IPTPB3/423-80/14-2/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-80/14-2/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji sfinansowania wydatków na PFRON środkami pochodzącymi z dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji sfinansowania wydatków na PFRON środkami pochodzącymi z dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Muzeum Miasta (...) (dalej: "Muzeum"), zgodnie z informacją przypisaną do numeru Regon, to gminna samorządowa jednostka organizacyjna, której organizatorem jest Miasto (...) - jednostka samorządu terytorialnego.

Działalność Muzeum prowadzona jest w oparciu o ustawę z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987) oraz ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406). Z ustawy wynika, że działalność kulturalna " (...) polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury". Zakresem działalności Muzeum, zgodnie z paragrafem 6 pkt 1 i 2 Statutu jest gromadzenie, przechowywanie, konserwowanie, opracowywanie i udostępnianie zabytków z zakresu sztuki, historii, kultury, numizmatyki, ikonografii i przedmiotów kultury materialnej dotyczących różnych okresów rozwoju Miasta (...), prowadzenie działań o charakterze naukowo-badawczym i kulturalno-oświatowym, organizowanie wystaw stałych i czasowych oraz prowadzenie działalności oświatowej i edukacyjnej. Działalność Muzeum w większości finansowana jest z budżetu i jednostki samorządu terytorialnego w formie dotacji. W 2013 r. dotacje z budżetu oraz jednostki samorządu terytorialnego stanowiły 82,5% wszystkich środków na pokrycie zobowiązań Muzeum. Z przyznanych dotacji Muzeum pokrywa również wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Muzeum nalicza i odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek dochodowy z tytułu powyższych opłat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku pochodowym od osób prawnych wydatki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) ponoszone przez Muzeum Miasta (...) i sfinansowane z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatków i kosztów sfinansowanych z dotacji otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie uważa się za koszty uzyskania przychodu. Kosztem uzyskania przychodu nie jest również wpłata na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) - art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wskazanym we wniosku stanie faktycznym i prawnym, wpłaty na PFRON, zaliczane jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochód ten nie jest jednak wolny od podatku dochodowego, gdyż w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki nieprzeznaczone na zadania statutowe Muzeum nie mogą skorzystać ze zwolnień o charakterze podmiotowym.

Wpłaty na PFRON nie mają charakteru "podatku", jednakże sam PFRON jest funduszem celowym, a wpłaty dokonywane na jego rzecz mają charakter sankcyjny.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na PFRON, sfinansowane w całości z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowią dochód wolny od podatku, gdyż korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdzone zostało w interpretacjach indywidulanych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniach: 6 sierpnia 2012 r. nr IPTPB3/423-196/12-4/PM, 11 stycznia 2013 r. nr IPTPB3/423-400/12-2/GG oraz 12 czerwca 2013 r. nr IPTPB3/423-118/13-2/PM. Interpretacje te uznają za prawidłowe stanowiska wnioskodawców, które są zgodne ze stanowiskiem Muzeum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

W związku z powyższym wpłaty na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych.

Dochód stanowiący równowartość tych wydatków nie jest również wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy. Ponadto obowiązku dokonywania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie należy utożsamiać z podatkiem w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), dlatego też przepis cytowanego art. 17 ust. 1b nie ma do tych wpłat zastosowania. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest bowiem funduszem celowym realizującym zadania określone w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Należy również zwrócić uwagę, że wpłaty dokonywane na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mają charakter sankcyjny.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Należy również wskazać, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 przedmiotowej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że działalność Wnioskodawcy w większości jest finansowana z budżetu i przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie dotacji. W 2013 r. dotacja stanowiła 82,5% wszystkich środków na pokrycie zobowiązań Wnioskodawcy. Z przyznanych dotacji Wnioskodawca pokrywa również wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wnioskodawca nalicza i odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek dochodowy z tytułu powyższych wpłat.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dochód pochodzący z dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na realizację zadań Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem, wydatki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) ponoszone przez Wnioskodawcę, które są sfinansowane dotacją otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowią dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl