IPTPB3/423-91/14-4/PM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-91/14-4/PM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 19 maja 2014 r., nr IPTPB3/423-91/14-2/PM (doręczonym w dniu 23 maja 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 2 czerwca 2014 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 30 maja 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny

Cech X w X dokonał rozszerzenia swojej działalności poprzez utworzenie:

1. Rzemieślniczego Centrum Szkolenia Zawodowego, którego celem jest kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych uczniów i dorosłych,

2. Rzemieślniczej Szkoły Zawodowej, której celem jest kształcenie młodzieży w różnych zawodach rzemieślniczych,

3. Wynajem pomieszczeń Cechu.

Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 25 oraz § 53 ust. 1 Statutu wszystkie dochody Cechu przeznaczone są na działalność statutową. Cech jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła oraz organizacją pracodawców.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zawarł następujące informacje. w X jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła oraz organizacją pracodawców, zrzeszającą zakłady rzemieślnicze od 1 stycznia 1952 r.

Cech posiada osobowość prawną i działa na podstawie:

* ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 92, z późn. zm.),

* ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.)

* Statutu Cechu.

Celami Cechu są m.in. według Statutu Cechu w § 5 pkt 1:

1.

ochrona praw i reprezentowanie interesów członków wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, sądów, związków zawodowych, urzędów i instytucji;

2.

prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej, socjalnej i gospodarczej;

3.

wykonywanie na podstawie upoważnienia właściwej izby rzemieślniczej, zadań z nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, zatrudnionych w zakładach członków Cechu.

Podstawową działalnością Cechu jest realizacja zadań statutowych:

* reprezentowanie interesów swych członków na zewnątrz w organach administracji państwowej,

* zakładanie i prowadzenie we współpracy z władzami oświatowymi szkół zawodowych w oparciu o obowiązujące prawo,

* współpracę z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów rzemieślniczych,

* nadzorowanie przygotowania zawodowego pracowników młodocianych, organizowanie dokształcania teoretycznego dla uczniów nieuczęszczających do szkoły, koordynowanie i propagowanie działań w tym zakresie,

* prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie ewidencji pracodawców - rzemieślników zatrudniających pracowników młodocianych, przygotowywanie umów o naukę zawodu, kompletowanie dokumentów do egzaminów czeladniczych i mistrzowskich,

* organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i pedagogicznych członków i pracowników, organizowanie kursów pedagogicznych dla instruktorów praktycznej nauki zawodu i mistrzów szkolących.

Podstawowy przedmiot działalności według PKD - 9411Z - działalność organizacji komercyjnych i pracodawców.

Z dniem 2 października 2013 r. Cech został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego Rejestru Przedsiębiorców o numerze KRS XXX - rozszerzając swoją działalność o następujące PKD:

8559B - Pozostałe Pozaszkolne Formy Edukacji, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane-Rzemieślnicze Centrum Szkolenia Zawodowego, jako niepubliczna placówka oświatowa kształcenia ustawicznego i praktycznego (Numer XX), którego celem jest kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych uczniów i dorosłych.

8532B - Zasadnicze Szkoły Zawodowe - Cech jest organem założycielskim Rzemieślniczej Szkoły Zawodowej, (Numer RSPO 17597), której celem jest kształcenie młodzieży w różnych zawodach rzemieślniczych.

6820Z - Wynajem i Zarządzanie Nieruchomościami Własnymi lub Dzierżawionymi - Wynajem pomieszczeń Cechu.

Przychody Cechu stanowią:

* składki członkowskie,

* opłaty za świadczenia Cechu,

* dobrowolne świadczenia rzemieślników,

* wpływy uzyskiwane z Rzemieślniczego Centrum Szkolenia Zawodowego,

* wpływy z wynajmu pomieszczeń.

Wszystkie dochody Cechu przeznaczone są na działalność statutową według § 53 ust. 2. Statutu Cechu.

Cech jako organizacja samorządu gospodarczego rzemiosła jest zwolniony z płacenia podatku dochodowego - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody związków organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła - w części przeznaczonej na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej. Cech jako osoba prawna prowadząca placówkę niepubliczną Rzemieślnicze Centrum Szkolenia Zawodowego jest zwolniona z podatku dochodowego - na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy - wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność oświatowa - w części przeznaczonej na te cele.

Cech jako organ założycielki Rzemieślniczej Szkoły Zawodowej zwolniony jest z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy - wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły - w części przeznaczonej na cele szkoły.

Działalność gospodarcza Cechu to wynajem wolnych lokali osobom fizycznym pod ich działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (po uzupełnieniu):

Czy dochody Cechu, przeznaczone na działalność statutową podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, cele określone w poz. 68 realizowane są poprzez "Prowadzenie działalności gospodarczej, której zysk będzie przeznaczony na cele statutowe organizacji" według Statutu Cechu § 5 ust. 2 pkt 25.

Uzyskany zysk Wnioskodawca przeznacza na zwiększenie funduszu zasobowego celem zapewnienia ciągłości realizacji zadań statutowych Cechu. Prowadzona działalność gospodarcza i osiąganie zysków nie jest głównym celem Cechu lecz elementem dodatkowym, z której uzyskany dochód z wynajmu wolnych pomieszczeń przeznaczony jest w całości na realizację celów statutowych, m.in. na utrzymanie budynku (bez możliwości podziału zysku między członkami).

Wnioskodawca jest organizacją działającą na zasadzie non profit, której celem statutowym jest działalność użyteczna dla społeczeństwa oraz oświatowa na rzecz uczniów młodocianych kształcących w zakładach rzemieślniczych jako przyszłych pracodawców.

Wszystkie dochody uzyskane w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej i oświatowej są przeznaczane na realizację celów statutowych to zdaniem Wnioskodawcy jest on zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Cech jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła oraz organizacją pracodawców, zrzeszającą zakłady rzemieślnicze od 1 stycznia 1952 r., posiadającą osobowość prawną. Cech dokonał rozszerzenia swojej działalności poprzez utworzenie: Rzemieślniczego Centrum Szkolenia Zawodowego, którego celem jest kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych uczniów i dorosłych, Rzemieślniczej Szkoły Zawodowej, której celem jest kształcenie młodzieży w różnych zawodach rzemieślniczych, Działalność gospodarcza Cechu to wynajem wolnych lokali osobom fizycznym pod ich działalność gospodarczą. Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 25 oraz § 53 ust. 1 Statutu wszystkie dochody Cechu przeznaczone są na działalność statutową.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie i są działalnością statutową w rozumieniu ustawy o rzemiośle.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

2.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

3.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że dochody uzyskane przez Wnioskodawcę przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl