IPTPP1/443-1004/11-2/AK - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-1004/11-2/AK Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. ".."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna uzyskała pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach działania 413 "..." objętego PROW na lata 2007-2013 dla inwestycji pn. "....".

Wniosek o dofinansowanie został złożony 9 listopada 2010 r., a umowa przyznania pomocy została podpisana w dniu 8 czerwca 2010 r. z samorządem w. ś. Funkcję jednostki wdrażającej pełni Biuro Rozwoju Regionalnego Biuro PROW. Zgodnie z ww. umową do wniosku o płatność należy załączyć aktualne zaświadczenie (interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony) czy beneficjent w odniesieniu do ww. inwestycji ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. W związku z powyższym Wnioskodawca występuje z niniejszym wnioskiem do Dyrektora Izby Skarbowej.

Operacja pn. "..." będzie realizowana na obszarze wiejskim w Centrum Gminy Miejscowość położona jest w strefie atrakcyjnych krajobrazów, dlatego też jest to bardzo dogodne miejsce do organizacji różnego rodzaju imprez, których liczba na pewno ulegnie wzrostowi dzięki możliwości wykorzystania tego miejsca podczas sezonu zimy.

Operacja polega na wyposażeniu strażnicy w instalację centralnego ogrzewania oraz kotłownię gazową wraz z wentylacją kotłowni i piecykiem gazowym dla ciepłej wody. Zaprojektowano wiszący kocioł gazowy jednofunkcyjny. Praca kotła regulowana będzie automatyką i regulatorem co zapewni efektywną pracę kotła w zależności od potrzeb użytkowników świetlicy. Kocioł będzie zabezpieczony od strony dopływu paliw i procesu spalania poprzez elementy zabezpieczające w regulatorze pracy kotła i palnika gazowego. Posiadać będzie również zabezpieczenie przed przegrzaniem wody tzw. STB. Zamontowane zostaną grzejniki panelowe z funkcją odpowietrzania. Dla odprowadzenia spalin zastosowany zostanie wkład kominowy z blachy stalowej. Planowany termin realizacji inwestycji 2 listopada 2011 r. do 31 stycznia 2012 r.

Obiekt jest wykorzystywany zarówno przez Ochotniczą Straż Pożarną (2 garaże i magazyn) do jej działalności statutowej, a także jest jedynym miejscem pełniącym rolę świetlicy wiejskiej (pozostałe pomieszczenia) - miejsce lokalowe, gdzie odbywają się zebrania i spotkania, uroczystości czy imprezy integrujące mieszkańców oraz koła gospodyń wiejskich.

OSP kultywuje równie szeroko rozumiane tradycje pożarnicze, począwszy od udziału w zawodach pożarniczych, poprzez czyny społeczne, po udział w różnych imprezach kulturalnych. Do OSP przynależą nie tylko dorosłe osoby, ale także młodzież i dzieci. Wychowuje młode pokolenie strażaków. Młodzież uczy się pracy w grupie, odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej oraz koleżeństwa, bezinteresowności oraz poświęcenia. Wpływa na rozwój i kształtowanie postaw obywatelskich społeczności lokalnej w ścisłej współpracy z pozostałymi organizacjami działającymi na terenie strażnicy. Organizowane w świetlicy imprezy kulturalne związane z tradycjami regionalnymi przyciągają szeroką rzeszę mieszkańców miejscowości Wnioskodawcy i nie tylko.

Obserwując młodzież z miejscowości, w których brak jest możliwości spotkań i działań we wspólnym gronie, Wnioskodawca zauważa, że następuje proces wzrostu agresji i patologicznych zachowań, czego u młodzieży, która bierze udział w przedsięwzięciach Zainteresowanego nie zauważa się. Niestety obecnie dostępność budynku jest ograniczona przez niedogodne warunki lokalowe zwłaszcza w sezonie jesienno - zimowym. W budynku brak jest centralnego ogrzewania, co skraca możliwość organizacji różnych imprez itp. W porównaniu do okresu letniego, kiedy to warunki pogodowe pozwalają w równym stopniu na organizowanie się także na zewnątrz. Brak ogrzewania w budynku wyklucza możliwość zorganizowania zajęć z ginących zawodów czy prób zespołów ludowych promujących tradycje i kulturę ludową.

Folklor i szeroko pojęta kultura ludowa są współcześnie jedną z najbardziej przyciągających turystów atrakcji. Kultywowanie lokalnych tradycji w aspekcie rozwoju turystyki staje się często dla wielu osób źródłem dochodu.

Wzbogacenie oferty kulturalnej pozwoli Wnioskodawcy na tworzenie dodatkowych atrakcji i ofert dla turystów. Konieczne jest zatem stworzenie warunków do rozwoju tej aktywności poprzez stworzenie miejsca i umożliwienie wszystkim organizacji spotkań, szkoleń czy warsztatów, aby wspólnie stworzyć atrakcyjną ofertę spędzenia wolnego czasu dla mieszkańców wsi. To z kolei przyczynia się do zwiększenia aktywności gminy oraz tworzenia warunków dla upowszechniania niematerialnych wartości i walorów kultury ludowej. W efekcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju społeczno - gospodarczego obszarów wiejskich i aktywizacji ludności wiejskiej.

Świetlica będzie dostępna nieodpłatnie zarówno dla mieszkańców, turystów jak również członków stowarzyszeń i organizacji społecznych, którzy będą z niej korzystać.

Tytuł prawny do nieruchomości, na której realizowana będzie inwestycja posiada Ochotnicza Straż Pożarna, która będzie również właścicielem wykonanej inwestycji. Faktury za zrealizowaną inwestycję będą wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną, która posiada swój NIP i REGON.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT - 7.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pn. "..." nie będzie wykorzystywane do wykonywania przez Ochotniczą Straż pożarną czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji inwestycji pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji inwestycji pn. "...". Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach działania 413 "..." objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt polega na wyposażeniu strażnicy w instalację centralnego ogrzewania oraz kotłownię gazową wraz z wentylacją kotłowni i piecykiem gazowym dla ciepłej wody. Zaprojektowano wiszący kocioł gazowy jednofunkcyjny. Zamontowane zostaną grzejniki panelowe z funkcją odpowietrzania. Dla odprowadzenia spalin zastosowany zostanie wkład kominowy z blachy stalowej. Obiekt jest wykorzystywany zarówno przez Ochotniczą Straż Pożarną do jej działalności statutowej, a także jest jedynym miejscem pełniącym rolę świetlicy wiejskiej, gdzie odbywają się zebrania i spotkania, uroczystości czy imprezy integrujące mieszkańców oraz koła gospodyń wiejskich. OSP kultywuje równie szeroko rozumiane tradycje pożarnicze, począwszy od udziału w zawodach pożarniczych, poprzez czyny społeczne, po udział w różnych imprezach kulturalnych. Wzbogacenie oferty kulturalnej pozwoli na tworzenie dodatkowych atrakcji i ofert dla turystów, co w efekcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju społeczno - gospodarczego obszarów wiejskich i aktywizacji ludności wiejskiej. OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie składa deklaracji VAT - 7. Mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania przez OSP czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Świetlica będzie dostępna nieodpłatnie zarówno dla mieszkańców, turystów jak również członków stowarzyszeń i organizacji społecznych, którzy będą z niej korzystać.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwał również zwrot różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanufaktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Stowarzyszenie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl