IPTPP1/443-125/14-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-125/14-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania w obrocie handlowym, ewidencji podatkowej i fakturach nazwy skróconej wskazanej w zgłoszeniu aktualizacyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania w obrocie handlowym, ewidencji podatkowej i fakturach nazwy skróconej wskazanej w zgłoszeniu aktualizacyjnym.

Pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, sformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

"A" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, na podstawie art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych w grudniu 2013 r. przekształciła się w spółkę jawną o nazwie "A T I WSPÓLNICY" spółka jawna. W umowie spółki jawnej zgodnie z zapisem art. 24 § 2 Kodeksu spółek handlowych uwzględniono nazwę skróconą stosując do nazwy pełnej jedynie skrót "sp. j.". Skrót brzmi "A T I WSPÓLNICY" sp. j.

Składając dokumenty przekształcenia do Sądu Rejestrowego - KRS, złożono również formularz NIP-2 dla przekształconej spółki jawnej, w którym wpisano nazwę skróconą "A T I WSPÓLNICY" sp. j.

Sąd Rejestrowy nie wpisuje w KRS nazwy skróconej, jednakże w umowie spółki nie dopuszcza innych zapisów niż przewidziane w Kodeksie spółek handlowych (jedynie skrót "sp. j.").

W formularzu NIP-2 przekazanym wraz z dokumentami przekształcenia do Sądu Rejestrowego nie zostały ujęte inne dane, których potwierdzenia na dzień złożenia dokumentów spółka nie posiadała - data powstania zmiany (wpisu przekształcenia przez sąd), nr w rejestrze KRS. W dniu 20 grudnia 2013 r. Sąd Rejestrowy wydał postanowienie o wpisie spółki jawnej "A T I WSPÓLNICY" do rejestru przedsiębiorców KRS pod nowym numerem KRS i zobowiązał wspólnika reprezentującego spółkę do złożenia urzędowego potwierdzenia numeru NIP i REGON. Przekształcona spółka jawna jako kontynuator działalności dotychczasowej spółki "A" spółka z o.o. jest w dalszym ciągu czynnym podatnikiem podatku VAT. Właściwy dla "A" sp. z o.o. Naczelnik Urzędu Skarbowego A nie wydał potwierdzenia nadania numeru NIP, powiadamiając spółkę, że przekształcona spółka jawna nie jest podmiotem objętym właściwością urzędu skarbowego, a dokumentacja spółki zostaje przekazana Naczelnikowi Urzędu Skarbowego B. Ponieważ przekształcona spółka jawna posiadała jedynie odpis KRS, w którym nie był uwidoczniony nr NIP, otrzymanie potwierdzenia tego numeru z uwagi na kontynuowanie działalności stało się dla spółki pilną koniecznością. W dniu 14 stycznia 2014 r. wspólnik reprezentujący przekształconą spółkę jawną "A T I WSPÓLNICY" próbował złożyć w Urzędzie Skarbowym B wniosek NIP-5/W o potwierdzeniu nadania numeru NIP, jednakże odmówiono przyjęcia wniosku z uwagi na "brak informacji w systemie o spółce" oraz brak dokumentów, które nie zostały jeszcze przesłane z Urzędu Skarbowego A. W tym dniu, tj. 14 stycznia 2014 r., został sporządzony nowy, kolejny dokument aktualizacyjny NIP-2, w którym dokonano zmiany nazwy skróconej wpisując nową "A" sp. j., wpisano również nowy nr KRS i datę wpisu spółki jawnej 20 grudnia 2013 r. jako datę powstania zmiany, a także sporządzono nowy wniosek NIP-5/W o potwierdzeniu nadania numeru NIP przekształconej spółce - spółce jawnej, wpisując również nową nazwę skróconą "A" sp. j. Dokumenty te z uwagi na wyżej opisaną odmowę osobistego złożenia zostały przesłane pocztą, zgodnie z właściwością podatkową do Urzędu Skarbowego B (data wpływu 22 stycznia 2014 r.). Wspólnicy spółki jawnej doszli do wniosku, że nowa nazwa skrócona "A" sp. j., pomimo że różni się od wymogów stawianych przez Kodeks spółek handlowych i nie zawiera nazwiska wspólnika, jednoznacznie określa podatnika, który jedynie dokonał przekształcenia formy prawnej i nadal kontynuuje działalność oraz jednoznacznie kojarzy się kontrahentom z tym samym numerem NIP i REGON. W wielu ewidencjach kontrahentów figuruje tylko nazwa "A" i przypisany nazwie nr NIP. Numer REGON jako ewidencja urzędowa podmiotów gospodarczych nie uległ zmianie. W dniu 29 stycznia 2014 r. Urząd Skarbowy B wydał zaświadczenie o nadaniu numeru NIP spółce przekształconej - "A T I WSPÓLNICY" spółka jawna. Numer NIP nie uległ zmianie i jest taki sam, jak używała go przez przekształceniem "A" spółka z o.o. W potwierdzeniu nadania numeru NIP dla przekształconej spółki jawnej jaki przekazał Urząd Skarbowy występuje jedynie nazwa pełna "A T I WSPÓLNICY" spółka jawna, brak jest potwierdzenia podanej do Urzędu Skarbowego w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2 i wniosku NIP-5/W nazwy skróconej "A" sp. j.

Brak jednoznacznej interpretacji prawnej odnośnie możliwości stosowania podanej nazwy skróconej "A" sp. j. do celów ewidencji podatkowej i na fakturach oraz brak jakiegokolwiek dokumentu potwierdzającego możliwość stosowania wymienionej nazwy skróconej "A" sp. j. spowodował złożenie wniosku ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął do Izby Skarbowej - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim w dniu 17 lutego 2014 r. Po otrzymaniu wezwania IPTPP1/443-125/14-2/MG z dnia 14 kwietnia 2014 r. o doprecyzowanie wniosku wspólnik reprezentujący spółkę uzupełnił wniosek podając wyżej szczegółowo i dokładnie wszystkie okoliczności zaistniałego stanu faktycznego z uzasadnieniem swojego stanowiska. "A T I WSPÓLNICY" spółka jawna jako kontynuator przekształcanej spółki "A" spółka z o.o. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W dniu 22 kwietnia 2014 r. spółka złożyła aktualizację VAT-R ze względu na zmianę nazwy, zmianę Naczelnika Urzędu Skarbowego i zmianę nazwy skróconej. Podana w deklaracji nazwa skrócona "A" sp. j. jest zgodna z nazwą w ostatniej aktualizacji deklaracji NIP-2.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy stosowanie nazwy skróconej podanej w ostatnim zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2 i wniosku NIP-5/W - "A" sp. j. oraz VAT-R, pomimo odstępstwa od zapisów art. 24 Kodeksu spółek handlowych wymagającego w nazwie firmy uwidocznienia nazwiska przynajmniej jednego wspólnika, jest dopuszczalne do używania przez podatnika w obrocie handlowym, ewidencji podatkowej i fakturach VAT i spełnia wymogi jednoznacznie identyfikujących podatnika w ten sposób nazwą skróconą stawiane zapisami art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) oraz art. 5 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314).

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) podana w ostatnim zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2 nazwa skrócona "A" sp. j. pomimo odstępstwa od zapisów art. 24 Kodeksu spółek handlowych wymagającego w nazwie firmy uwidocznienia nazwiska przynajmniej jednego wspólnika, jednoznacznie określa podatnika, który jedynie dokonał przekształcenia formy prawnej, ale nadal kontynuuje działalność i kojarzy się kontrahentom z tym samym numerem NIP i REGON. W wielu ewidencjach figuruje tylko nazwa "A" i nr NIP.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) w art. 106e ust. 1 określa co powinna zawierać faktura identyfikująca jednoznacznie podatnika - nie narzuca stosowania pełnej nazwy podatnika.

Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314) określa w art. 5 ust. 3, iż zgłoszenie identyfikacyjne podatników nie będących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności. Nie precyzuje, że treść nazwy skróconej dla spółki jawnej musi być zgodna z zapisem art. 24 ustawy - Kodeks spółek handlowych, w której dopuszcza się jedynie używanie na końcu nazwy firmy skrótu "sp. j.".

Ustawa z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1203) w rozdziale 2 - Rejestr przedsiębiorców, art. 38-46 precyzuje jakie dane podlegają wpisowi do rejestru. Nie ma w niej pozycji dotyczącej nazwy skróconej i w wpisie do rejestru przedsiębiorców KRS nazwa skrócona nie występuje.

Nazwa skrócona występuje jedynie w wpisach rejestrowych organów podatkowych, ZUS i Urzędu Statystycznego. Kodeks cywilny w art. 435 § 4 upoważnia przedsiębiorcę do posługiwania się skrótem firmy, przy uwzględnieniu zapisu art. 432 § 2 - firmę ujawnia się we właściwym rejestrze, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Odrębnymi przepisami rządzą się rejestry organów podatkowych w zakresie NIP i VAT.

Zdaniem podatnika dane podane organowi podatkowemu w zakresie nazwy skróconej "A" sp. j. są znane temu organowi i pomimo, iż nazwa ta nie jest tożsama z zapisem dopuszczonym przez Kodeks spółek handlowych (brak nazwiska jednego lub kilku wspólników), jednoznacznie wraz z numerem identyfikacji podatkowej NIP określa podatnika. Posługiwanie się tą nazwą na fakturach wystawianych przez spółkę jest właściwe, tym bardziej że krótka nazwa ułatwia dokumentowanie operacji finansowych - nie ma znaczenia fakt braku tej nazwy w dokumentach rejestracyjnych KRS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

16.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";

17.

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18.

w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";

19.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:

a.

przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b.

przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c.

innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

20.

w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;

21.

w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;

22.

w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

a.

przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,

b.

liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

23.

w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;

24.

w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:

a.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,

b.

numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Tak skonstruowany przepis nie ustala jednoznacznie jaką nazwę należy podać na fakturze, tj. nazwę pełną czy nazwę skróconą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2013 r. poz. 1314, z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw (art. 5 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 5 ust. 3 cyt. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1.

w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2.

w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

3.

w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Stosownie do treści art. 9 ust. 6 pkt 2 omawianej ustawy, do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy).

Stosownie do treści art. 96 ust. 12 ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Ne 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Stosownie do § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539, z późn. zm.), określono wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia (VAT-R). Podatnicy, niebędący osobą fizyczną, określają w tym zgłoszeniu m.in. nazwę pełną i nazwę skróconą.

Z opisu sprawy wynika, że "A" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, na podstawie art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych w grudniu 2013 r. przekształciła się w spółkę jawną o nazwie "A T I WSPÓLNICY" spółka jawna. W umowie spółki jawnej zgodnie z zapisem art. 24 § 2 Kodeksu spółek handlowych uwzględniono nazwę skróconą stosując do nazwy pełnej jedynie skrót "sp. j.".

Składając dokumenty przekształcenia do Sądu Rejestrowego - KRS, złożono również formularz NIP-2 dla przekształconej spółki jawnej, w którym wpisano nazwę skróconą "A T I WSPÓLNICY" sp. j.

W dniu 14 stycznia 2014 r., został sporządzony nowy, kolejny dokument aktualizacyjny NIP-2, w którym dokonano zmiany nazwy skróconej wpisując nową "A" sp. j., wpisano również nowy nr KRS i datę wpisu spółki jawnej 20 grudnia 2013 r. jako datę powstania zmiany.

Wspólnicy spółki jawnej doszli do wniosku, że nowa nazwa skrócona "A" sp. j., pomimo że różni się od wymogów stawianych przez Kodeks spółek handlowych i nie zawiera nazwiska wspólnika, jednoznacznie określa podatnika, który jedynie dokonał przekształcenia formy prawnej i nadal kontynuuje działalność oraz jednoznacznie kojarzy się kontrahentom z tym samym numerem NIP i REGON.

W dniu 22 kwietnia 2014 r. spółka złożyła aktualizację VAT-R ze względu na zmianę nazwy, zmianę Naczelnika Urzędu Skarbowego i zmianę nazwy skróconej. Podana w deklaracji nazwa skrócona "A" sp. j. jest zgodna z nazwą w ostatniej aktualizacji deklaracji NIP-2.

Z powyższych przepisów wynika zatem jakie dane Wnioskodawca jest zobowiązany podawać w składanych dokumentach rejestracyjnych czy identyfikacyjnych.

Obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie zawierają żadnych wskazówek, które regulowałyby kwestię tworzenia nazw skróconych firm. Jedyne zapisy w tym zakresie przewiduje ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 24 § 1 tej ustawy, firma spółki jawnej powinna zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników albo nazwisko albo firmę (nazwę) jednego albo kilku wspólników oraz dodatkowe oznaczenie "spółka jawna".

Natomiast w myśl § 2 powołanego artykułu, dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu "sp. j.".

Zatem, co do zasady, celem wypełnienia dyspozycji wynikających ze wskazanych wyżej przepisów w przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną dane identyfikacyjne stanowią przede wszystkim nazwa pełna oraz nazwa skrócona. W fakturze podatnicy niebędący osobami fizycznymi powinni zatem umieszczać nazwę pełną lub nazwę skróconą podana w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Również prawidłowym rozwiązaniem jest wskazanie jednocześnie nazwy pełnej i skróconej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że stosowanie nazwy skróconej podanej w ostatnim zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2 oraz VAT-R, pomimo odstępstwa od zapisów art. 24 Kodeksu spółek handlowych jest dopuszczalne w obrocie handlowym, ewidencji podatkowej i fakturach VAT.

Tut. organ zauważa jednak, że w przypadku spółek jawnych jedynym skrótem jakim spółki te mogą się posługiwać to "sp. j.". Bowiem zgodnie z przywołanym wyżej przepisem art. 24 § 1 Kodeksu spółek handlowych, firma spółki jawnej powinna zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników albo nazwisko albo firmę (nazwę) jednego albo kilku wspólników oraz dodatkowe oznaczenie "spółka jawna". Z powyższego nie wynika aby nazwa skrócona spółki jawnej mogła obejmować wyłącznie jej nazwę i skrót sp. j. Zatem nazwa skrócona spółki jawnej powinna zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników albo nazwisko albo firmę (nazwę) przynajmniej jednego ze wspólników spółki jawnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl