IPTPB3/423-92/11-2/IR - Zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych zaliczek dotacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-92/11-2/IR Zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych zaliczek dotacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością... przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych zaliczek dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych zaliczek dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością jest firmą świadczącą usługi o różnym charakterze zgodnie z PKD zawartym we wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego. Jednak podstawową działalnością obecnie jest prywatne przedszkole.

Na działalność przedszkolną Wnioskodawca otrzymuje miesięcznie, począwszy od stycznia 2011 r. dotacje z Urzędu Miasta tytułowane jako "zaliczka dotacji".

Wnioskodawca ponosi koszty na przedszkole w różnej wysokości miesięcznie, które odnosi w koszty podatkowe. Zaliczki wpłacane jako dotacja z Urzędu Miasta nie są w jednakowych kwotach.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca uważa, że przychody z tytułu wpłat miesięcznych zaliczek dotacji są wolne od podatku, natomiast koszty finansujące podstawową działalność przedszkola stanowią koszt uzyskania przychodu w całości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane zaliczki dotacji z Urzędu Miasta finansujące działalność przedszkola prywatnego są wolne od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody (dotacje) uzyskiwane z Urzędu Miasta finansujące działalność przedszkola są wolne od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

Taką odrębną ustawą jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Artykuł 90 ust. 1 tej ustawy stanowi, że niepubliczne przedszkola w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych otrzymują dotację z budżetu gminy.

Zgodnie z art. 90c ustawy o systemie oświaty dotacje są przekazywane w 12 częściach, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na działalność przedszkolną Wnioskodawca otrzymuje miesięcznie, począwszy od stycznia 2011 r. dotacje z Urzędu Miasta określone jako "zaliczka dotacji".

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Źródła przychodów zostały natomiast określone w art. 12 tej ustawy. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przepisie tym ustawodawca nie wymienił wpływów z dotacji otrzymanych od jednostki samorządu terytorialnego jako nie stanowiących źródła przychodu.

W świetle powyższych uregulowań dotacja przekazana przez jednostkę samorządu terytorialnego stanowi, co do zasady, przychód podatkowy. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Reasumując, otrzymane zaliczki dotacji stanowią mocą art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód podatkowy w dacie ich otrzymania. Dochód z dotacji finansującej działalność przedszkola niepublicznego przekazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego jest jednak wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, iż w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Zawarte w powołanym przepisie sformułowanie "bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)" dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dotacji.

Zatem po otrzymaniu dotacji podatnik jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Zauważyć jednocześnie wypada, iż powołana przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w tym również w uzasadnieniu własnego stanowiska podstawa prawna mająca zastosowanie do Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie (art. 17 pkt 1 ust. 47 zamiast art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), została przez organ upoważniony potraktowana jako oczywista omyłka nie rzutująca na rozstrzygnięcie przedstawionego zagadnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl