IPTPB3/4510-227/15-2/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/4510-227/15-2/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku 24 czerwca 2015 r. (data wpływu 26 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu rekompensaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu rekompensaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Zakład Komunalny Sp. z o.o. w O (dalej: Wnioskodawca lub Spółka), ze 100% udziałem Gminy O, został powołany do świadczenia usług użyteczności publicznej zadań własnych Gminy O - zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. Ponadto zgodnie z przepisami unijnymi Wnioskodawca pełni rolę podmiotu wewnętrznego Gminy. Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta O i Umową Spółki przedmiotem działalności Spółki jest m.in. świadczenie usług w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych w granicach administracyjnych miasta O. Zadanie wykonywane jest przez Spółkę na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta O w sprawie powierzenia Zakładowi Komunalnemu Spółka z o.o. w O wykonywania zadań użyteczności publicznej poprzez świadczenie usług w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych. Szczegółowe zasady realizacji tego zadania określono w protokole uzgodnień, który stanowi załącznik do ww. Zarządzenia.

Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach tego zadania należy wykonywanie czynności eksploatacyjnych i administracyjnych, m.in. bieżące utrzymanie czystości i porządku na cmentarzach, bieżące utrzymanie, konserwacje, naprawy i remonty obiektów cmentarnych, urządzeń, instalacji, koszenie traw, niezbędna wycinka drzew, prowadzenie dokumentacji (księgi zmarłych), ewidencji osób pochowanych na cmentarzach komunalnych, pobieranie opłat cmentarnych z zachowaniem wszelkich zasad obrotu finansowego. Wysokość opłat cmentarnych pobieranych przez Wnioskodawcę jest zgodna z aktualnym cennikiem ustanowionym przez Radę Miasta O. Wynagrodzenie, tj. przychód dla Spółki z tytułu prowadzenia tej działalności użyteczności publicznej, stanowią wszystkie pobrane opłaty cmentarne (PKWiU 96.03) w kwocie netto od korzystających z usług cmentarnych.

Zgodnie z zapisami art. 177 k.s.h., Gmina przekazuje Wnioskodawcy dopłatę do kapitału rezerwowego z budżetu Gminy na pokrycie straty bilansowej powstałej na skutek prowadzenia zadania własnego gminy w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych. Dopłata wnoszona jest w miesięcznych terminach rozliczeniowych zgodnie z harmonogramem wpłat zatwierdzonym przez Zgromadzenie Wspólników. Informacja na temat wysokości dopłaty dla Spółki jest zawarta w uchwale budżetowej i zapisana jako Dział 710 "Działalność usługowa" Rozdział 71035 "Cmentarze". Dopłata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych usług świadczonych przez Spółkę (Wnioskodawcę), nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie straty bilansowej poniesionej na skutek prowadzenia deficytowych usług na rzecz zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. W związku z powyższym, dopłata ta nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Od dnia 1 stycznia 2015 r. Wnioskodawca planuje zmianę sposobu przekazywania i wyliczania dopłaty otrzymywanej z Gminy O. W konsekwencji dopłata ta nie będzie stanowiła już dopłaty do kapitału rezerwowego, lecz rekompensatę na pokrycie kosztów wynikających z wykonywania powierzonego zadania własnego gminy w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych na terenie miasta O. Rekompensata ustalana będzie i wypłacana z budżetu gminy na pokrycie kosztów w wysokości straty niepokrytej przychodami pobranymi przez Spółkę z opłat cmentarnych. Nastąpi zmiana klasyfikacji budżetowej przekazywanej dopłaty na paragraf związany z wydatkami bieżącymi gminy.

Przekazywana rekompensata natomiast na podstawie noty księgowej stanowić będzie wartość pozostałych przychodów operacyjnych Spółki i jednocześnie przychód Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Otrzymana z budżetu gminy rekompensata a w szczególności jej wysokość, w dalszym ciągu nie będzie uzależniona od ceny ani liczby wykonywanych przez Spółkę świadczeń, a wynikać będzie z wysokości poniesionych kosztów, które związane są bezpośrednio z działalnością administrowania cmentarzami komunalnymi. W dalszym ciągu nie będzie również istniała możliwość przyporządkowania tego dofinansowania w formie rekompensaty do konkretnych transakcji sprzedażowych, dlatego też wpływ tego dofinansowania na cenę nie będzie bezpośredni w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (rekompensata nie jest zapłatą za wykonywane usługi).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy rekompensata otrzymana z budżetu gminy, na pokrycie kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy, niepokrytych opłatami cmentarnymi wnoszonymi przez korzystających i odniesiona w księgach rachunkowych na pozostałe przychody operacyjne Spółki stanowić będzie przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - zwana dalej: "u.p.d.o.p.") przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika o trwałym charakterze. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej. Jak wynika z powyższego, każde przysporzenie majątkowe uznaje się za przychód podatkowy w dacie jego faktycznego uzyskania, a więc według zasady kasowej. Zadania własne Gminy O jako jednostki samorządu terytorialnego obejmują m.in. zapewnienie dostępu do usług użyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. W szczególności zadania własne Gminy obejmują sprawy cmentarzy gminnych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, wykonywanie gospodarki komunalnej w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych w granicach miasta O Gmina powierzyła spółce prawa handlowego, tj. Zakładowi Komunalnemu Sp. z o.o. w O.

Reasumując, zdaniem Spółki, otrzymane przysporzenie, mające charakter definitywny, w postaci rekompensaty na pokrycie kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy, niepokrytych opłatami cmentarnymi wnoszonymi przez korzystających - stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja zgodnie z zadanym we wniosku pytaniem wyznaczającym jej zakres, dotyczy wyłącznie kwestii powstania przychodu w związku z otrzymywaną rekompensatą za świadczone usługi publiczne. Tutejszy Organ nie odniósł się natomiast do kwestii momentu powstania tego przychodu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ze 100% udziałem Gminy O, został powołany do świadczenia usług użyteczności publicznej zadań własnych Gminy O - zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. świadczenie usług w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych w granicach administracyjnych miasta O. Zgodnie z zapisami art. 177 k.s.h., Gmina przekazuje Wnioskodawcy dopłatę do kapitału rezerwowego z budżetu Gminy na pokrycie straty bilansowej powstałej na skutek prowadzenia zadania własnego gminy w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych, która wnoszona jest w miesięcznych terminach rozliczeniowych zgodnie z harmonogramem wpłat zatwierdzonym przez Zgromadzenie Wspólników. Dopłata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych usług świadczonych przez Spółkę, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie straty bilansowej poniesionej na skutek prowadzenia deficytowych usług na rzecz zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej.

Rekompensata ustalana będzie i wypłacana z budżetu gminy na pokrycie kosztów w wysokości straty niepokrytej przychodami pobranymi przez Spółkę z opłat cmentarnych. Nastąpi zmiana klasyfikacji budżetowej przekazywanej dopłaty na paragraf związany z wydatkami bieżącymi gminy.

Zadania samorządów obejmują m.in. zapewnienie dostępu do usług użyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.).

Stosownie do powyższego przepisu, gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Artykuł 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm) stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.

Postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 21 lipca 2011 r., sygn. akt V CZ 49/11 orzeczono, że "zadania wyszczególnione w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zaliczają się bez wątpienia do objętych pojęciem gospodarki komunalnej zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych (art. 1 ust. 2 w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej). Art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, określający formy prowadzenia gospodarki komunalnej, zawiera jedynie wyliczenie o charakterze przykładowym (na co wskazuje użyte przez ustawodawcę wyrażenie w szczególności) i w żadnym wypadku nie można twierdzić, by katalog ten miał charakter zamknięty i wyczerpujący".

Przechodząc do przepisów podatkowych, wskazać należy, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1-3 powołanej ustawy).

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. Skutek w postaci powstania przychodów w rozumieniu ww. ustawy może być również następstwem zdarzeń prawnych, których skutkiem jest zmniejszenie pasywów podatnika, czyli jego zobowiązań.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przychodem należnym jest zatem przychód, który w następstwie działalności gospodarczej stał się należnością (wierzytelnością) ustaloną pomiędzy stronami.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, a także powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rekompensata otrzymana przez Wnioskodawcę z budżetu gminy, na pokrycie kosztów wynikających z wykonywania zadań własnych gminy, niepokrytych opłatami cmentarnymi wnoszonymi przez korzystających stanowi przysporzenie, mające charakter definitywny, wynikające z wykonywania zadań własnych gminy, stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazał, że "Od dnia 1 stycznia 2015 r. planuje, zmianę sposobu przekazywania i wyliczania dopłaty otrzymywanej z Gminy Opole". Tutejszy Organ uznał to za oczywistą omyłkę, albowiem wniosek wpłynął do tutejszego Organu w dniu 26 czerwca 2015 r., a z jego treści wynika, że dotyczy zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl