanej na pokrycie kosztów Projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;

* zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę prowadzącą niepubliczną placówkę oświatową.

Pismem z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. Spółka nie posiada akredytacji Kuratora Oświaty. Spółka posiada wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Starostwo Powiatowe. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Kurator Oświaty. Placówka nie posiada uprawnień szkoły publicznej.

Sp. z o.o. świadczy usługi w zakresie:

* usług consultingowych, doradztwa biznesowego, sporządzania wniosków o dotacje z UE;

* doradztwa personalnego;

* doradztwa zawodowego, poprzez organizowanie warsztatów szkoleniowo - doradczych grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. udzielenie pomocy w określaniu ścieżek karier dla osób pracujących lub podejmujących pracę po raz pierwszy, podniesienie lub nabycie kwalifikacji niezbędnych w efektywnym funkcjonowaniu osób w potencjalnym lub obecnym miejscu pracy oraz rozwijaniu kariery zawodowej;

* doradztwa i wsparcia psychologicznego i pedagogicznego poprzez organizowanie warsztatów grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. diagnozę psychologiczną i pedagogiczną, dokonywanie analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania osób oraz określenie trudności na jakie napotykają w pracy z nimi, planowanie indywidualnej ścieżki edukacyjnej bądź edukacyjno - terapeutycznej, terapię indywidualną i grupową dorosłych, młodzieży i dzieci w tym wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych;

* doradztwa biznesowego poprzez prowadzenie warsztatów szkoleniowych grupowych i indywidualnych dla osób m.in. pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą;

* usług szkoleniowych w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym - opodatkowanych do grudnia 2010 r. stawką zwolnioną na podstawie załącznika nr 4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r. Szkolenia/kursy mają na celu podniesienie, uzupełnienie lub nabycie nowych kwalifikacji, kompetencji bądź umiejętności.

Spółka wyżej opisane usługi świadczy na zlecenie:

a.

jednostek samorządu terytorialnego (m.in. szkoły publiczne objęte przepisami o systemie oświaty, urzędy administracji państwowej oraz urzędy administracji samorządowej, a także inne jednostki sfery budżetowej), które za zlecenie płacą ze środków publicznych, otrzymały finansowanie w 100% ze środków UE oraz budżetu państwa lub co najmniej 70% ze środków publicznych.

Uczestnikami zleconych przez ww. jednostki usług szkoleniowych lub/i doradztwa są:

* pracownicy zatrudnieni w jednostkach samorządu terytorialnego;

* osoby pracujące;

* osoby bezrobotne;

* dzieci, młodzież.

b.

Firm prywatnych szkoleniowych lub/i doradczych, stowarzyszeń, fundacji, prywatnych szkół, przedszkoli, które są bezpośrednim beneficjentem i realizatorem dotacji/projektu (otrzymały finansowanie w 100% ze środków UE oraz budżetu państwa lub co najmniej 70% ze środków publicznych) i zapłacą za zlecenie z ww. środków.

Uczestnikami zleconych przez ww. jednostki usług szkoleniowych lub/i doradztwa są:

* osoby pracujące;

* osoby bezrobotne;

* dzieci, młodzież.

Zlecenia, o których mowa w pkt a) i b) dotyczą usług świadczonych w niżej wymienionych formach:

* usług szkoleniowych (tzw. miękkich i twardych, w formach szkoleń i kursów zawodowych) lub/i

* usług szkoleniowo - doradczych: w ramach usługi realizowane są szkolenia jw., doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczne bądź pedagogiczne, gdzie usługą podstawową są szkolenia, natomiast usługi doradztwa są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej i ściśle z nią związane lub/i

* usługi doradztwa zawodowego, wsparcia psychologicznego bądź pedagogicznego, określone przez Zamawiającego/Zleceniodawcę wg CPV jako usługa edukacyjna.

W ramach zleconych ww. usług pozyskanych przez Spółkę/Zleceniobiorcę w drodze przetargu publicznego lub zapytania o cenę, Zamawiający wykazany w pkt a) lub b) wymaga w opisie zamówienia zapewnienia w ramach usługi podstawowej dodatkowo: sal szkoleniowych, wykładowców, catering, zakwaterowania, zwrotu kosztów dojazdu, ubezpieczenia uczestników szkoleń, materiałów szkoleniowych i piśmiennych.

c.

osób fizycznych i firm prywatnych, którzy za usługi szkoleniowe płacą z własnych środków.

W ramach usługi Spółka zapewnia sale szkoleniowe, wykładowców, catering, zakwaterowanie, ubezpieczenie uczestników szkoleń, materiały szkoleniowe.

Usługi, o których mowa powyżej tj. szkolenia mają na celu podniesienie, uzupełnienie lub nabycie nowych kwalifikacji, natomiast doradztwo - nabycie kompetencji bądź umiejętności społecznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - zaświadczenie z dnia 9 lutego 2012 r. Zgodnie ze Statutem niepublicznej placówki oświatowej, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie kształcenia i wychowania w formach edukacji pozaszkolnej tj.: kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa: zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego organizowanych w formie warsztatów edukacyjnych, w których uczestnikami mogą być zarówno osoby małoletnie, jak i dorośli.

Głównym celem działalności placówki jest zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, rozwoju ogólnego uczestników kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa m.in. poprzez zwiększanie efektywności uczenia się, uzupełnianie wiedzy i wychowania.

SP. z o.o. jako jednostka objęta systemem oświaty świadczy usługi m.in. z zakresu:

* doradztwa zawodowego, personalnego poprzez organizowanie warsztatów szkoleniowo - doradczych grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. udzielenie pomocy w określaniu ścieżek karier dla osób pracujących lub podejmujących pracę po raz pierwszy, podniesienie lub nabycie kwalifikacji niezbędnych w efektywnym funkcjonowaniu osób w potencjalnym lub obecnym miejscu pracy oraz rozwijaniu kariery zawodowej;

* doradztwa i wsparcia psychologicznego i pedagogicznego poprzez organizowanie warsztatów grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. diagnozę psychologiczną i pedagogiczną, dokonywanie analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania osób oraz określenie trudności na jakie napotykają w pracy z nimi, planowanie indywidualnej ścieżki edukacyjnej bądź edukacyjno - terapeutycznej, terapię indywidualną i grupową dorosłych, młodzieży i dzieci w tym wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych;

* doradztwa biznesowego poprzez prowadzenie warsztatów szkoleniowych grupowych i indywidualnych dla osób m.in. pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą;

* usług szkoleniowych w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym - opodatkowanych do grudnia 2012 r. stawką zwolnioną na podstawie załącznika nr 4 Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2012 r. Szkolenia/kursy mają na celu podniesienie, uzupełnienie lub nabycie nowych kwalifikacji, kompetencji bądź umiejętności.

Sp. z o.o. jako jednostka objęta systemem oświaty nie świadczy usług z zakresu usług consultingowych, doradztwa biznesowego, sporządzania wniosków o dotacje z UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo stosować zwolnienie od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, gdy nabywcą usług świadczonych przez Spółkę są podmioty wymienione w pkt 1c) wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby Spółka mogła korzystać ze zwolnienia usług szkoleniowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, szkolenia na rzecz podmiotów wykazanych w pkt 1c) muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. wynikają z powszechnie obowiązujących przepisów prawa i nie stanowią wewnętrznych uregulowań wynikających odpowiednio z działalności poszczególnych organizacji, wydających poszczególne międzynarodowe certyfikaty.

W przypadku, gdy szkolenia na rzecz podmiotów wykazanych w pkt 1c) są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, ale nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. nie wynikają z powszechnie obowiązujących przepisów, Spółka za realizację usług ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT w wysokości 23%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy w sytuacji gdy:

* są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy i jednocześnie

* są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

* są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz. U. UE L Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. dyrektywy.

Rozporządzenie wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl art. 44 omawianego rozporządzenia, sługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W tym miejscu należy wskazać, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy stanowią implementacje prawa unijnego. W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Spółka świadczy usługi w zakresie:

* usług consultingowych, doradztwa biznesowego, sporządzania wniosków o dotacje z UE;

* doradztwa personalnego;

* doradztwa zawodowego, poprzez organizowanie warsztatów szkoleniowo - doradczych grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. udzielenie pomocy w określaniu ścieżek karier dla osób pracujących lub podejmujących pracę po raz pierwszy, podniesienie lub nabycie kwalifikacji niezbędnych w efektywnym funkcjonowaniu osób w potencjalnym lub obecnym miejscu pracy oraz rozwijaniu kariery zawodowej;

* doradztwa i wsparcia psychologicznego i pedagogicznego poprzez organizowanie warsztatów grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. diagnozę psychologiczną i pedagogiczną, dokonywanie analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania osób oraz określenie trudności na jakie napotykają w pracy z nimi, planowanie indywidualnej ścieżki edukacyjnej bądź edukacyjno - terapeutycznej, terapię indywidualną i grupową dorosłych, młodzieży i dzieci w tym wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych;

* doradztwa biznesowego poprzez prowadzenie warsztatów szkoleniowych grupowych i indywidualnych dla osób m.in. pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą;

* usług szkoleniowych w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym - opodatkowanych do grudnia 2010 r. stawką zwolnioną na podstawie załącznika nr 4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r. Szkolenia/kursy mają na celu podniesienie, uzupełnienie lub nabycie nowych kwalifikacji, kompetencji bądź umiejętności.

Spółka wyżej opisane usługi świadczy m.in. na zlecenie osób fizycznych i firm prywatnych, którzy za usługi szkoleniowe płacą z własnych środków.

W ramach usługi Spółka zapewnia sale szkoleniowe, wykładowców, catering, zakwaterowanie, ubezpieczenie uczestników szkoleń, materiały szkoleniowe.

Usługi, o których mowa powyżej tj. szkolenia mają na celu podniesienie, uzupełnienie lub nabycie nowych kwalifikacji, natomiast doradztwo - nabycie kompetencji bądź umiejętności społecznych.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - zaświadczenie z dnia 9 lutego 2012 r. Zgodnie ze Statutem niepublicznej placówki oświatowej, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie kształcenia i wychowania w formach edukacji pozaszkolnej tj.: kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa: zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego organizowanych w formie warsztatów edukacyjnych, w których uczestnikami mogą być zarówno osoby małoletnie, jak i dorośli.

Głównym celem działalności placówki jest zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, rozwoju ogólnego uczestników kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa m.in. poprzez zwiększanie efektywności uczenia się, uzupełnianie wiedzy i wychowania

SP. z o.o. jako jednostka objęta systemem oświaty świadczy usługi m.in. z zakresu:

* doradztwa zawodowego, personalnego poprzez organizowanie warsztatów szkoleniowo - doradczych grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. udzielenie pomocy w określaniu ścieżek karier dla osób pracujących lub podejmujących pracę po raz pierwszy, podniesienie lub nabycie kwalifikacji niezbędnych w efektywnym funkcjonowaniu osób w potencjalnym lub obecnym miejscu pracy oraz rozwijaniu kariery zawodowej;

* doradztwa i wsparcia psychologicznego i pedagogicznego poprzez organizowanie warsztatów grupowych i indywidualnych mających na celu m.in. diagnozę psychologiczną i pedagogiczną, dokonywanie analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania osób oraz określenie trudności na jakie napotykają w pracy z nimi, planowanie indywidualnej ścieżki edukacyjnej bądź edukacyjno - terapeutycznej, terapię indywidualną i grupową dorosłych, młodzieży i dzieci w tym wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych;

* doradztwa biznesowego poprzez prowadzenie warsztatów szkoleniowych grupowych i indywidualnych dla osób m.in. pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą;

* usług szkoleniowych w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym - opodatkowanych do grudnia 2012 r. stawką zwolnioną na podstawie załącznika nr 4 Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2012 r. Szkolenia/kursy mają na celu podniesienie, uzupełnienie lub nabycie nowych kwalifikacji, kompetencji bądź umiejętności.

Sp. z o.o. jako jednostka objęta systemem oświaty nie świadczy usług z zakresu usług consultingowych, doradztwa biznesowego, sporządzania wniosków o dotacje z UE. Spółka nie posiada akredytacji Kuratora Oświaty. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Kurator Oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, usługi szkoleniowe objęte wpisem do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy opisane we wniosku usługi są świadczone przez Wnioskodawcę poza zakresem objętym wpisem do ewidencji, to szkolenia te oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, jako niespełniające przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową tj. 23%.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie osób fizycznych i firm prywatnych, gdy płatność dokonywana jest ze środków własnych. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie

* zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie jednostek sfery budżetowej oraz firm prywatnych, stowarzyszeń, fundacji, prywatnych szkół, przedszkoli, gdy płatność dokonywana jest ze środków UE został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-157/12-4/MS;

* opodatkowania dotacji otrzymanej na pokrycie kosztów Projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-157/12-6/MS;

* zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę prowadzącą niepubliczną placówkę oświatową został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-157/12-7/MS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl