IPTPP1/443-137/12-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-137/12-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowiskoWnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2012 r. (data wpływu 15 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym:

* wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwanych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, wytwarzania elementów szklanych montowanych na ścianach, podłogach i sufitach, zastępujących tradycyjną glazurę i terakotę - jest prawidłowe,

* wytwarzania luster, półek szklanych, zabudowy szklanej, a także stanowiących element kominków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwanych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, elementów szklanych montowanych na ścianach, podłogach i sufitach, zastępujących tradycyjną glazurę i terakotę oraz lustra, półki szklane, zabudowy szklane, a także stanowiące element kominków.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma produkcyjno - handlowo - usługowa prowadzi działalność w zakresie obróbki szkła płaskiego polegającej na cięciu, szlifowaniu, polerowaniu krawędzi, wierceniu otworów, malowaniu, piaskowaniu powierzchni szklanych. Wyroby i usługi te opodatkowuje stawką VAT 23%.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów Wnioskodawca oferuje również kompleksową usługę polegającą na zamontowaniu wytworzonych elementów i wyrobów szklanych. Usługi dotyczą wytworzenia wraz z montażem m.in. kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach.

Wnioskodawca wytwarza również elementy szklane montowane na ścianach, podłogach i sufitach, zastępujące tradycyjną glazurę i terakotę oraz lustra, półki szklane, zabudowy szklane, a także stanowiące element kominków.

Usługi montażu wyrobów wykonywane są bezpośrednio dla klientów indywidualnych, także dla firm budowlanych w ramach budowy, remontu lub modernizacji budynków lub lokali mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Usługa zabudowy szklanej polega na wykonywaniu przegród, ścian szklanych:

* stałych,

* stałych z drzwiami szklanymi otwieranymi lub przesuwnymi,

* mobilnych ścianek szklanych przesuwno składanych, wygradzających części dużych pomieszczeń

* w zależności od potrzeby zapewnienia dostępności i oczekiwań inwestora.

Ścianki szklane stałe obsadzane są w ramach aluminiowych, aluminiowo-stalowych, lub za pomocą łączników punktowych kotwionych do podłogi, stropu lub ścian bocznych w pomieszczeniu.

Ścianki mobilne przesuwane są za pomocą specjalnych uchwytów i wózków poruszających się w szynach jezdnych zamocowanych na stałe do stropu pomieszczenia, a elementy ścianki są ryglowane do podłogi za pomocą zamków.

Wykonywane prace w ramach tych usług polegają na:

* montażu ram, łączników punktowych - do stałych ścianek szklanych,

* montażu szyn jezdnych, zawiasów do drzwi szklanych oraz ścianek przesuwnych,

* montaż elementów szklanych - formatek po poddaniu ich procesom technologicznym, polegających na cięciu na kształty, szlifowaniu krawędzi, wierceniu otworów i hartowaniu.

Zabudowywane szkłem są otwory w ścianach oraz przestrzenie pomiędzy innymi ścianami stałymi.

W kominkach szkłem okłada się część lub całość obudowy kominka. Stanowi to element dekoracyjny oraz zabezpieczenie przeciwpożarowe.

Szklane elementy montowane na ścianach, sufitach i na podłogach lub wbudowane jako fragment podłogi - stropu, są montowane na stałe za pomocą kleju i po zamontowaniu stanowią integralną część ściany, sufitu lub podłogi.

Demontaż ww. szkła z miejsca przeznaczenia spowoduje fizyczne uszkodzenie i zniszczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do ww. usług Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę VAT 8% w sytuacji gdy będą one wykonywane w:

* budynkach mieszkalnych jednorodzinnych PKOB 111 o powierzchni użytkowej do 300 m #178;

* lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach wielomieszkaniowych PKOB 112 o powierzchni użytkowej lokalu do 150 m #178;

- w ramach budowy, remontu lub modernizacji określonego wyżej budynku lub lokalu mieszkalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 41 ust. 2, art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług oraz na § 7 ust. 1-3 rozporządzenia z 22 października 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy można stosować na wymienione usługi obniżoną stawkę VAT 8% w odniesieniu do budowy, remontu i modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Usługi te zostały sklasyfikowane do celów podatkowych przez Główny Urząd Statystyczny zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 w grupie PKWiU 43.34.20.0 "roboty szklarskie".

W klasyfikacji tej przedmiotowe prace mieszczą się w dziale "roboty budowlane specjalistyczne".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe dla usług wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwanych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, wytwarzania elementów szklanych montowanych na ścianach, podłogach i sufitach, zastępujących tradycyjną glazurę i terakotę,

* nieprawidłowe dla usług wytwarzania luster, półek szklanych, zabudowy szklanej, a także stanowiących element kominków.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o VAT, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś". Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę "roboty budowlano-montażowe" zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. "Montaż" to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie obróbki szkła płaskiego polegającej na cięciu, szlifowaniu, polerowaniu krawędzi, wierceniu otworów, malowaniu, piaskowaniu powierzchni szklanych. Wyroby i usługi te opodatkowuje stawką VAT 23%. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów Wnioskodawca oferuje również kompleksową usługę polegającą na zamontowaniu wytworzonych elementów i wyrobów szklanych. Usługi dotyczą wytworzenia wraz z montażem m.in. kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwnych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach. Wnioskodawca wytwarza również elementy szklane montowane na ścianach, podłogach i sufitach, zastępujące tradycyjną glazurę i terakotę oraz lustra, półki szklane, zabudowy szklane, a także stanowiące element kominków. Usługi montażu wyrobów wykonywane są bezpośrednio dla klientów indywidualnych, także dla firm budowlanych w ramach budowy, remontu lub modernizacji budynków lub lokali mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeśli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (koszty). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku wytwarzania wraz z montażem kabin prysznicowych, drzwi szklanych jednoskrzydłowych, dwuskrzydłowych, przesuwanych oraz tworzących całość ze ścianami szklanymi, szklanych ścianek, parapetów, schodów, elementów szklanych montowanych w balustradach, barierkach, daszkach, elementów szklanych montowanych na ścianach, podłogach i sufitach, zastępujących tradycyjną glazurę i terakotę, o ile czynności te wykonywane będą w ramach budowy, przebudowy, remontu, modernizacji termomodernizacji i świadczone będą w budynkach (lokalach mieszkalnych) objętych społecznym programem mieszkaniowym, to świadczenie przez Wnioskodawcę ww. czynności podlegać będzie w całości opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy.

Natomiast, analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że do wytwarzanych przez Wnioskodawcę luster, półek szklanych, zabudowy szklanej, a także stanowiących element kominków, zastosowanie znajdzie stawka 23% VAT, bowiem czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również robót, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów, uznać należy, iż czynności wymienione poniżej nie korzystają z preferencji podatkowej. W swej istocie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na wytwarzaniu luster, półek szklanych, zabudowy szklanej, a także stanowiących element kominków, są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące użyteczność i funkcjonalność mieszkania. Czynności tych nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadto tut. Organ zauważa, iż rozporządzenie z dnia 22 października 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług utraciło moc. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl