IPTPP1/443-147/13-5/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-147/13-5/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu związanego z odpłatnym udostępnianiem szaletów miejskich przy pomocy kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania usług odpłatnego udostępniania szaletów miejskich;

* obowiązku ewidencjonowania obrotu związanego z odpłatnym udostępnianiem szaletów miejskich przy pomocy kasy rejestrującej;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z utrzymaniem szaletów miejskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina świadczy usługę odpłatnego udostępniania na rzecz korzystających szaletów miejskich, stanowiących własności Gminy. Szalety te podłączone są do sieci kanalizacji sanitarnej, za pomocą której odprowadzane są ścieki oczyszczalni miejskiej.

Każdy szalet miejski wyposażony jest we wrzutnik monet, przez co nie wymaga obecności osoby, która pobierałaby opłaty za jego udostępnianie. Otwiera się on automatycznie, po wrzuceniu do wrzutnika monety o odpowiednim nominale i również automatycznie się zamyka. Nie ma możliwości bezpłatnego skorzystania z automatycznego szaletu. Opłaty za korzystanie z przedmiotowych toalet stanowią dochód Gminy.

Upoważniony przez Gminę pracownik dokonuje okresowo (zasadniczo raz w miesiącu) otwarcia automatu wrzutowego i opróżnienia jego zawartości. Z czynności tej sporządzany jest raport dokumentujący wartość środków pieniężnych zawartych we wrzutniku monet za dany okres.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane z utrzymaniem szaletów w odpowiednim stanie technicznym i porządku, w tym w szczególności koszty wody, prądu, remontów i przeglądów. Wydatki te są dokumentowane przez dostawców/usługodawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi kwotami VAT naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(we wniosku pytanie nr 2) Czy w związku z odpłatnym udostępnianiem automatycznych szaletów miejskich Gmina zobowiązana jest do ewidencji uzyskiwanych przychodów za pomocą kasy rejestracyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy: Gmina nie jest zobowiązana do ewidencji przychodów uzyskiwanych w związku z odpłatnym udostępnianiem automatycznych szaletów miejskich za pomocą kasy rejestrującej.

Zgonie z treścią art. 111 ustawy ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokumentujący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, stosownie do brzemienia § 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 40 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub w banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W świetle powyższych regulacji, zdaniem Gminy, w przedmiotowej sytuacji, nie jest ona zobowiązana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług udostępniania szaletów miejskich za pomocą kasy rejestrującej. Szalety te są bowiem wyposażone w automatyczny, bezobsługowy system wrzutników monet. Zdaniem Gminy na powyższe nie ma wpływu fakt, iż automatyczny mechanizm pobierania opłat, w który wyposażone są szalety, nie posiada funkcji wydawania biletów, czy jakichkolwiek potwierdzeń płatności. Gmina bowiem regularnie, raz w miesiącu, po opróżnieniu wrzutników monet sporządza raporty dokumentujące wartość wyświadczonych w przedmiotowym zakresie usług. Z dokumentu tego jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, bowiem we wrzutnikach monet znajdują się wyłącznie płatności za korzystanie z szaletów miejskich.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m in. w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2011 r. o sygn. IBPP4/443-1813/10/AZ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż "z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma zamiar uruchomić myjnię samochodową bezdotykową, bezobsługową. Z myjni będą korzystały przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Myjnia samochodowa działa w ten sposób, że posiada automat wrzutowy, do którego klient wrzuca pieniądze, a następnie wybiera program mycia. Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy usługi są świadczone na zasadzie samoobsługi, a należność jest przyjmowana w systemie bezobsługowym w bilonie lub banknotach, nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia ww. usług za pomocą kast rejestrującej".

W konsekwencji, zdaniem Gminy, w przedmiotowej sytuacji spełniona jest przesłanka warunkująca możliwość korzystania przez Gminę ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczonych usług udostępniania szaletów miejskich za pomocą kas rejestracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z tej podstawowej reguły wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanej dalej rozporządzeniem.

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 40 załącznika do ustawy wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina Świadczy usługę odpłatnego udostępniania na rzecz korzystających szaletów miejskich, stanowiących własności Gminy. Szalety te podłączone są do sieci kanalizacji sanitarnej, za pomocą której odprowadzane są ścieki oczyszczalni miejskiej. Każdy szalet miejski wyposażony jest we wrzutnik monet, przez co nie wymaga obecności osoby, która pobierałaby opłaty za jego udostępnianie. Otwiera się on automatycznie, po wrzuceniu do wrzutnika monety o odpowiednim nominale i również automatycznie się zamyka. Nie ma możliwości bezpłatnego skorzystania z automatycznego szaletu. Opłaty za korzystanie z przedmiotowych toalet stanowią dochód Gminy. Upoważniony przez Gminę pracownik dokonuje okresowo (zasadniczo raz w miesiącu) otwarcia automatu wrzutowego i opróżnienia jego zawartości. Z czynności tej sporządzany jest raport dokumentujący wartość środków pieniężnych zawartych we wrzutniku monet za dany okres.

Zatem mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności, należy stwierdzić, iż usługa będąca przedmiotem wniosku będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2014 r.

Kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż przedmiotowe czynności wymienione zostały przez ustawodawcę w załączniku do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. zwierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania.

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi udostępniania szaletów miejskich, które będzie świadczyć za pomocą automatu (wrzutnika) pobierającego pieniądze, będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Reasumując, Gmina nie będzie zobowiązana do ewidencji przychodów uzyskiwanych w związku z odpłatnym udostępnianiem automatycznych szaletów miejskich za pomocą kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej obowiązku ewidencjonowania obrotu związanego z odpłatnym udostępnianiem szaletów miejskich przy pomocy kasy rejestrującej w zdarzeniu przyszłym.

W pozostałym zakresie zostały wydane interpretacje:

* IPTPP1/443-147/13-2/MW - w zakresie opodatkowania usług odpłatnego udostępniania szaletów miejskich w zaistniałym stanie faktycznym;

* IPTPP1/443-147/13-3/MW - w zakresie opodatkowania usług odpłatnego udostępniania szaletów miejskich w zdarzeniu przyszłym;

* IPTPP1/443-147/13-4/MW w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu związanego z odpłatnym udostępnianiem szaletów miejskich przy pomocy kasy rejestrującej w zaistniałym stanie faktycznym;

* IPTPP1/443-147/13-6/MW w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z utrzymaniem szaletów miejskich w zaistniałym stanie faktycznym;

* IPTPP1/443-147/13-7/MW w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z utrzymaniem szaletów miejskich w zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl