IPTPP1/443-137/11-2/IG - Brak uprawnienia do uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przez stowarzyszenie operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-137/11-2/IG Brak uprawnienia do uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przez stowarzyszenie operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko (...), przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "...". - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"..." - (...) działa w formie stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego.

Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i ma nadany numer identyfikacji podatkowej NIP, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

(...) realizuje Lokalną Strategię Rozwoju, która jest dofinansowywana z krajowych środków publicznych i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach programu PROW 2007-2013, oś 4 LEADER na realizację operacji w zakresie działania 4.31 " Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich to działania ukierunkowane na budowanie kapitału społecznego poprzez aktywizację mieszkańców, oraz przyczynianie się do powstawania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich.

W ramach umowy, która została podpisana z Samorządem Województwa na lata 2011-2015 (...) finansuje i będzie finansować koszty utrzymania swojego biura w tym koszty personelu, telefonów, zakupu urządzeń i materiałów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z terenu objętego działaniem (...), działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskania środków w ramach osi 4 PROW, jak również obszaru działania (...).

"..." - (...) realizuje wyłącznie zadania statutowe zgodnie ze Statutem, nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., ani innej działalności zarobkowej.

Część wydatków poniesionych na realizacje projektu udokumentowana jest fakturami VAT, (...) nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług.

Występując z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację operacji "..." (...) uwzględniło podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Stowarzyszenie we wnioskach o płatność będzie wykazywała o objęcie kosztami kwalifikowalnymi (podlegającymi refundacji) kwoty podatku od towarów i usług. Interpretacja indywidualna będzie niezbędnym załącznikiem do wniosków o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy "..." - (...) ma możliwość uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług w ramach realizacji operacji w ramach działania 4.31 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 "...", bądź odzyskania go w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i sfinansowanie środkami unijnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, "..." (...) nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mówi, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie realizuje wyłącznie zadania statutowe zgodnie ze Statutem. (...) zakupuje towar i usługi do prowadzenia wyłącznie nieodpłatnej działalności statutowej co do zasady niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. (...) nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z czynnościami opodatkowanymi, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku VAT, w związku z powyższym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT (...) wystąpi o zrefundowanie podatku VAT w ramach kosztów kwalifikowanych ze środków pomocowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie mam zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) na realizację operacji "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Zainteresowany realizuje wyłącznie zadania statutowe i nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług w ramach realizacji operacji "...", gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl