IPTPP1/443-105/14-2/MH - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-105/14-2/MH Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni będzie realizowała wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW 2007-2013 złożony w dniu 29 lipca 2013 r., dotyczący operacji: "...".

W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt rekreacyjny wraz z osprzętem:

* zestaw sprzętu wodnego (kajak szt. 2, wiosło szt. 4, kapok dla dorosłych szt. 4, kapok dla dziecka szt. 2, siedzisko dla dziecka szt. 2, wózek do transportu kajaków szt. 2, uchwyt do transportu kajaków szt. 4);

* zestaw rowerowy (rower męski szt. 1, rower damski szt. 1, kask rowerowy szt. 2, bagażnik rowerowy do auta szt. 1);

* zestaw narciarki (narty biegowe męskie szt./par 1, narty biegowe damskie para 1, kijki do nart szt. 4, buty narciarskie pary 2, wiązania narciarskie pary 2);

* zestaw nordic walking (kijki nordic walking komplety 4),

który przyczyni się do rozwoju turystyki w oparciu o specyficzne walory przyrodnicze i zaspokoi oczekiwania gości w różnym przedziale wiekowym niezależnie od pory roku.

Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowana nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie składała i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawczyni jest rolnikiem i prowadzi gospodarstwo agroturystyczne w oparciu o wpis do ewidencji.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawczyni nie będzie osiągała przychodów, ponieważ goście gospodarstwa agroturystycznego ".." będą korzystać ze sprzętu nieodpłatnie. Wnioskodawczyni nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji podatku nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tym samym towary zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupionych towarów dokonanych w związku z realizacją projektu "...", jako odpowiedź na oczekiwania gości szukających atrakcyjnego wypoczynku w kameralnym gronie współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej... (w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie doprowadzi do tego, że Wnioskodawczyni będzie w stanie odzyskać podatek VAT. Wnioskodawczyni nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowana nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu: "...", jako odpowiedź na oczekiwania gości szukających atrakcyjnego wypoczynku w kameralnym gronie współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni będzie realizowała wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW 2007-2013 złożony w dniu 29 lipca 2013 r., dotyczący operacji: "...".

W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt rekreacyjny wraz z osprzętem:

* zestaw sprzętu wodnego (kajak szt. 2, wiosło szt. 4, kapok dla dorosłych szt. 4, kapok dla dziecka szt. 2, siedzisko dla dziecka szt. 2, wózek do transportu kajaków szt. 2, uchwyt do transportu kajaków szt. 4);

* zestaw rowerowy (rower męski szt. 1, rower damski szt. 1, kask rowerowy szt. 2, bagażnik rowerowy do auta szt. 1);

* zestaw narciarki (narty biegowe męskie szt./par 1, narty biegowe damskie para 1, kijki do nart szt. 4, buty narciarskie pary 2, wiązania narciarskie pary 2);

* zestaw nordic walking (kijki nordic walking komplety 4),

który przyczyni się do rozwoju turystyki w oparciu o specyficzne walory przyrodnicze i zaspokoi oczekiwania gości w różnym przedziale wiekowym niezależnie od pory roku.

Efekty powstałe w wyniku realizacji podatku nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tym samym towary zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazała Wnioskodawczyni, efekty powstałe w wyniku realizacji podatku nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, ponadto Zainteresowana nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazała Wnioskodawczyni, efekty powstałe w wyniku realizacji podatku nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Zainteresowana nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl