IPTPP1/443-140/11-9/MW - Opodatkowanie usług organizowania szkoleń zawodowych w całości finansowanych ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-140/11-9/MW Opodatkowanie usług organizowania szkoleń zawodowych w całości finansowanych ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Szkoleniowo - Wypoczynkowego ZHP przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizowania szkoleń zawodowych w całości finansowanych ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizowania szkoleń zawodowych w całości finansowanych ze środków publicznych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 1 sierpnia 2011 r. w zakresie umocowania do reprezentacji, doprecyzowania stanu faktycznego sprawy oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek Szkoleniowo - Wypoczynkowy ZHP jest wyodrębnioną, samobilansującą jednostką organizacyjną Komendy Chorągwi, działającą jako Stowarzyszenie ze statutem organizacji pożytku publicznego. Ośrodek jest wpisany w KRS o nazwie Związek Harcerstwa Polskiego.

Ośrodek prowadzi działalność statutową pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną oraz działalność gospodarczą, w ramach swojej działalności świadczy usługi zarówno opodatkowane VAT i zwolnione i jest niezależnym podatnikiem VAT. Ośrodek działa jako Terenowa Baza Edukacji Ekologicznej i wpisany jest na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2011 r. Ośrodek świadczył następujące usługi, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (załącznik Nr 4):

1.

obozy na zlecenie obce dla dzieci i młodzieży zapewniając kompleksowo całokształt usług tj. zakwaterowanie, wyżywienie, opiekę wychowawczą i medyczną, przewóz uczestników kolonii i obozów oraz zajęcia programowe. Były to głównie obozy i kolonie dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego na zlecenie Kuratorium Oświaty w drodze przetargu nieograniczonego na zamówienie publiczne na podstawie art. 39 i w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych

2.

organizacja "zielonych szkół" i warsztatów edukacyjnych na zlecenie placówek oświatowo-wychowawczych w trakcie roku szkolnego dla dzieci i młodzieży do lat 18-stu z zakresu edukacji ekologicznej, których celem jest rozszerzenie wiedzy ekologicznej o otaczającym świecie, zdobycie wiedzy na temat wpływu człowieka na środowisko, dostrzeżenie związków i zależności między naturalnymi składnikami przyrody. Obozy, kolonie i "zielone szkoły" organizowane są na rzecz szkół i jednostek objętych systemem oświaty.

3.

obozy językowe języka angielskiego organizowane dla uczniów uzdolnionych językowo mające na celu naukę i doskonalenie znajomości języka angielskiego, łamanie barier językowych poprzez codzienny udział w zajęciach z lektorami, wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności wymowy i konwersacji w języku angielskim. W czasie pobytu organizowany jest program w formie intensywnych zajęć językowych prowadzonych przez lektorów I asystentów przy współudziale kadry opiekuńczo-wychowawczej. Organizacja ww. obozów, kolonii i "zielonych szkół" do końca 2011 r. korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT od towarów i usług na podstawie załącznika Nr 4 jako usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci w zakresie w jakim są one wykorzystywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego - ex 55.23.11.

4.

organizacja imprez dla członków i osób niebędących członkami ZHP, np. Dzień Dziecka, organizacja imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze kulturalno-sportowo-rekreacyjnym, organizacja zajęć i olimpiad sportowych dla dzieci i młodzieży oraz organizacja zawodów integracyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych, w całości finansowane ze środków publicznych (dotacje od jednostek samorządu terytorialnego).

5.

realizacja kompleksowych działań profilaktycznych mających, na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień, przemocy i agresji i dezintegracji, a także promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży jako realizacja zadania publicznego z zakresu ochrony zdrowia i promocji zdrowia - profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych prowadzonych w formie zajęć i warsztatów, sfinansowanych ze środków publicznych (dotacje od jednostek samorządu terytorialnego).

6.

organizacja i przeprowadzenie szkolenia na zlecenie przez jednostkę samorządową zapewniając kompleksową usługę, tj. zakwaterowanie, wyżywienie, sale wykładowe ze sprzętem oraz wykładowców zatrudnionych na umowę cywilno-prawną wskazanych przez Zamawiających. Uczestnikami szkolenia są pracownicy placówek oświatowych, placówek samorządowych i jednostek państwowych. Szkolenia te pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem i celem ich jest uzyskiwanie i uaktualnienie wiedzy do bieżącej pracy w związku z wykonywanym zawodem. Szkolenia w całości sfinansowane są ze środków publicznych - umowa z Zamawiającym zawarta jest w wyniku zamówienia udzielona bez stosowania ustawy na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

7.

organizacja turnusów rehabilitacyjnych. Ośrodek uzyskał od Wojewody wpis do rejestru ośrodków, w którym mogą się odbywać turnusy rehabilitacyjne i uprawniony jest do przyjmowania zorganizowanych grup turnusowych osób niepełnosprawnych oraz wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, w których uczestniczą osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania ze środków PFRON i jest uprawniony do organizowania turnusów rehabilitacyjnych.

Ośrodek Szkoleniowo - Wypoczynkowy ZHP jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm., zwanej dalej: "ustawą o systemie oświaty") na podstawie art. 2 pkt 3 ww. ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze. Status Wnioskodawcy jako placówki oświatowo-wychowawczej potwierdza zaświadczenie Starosty o zmianie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z dnia 23 marca 2011 r., nr EK.4330.1.2001. Fakt działania Wnioskodawcy w ramach systemu oświaty potwierdza również § 5 ust. 1 statutu wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawą prawną działania placówki jest Statut oraz ustawa o systemie oświaty.

Zgodnie z definicjami "kształcenia" i "wychowania" zawartymi w Encyklopedii PWN "kształcenie" to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zarówno poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury oraz udział w ich transformacji, jak i osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, zdolności i zainteresowań, natomiast "wychowanie" to wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy. Usługi opisane w pkt 2, 3 oraz 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie, przy czym usługi z pkt 6 mają na celu kształcenie zawodowe (związane z podniesieniem poziomu umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu), natomiast usługi opisane w pkt 4 i 5 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jako usługi mające na celu wychowanie. Podkreślić przy tym należy, że świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę zgodne jest z przedmiotem działalności Zainteresowanego określonym w § 6 pkt I Statutu Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotem działalności zainteresowanego jest działalność edukacyjna, z uwzględnieniem edukacji ekologicznej oraz działalność oświatowo-wychowawcza.

Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Powiatu na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty jako placówka oświatowo-wychowawcza.

Usługi będące przedmiotem pytania nie są wskazane w ww. zaświadczeniu z uwagi na fakt, że zgodnie z treścią art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie nie zawiera wyszczególnienia usług, jakie świadczyć ma placówka oświatowo-wychowawcza, a jedynie następujące elementy:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;

7.

w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólnozawodowego, w jakich szkoła kształci.

Natomiast zadania Wnioskodawcy jako placówki oraz ich zakres określa zgodnie z treścią art. 84 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty Statut Wnioskodawcy, który zgodnie z art. 82 ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie oświaty jest załącznikiem do zgłoszenia do ewidencji i jako taki stanowi również podstawę do dokonania przez organ wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2 i 3 Statutu, celem powołania placówki jest prowadzenie szkoleń w formach kursowych, seminariów - edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży oraz wypoczynku letniego i zimowego, zaś zadaniem podstawowym - poszerzanie i utrwalanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez dokształcanie, kształcenie i udoskonalanie umiejętności. Natomiast zgodnie z postanowieniami § 6 Statutu przedmiotem działalności placówki jest edukacja z uwzględnieniem edukacji ekologicznej, działalność oświatowo-wychowawcza, organizacja turystyki i wypoczynku, organizacja "Zielonych Szkół" i "Zielonych Wakacji", organizacja i kursów szkoleniowych, konferencji, warsztatów, realizacja zadań statutowych wynikających ze Statutu ZHP oraz działanie na rzecz osób niepełnosprawnych.

Usługi wymienione w pkt 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie zawodowe pozostające w bezpośrednim związku z daną branżą i mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Usługi będące przedmiotem wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone przez wnioskodawcę usługi szkoleniowe, tj. usługi w zakresie kształcenia zawodowego opisane w pkt 6 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych.

Pozostałe usługi jak obozy i kolonie na zlecenie obce Kuratorium Oświaty wymienione w pkt 1 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych. Usługi organizacji imprez dla dzieci i młodzieży opisane w pkt 4 części G wniosku jak: Dzień Dziecka finansowane są w 83% ze środków publicznych; organizacja imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze sportowym finansowane są 53% ze środków publicznych, w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy.

Usługi realizacji kompleksowych działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień przemocy, agresji i dezintegracji, a także promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży prowadzone w formie zajęć i warsztatów opisane w pkt 5 części G wniosku finansowane są w 89% ze środków publicznych a w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie jest zakładem opieki zdrowotnej, posiada jedynie wpis do rejestru ośrodków z dnia 12.03.200.9 r. i wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych z dnia 16 kwietnia 2009 r.

Jedynie organizowane przez Wnioskodawcę turnusy rehabilitacyjne (usługi z pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), w których uczestniczą osoby niepełnosprawne są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Usługi świadczone przez wnioskodawcę opisane w pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są usługami świadczonymi w ramach wykonywania zawodu lekarza lub zawodów medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Są to usługi opisane w pkt 1 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu organizowania kolonii i obozów, głównie dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego na zlecenie Kuratorium Oświaty w drodze przetargu nieograniczonego na zamówienie publiczne na podstawie art. 39 w związku z art. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

Organizacja turnusów rehabilitacyjnych odbywa się zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, na zasadach określonych w tej ustawie.

Klasyfikacja statystyczna usług wynikających z opisu stanu faktycznego:

* usługi z pkt 1 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

* usługi z pkt 2 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

* usługi z pkt 3 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

* usługi z pkt 4 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

* usługi z pkt 5 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

* usługi z pkt 6 części G wniosku - 85.59.13.2 Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane

* usługi z pkt 7 części G wniosku - 86.90.19.0 Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle znowelizowanej ustawy VAT art. 43, usługi organizowania szkoleń zawodowych w całości finansowanych ze środków publicznych mogą nadal korzystać ze zwolnienia od 1 stycznia 2011 r. i według jakich zasad, ewentualnie według jakiej stawki winny być opodatkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku)

Od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ustawy o VAT został znowelizowany. W wyniku nowelizacji usunięty został art. 43 ust. 1 pkt 1, co oznacza, że nie obowiązuje już Załącznik 4 do ustawy o VAT; w którym do dnia 31 grudnia 2010 r. wskazane były poszczególne rodzaje usług korzystających ze zwolnienia przedmiotowego. Ustawodawca całkowicie odstąpił od koncepcji wskazywania usług objętych zwolnieniem przedmiotowym w załączniku Jednocześnie katalog usług zwolnionych obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. został zamieszczony bezpośrednio w treści art. 43 ust. 1. Katalog tych zwolnień znacząco jednak różni się od zakresu usług zwolnionych wskazanych w Załączniku 4. W nowym art. 43 ust. 1 wskazano dość precyzyjnie jakiego rodzaju usługi edukacyjne będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT.

I tak w świetle znowelizowanej ustawy, a zwłaszcza art. 43 usługi świadczone przez Ośrodek mogą korzystać ze zwolnienia, a mianowicie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią tego przepisu usługi szkolenia organizowane na zlecenie przez Ośrodek w zakresie kształcenia, mające na celu uzyskiwanie i uaktualnienie wiedzy do bieżącej pracy z wykonywanym zawodem przez uczestników tych szkoleń oraz fakt finansowania usług edukacyjnych ze środków publicznych, daje podstawę do zastosowania zwolnień z VAT tego rodzaju usług.

Z kolei organizacja szkoleń, które nie są finansowane ze środków publicznych i Ośrodek przyjmując zlecenie zapewnia tylko noclegi, wyżywienie i sale wykładowe opodatkowane są wg obowiązujących stawek VAT dla poszczególnego rodzaju usług, tj. noclegi i wyżywienie stawka 8% i wynajem sal wykładowych 23%.

Organizacja i przeprowadzanie szkoleń na zlecenie mają na celu kształcenie zawodowe osób uczestników szkolenia, którzy poprzez to szkolenie uzyskują i uaktualniają swoją wiedzę niezbędną do bieżącej pracy z wykonywanym zawodem. Szkolenie to w całości sfinansowane jest ze środków publicznych, w związku z tym organizacja tego szkolenia korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT.

W przypadku usług dotyczących wyłącznie zakwaterowania i wyżywienia możliwe jest stosowanie klasyfikacji dla jednego rodzaju usługi, tj. "usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe - 55.10.10.0".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.) (Dz. Urz. U.E. L 145/1 z późn. zm.)

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wskazuje co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl powołanego przepisu zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a)-c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy,

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a jeśli tak, to:

* czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,

* czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub,

* czy są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Prowadzi działalność statutową pożytku publicznego. Ponadto jest jednostką objętą systemem, na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ww. ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje placówki oświatowo - wychowawcze. Status Wnioskodawcy jako placówki oświatowo - wychowawczej potwierdza zaświadczenie Starosty o zmianie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Wnioskodawca organizuje i przeprowadza szkolenia na zlecenie jednostki samorządowej, zapewniając zakwaterowanie, wyżywienie, sale wykładowe ze sprzętem oraz wykładowców zatrudnionych na umowę cywilno - prawną wskazanych przez zamawiających. Uczestnikami szkoleń są pracownicy placówek oświatowych, placówek samorządowych i jednostek państwowych. Szkolenia te pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem uczestników szkoleń i celem ich jest uzyskiwanie i uaktualnienie wiedzy do bieżącej pracy w związku z wykonywanym zawodem. Szkolenia te w całości finansowane są ze środków publicznych.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że ze zwolnienia od podatku VAT, korzysta organizowanie przez Wnioskodawcę szkoleń zawodowych w całości finansowanych ze środków publicznych oraz dostawa towarów i usług ściśle z tymi usługami związane.

Przy czym dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługą podstawową korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT - o ile są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Reasumując, organizowanie i prowadzenie przez Wnioskodawcę szkoleń kształcenia zawodowego, finansowanych w całości ze środków publicznych, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, o ile usługi te świadczone są przez Wnioskodawcę poza zakresem objętym wpisem do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty. Zwolnieniu podlega również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z ww. usługami związanych, o ile nie występują negatywne przesłanki z art. 43 ust. 17 ustawy.

Bowiem w sytuacji, gdy ww. usługi szkoleniowe są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, to korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy Organ wskazuje, iż rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288) nie obowiązuje. W dniu 1 lipca 20011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77). W myśl przepisu art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w zakresie ww. zadanego pytania Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające ze stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części opodatkowania usług organizowania szkoleń zawodowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

W pozostałej części wniosek załatwiono następującymi rozstrzygnięciami:

1.

IPTPP1/443-140/11-4/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania obozów i kolonii,

2.

IPTPP1/443-140/11-5/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania "zielonych szkół" i warsztatów edukacyjnych,

3.

IPTPP1/443-140/11-6/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania obozów językowych,

4.

IPTPP1/443-140/11-7/MW w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania imprez dla członków i osób niebędących członkami ZHP, imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze kulturalno-sportowo-rekreacyjnym, zajęć i olimpiad sportowych dla dzieci i młodzieży oraz organizacja zawodów integracyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych,

5.

IPTPP1/443-140/11-8/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania zajęć i warsztatów jako działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień, przemocy i agresji i dezintegracji,

6.

IPTPP1/443-140/11-10/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania turnusów rehabilitacyjnych

7.

IPTPP1/443-140/11-11/MW - w przedmiocie klasyfikowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl