IPTPP1/443-1052/11-4/RG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-1052/11-4/RG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 lutego 2012 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2013 Gmina X będzie realizowała przy współfinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 w ramach Poddziałania 3.1.2 - Drogi lokalne - Projekt p.n. "".

Projekt obejmuje:

* budowę podbudowy i nawierzchni drogi gminnej (0,9768 km),

* budowę zjazdów i zejść pieszych do posesji,

* budowę nowego oświetlenia,

* przycinkę i przesadzenie drzew (do 10 lat) kolidujących.

Budowa w ramach Projektu ul.... stanowić będzie przedłużenie jej istniejącego odcinka, który łączy się z drogą powiatową nr.... Ulica.... łączyć się będzie z budowaną ul. Z oraz z drogą gminną - ul.... w Y.

* Parametry projektowanej drogi są zgodne z warunkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43, pozycja 433 z późn. zm.).

* Koszty infrastruktury towarzyszącej (zejścia piesze, zjazdy, oświetlenie) stanowią 29% pozostałych kosztów kwalifikowanych projektu.

* Nakład jednostkowy (1): koszt kwalifikowany inwestycji/długość wybudowanej infrastruktury: 904.504,65 zł/0,9768 km = 925.987,56 zł/k.m.

* Nakład jednostkowy (2): koszt kwalifikowany inwestycji/liczba użytkowników: 904.504,65 zł/332 pojazdów (wg SDR z ostatniego roku analizy) = 2.724,41 zł/pojazd.

* Powierzchnia terenów inwestycyjnych, które stały się dostępne bezpośrednio w wyniku realizacji projektu: Droga skomunikuje wskazane w projekcie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wsi Y 3 tereny inwestycyjne: A (pow. 4,4 ha, nieuzbrojony niezainwestowany), B i C (pow. odpowiednio 12,6 ha i 2,2 ha, w pełni uzbrojone, częściowo zagospodarowane: sześć podmiotów prowadzi działalność gospodarczą). Łączna powierzchnia terenów inwestycyjnych - 19,20 ha (w tym - uzbrojone i w części zagospodarowane: 14,8 ha).

* Elementy wpływające na poprawę bezpieczeństwa użytkowników - obustronne pobocza, oświetlenie uliczne, kolorystyczne wyróżnienie wjazdów.

* Projekt komplementarny jest do projektów wymienionych w pkt 2.4 niniejszego wniosku o dofinansowanie.

* Planowana budowa drogi z wykorzystaniem elementów podlegających recyklingowi: Wskaźnik recyklingu R=0 (bo Mr=0).

* Poprawa standardów drogi: Dojazd do terenów inwestycyjnych odbywa się obecnie drogą okrężną oraz drogami polnymi o nawierzchni gruntowej. W wyniku realizacji projektu drogi uzyskają utwardzoną nawierzchnię.

* Dostępność do unikatowych form przyrodniczo - zabytkowych w województwie opolskim.

* Dostępność do obszarów o wysokiej atrakcyjności turystycznej/kulturowej: w pobliżu wyznaczonych w Y terenów inwestycyjnych znajduje się stanowisko archeologiczne, a przy skrzyżowaniu ul.... i ul.... w Y znajduje się kapliczka ujęta w wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Całkowity koszt projektu to kwota: 922.399,29 zł

* koszty kwalifikowane - 908.869,29 zł,

* dofinansowanie - 772.538,89 zł,

* wkład własny gminy -136.330,40 zł.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Gmina X - jako Wnioskodawca jest od dnia 1 lutego 2012 r. czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizowane w ramach projektu zadanie jest zadaniem własnym gminy - art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.).

Nabywane towary i usługi na realizację projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę X. Powstałą inwestycję - wybudowane drogi - Gmina X będzie wykorzystywała do czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina X będzie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu i będzie nim zarządzała. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie przekazane innemu podmiotowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego zadania (projektu) istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku VAT naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez podatnika, która stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Poddając analizie przytoczone fakty, Gmina X stoi na stanowisku, że po zrealizowaniu opisanego wyżej zadania nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT. Po zakończeniu zadania Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z wybudowanymi drogami gminnymi. Drogi będą służyły przede wszystkim mieszkańcom Gminy w celu poprawienia bezpieczeństwa.

Wobec powyższego podatnikowi - Gminie X nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest od dnia 1 lutego 2012 r. czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i będzie realizował w ramach zadania własnego przy współfinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2007 - 2013 w ramach Poddziałania 3.1.2 Drogi lokalne Projekt pn."..".

Projekt obejmuje: budowę podbudowy i nawierzchni drogi gminnej i 0,9768 km), budowę zjazdów i zejść pieszych do posesji, budowę nowego oświetlenia, przycinkę i przesadzenie drzew (do 10 lat) kolidujących.

Nabywane towary i usługi na realizację projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę X. Powstałą inwestycję - wybudowane drogi - Gmina X będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina X będzie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu i będzie nim zarządzała. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie przekazane innemu podmiotowi.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. " ", gdyż nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl