IPTPB3/4511-406/15-4/KJ - Ustalenie możliwości zwolnienia od podatku dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/4511-406/15-4/KJ Ustalenie możliwości zwolnienia od podatku dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) w związku z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy Ordynacji podatkowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1649) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2015 r. (data wpływu 24 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2015 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, która jest wspólnikiem polskiej spółki komandytowej (dalej: "SpK").

SpK rozpoczęła działalność gospodarczą w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: "SSE"), która będzie związana m.in. z produkcją płytek ceramicznych, na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: "Działalność Strefowa").

Wnioskodawca prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą poza SSE, której przedmiotem jest doradztwo marketingowo-sprzedażowe, doradztwo strategiczne oraz doradztwo technologiczno-produkcyjne (dalej: "Działalność Doradcza").

Wnioskodawca zakłada, że Działalność Strefowa SpK będzie zyskowna, jednak szereg wydatków jakie poniesie SpK w początkowym okresie Działalności Strefowej może przewyższyć wypracowane zyski. W efekcie Działalność Strefowa SpK może przynieść Wnioskodawcy stratę podatkową.

Obecnie Wnioskodawca opodatkowuje dochody uzyskiwane ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według jednolitej stawki 19% (dalej: "Podatek Liniowy"). Niemniej jednak, w związku z Działalnością Strefową SpK, Wnioskodawca rozważa zmianę sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza na zasady określone w art. 27 ww. ustawy, tj. na zasady ogólne według skali progresywnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku opodatkowania dochodów Wnioskodawcy ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza Podatkiem Liniowym, dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z Działalności Strefowej, będzie traktowany jako dochód podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy w przypadku, gdy do działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. Działalności Strefowej oraz Działalności Doradczej, nie będzie miało zastosowania zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani na podstawie innego przepisu tej ustawy, to czy Wnioskodawca w celu ustalenia dochodu lub straty ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza powinien uwzględniać wszystkie przychody i koszty, tj. bez wydzielania Działalności Strefowej.

3. Czy w przypadku zrezygnowania przez Wnioskodawcę z opodatkowania dochodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza Podatkiem Liniowym i opodatkowania ich na zasadach ogólnych według skali progresywnej na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z Działalności Strefowej, traktowany będzie jako dochód podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy.

4. Czy w czasie, gdy dochody Wnioskodawcy ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza opodatkowane będą na zasadach ogólnych według skali progresywnej na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca będzie uprawiony do rozliczania straty podatkowej powstałej u Wnioskodawcy w okresie gdy jego dochody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza opodatkowane były Podatkiem Liniowym.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3, natomiast wniosek Wnioskodawcy w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zrezygnowania przez Wnioskodawcę z opodatkowania dochodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza Podatkiem Liniowym i opodatkowania ich na zasadach ogólnych według skali progresywnej na podstawie art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z Działalności Strefowej traktowany będzie jako dochód podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy.

Mając na uwadze regulacje art. 9a ww. ustawy, odnoszące się do wyboru przez podatnika sposobu opodatkowania dochodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, należy wskazać, że ustawodawca przyjął w art. 9a ust. 4 ww. ustawy tryb postępowania dla podatnika planującego rezygnację z wybranego wcześniej sposobu opodatkowania.

Stosownie do art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ww. ustawy, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Oznacza to, że zmiana wybranego wcześniej sposobu opodatkowania dochodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza powinna zostać dokonana przez podatnika przez złożenie oświadczenia o rezygnacji ze stosowanego sposobu opodatkowania do dnia 20 stycznia roku podatkowego, w którym następuje rezygnacja.

Niezłożenie takiego oświadczania w przewidzianym w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych terminie jest jednoznaczne z kontynuacją przez podatnika opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej według wybranego wcześniej sposobu opodatkowania na okres co najmniej kolejnego roku podatkowego.

W związku z regulacją art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm., dalej: "Ustawa Zmieniająca"), zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowywanie przez Wnioskodawcę uzyskiwanych dochodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza Podatkiem Liniowym, uniemożliwia Wnioskodawcy skorzystanie ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów osiąganych z Działalności Strefowej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, takich ograniczeń jak w przypadku Podatku Liniowego, przywołane przez Wnioskodawcę przepisy ww. ustawy oraz Ustawy Zmieniającej nie przewidują w przypadku opodatkowania przez podatnika dochodów na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: na zasadach ogólnych według skali progresywnej).

Oznacza to, że w przypadku zmiany przez Wnioskodawcę sposobu opodatkowania uzyskiwanych dochodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza z Podatku Liniowego na zasady określone w art. 27 ww. ustawy, ograniczenie korzystania z prawa do zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie powinno mieć u Wnioskodawcy zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie będzie już podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opodatkowanym Podatkiem Liniowym.

Podobne wnioski płyną z analizy interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2010 r. (nr ITPB1/415-1113/10/AD), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że "zawarte w ww. przepisie < art. 20 pkt 2 Ustawy Zmieniającej Ustawę o p.d.o.f. - wskazuje Wnioskodawca> określenie "podatnikom, opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo dokonywania odliczeń", oznacza, że dopóki podatnik opodatkowany jest jednolitą 19% stawką, dopóty nie ma prawa dokonywać odliczeń, o których mowa. Jeżeli jednak podatnik w kolejnym roku podatkowym zrezygnuje z opodatkowania podatkiem liniowym i będzie opodatkowany na zasadach ogólnych wg skali progresywnej, ograniczenie korzystania z praw do zwolnień podatkowych nie będzie miało do niego zastosowania, skoro nie będzie on już podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zrezygnowania przez Niego z opodatkowania dochodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza Podatkiem Liniowym i opodatkowania ich na zasadach ogólnych według skali progresywnej na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z Działalności Strefowej traktowany będzie jako dochód podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl