IPTPP1/443-107/11-2/IG - Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Równe szanse" ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-107/11-2/IG Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Równe szanse" ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum Pomocy Rodzinie przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 28 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Równe szanse" ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Równe szanse" ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim celem załatwienia zgodnie z właściwością (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną powiatu nie posiadającą osobowości prawnej, realizującą przede wszystkim zadania z zakresu ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Posiada budynek, w którym wynajmuje lokale, z czego osiąga przychód roczny w wysokości ok. 26.000 zł (w roku 2010 była to kwota 25.694,14 zł). Jest to jedyny przychód Wnioskodawcy wynikający z zawartych umów cywilnoprawnych. Korzysta więc z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT, na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, na mocy której otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizację projektu "Równe Szanse", mającego na celu podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społeczno - zawodowych beneficjentów ostatecznych projektu, tj. osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także poprawę zdolności do uzyskania przez nich zatrudnienia. Cele te mają być osiągnięte poprzez sfinansowanie udziału osób niepełnosprawnych oraz opuszczających placówki opiekuńczo - wychowawcze i rodziny zastępcze w treningach kompetencji i umiejętności społecznych, sfinansowanie udziału w turnusach rehabilitacyjnych, szkoleniach, kursach zawodowych itp.

Część wydatków dokonywanych przez Wnioskodawcę na realizację projektu (np. zakup pieczątek, materiałów promocyjnych, ogłoszenia prasowe) jest opodatkowane podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi nie służą do dokonywania czynności opodatkowanych gdyż są przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu (tj. ich aktywnej integracji - w postaci m.in. szkoleń zawodowych, treningów kompetencji, warsztatów psychologicznych, turnusów rehabilitacyjnych). Wnioskodawca nie może więc obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach wystawionych przez podmioty, od których następuje nabycie towarów i usług na potrzeby ww. projektu. W związku z zawarciem umowy o dofinansowanie projektu powstała konieczność określenia kwalifikowalności podatku VAT związanego z nabywaniem towarów oraz usług na potrzeby projektu. Stosownie do regulujących tę problematykę zapisów zawartych w "Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013)" podpisanych przez Ministra Rozwoju Regionalnego w dniu 28 grudnia 2009 r. "VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta oraz Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT)". Zaś "możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) należy rozpatrywać w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług". "Beneficjent otrzymujący środki na realizację projektu w ramach POKL składa oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług (VAT) na etapie podpisywania umowy o dofinansowaniu projektu. W oświadczeniu Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej części poniesionego podatku od towaru i usług (VAT) jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez Beneficjenta". W związku z zawarciem umowy o dofinansowanie projektu powstała konieczność określenia prawnej możliwości odzyskania VAT przez Wnioskodawcę, którą stosownie do obowiązujących w tej materii regulacji należy rozpatrywać w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe, konieczne jest wyjaśnienie wskazanych wątpliwości w drodze urzędowej interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu "Równe Szanse".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można dokonać obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w fakturach wystawionych przez sprzedawców i usługodawców w ramach projektu "Równe szanse" z uwagi na fakt, iż nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi są wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych i nie opodatkowanych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu, nie służą zaś do dokonywania czynności opodatkowanych. Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenia podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i nie podlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy czynni VAT", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizacje projektu "Równe Szanse", mającego na celu podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społeczno-zawodowych, beneficjentów ostatecznych projektu, tj. osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także poprawę zdolności do uzyskania przez nich zatrudnienia. Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Nabywane towary i usługi nie służą do dokonywania czynności opodatkowanych gdyż są przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu - nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji ww. projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Równe Szanse" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga więc kwestii w zakresie prawidłowości podmiotowego zwolnienia od podatku VAT Wnioskodawcy, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż nabywane towary i usługi nie służą do dokonywania czynności opodatkowanych.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl