IPTPP1/443-153/14-4/RG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-153/14-4/RG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu (2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu (2 maja 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina Miasto... jest jednostką samorządu terytorialnego, która prowadzi zarówno działalność o charakterze publicznym tj. wykonuje zadania publiczne zlecone w drodze przepisów prawa, jak również działalność o charakterze komercyjnym. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadząc działalność osiąga przychody m.in. ze sprzedaży, najmu bądź dzierżawy nieruchomości, z opłat za ustanowienie prawa wieczystego i innych zadań. Gmina realizuje również zadania własne w zakresie kultury tj. m.in. organizuje Ogólnopolskie Święto... z ponad 40 letnią tradycją. Jest to najstarsza w Polsce impreza branżowa poświęcona chmielarstwu i piwowarstwu. Jest to impreza plenerowa, której głównym zadaniem jest promocja Miasta.

Organizacja imprezy jest finansowana z wpływów ze sprzedaży miejsc handlowych (dzierżawa terenu) oraz umów sponsorskich. Impreza trwa trzy dni, terytorialnie obejmuje Rynek Miejski wraz z fragmentami przyległych do niego ulic i tereny przy ul...., jak również odbywa się w należących do Gminy Miasto... budynkach i. Domu Kultury, czy też Centrum Sportu i Rekreacji. Jest to impreza składająca się z kompilacji różnych działań i wydarzeń, które muszą być na tyle atrakcyjne, aby zachęcać potencjalnych klientów do przyjazdu i wykupu miejsc handlowych oraz pozwolą na pozyskanie środków na ich sfinansowanie.

Dodatkowo na sfinansowanie imprezy Wnioskodawca pozyskuje środki ze świadczenia usług reklamowych, sponsoringowych oraz podmiotów w niej uczestniczących. Organizowany jest m.in. Konsumencki Konkurs... - jako promocja imprezy.

Ponoszone są wydatki na koncerty, organizację programu dla dzieci, organizację imprez rozrywkowych wystawianych przez agencje eventowe, honoraria artystyczne, technikę estradową (scena, nagłośnienie, oświetlenie). Z instytucjami kultury oraz podmiotami prywatnymi, które są podatnikami VAT będą zawierane umowy o wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu konkretnego zadania. Zapłata nastąpi przez Gminę Miejską, która jest zobowiązana jako świadcząca usługę do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji. Wydatki administracyjne poniesione na organizację opodatkowanych koncertów. Wnioskodawca zalicza jednoznacznie i bezpośrednio do części obrotów i zakupów związanych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W 2014 r. funkcjonować będzie plenerowa i niebiletowana scena znajdująca się w Rynku Miejskim pośród zgromadzonych na imprezie wystawców.

Faktury w związku z wydatkami na organizację Ogólnopolskiego Święta... będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu, natomiast zwolnionej sprzedaży nie będzie:

* faktury tylko za miejsca handlowe;

* imprezy niebiletowane.

W wyniku projektu nie powstanie żadne mienie.

Istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do imprezy "..." Miastu..., mając na uwadze stan faktyczny będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego oraz przedstawionego przyszłego zdarzenia przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikiem podatku VAT są Gminy, które mogą prowadzić działalność kulturalną o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, opartą na umowach cywilno-prawnych, z których osiągnięty zostanie przychód.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT spełnione zostaną warunki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ zakupione towary i usługi będą wykorzystane do czynności opodatkowanych, będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy zamówioną usługą i zapłaconym za nią wynagrodzeniem.

Nabywane towary i usługi zostaną przeznaczone na organizację ogólnopolskiej imprezy kulturalno-promocyjnej i będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina Miasto... jest jednostką samorządu terytorialnego, która prowadzi zarówno działalność o charakterze publicznym tj. wykonuje zadania publiczne zlecone w drodze przepisów prawa, jak również działalność o charakterze komercyjnym. Prowadząc działalność osiąga przychody m.in. ze sprzedaży, najmu bądź dzierżawy nieruchomości, z opłat za ustanowienie prawa wieczystego i innych zadań. Gmina realizuje również zadania własne w zakresie kultury tj. m.in. organizuje Ogólnopolskie Święto... z ponad 40 letnią tradycją. Jest to najstarsza w Polsce impreza branżowa poświęcona chmielarstwu i piwowarstwu. Jest to impreza plenerowa, której głównym zadaniem jest promocja Miasta. Organizacja imprezy jest finansowana z wpływów ze sprzedaży miejsc handlowych (dzierżawa terenu) oraz umów sponsorskich. Dodatkowo na sfinansowanie imprezy Wnioskodawca pozyskuje środki ze świadczenia usług reklamowych, sponsoringowych oraz podmiotów w niej uczestniczących. Organizowany jest m.in. Konsumencki Konkurs... - jako promocja imprezy.

Ponoszone są wydatki na koncerty, organizację programu dla dzieci, organizację imprez rozrywkowych wystawianych przez agencje eventowe, honoraria artystyczne, technikę estradową (scena, nagłośnienie, oświetlenie). Z instytucjami kultury oraz podmiotami prywatnymi, które są podatnikami VAT będą zawierane umowy o wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu konkretnego zadania. Zapłata nastąpi przez Gminę Miejską, która jest zobowiązana jako świadcząca usługę do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji. Wydatki administracyjne poniesione na organizację opodatkowanych koncertów. Wnioskodawca zalicza jednoznacznie i bezpośrednio do części obrotów i zakupów związanych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W 2014 r. funkcjonować będzie plenerowa i nie biletowana scena znajdująca się w Rynku Miejskim pośród zgromadzonych na imprezie wystawców. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu (faktury tylko za miejsca handlowe, imprezy niebiletowane), natomiast zwolnionej sprzedaży nie będzie. Istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności.

Faktury w związku z wydatkami na organizację Ogólnopolskiego Święta.... będą wystawiane na Wnioskodawcę. W wyniku projektu nie powstanie żadne mienie.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W omawianej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu. Istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności.

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z organizacją imprezy "...", w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w odniesieniu do wydatków, które będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją ww. Ogólnopolskiego Święta....

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w którym nie uwzględnił, iż wydatki związane z realizacją ww. projektu będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu oraz istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl