IPTPP1/443-109/14-2/MH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-109/14-2/MH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina stanowi wspólnotę samorządową mieszkańców jego terytorium i jest jednocześnie osobą prawną wykonującą zadania z zakresu administracji publicznej, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarowi usług. Jednym z zadań, które realizuje jest projekt pn. "...".

Celem Projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego, poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Zasadnicza część projektu dotyczy poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów i Systemów Dziedzinowych w gminach i powiatach Województwa. Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo.

W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami), pomiędzy Gminą została zawarta umowa partnerska. Umowa ta opisuje realizację projektu partnerskiego w rozumieniu art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy prawo o zamówieniach publicznych.

Część zadań w projekcie realizowanych jest bezpośrednio przez Gminę (Partnera), która dokonuje odbioru urządzeń komputerowych i pakietu programów dziedzinowych oraz wdrożenia tego pakietu. Sprzęt i oprogramowanie stają się własnością Gminy i Gmina ponosi koszty dostawy i montażu. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 4 marca 2005 r. Gmina przystąpiła do realizacji zadania pod nazwą "..." w ramach zawartej umowy partnerskiej w ramach Działania nr 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Gminy na lata 2007-2013.

Wnioskodawca w złożonym wniosku o wydania interpretacji indywidualnej wskazał, że Gmina w ramach Projektu finansuje samodzielnie dostawę sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz wdrożenie pakietu systemowego. Za realizację ww. zadań koszty z własnego budżetu ponosi bezpośrednio Gmina. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach ww. zadań przez Gminę będą wystawiane na Gminę. Gmina realizuje przede wszystkim zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami, czynności te nie podlegają ustawie o VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o VAT, tj. działalności administracyjnej w ramach kompetencji.

Gmina osiąga dochody z prowadzonych działalności z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego i należnego, tj. wynikającego z prowadzonej działalności z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych. Potwierdzeniem tego stanu są składane deklaracje VAT-7. Przypisując realizowane zadania do konkretnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, Gmina nie korzysta z proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). W przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie mógł przypisać zadań do konkretnych czynności, wówczas przy obliczaniu podatku VAT zastosuje się proporcję, o której mowa powyżej.

Realizowane w ramach Projektu zadanie należy do zadań własnych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina realizuje projekt "..." zwany w niniejszym dokumencie również w skrócie Projektem.

W ramach projektu Gmina będzie realizowała następujące zadania:

1. Podniesienie systemu bezpieczeństwa sieci (serwer + UPS + oprogramowanie + niezbędny sprzęt).

2. Dostawa programów dziedzinowych i niezbędny sprzęt. Pakiet następujących programów dziedzinowych: Finanse i księgowość - księgowanie wszystkich operacji finansowych w zakresie księgowości; Budżet - Planowanie i realizacja budżetu; Kadry - zarządzanie danymi kadrowymi; Płace - naliczanie płac pracowników; Faktury-El zakładanie i utrzymanie w aktualnym stanie kartotek produktów sprzedawanych i kupowanych, wystawianie faktur sprzedaży, rejestrację faktur zakupu oraz sprzedaży. Generowanie deklaracji VAT 7; Kasa - obsługa pracy kasy; Środki trwałe 49 zarządzanie środkami trwałymi; Ewidencja ludności - obsługa prac komórek ewidencji ludności. Statystyki dla ewidencji ludności; Podatek od osób prawnych - podatek rolny, leśny i od nieruchomości od osób prawnych; Ewidencja podmiotów gospodarczych - rejestrowanie i ewidencja działalności gospodarczej; Podatek od środków transportu - ustalanie i naliczanie podatku od środków transportu; Dopłaty rolnicze do paliw; Urząd Stanu Cywilnego - powadzenie obsługi aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu; Opłaty - obsługa różnych opłat pobieranych przez urząd, a w szczególności opłat pobieranych w drodze inkasa oraz możliwość rozliczania inkasentów tych opłat; Opłaty za pas drogowy - wydawanie i rejestrowanie zezwoleń, Kontrahent - prowadzenie kartotek kontrahentów; Podatek od osób fizycznych - naliczanie podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości w oparciu o stan posiadania podatnika - osoby fizycznej; Windykacja opłat i podatków; Dodatki mieszkaniowe - rejestrowanie gospodarstw domowych i wniosków dotyczących dodatku mieszkaniowego; Gospodarka nieruchomościami - umożliwia realizację zadań wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami; Koncesje alkoholowe - wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych; Wyborcy - wspomaganie obsługi wyborów; Symulacje - wspomaganie planowania dochodów podatkowych w urzędzie i ustalania stawek; Zaświadczenia - wydawanie zaświadczeń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego dotyczącego realizowanego zadania w ramach projektu pn.: "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione przez Gminę koszty zadań w ramach projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarowi usług. Gmina przystąpiła do realizacji zadania pod nazwą "..." w ramach zawartej umowy partnerskiej w ramach Działania nr 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu operacyjnego Gminy na lata 2007-2013. Celem Projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego, poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami), pomiędzy Gminą została zawarta umowa partnerska. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o zamówieniach publicznych. Część zadań w projekcie realizowanych jest bezpośrednio przez Gminę (Partnera), która dokonuje odbioru urządzeń komputerowych i pakietu programów dziedzinowych oraz wdrożenia tego pakietu. Sprzęt i oprogramowanie stają się własnością Gminy i Gmina ponosi koszty dostawy i montażu. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach ww. zadań przez Gminę będą wystawiane na Gminę. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających ustawie o VAT tj. działalności administracyjnej w ramach kompetencji. Realizowane w ramach Projektu zadanie należy do zadań własnych Wnioskodawcy.

W ramach projektu Gmina będzie realizowała następujące zadania:

1. Podniesienie systemu bezpieczeństwa sieci (serwer + UPS + oprogramowanie + niezbędny sprzęt).

2. Dostawa programów dziedzinowych i niezbędny sprzęt.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających ustawie o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl