IPTPB3/423-84/11-2/GG - Sukcesja generalna w sytuacji likwidacji samorządowego zakładu budżetowego i utworzenia jednoosobowej spółki prawa handlowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-84/11-2/GG Sukcesja generalna w sytuacji likwidacji samorządowego zakładu budżetowego i utworzenia jednoosobowej spółki prawa handlowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Sporu i Rekreacji reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji generalnej w sytuacji likwidacji samorządowego zakładu budżetowego i utworzenia jednoosobowej Spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji generalnej w sytuacji likwidacji samorządowego zakładu budżetowego i utworzenia jednoosobowej Spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji z siedzibą w jest samorządowym zakładem budżetowym Gminy powołanym na mocy zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 31 grudnia 1988 r.

Działalność Wnioskodawcy jest prowadzona m.in, na podstawie przepisów:

* ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.; dalej: USG),

* ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236.; dalej: UGK),

* ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.; dalej: UFP).

Wnioskodawca gospodaruje wydzieloną częścią mienia komunalnego i prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w celu pozyskania środków na działalność statutową oraz utrzymanie bazy sportowo - rekreacyjnej i turystycznej.

Powołane powyżej zarządzenie Prezydenta Miasta formułuje przedmiot działalności Wnioskodawcy, który obejmuje między innymi:

* świadczenie usług z zakresu sportu i masowej kultury fizycznej,

* udostępnienie bazy sportowej i rekreacyjnej wg zapotrzebowania społecznego,

* prowadzenie działalności propagandowej i reklamowej z zakresu działalności,

* prowadzenie działalności hotelarsko-gastronomicznej,

* świadczenie usług turystycznych,

* organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych i turystycznych, własnych i zleconych,

* prowadzenie wypożyczalni sprzętu sportowego i turystycznego,

* promowanie działalności gospodarczej celem pozyskiwania środków na rozszerzenie działalności.

Majątek Wnioskodawcy stanowi mienie komunalne powierzone w zarząd oraz mienie uzyskane w wyniku działalności. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca zawiera różnego rodzaju umowy handlowe i zobowiązaniowe, których jest stroną (m.in. umowy dzierżawy, umowy na dostawę usług, itp.).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, jako samorządowy zakład budżetowy, prowadzi własną księgowość - posiada księgi, w których wyodrębnia amortyzację podatkową (zgodnie z przepisami w zakresie podatku dochodowego) aktywów przekazanych mu w trwały zarząd i administrowanie oraz nakładów dokonanych na tych aktywach, jak również innych aktywów ruchomych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w trakcie działalności.

Zgodnie z uchwałą nr Rady Miasta z dnia 21 kwietnia 2011 r., nastąpi likwidacja Wnioskodawcy działającego jako samorządowy zakład budżetowy, w celu zawiązania jednoosobowej spółki prawa handlowego Gminy (w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Zgodnie z preambułą Uchwały, została ona podjęta m.in. na podstawie art. 22 ust. 1 i art. 23 UGK oraz art. 16 ust. 1, 3, 5, 6 i 7 UFP. Jak wynika z postanowień Uchwały, Spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki zakładu budżetowego, zapewniając ciągłość działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę. Wszelkie należności i zobowiązania z dniem likwidacji zakładu budżetowego, przejmuje Spółka. Spółka. Przejmuje Ona również pracowników zatrudnionych w zakładzie budżetowym (zgodnie z przepisami prawa pracy).

Pokrycie udziałów w Spółce, ma nastąpić poprzez wniesienie przez Gminę aportem w szczególności:

* majątku będącego w trwałym zarządzie w zakładzie budżetowym - z tym, że w ramach aportu wniesione zostanie prawo użytkowania wieczystego (na podstawie art. 23 ust. 2 UGK),

* majątku znajdującego się w administrowaniu zakładu budżetowego - z tym, że w ramach aportu wniesione zostanie prawo własności,

* majątku w postaci ruchomości oraz wartości niematerialnych I prawnych wykorzystywanych przez zakład budżetowy dla potrzeb prowadzonej działalności (na podstawie art. 23 ust. 1 UGK).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy likwidacja zakładu budżetowego w celu zawiązania Spółki oraz wniesienie aportem majątku do Spółki stanowią przekształcenie zakładu budżetowego w rozumieniu art. 93b OP i czy w efekcie, Spółka będzie sukcesorem prawno-podatkowym wszystkich praw i obowiązków prawno - podatkowych wszystkich praw i obowiązków samorządowego zakładu budżetowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie sukcesorem prawno - podatkowym zakładu budżetowego. Wynika to z faktu, iż likwidacja zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki komunalnej, zgodnie z właściwymi przepisami UGK i UFP stanowi przekształcenie zakładu budżetowego. W efekcie, w tej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis art. 93b OP, zgodnie z którym zasada sukcesji generalnej obowiązuje również w odniesieniu do przekształceń zakładów budżetowych. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w obowiązującej praktyce podatkowej.

UZASADNIENIE stanowiska podatnika

Jak stanowi art. 93b OP w związku z art. 93a ust. 1 OP, przepis o sukcesji generalnej w przypadku przekształcenia osoby prawnej lub spółki niemającej osobowości prawnej w osobę prawną, stosuje się odpowiednio do przekształceń samorządowych zakładów budżetowych. W efekcie, w przypadku przekształceń zakładów budżetowych dochodzi do pełnej sukcesji prawno-podatkowej - podmiot wstępujący w prawa i obowiązki przekształcanego zakładu budżetowego stosuje zasadę kontynuacji rozliczeń podatkowych tego zakładu na gruncie VAT, podatku dochodowego od osób prawnych (np. rozliczenie amortyzacji) i fizycznych, jak również przejmuje interpretacje podatkowe wydane na rzecz samorządowego zakładu budżetowego.

Artykuł 93b OP będzie miał zastosowanie w przypadku Wnioskodawcy, a w efekcie Spółka powinna być traktowana jako sukcesor prawno-podatkowy zakładu budżetowego.

Właściwe przepisy szczególne.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 UFP, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy. Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 5 UFP, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną, wymaga jego wcześniejszej likwidacji. Należności i zobowiązania likwidowanego zakładu przejmuje albo organ, który podejmuje decyzję o likwidacji, albo jednostka utworzona w miejsce likwidowanego zakładu (likwidacja w celu przekształcenia).

Stosownie do art. 22 ust. 1 UGK, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Jednocześnie, jak stanowi art. 23 UGK, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę, stają się majątkiem spółki, prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki, zaś spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Według Wnioskodawcy z zestawienia powyższych przepisów UFP i UGK wynika, że właściwą formą prawną dla przekształceń zakładów budżetowych w spółki kapitałowe jest likwidacja zakładu budżetowego w celu zawiązania nowej spółki i wniesienia mienia tego zakładu do spółki - taka sekwencja operacji wynika faktycznie z formalnoprawnych aspektów działania zakładów budżetowych oraz gospodarowania mieniem samorządowym. Sama likwidacja zakładu budżetowego, ma wyłącznie na celu "wykasowanie" formy prawnej zakładu budżetowego z obiegu gospodarczego, zaś powołanie spółki komunalnej i wniesienie do niej majątku zakładu budżetowego ma na celu kontynuowanie działalności zakładu budżetowego w formie spółki komunalnej - świadczy o tym fakt, iż nowo powstała spółka przejmuje całość praw i obowiązków oraz całość należności i zobowiązań samorządowego zakładu budżetowego (zgodnie z art. 23 ust. 3 UGK i art. 16 ust. 7 UFP). W rezultacie, z perspektywy przepisów w zakresie prawa samorządu terytorialnego i finansów publicznych, jedyną możliwością prawną przekształcenia działalności zakładu budżetowego w spółkę komunalną jest wcześniejsza likwidacja zakładu z przeznaczeniem jego majątku na majątek spółki.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca przyjmuje, że operacja polegająca na likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania nowej spółki MOSiR stanowi przekształcenie zakładu budżetowego, o którym mowa w art. 16 ust. 5 UFP i art. 23 UGK. Na takie rozumienie tej operacji wskazuje literalne brzmienie przytoczonych przepisów prawa.

Takie stanowisko prezentują również sądy administracyjne. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 stycznia 2011 r. (sygn. akt II FSK 1634/09) stwierdził: " (...) Pojęcie przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na skutek likwidacji tego zakładu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 3 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) w zw. z art. 93b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie oznacza likwidacji przedmiotowej i podmiotowej tego podmiotu, lecz tylko zmianę formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności gospodarczej (...)".

Podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w wyroku z dnia 30 września 2009 r. (sygn. akt I SA/Ke 407/10): " (...) przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego jest zatem specyficzną formą przekształcenia, ma bowiem miejsce likwidacja tego podmiotu przy sukcesji pod tytułem ogólnym (...)".

Takie rozumienie operacji jest w ocenie Wnioskodawcy również zgodne z jej ekonomicznym charakterem - spółka ma bowiem przejąć wszelkie zobowiązania i należności samorządowego zakładu budżetowego. Co więcej, Spółka ma faktycznie przejąć wszystkie składniki majątku wykorzystywane obecnie przez zakład budżetowy dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, stanie się stroną umów zawartych przez zakład budżetowy, jak przejmie również pracowników zakładu budżetowego w trybie właściwym dla przejścia zakładu pracy. Z tego względu, planowana operacja w odniesieniu do Wnioskodawcy spełnia ekonomiczne warunki przekształcenia.

Treść uchwały oraz podstawa prawna wydania Uchwały wskazują, że intencją Rady Miasta było przekształcenie organizacyjno-prawne działalności (Iikwidacja w celu zawiązania Spółki), a nie likwidacja i przekazanie majątku do Gminy, a następnie podjęcie decyzji dotyczącej majątku polikwidacyjnego. Jako podstawę prawną wydania Uchwały jednoznacznie wskazano przepisy dotyczące przekształceń samorządowych zakładów budżetowych, tj. art. 16 ust. 5 UFP oraz art. 23 UGK. Dlatego też, Rada Miasta oczekuje, iż działalność zakładu budżetowego będzie kontynuowana w formie Spółki - bez zmiany istotnych zasad prowadzenia działalności, a jedynie w zmienionej formie prawnej.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym przypadku dojdzie do przekształcenia zakładu budżetowego w rozumieniu art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej.

Przepisy OP

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 93b w związku z art. 93a ust. 1 OP, przepis o sukcesji generalnej w przypadku przekształcenia osoby prawnej lub spółki niemającej osobowości prawnej w osobę prawną, stosuje się odpowiednio do przekształceń samorządowych zakładów budżetowych (Wnioskodawca aktualnie prowadzi działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego). Jednocześnie, przepisy OP nie precyzują co należy rozumieć pod pojęciem "przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego". Z tego względu, w celu ustalenia treści normy art. 93b Ordynacji podatkowej, należy dokonać wykładni tego przepisu.

Podstawową regułą wykładni prawa podatkowego jest reguła wykładni językowej (literalnej), tj. ustalenie znaczenia przepisu na podstawie jego literalnego (dokładnego) brzmienia. Jeśli zastosowanie tej reguły wykładni prawa podatkowego prowadzi do jednoznacznych efektów (w zakresie ustalania znaczenia przepisu), przyjmuje się, że dalsze interpretowanie przepisów prawa podatkowego jest niecelowe.

W celu określenia rozumienia art. 93b OP, należy ustalić co oznacza sformułowanie przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego". W tym zakresie, zasadne wydaje się odwołanie do treści przepisów UGK i UFP - które pozwalają na ustalenie znaczenia tego pojęcia. Otóż zgodnie z tymi przepisami. do przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego dochodzi m.in. kiedy dochodzi do Iikwidacji tego zakładu w celu zawiązania, spółki komunalnej poprzez aport majątku samorządowego zakładu budżetowego do spółki komunalnej.

Z tego względu, należy uznać, iż interpretując art. 93b OP trzeba odwołać się do przepisów szczególnych - w tym przypadku do przepisów UGK i UFP - zgodnie z którymi przekształcenie samorządowych zakładów budżetowych ma miejsce poprzez likwidację samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki kapitałowej (m.in. spółki komunalnej). Dlatego też, stosując językową metodę wykładni prawa podatkowego, należy uznać, że art. 93b OP dotyczy również przypadków likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki kapitałowej (czyli przypadku Wnioskodawcy). W efekcie, pomimo iż z perspektywy prawnej dochodzi do sekwencji operacji gospodarczych (zawiązanie spółki, likwidacja, aport), to dla celów podatkowych stanowią one jedną operację - przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego.

W konsekwencji, podmiot powstający z przekształcenia zakładu budżetowego (Spółka z o.o.) będzie podlegał przepisom art. 93a ust. 1 OP. czy też będzie sukcesorem prawno-podatkowym podmiotu przekształcanego (zakładu budżetowego).

Dla powyższych wniosków nie ma znaczenia fakt, iż w ramach przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę komunalną na następcę prawnego nie przechodzi numer identyfikacji podatkowej, zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Jest to wyłącznie aspekt techniczny związany z przekształceniem, który pozostaje bez wpływu dla zastosowania w omawianym przypadku art. 93a ust. 1 w zw. z art. 93b OP.

Praktyka podatkowa

Praktyka podatkowa jednoznacznie wskazuje, iż likwidacja zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki kapitałowej stanowi przekształcenie zakładu budżetowego w rozumieniu przepisów OP. Potwierdza to m.in. stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wyrażone w interpretacji z 17 stycznia 2011 r. (sygn. ILPB3/423-1108/10-5/AK prawidłowa sygnatura ILPP1/443-1108/10-5/AK): " (...) Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie "kasowaniem" jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej (samorządowego zakładu budżetowego) i zastąpienie jej inną dopuszczalną formą, w założeniu efektywniejszą ekonomicznie. Reasumując, należy stwierdzić, iż przekształcenie Zakładu budżetowego (Wnioskodawcy) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy (...)".

Podobne stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 7 stycznia 2011 r. (sygn. ILPB3/423 - 802/10-8/KS) oraz w interpretacji z 7 stycznia 2010 r. (sygn. ILPB3/432-892/09-4/ŁM prawidłowa sygnatura ILPB3/423-893/09-4/ŁM).

Podsumowanie

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż art. 93b OP dotyczy przypadków likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania nowej spółki kapitałowej - czyli sytuacji, która będzie dotyczyć Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki Natomiast art. 23 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Analiza językowa art. 22 ust. 1 ustawy prowadzi do wniosku, że mamy tu do czynienia z całkowitą likwidacją samorządowego zakładu budżetowego, a następnie (już po jej zakończeniu) z pokryciem kapitału spółki przez wkład w postaci mienia pozostałego po zlikwidowanym samorządowym zakładzie budżetowym. Natomiast w art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej ustawodawca przyjął, że składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Zakładając racjonalność ustawodawcy (a w szczególności, że treść i zakres regulacji zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej nie jest sprzeczna z postanowieniami art. 23 ust. 1 tej ustawy) należy uznać, że art. 22 ust. 1 ustawy wcale nie oznacza (wbrew jego dosłownemu brzmieniu) definitywnej likwidacji samorządowego zakładu budżetowego, lecz jedynie likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego.

Tak więc przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością musi się odbyć poprzez likwidację samorządowego zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę. W konsekwencji, należy przyjąć, że pojęcie "przekształcenia", o którym mowa w art. 23 ust. 1 ww. ustawy oznacza odniesienie się ustawodawcy do treści art. 22 ust. 1, który tym samym jest de facto procedurą zmiany formy prowadzenia gospodarki komunalnej, zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej oraz stanowi swoistą definicję przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę, wskazującą krok po kroku "technologię" takiego przekształcenia. Przy przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę, na podstawie art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej, nie mamy do czynienia ani z likwidacją w znaczeniu przedmiotowym, bowiem wkładem do nowej spółki jest mienie będące w dyspozycji samorządowego zakładu budżetowego, ani z likwidacją w znaczeniu podmiotowym, bowiem samorządowy zakład budżetowy nie ma podmiotowości prawnej. Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie "kasowaniem" jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej (samorządowego zakładu budżetowego) i zastąpienie jej inną dopuszczalną formą, w założeniu efektywniejszą ekonomicznie.

Analogiczne uregulowania zawiera art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zgodnie z którym przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno - prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych regulują przepisy art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). w przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Na podstawie art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Przedstawiony we wniosku stan faktyczny dotyczący zdarzenia przyszłego wskazuje, iż zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 21 kwietnia 2011 r., nastąpi likwidacja Wnioskodawcy, działającego jako samorządowy zakład budżetowy, w celu zawiązania jednoosobowej spółki prawa handlowego Gminy (w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Zgodnie z preambułą Uchwały, została ona podjęta m.in. na podstawie art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej oraz art. 16 ust. 1, 3, 5, 6 i 7 ustawy o finansach publicznych. Jak wynika z postanowień Uchwały, Spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki zakładu budżetowego, zapewniając ciągłość działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę. Wszelkie należności i zobowiązania z dniem likwidacji zakładu budżetowego, przejmuje Spółka. Przejmuje Ona również pracowników zatrudnionych w zakładzie budżetowym (zgodnie z przepisami prawa pracy).

Reasumując, należy stwierdzić, iż likwidacja Zakładu budżetowego (Wnioskodawcy) w celu zawiązania Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, natomiast tut. Organ podkreśla, iż przywołane przez Wnioskodawcę sygnatury niektórych interpretacji są błędne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl