IPTPP1/443-143/14-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-143/14-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji imprezy promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji imprezy promocyjnej.

Pismem z dnia 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz wskazanie danych Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza złożyć wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu jest promocja i prezentacja dotychczasowych osiągnięć Województwa, w tym również Gminy. Celem projektu nie jest generowanie jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży, lecz uzyskanie korzyści w postaci efektów społecznych. Gmina nie będzie otrzymywać żadnych przychodów ze sprzedaży, gdyż wszystkie działania promocyjne i informacyjne będą całkowicie bezpłatne dla uczestników. Projekt będzie obejmował takie elementy jak działania wśród mieszkańców mające na celu budowanie tożsamości i integrację z wizerunkiem całego regionu, organizację imprezy promocyjnej i promocję w mediach. W ramach ww. imprezy zlecone zostaną usługi objęte podatkiem VAT (m.in. wykonanie materiałów promujących gminę i województwo stanowiących nagrody w organizowanych konkursach, realizacja pokazu laserów prezentującego piękno województwa i zrealizowane w województwie osiągnięcia ostatnich lat).

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu w zakresie zadań realizowanych przez Gminę będą wystawiane na Gminę. W zakresie natomiast zadań realizowanych przez lidera oraz pozostałych partnerów projektu, wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi odpowiednio na lidera i pozostałych partnerów projektu.

W ramach realizacji zadania Gmina będzie ponosiła wydatki na wykonanie materiałów promocyjnych, w szczególności długopisów, T-shirtów, czapek, toreb papierowych i kubków, które następnie będą wręczane jako nagrody dla uczestników biorących udział w konkursach dotyczących wiedzy o Unii Europejskiej. Gmina poniesie również wydatki na wykonanie i dostawę folderów informacyjnych, które będą przekazywane nieodpłatnie zainteresowanym uczestnikom imprezy.

Ponadto Gmina poniesienie wydatki na wynajem sprzętu niezbędnego do organizacji imprezy towarzyszącej obchodom Święta Województwa, tj. sprzętu do pokazu laserowego i dmuchanych sprzętów do zabawy dla dzieci (dmuchane zamki, zjeżdzalnie, etc.) oraz na występy artystów. Zarówno udział w imprezie (uczestnictwo w pokazie laserowym oraz pokazach artystów) jak i korzystanie z dmuchanych zamków, zjeżdżalni i innych sprzętów dla zabawy dla dzieci będą nieodpłatne.

Zdaniem Gminy, czynności nieodpłatnego przekazywania materiałów promocyjnych w formie nagród uczestnikom organizawanych konkursów oraz nieodpłatnego przekazywania zaiteresowanym folderów informacyjnych nie podlegają opodatkowaniu podatkim od towarów i usług. W związku z powyższym, zdaniem Gminy, nabywane przez nią towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły jej do czynności, które w ocenie Gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie realizowała zadanie pn. "...". Realizacja zadania nastąpi w ramach projektu "...", którego liderem i koordynatorem będzie Województwo. Gmina wraz z 14 innymi podmiotami będzie występowała w roli partnerów ww. projektu, z których każdy będzie odpowiedzialny za realizację odrębnych zadań.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest stanowisko Gminy, że nie posiada ona prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji planowanej imprezy promocyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy od podatków i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W świetle tego przepisu w opisywanej imprezie promocyjnej nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż ww. towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie ma więc prawa do obniżenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisywaną imprezą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza złożyć wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Gmina nie będzie otrzymywać żadnych przychodów ze sprzedaży, gdyż wszystkie działania promocyjne i informacyjne będą całkowicie bezpłatne dla uczesników. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu w zakresie zadań realizowanych przez Gminę będą wystawiane na Gminę. W ramach realizacji zadania Gmina będzie ponosiła wydatki na wykonanie materiałów promocyjnych, które następnie będą wręczane jako nagrody dla uczestników biorących udział w konkursach dotyczących wiedzy o Unii Europejskiej. Gmina poniesie również wydatki na wykonanie i dostawę folderów informacyjnych, które będą przekazywane nieodpłatnie zainteresowanym uczestnikom imprezy. Ponadto Gmina poniesienie wydatki na wynajem sprzętu niezbędnego do organizacji imprezy towarzyszącej obchodom Święta Województwa, tj. sprzętu do pokazu laserowego i dmuchanych sprzętów do zabawy dla dzieci (dmuchane zamki, zjeżdzalnie, etc.) oraz na występy artystów. Zarówno udział w imprezie (uczestnictwo w pokazie laserowym oraz pokazach artystow) jak i korzystanie z dmuchanych zamków, zjeżdżalni i innych sprzętów dla zabawy dla dzieci będą nieodpłatne. Zdaniem Gminy, czynności nieodpłatnego przekazywania materiałów promocyjnych w formie nagród uczestnikom organizawanych konkursów oraz nieodpłatnego przekazywania zaiteresowanym folderów informacyjnych nie podlegają opodatkowaniu podatkim od towarów i usług. w związku z powyższym, zdaniem Gminy, nabywane przez nią towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły jej do czynności, które w ocenie Gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji planowanej imprezy promocyjnej, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl