IPTPP1/443-144/14-5/MH - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch imprez w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-144/14-5/MH Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch imprez w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) i 6 maja 2014 r. (data wpływu 9 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch imprez w ramach projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch imprez w ramach projektu.

Wniosek uzupełniono w dniach 6 marca 2014 r. i 9 maja 2014 w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina - jednostka samorządu terytorialnego będąca czynnym podatnikiem podatku VAT aplikuje o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 wraz z innymi gminami Województwa na realizację wspólnego projektu.

Liderem projektu jest Województwo - Urząd Marszałkowski Województwa. Gmina jest partnerem i realizatorem części projektu polegającej na organizacji w miesiącu maju 2014 r. imprezy pn. "...". Impreza plenerowa wstąpienia Polski do Unii Europejskiej - Europa Kultur i Tradycji będzie miała charakter otwarty, który połączy wspólną zabawą dzieci, młodzież oraz dorosłych.

Udział w imprezie będzie całkowicie bezpłatny i przewiduje m.in. organizację:

* programu artystycznego przygotowanego przez Ośrodek Kultury - występy zespołów amatorskich (wokalne i taneczne),

* utworzenie na terenie ogrodu Ośrodka Kultury "..." - przygotowane przez młodzież z gimnazjów (prezentacja folkloru i tradycji narodów państw Unii Europejskiej),

* występy artystyczne i prezentacje wiedzy o Unii Europejskiej na estradzie OK pod hasłem "..",

* koncert zespołów śpiewających i grających muzykę różnych narodów Europy (występy zespołów profesjonalnych),

* bloków informacyjnych o Unii Europejskiej w 10 lat po wstąpieniu Polski (w planie quizy popularno-oświatowe z nagrodami dla widzów koncertu z wiedzy o Unii Europejskiej).

W ramach projektu Gmina poniesie wydatki na następujące usługi:

* występy 2 zespołów estradowych,

* wynajem aparatury nagłaśniającej i oświetlenia sceny, na której odbywać będą się występy artystyczne,

* wynajem, transport i ustawienie zadaszenia sceny plenerowej na występy artystyczne,

* dostawę materiałów biurowych dla potrzeb realizacji projektu (m.in. papier i toner),

* koszty związane z opracowaniem projektu i produkcją materiałów promocyjnych (plakaty reklamowe - 200 szt., banery promocyjne - 2 szt., ulotki informujące o imprezie - 500, reklama w mediach),

* usługę ochrony.

W związku z realizacją ww. części projektu nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją imprezy.

Ponadto w ramach projektu "..." Gmina jest również realizatorem części projektu polegającej na organizacji w miesiącu maju 2015 r. imprezy pn. "...". Impreza ta podobnie jak "..." będzie miała charakter otwarty, udział w imprezie będzie całkowicie bezpłatny i przewiduje przede wszystkim organizację programu artystycznego dla rodzin z dziećmi.

W ramach tej części projektu Gmina poniesie wydatki na następujące usługi:

* występ zespołu estradowego,

* wynajem aparatury nagłaśniającej i oświetlenia sceny,

* wynajem, transport i ustawienie sceny plenerowej,

* promocja projektu,

* usługa ochrony.

W związku z realizacją tej części projektu również nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli na całym projekcie pn. "..." nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją dwóch imprez. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu wystawiane będą na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją części projektu pn. "...".

Ze względu na specyfikę imprezy jej niedochodowy charakter nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją. W związku z tym podatek VAT naliczony przez usługodawców będzie kosztem kwalifikowalnym projektu, tzn. takim, który będzie mógł być finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina aplikuje o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 wraz z innymi gminami Województwa na realizację wspólnego projektu pn. "...". Liderem projektu jest Województwo - Urząd Marszałkowski Województwa. Gmina jest partnerem i realizatorem części projektu polegającej na organizacji w miesiącu maju 2014 r. imprezy. Impreza plenerowa wstąpienia Polski do Unii Europejskiej będzie miała charakter otwarty, który połączy wspólną zabawą dzieci, młodzież oraz dorosłych.

W ramach projektu Gmina poniesie wydatki na następujące usługi:

* występy 2 zespołów estradowych,

* wynajem aparatury nagłaśniającej i oświetlenia sceny, na której odbywać będą się występy artystyczne,

* wynajem, transport i ustawienie zadaszenia sceny plenerowej na występy artystyczne,

* dostawę materiałów biurowych dla potrzeb realizacji projektu (m.in. papier i toner),

* koszty związane z opracowaniem projektu i produkcją materiałów promocyjnych (plakaty reklamowe - 200 szt., banery promocyjne - 2 szt., ulotki informujące o imprezie - 500, reklama w mediach),

* usługę ochrony.

W związku z realizacją ww. części projektu nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją imprezy.

Ponadto w ramach projektu "..." Gmina jest również realizatorem części projektu polegającej na organizacji w miesiącu maju 2015 r. imprezy pn. "...". Impreza ta również będzie miała charakter otwarty, udział w imprezie będzie całkowicie bezpłatny i przewiduje przede wszystkim organizację programu artystycznego dla rodzin z dziećmi.

W ramach tej części projektu Gmina poniesie wydatki na następujące usługi:

* występ zespołu estradowego,

* wynajem aparatury nagłaśniającej i oświetlenia sceny,

* wynajem, transport i ustawienie sceny plenerowej,

* promocja projektu,

* usługa ochrony.

W związku z realizacją tej części projektu również nie wystąpią żadne czynności opodatkowane, czyli na całym projekcie pn. "..." nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z realizacją dwóch imprez. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu wystawiane będą na Gminę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch imprez w ramach projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl