IPTPP1/443-155/11-4/RG - Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z inwestycją realizowaną przez Ochotniczą Straż Pożarną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-155/11-4/RG Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z inwestycją realizowaną przez Ochotniczą Straż Pożarną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej 9 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją pn. "...".

Pismem z dnia 5 maja 2011 r. znak: IBPP4/443-695/11/AW Dyrektor Izby Skarbowej, działając na podstawie art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej oraz § 2 i § 5a cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał przedmiotowy wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, celem załatwienia zgodnie z właściwością. W związku bowiem ze zmianą przepisów w zakresie wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, jaka nastąpiła z dniem 1 kwietnia 2011 r., wniosek ten podlega rozpatrzeniu przez, działającego w imieniu Ministra Finansów, Dyrektora Izby Skarbowej, na podstawie przepisów Rozdziału 1a ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IPTPP1-443-155/11/RG z dnia 4 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wniosek aplikacyjny o przyznanie dofinansowania z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, umowa o przyznanie pomocy zawarta przez Ochotniczą Straż Pożarną z Samorządem Województwa, zwanym dalej Samorządem Województwa, umowa przyznania pomocy na realizację operacji pt. "...", której celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej, rozwinięcie aktywności lokalnej oraz promocja lokalnego dorobku kulturalnego podczas imprez lokalnych, gminnych oraz ponadgminnych poprzez remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej. Projekt będzie realizowany na obszarze objętym LSR, realizowany przez lokalną grupę działania o nazwie: Sandomierskie Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego - Lokalna Grupa Działania z siedzibą wybraną w realizacji LSR w ramach PROW 2007 - 2013. Projekt Ochotniczej Straży Pożarnej został wybrany do współfinansowania ze środków PROW na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest remont budynku świetlicy wiejskiej, zakup 22 okien, 2 drzwi aluminiowych zewnętrznych, 3 sztuk drzwi zewnętrznych i 1 drzwi metalowych zewnętrznych, oraz zakup materiałów budowlanych tj. farba akrylowa, farba emalia, zaprawa tynkarska, gips, emulsja gruntująca unigrunt, cegła biała potrójna - 50 szt. oraz rozpuszczalnik. Ponadto jako wyposażenie świetlicy zostanie zakupiona kuchenka gazowa z elektrycznym piekarnikiem. Na realizację projektu została przyznana pomoc w kwocie 20.526,42 zł co stanowi 70%, 2.918,26 zł stanowi wkład pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie - będzie to niemal 10% wartości projektu, a finansowy wkład własny zostanie dofinansowany ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego - tj. Gminę - będzie to stanowiło niemal 20% wartości całkowitej projektu. Całkowity koszt projektu to kwota 29.323,00 zł. Rozpoczęcie realizacji projektu datowane jest na 1 kwietnia a zakończenie do dnia 30 kwietnia. Zarząd Ochotniczej Straży Pożarnej został zobowiązany do dostarczenia wraz z dokumentacją o płatność za realizację projektu aktualnego zaświadczenia z Urzędu Skarbowego zawierającego informację, czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury w związku realizacją inwestycji będą wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną. Świetlica Wiejska nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją inwestycji pn "..." Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowaniem przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. "...", której celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej, rozwinięcie aktywności lokalnej oraz promocja lokalnego dorobku kulturalnego podczas imprez lokalnych, gminnych oraz ponadgminnych poprzez remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej. Projekt będzie realizowany w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013 na obszarze objętym LSR. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i efekty powstałe w wyniku realizacji projektu ("...") nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "...". W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zauważa się, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego.

Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl