IPTPP1/443-15/14-3/AK - Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego organizacji szkoleń i kursów dla osób bezrobotnych, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-15/14-3/AK Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego organizacji szkoleń i kursów dla osób bezrobotnych, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Podatnik osoba fizyczna, będący podatnikiem czynnym podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest między innymi świadczenie usług szkoleniowych według PKD 85.59B, 85.60.Z, 85.51Z, 85.52Z.

Wnioskodawczyni wpisana jest do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. W 2012 r. Zainteresowana otrzymała wsparcie na realizację projektu przeprowadzanego w ramach Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VI "...", Działanie 6.1 "...", Poddziałanie 6.1. "...".

Projekt "...." ma na celu zdobycie przez osoby bezrobotne nowych umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia, współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu zaplanowano:

* Szkolenia aktywizujące

* Kursy i szkolenia zawodowe

Wsparcie jest skierowane do 90 osób pozostających bez zatrudnienia, zamieszkujących województwo z wykształceniem zasadniczym zawodowym lub niższym w wieku 18-64 lat chcących zdobyć kompleksowe kwalifikacje do zatrudnienia w zakładach produkcyjnych.

Projekt jest przedsięwzięciem nieprzynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków unijnych. Instytucja udzielająca wsparcia dopuszcza możliwość kwalifikowalności kosztów VAT (tzn. refundacji kosztów poniesionych w kwocie brutto, co jest zaznaczone w wniosku o dofinansowanie projektu) w przypadku, gdy firma nie ma możliwości uzyskania zwrotu VAT.

Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit. Jego realizacja nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Dotacja stanowi wyłącznie zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawczynię w trakcie realizacji edukacji i szkoleń, bowiem przyznano zwrot 100% kosztów kwalifikowalnych, związanych z nabyciem towarów i usług w celu realizacji szkoleń. Zwrot dotyczy wydatków na szkolenia i kursy zawodowe, zakup wyżywienia, przerw kawowych, pomocy szkoleniowych dla uczestników projektu, a także wynajmu sali i wynajmu środka transportu na szkolenia wyjazdowe.

W ramach dotacji zakupiono sprzęt (komputer wraz z oprogramowaniem, flipchart i projektor multimedialny). Nabycie towarów i usług finansowanych dotacją udokumentowane jest fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawczyni, a nabywane usługi i towary mają związek z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. Szkolenia przeprowadzane w ramach projektu "...." są zwolnione są z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku powyższego podatek VAT może być odliczany od zakupu towarów i usług sfinansowanych ww. dotacją.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek VAT w przedmiotowej sprawie, nie może podlegać odliczeniu, gdyż nie występuje w tym przypadku sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT, podatek VAT jest więc kosztem kwalifikowalnym w projekcie.

Zgodnie z podstawową zasadą dotyczącą prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, zwana dalej ustawą), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W opisanym zdarzeniu, projekt realizowany z dotacji jest działaniem non profit, nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawczyni zysku oraz do wystąpienia jakiejkolwiek sprzedaży towarów lub świadczenia usług. Brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację projektu, a działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni, będąca podatnikiem czynnym podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest między innymi świadczenie usług szkoleniowych. W 2012 r. Zainteresowana otrzymała wsparcie na realizację projektu przeprowadzanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pn. "....", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu zaplanowano:

* Szkolenia aktywizujące;

* Kursy i szkolenia zawodowe.

Wsparcie jest skierowane do 90 osób pozostających bez zatrudnienia, zamieszkujących województwo z wykształceniem zasadniczym zawodowym lub niższym w wieku 18-64 lat chcących zdobyć kompleksowe kwalifikacje do zatrudnienia w zakładach produkcyjnych. Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków unijnych. Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit. Jego realizacja nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. W ramach dotacji zakupiono sprzęt (komputer wraz z oprogramowaniem, flipchart i projektor multimedialny). Nabycie towarów i usług finansowanych dotacją udokumentowane jest fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawczyni, a nabywane usługi i towary mają związek z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wskazała Wnioskodawczyni wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawczyni nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych dotacją.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." ponieważ, jak wskazała Wnioskodawczyni, wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione przez Zainteresowaną w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl