IPTPP1/443-137/14-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-137/14-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z wystąpieniem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o udzielenie dotacji w ramach działania 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "..." Gmina wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji z Izby Skarbowej dotyczącej kwalifikowalności podatku VAT w projekcie.

Gmina jest partnerem projektu, Liderem jest Urząd Marszałkowski Województwa. Realizacja projektu w Gminie - Projekt pn. "..." zostanie zrealizowany w A w dniu 3 maja 2014 r. z okazji 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Impreza odbędzie się na scenie zlokalizowanej na Rynku oraz na Amfiteatrze. Wybór daty i miejsca zapewni uczestnictwo jak największej liczby mieszkańców Gminy oraz zaproszonych gości uczestniczących w uroczystościach.

Impreza rozpocznie się na Rynku od wystąpienia Burmistrza, który przedstawi wszystkim zebranym korzyści, jakie odniosła Gmina przez ostatnie 10 lat uczestnictwa w UE. Włodarz omówi największe projekty infrastrukturalne zrealizowane w Gminie dzięki dotacjom ze środków UE. Następnie na scenie na Rynku i Amfiteatrze wystąpią zespoły artystyczne prezentujące piosenki popularnych, europejskich artystów.

Wstęp na koncert będzie bezpłatny, organizator nie będzie pobierał żadnych opłat.

Zakładana ilość osób biorących udział w imprezie - 3500 osób.

Wnioskowana dotacja 20.000,00

Wkład własny 3.529,00

Lider oraz każdy z Partnerów projektu będzie ponosił wydatki związane z realizacją projektu we własnym zakresie, natomiast faktury VAT lub inne dokumenty księgowe wystawiane będą osobno na każdego z partnerów.

Dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i nie będą podlegały opodatkowaniu tymże podatkiem.

Zadania i odpowiedzialność Lidera w projekcie - Lider projektu, porozumienia realizuje zastępujące obowiązku:

a.

ponosi odpowiedzialność za koordynację realizacji projektu;

b.

informuje Partnera o zatwierdzeniu projektu przez Instytucję Zarządzającą RPOW 2007-2013;

c.

zawiera umowę o dofinansowanie z udzielającym dofinansowania i informuje o tym partnera projektu;

d.

gromadzi od Partnera dokumenty, informacje i na ich podstawie opracowuje i składa wnioski o płatność oraz sprawozdania z realizacji projektu;

e.

informuje Partnera o okolicznościach, które mogłyby mieć wpływ na realizację projektu;

f.

zarządzanie i koordynacja działań projektu;

g.

przygotowanie i realizacja kampanii promocji województwa;

h.

dofinansowanie imprez realizowanych w ramach projektu;

Obowiązki partnera - Partner projektu zobowiązał się dostarczyć dokumenty niezbędne do złożenia wniosku zgodnie z ogłoszonym konkursem. Partner projektu:

a.

upoważnia Lidera projektu do podejmowania czynności prawnych wobec udzielającego dofinansowanie;

b.

gromadzi i przekazuje Liderowi projektu wszelkie informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdań z realizacji projektu i wniosków o płatność;

c.

niezwłocznie informuje Lidera projektu o okolicznościach, które mogłyby mieć wpływ na realizację projektu.

Partner projektu zobowiązuje się do:

a.

postępowania zgodnie z Programem oraz Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPOW 2007-2013;

b.

utrzymania trwałości rezultatów realizacji swojej części projektu zgodnie z art. 57 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 przez okres pięciu lat od daty zakończenia finansowego realizacji projektu;

c.

realizacji projektu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.);

d.

przestrzegania przepisów dotyczących pomocy publicznej, ochrony środowiska oraz równości szans;

e.

prowadzenia wszelkiej ewidencji księgowej dotyczącej swojej części projektu odrębnie od pozostałych ksiąg rachunkowych zgodnie z krajowymi przepisami prawa dotyczącymi rachunkowości oraz do udostępniania na jej podstawie wymaganych informacji wszystkim organom kontroli;

f.

należytego przechowywania dokumentów związanych z realizacją projektu od momentu ich powstania do 31 grudnia 2020 r.;

g.

realizacji działań promocyjnych zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym oraz zapisami Rozporządzenia Komisji (WE) 1828/2006;

h.

przestrzegania wszelkich innych obowiązków związanych z realizacją swojej części projektu, które są określone w Vademecum dla beneficjentów RPOW 2007-2013;

i.

organizacja imprezy promocyjnej.

Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera, Partnerzy pokrywają koszty poszczególnych działań projektu wyłącznie z własnych środków finansowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pod nazwą "..." Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji projektu ani po jego zakończeniu.

Po zakończeniu projektu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych ze zrealizowanym projektem.

Biorąc powyższe pod uwagę Gmina w przedmiotowej sprawie stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji projektu ani po jego zakończeniu.

Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawione na Gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest partnerem projektu, Liderem jest Urząd Marszałkowski Województwa. Realizacja projektu w Gminie - Projekt pn. "..." zostanie zrealizowany w A w dniu 3 maja 2014 r. z okazji 10-lecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wstęp na koncert będzie bezpłatny, organizator nie będzie pobierał żadnych opłat. Lider oraz każdy z partnerów projektu będzie ponosił wydatki związane z realizacją projektu we własnym zakresie, natomiast faktury VAT lub inne dokumenty księgowe wystawiane będą osobno na każdego z partnerów. Dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i nie będą podlegały opodatkowaniu tymże podatkiem. Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera, partnerzy pokrywają koszty poszczególnych działań projektu wyłącznie z własnych środków finansowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w odniesieniu do realizowanego projektu pod nazwą "..." Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl