IPTPB3/4231-11/11-4/MF - Obowiązek zapłacenia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych powstałych w związku z dokonaniem korekty kosztów uzyskania przychodów w CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/4231-11/11-4/MF Obowiązek zapłacenia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych powstałych w związku z dokonaniem korekty kosztów uzyskania przychodów w CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 12 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie obowiązku zapłacenia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych powstałych w związku z dokonaniem korekty kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 30 grudnia 2011 r., Nr IPTPB3/423-261/11-2/MF, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 9 stycznia 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka podpisała w lipcu 2009 r. z Województwem, w imieniu którego działa Centrum Obsługi Przedsiębiorcy, umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013; Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość; Działanie III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.

Przedmiot projektu: "... wystawcą na międzynarodowych, specjalistycznych targach oraz w centrum wystawienniczym w Chinach."

Wydatki na projekt były ewidencjonowane w księgach handlowych w latach 2009-2010 jako koszty związane z organizacją targów oraz wystawy i stanowiły koszty bieżącego okresu.

Zgodnie z umową, przyznano dofinansowanie w wysokości stanowiącej 49,94% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu, w tym:

* 42,45% to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* 7,49% to środki pochodzące z budżetu państwa.

W lipcu 2010 r. został złożony przez Spółkę wniosek o płatność. Po przejściu weryfikacji formalno-merytorycznej i formalno-rachunkowej, zatwierdzono kwotę wydatków kwalifikowanych i w sierpniu 2011 r. wpłynęła na konto Spółki kwota dofinansowania.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż umowę o dofinansowanie projektu zawarto w dniu 29 lipca 2009 r., między stronami:

a.

Województwem i jego Zarządem jako Instytucją Zarządzającą, w imieniu którego działa Centrum Obsługi Przedsiębiorcy będące Instytucją Pośredniczącą II stopnia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013,

b.

Spółką będącą autorem projektu i jego wykonawcą oraz Beneficjentem.

Instytucja Pośrednicząca II stopnia przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację projektu ze środków dotacji rozwojowej, stanowiącej maksymalnie 49,94% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

* środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 42,45% wydatków kwalifikowanych projektu,

* inne środki budżetu państwa - 7,49% wydatków kwalifikowanych projektu.

Dofinansowanie przekazywane jest przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia w formie refundacji (końcowej) części wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta na realizację projektu.

Warunki przekazania Beneficjentowi dofinansowania:

* złożenie przez Beneficjenta do Instytucji Pośredniczącej II stopnia wniosku o płatność pośrednią lub końcową spełniającego wymogi formalno-merytoryczne i formalno-rachunkowe wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków,

* poświadczenie przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia prawidłowości wydatków przedstawionych przez Beneficjenta, tj. poniesienia wydatków objętych umową oraz ich kwalifikowalności,

* dostępność środków na rachunku bankowym:

* Ministra Finansów, w przypadku środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

* Instytucji Pośredniczącej II stopnia - przekazanych na rachunek bankowy Instytucji Pośredniczącej II stopnia przez Instytucję Zarządzającą oraz dostępność środków na rachunku Instytucji Zarządzającej, w przypadku środków z budżetu państwa.

Dofinansowanie w formie refundacji Beneficjent otrzymał z dwóch rachunków bankowych; w zakresie:

* środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - z Banku Gospodarstwa Krajowego,

* środków z budżetu państwa-z rachunku Instytucji Pośredniczącej II stopnia.

Płatność nastąpiła przelewem na wyodrębniony rachunek Beneficjenta.

Okres realizacji projektu został ustalony od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 28 lipca 2010 r. i w tym okresie zostały poniesione koszty związane z projektem. Niewielka część wydatków związanych z projektem została poniesiona przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, zdecydowana większość już po podpisaniu umowy.

Aneks do umowy o dofinansowanie został podpisany w dniu 11 maja 2010 r. Przedmiotem aneksu było wprowadzenie zmian do projektu, powodujących obniżenie całkowitej wartości projektu oraz obniżenie wartości wskaźników projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy poniesione wydatki związane z targami, zarówno objęte jak i nieobjęte dofinansowaniem, można uznać za koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, tj. w latach 2009 i 2010.

2.

Czy kwota dofinansowania otrzymana na realizację projektu w sierpniu 2011 r. korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych.

3.

Czy korekty kosztów, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2009 i 2010, dokonuje się w miesiącu otrzymania dofinansowania, tj. w sierpniu 2011 r., czy należy dokonać korekty deklaracji CIT-8 za lata 2009-2010.

4.

Czy w przypadku konieczności dokonania korekt deklaracji CIT-8 za lata 2009-2010, Spółka będzie zobowiązana do zapłacenia odsetek od powstałej zaległości podatkowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 4.

Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku konieczności dokonania korekt deklaracji podatku dochodowym od osób prawnych CIT-8 za lata 2009-2010, Spółka będzie zobowiązana do zapłacenia odsetek od powstałej zaległości, zgodnie z art. 53 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej w dniu 29 lipca 2009 r. z Województwem i jego Zarządem jako Instytucją Zarządzającą, w imieniu którego działało Centrum Obsługi Przedsiębiorcy będące Instytucją Pośredniczącą II stopnia, jako Beneficjent uzyskał dofinansowanie na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, stanowiące maksymalnie 49,94% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, sfinansowane ze środków:

* Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - w wysokości 42,45% wydatków kwalifikowanych projektu,

* budżetu państwa - w wysokości 7,49% wydatków kwalifikowanych projektu.

Zgodnie z warunkami umowy, dofinansowanie przekazywane jest w formie refundacji (końcowej), części wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta na realizację projektu.

Okres realizacji projektu został ustalony od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 28 lipca 2010 r. i w tym okresie zostały poniesione koszty związane z projektem, przy czym niewielka część wydatków związanych z projektem została poniesiona przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Wnioskodawca wskazał, iż wydatki na projekt były ewidencjonowane w księgach handlowych w latach 2009-2010 jako koszty związane z organizacją targów oraz wystawy i stanowiły koszty bieżącego okresu.

W lipcu 2010 r. został złożony przez Spółkę wniosek o płatność. Po przejściu weryfikacji formalno-merytorycznej i formalno-rachunkowej, zatwierdzono kwotę wydatków kwalifikowanych i w sierpniu 2011 r. wpłynęła na konto Spółki kwota dofinansowania.

Dofinansowanie w formie refundacji Wnioskodawca jako Beneficjent otrzymał z dwóch rachunków bankowych; w zakresie:

* środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - z Banku Gospodarstwa Krajowego,

* środków z budżetu państwa-z rachunku Instytucji Pośredniczącej II stopnia.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie skutkującej dokonaniem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

a.

wydatek został poniesiony przez podatnika,

b.

jest definitywny, a więc bezzwrotny,

c.

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

d.

poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

e.

został właściwie udokumentowany,

f.

nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, iż uzyskana przez Wnioskodawcę kwota dofinansowania w formie refundacji wydatków kwalifikowanych, stanowi na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przychód podatkowy, korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania mają zastosowanie odpowiednio:

* art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie uzyskanej przez Wnioskodawcę dotacji ze środków budżetu państwa na realizację Projektu,

* art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie dofinansowania uzyskanego przez Wnioskodawcę, w postaci płatności na realizację projektu w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, których wypłata dokonywana jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

W konsekwencji, wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W oparciu o przytoczone przepisy prawa, w przedstawionym stanie faktycznym, podlegające refundacji wydatki kwalifikowane objęte dofinansowaniem w ramach realizowanego projektu, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zatem, w przypadku uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych podlegających refundacji, podatnik po otrzymaniu dotacji jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej. Korekta kosztów winna dotyczyć roku, w którym koszty ujęto podatkowo.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy koszty zostały poniesione w roku podatkowym 2009 i 2010, zaś kwotę dofinansowania stanowiącą refundację wydatków kwalifikowanych uzyskano w 2011 r., konieczne jest skorygowanie kosztów uzyskania przychodów w latach podatkowych 2009 i 2010, co skutkuje również koniecznością dokonania korekty złożonych w urzędzie skarbowym zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za lata podatkowe 2009 i 2010.

Natomiast wydatki mające związek z projektem, sfinansowane ze środków własnych Wnioskodawcy, nieobjęte dofinansowaniem, nie będą wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Stosownie do art. 25 ust. 1a ww. ustawy, zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 25 ust. 1b ww. ustawy, podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Przepis art. 25 ust. 1c ww. ustawy, stanowi, iż zaliczki kwartalne, o których mowa wyżej, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który jest wpłacana zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni kwartał roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni kwartał, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Za zaległość podatkową uważa się także m.in. niezapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek (art. 51 § 2 Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej, od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę. Na mocy art. 53 § 2 ww. ustawy, przepis ten stosuje się również do należności, o których mowa w art. 52 § 1, oraz do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, w części przekraczającej wysokość podatku należnego za rok podatkowy.

Odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5, art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 i art. 76a § 1 (art. 53 § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Zgodnie z art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej, odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.

Stosownie do art. 55 § 1 ww. ustawy, odsetki za zwłokę wpłacane są bez wezwania organu podatkowego.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, powstałych w związku ze skorygowaniem - zmniejszeniem - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowaniem - zwiększeniem - podstawy opodatkowania i należnego podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl