IPTPB3/423-76/13-4/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-76/13-4/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia przychodów Wnioskodawcy z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego do przychodów podatkowych:

* w części odpowiadającej zwróconej kwocie dofinansowania powiększonej o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszonej o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia - za prawidłowe,

* w części odpowiadającej niezwróconej kwocie dofinansowania powiększonej o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszonej o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 15 maja 2013 r., (doręczonym w dniu 20 maja 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 27 maja 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 24 maja 2013 r.), w którym uzupełniono opis stanu faktycznego i własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Fundusz - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Fundusz) jest instytucją finansową powołaną w 2001 r. z inicjatywy Sejmiku Województwa, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa, poprzez udzielanie im poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych im przez banki współpracujące z Funduszem. Od każdego udzielonego poręczenia, Fundusz pobiera wynagrodzenie w formie prowizji od wartości poręczenia. Środki Funduszu pochodzą z kapitału założycielskiego wniesionego przez udziałowców Funduszu (kapitał publiczny), z wypracowanego zysku z inwestycji posiadanych środków oraz uzyskiwanych prowizji. W trakcie swej działalności Fundusz pozyskał również środki z unijnych funduszy przedakcesyjnych (PHARE 2002, PHARE 2003).

Dnia 14 grudnia 2009 r. Fundusz otrzymał dofinansowanie w wysokości 10 000 000 zł ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dofinansowanie przekazano na podstawie umowy podpisanej przez Fundusz z Instytucją Pośredniczącą II stopnia -. Centrum Rozwoju Gospodarki, odpowiedzialnym za wdrażanie projektów unijnych na terenie województwa, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w okresie 2007-2013. Centrum udzieliło dofinansowania na podstawie wytycznych Zarządu Województwa, który jako Instytucja Zarządzająca RPO W 2007-2013, jest założycielem Centrum.

Podpisana umowa reguluje zasady, tryb i warunki przekazywania, wykorzystania i rozliczania środków publicznych pochodzących z Unii Europejskiej (dotacji), przekazywanych na podniesienie kapitału funduszy poręczeniowych. Podpisana umowa zobowiązuje Fundusz do realizacji Projektu o nazwie "Dokapitalizowanie Regionalnego Funduszu Poręczeń Kredytowych w celu zwiększenia dostępu do finansowania przedsiębiorczości". Zgodnie z umową Projekt stanowi realizację działania o nazwie "Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości" w ramach osi priorytetowej o nazwie "Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu" w ramach RPO W 2007-2013. Okres realizacji Projektu został określony do dnia 31 marca 2013 r. Po zakończeniu finansowej realizacji Projektu Fundusz jako beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości Projektu przez okres 5 lat. Przyznana dotacja przeznaczona jest na realizację statutowej działalności Funduszu czyli udzielanie poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa.

W trakcie realizacji Projektu Fundusz ponosi zwiększone koszty zarządzania i administracji funduszem poręczeniowym. Koszty te stanowią tzw. koszty kwalifikowane, które do określonego w umowie limitu podlegają refundacji. Natomiast pozostała część dofinansowania stanowi fundusz poręczeniowy, który po upływie okresu trwałości Projektu podlega zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej. Zwrot dotacji obejmuje również zwrot wszelkich przychodów uzyskanych z gospodarowania tymi środkami np. zysków z odsetek.

Zgodnie z umową Fundusz zobowiązany jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki na wyodrębnionym rachunku (rachunkach) mogą być lokowane na lokatach bankowych lub/i inwestowane w instrumenty finansowe np. w papiery wartościowe Skarbu Państwa. Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania.

Do przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami dofinansowania zalicza się również prowizje pobierane przez Fundusz od udzielonych poręczeń w ramach realizacji Projektu. Fundusz w trakcie realizacji umowy ograniczył się do inwestowania otrzymanego dofinansowania w lokaty terminowe, z tytułu których osiągał przychody w formie odsetek bankowych. Oprócz tego osiągał przychody z tytułu prowizji od udzielonych poręczeń w ramach realizacji Projektu.

W uzupełnieniu wniosku dodano, zgodnie z zawartą umową oraz warunkami projektu przyznana dotacja stanowi fundusz gwarancyjny dla udzielanych poręczeń. Przyznana dotacja ma charakter zwrotny po zakończeniu okresu trwałości, ustalonego na 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Fundusz jest zobowiązany do zwrotu dotacji wraz z uzyskanymi w tym okresie odsetkami od lokat bankowych oraz prowizjami od udzielonych poręczeń.

Zgodnie z umową Fundusz zobowiązany jest do przechowania otrzymanego dofinansowania na specjalnym wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki te mogą być lokowane na lokatach bankowych lub/i inwestowane w instrumenty finansowe np. w papiery wartościowe Skarbu Państwa. Przychody osiągnięte z tego tytułu powiększają pierwotny kapitał dofinansowania. Kapitał dofinansowania jest także powiększany o pobierane prowizje z tytułu udzielonych poręczeń w ramach realizacji projektu.

Z dotacji zrefundowane zostały koszty kwalifikowane realizacji projektu, ich wysokość została określona w umowie o dofinansowanie. Ze środków są realizowane wypłaty na rzecz beneficjentów poręczenia, tj. banków i funduszy pożyczkowych.

Po zakończeniu okresu trwałości projektu całość dofinansowania wraz z przychodami osiągniętymi z gospodarowania środkami funduszu (pomniejszone o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia max. 5% dofinansowania) podlegają zwrotowi.

Umowa przewiduje jedynie możliwość zawarcia nowej umowy po zakończeniu okresu trwałości, w zależności od oceny przez Instytucję Zarządzającą efektywności funduszu.

Zatem, po zakończeniu trwałości projektu następuje zwrot środków do Instytucji Zarządzającej. Zwrotowi podlega cała kwota dofinansowania powiększona o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszona o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia.

W związku z powyższym zostało zadane następujące pytanie:

Czy przychody Funduszu z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w ramach RPO W na lata 2007-2013 stanowią przychód podatkowy do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki bankowe, o których mowa w pytaniu nie stanowią dla Niego przychodu i w związku z tym środki te są neutralne podatkowo.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca zauważa, że przychody z tytułu odsetek są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w skrócie u.p.d.o.p.), a co za tym idzie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p., również wolne od opodatkowania są odsetki od środków lokowane na bankowych rachunkach terminowych.

Z treści analizowanego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p. wynika, że zwolniony od podatku jest dochód podatnika, który realizuje cele programu finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej (pochodzących od wskazanych w nim podmiotów).

Według Wnioskodawcy, takie twierdzenie znajduje uzasadnienie w utrwalonym orzecznictwie sądów administracyjnych, z którego wynika, iż w przypadku otrzymania przez podatnika środków na realizację Projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, które to środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy - do której zaliczamy EFRR jako fundusz strukturalny - zwolnienie przewidziane w omawianym przepisie znajdzie zastosowanie. Nie ma znaczenia, dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z funduszy strukturalnych sposób wypłaty tych środków, który jest jedynie kwestią techniczną. Nie ma bowiem żadnych normatywnych podstaw do różnicowania sytuacji podmiotów w zależności od przyjętego sposobu wypłaty środków.

Wnioskodawca wskazuje, iż pogląd ten dominuje w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. m.in. wyroki: z dnia 13 lutego 2008 r., sygn. akt II FSK 1720/06, z dnia 15 października 2008 r., sygn. akt II FSK 1167/08, z dnia 30 października 2008 r., sygn. akt II FSK 1071/07, z dnia 14 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1457/07, z dnia 5 maja 2010 r., sygn. akt II FSK 1579/09, z dnia 28 maja 2010 r., sygn. akt II FSK 255/09, z dnia 11 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 1354/10, z dnia 22 października 2010 r., sygn. akt II FSK 985/09, z dnia 2 września 2011 r., sygn. akt II FSK 448/10) oraz wojewódzkich sądów administracyjnych (por. wyroki: z dnia 5 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1223/08, z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt I SA/Po 595/10, z dnia 30 marca 2012 r., sygn. akt I SA/Op 56/12).

Według Wnioskodawcy na tle obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. stanu prawnego, należy w pełni podzielić pogląd, iż zwolnieniem opisanym w art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p., a co za tym idzie w art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p. są objęte środki pieniężne otrzymywane przez podatników bez względu na sposób dystrybucji tych środków, również wówczas, gdy według postanowień ustawy o finansach publicznych mają one charakter dotacji (por. wyrok I SA/GI 853/09 i II FSK 11140/10) - sposób dystrybucji tych środków w danym państwie członkowskim nie ma znaczenia. Samo brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p. wyraźnie wskazuje, że środki te nie muszą być uzyskane bezpośrednio z budżetu UE czy innego wymienionego w tym przepisie podmiotu. Takie stanowisko wynika z treści sformułowania użytego w przepisie "także wówczas, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc".

Wnioskodawca wskazuje, że należy także zauważyć, iż celem funduszy unijnych jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarki państw członkowskich, nie zaś wtórne zasilanie budżetów tych państw. Ciężar finansowania bezzwrotnej pomocy ponoszą instytucje unijne, a brak jest jak już wyżej wspomniano przepisu uzależniającego zastosowanie ulgi podatkowej wyłącznie od sposobu wypłacania środków finansowych (por. wyrok NSA sygn. akt II FSK 874/07).

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że przyjęcie mechanizmu prefinansowania określonych programów z budżetu państwa oraz refundacja wypłat ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie stoi na przeszkodzie do zwolnienia od podatku uzyskanych środków na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Fundusz podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego po uzupełnieniu wniosku w zakresie stosowania art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego uzyskanych środków.

Według Wnioskodawcy odrębnym problemem w przedstawionym stanie faktycznym jest stosowanie przepisów art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zdaniem Funduszu pożytki z tytułu zarządzania środkami z otrzymanej dotacji oraz prowizje nie stanowią przychodu Spółki i w związku z tym są neutralne podatkowo.

Jak wynika z treści art. 12 ust. 1 omawianej ustawy przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z przytoczonej definicji istotnym elementem jest trwałość przysporzenia.

Także Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu definiując pojęcie przychodu zwrócił uwagę na aspekt trwałości, zgodnie z zaproponowaną definicją (sygn. akt. I SA/Wr 1461/10 z dnia 23 lutego 2011 r.), przez przychód należy rozumieć przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej. Otrzymane przez skarżącą środki nie spełniają warunków definicji, gdyż mają one jedynie charakter zwrotny, z których skarżąca musi się rozliczyć po zakończeniu okresu trwałości.

Wnioskodawca zauważa, że w sprawie stosowania przepisów podatkowych w aspekcie stosowania art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundusz wystąpił o interpretację przepisów - Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że stanowisko Funduszu jest nieprawidłowe (IPTPB3/423-51/12-2/IR), aktualnie toczy się postępowanie sądowe przed NSA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie zaliczenia przychodów Wnioskodawcy z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego do przychodów podatkowych:

* za prawidłowe w części odpowiadającej zwróconej kwocie dofinansowania powiększonej o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszonej o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia,

* za nieprawidłowe w części odpowiadającej niezwróconej kwocie dofinansowania powiększonej o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszonej o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia.

Należy wskazać, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), określającymi krajowe priorytety, na które będą przeznaczone środki z UE stanowi jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. i obecnym nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 ww. ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 tej ustawy.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Fundusz) jest instytucją finansową, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa, poprzez udzielanie im poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych im przez banki. Od każdego udzielonego poręczenia, Fundusz pobiera wynagrodzenie w formie prowizji od wartości poręczenia.

Dnia 14 grudnia 2009 r. Fundusz otrzymał dofinansowanie w wysokości 10 000 000 zł ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dofinansowanie przekazano na podstawie umowy podpisanej przez Fundusz z Instytucją Pośredniczącą II stopnia - Centrum Rozwoju Gospodarki, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w okresie 2007-2013. Podpisana umowa zobowiązuje Fundusz do realizacji Projektu o nazwie "Dokapitalizowanie Regionalnego Funduszu Poręczeń Kredytowych w celu zwiększenia dostępu do finansowania przedsiębiorczości". Zgodnie z umową Projekt stanowi realizację działania o nazwie "Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości" w ramach osi priorytetowej o nazwie "Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu" w ramach RPO W 2007-2013. W trakcie realizacji Projektu Fundusz ponosi zwiększone koszty zarządzania i administracji funduszem poręczeniowym. Koszty te stanowią tzw. koszty kwalifikowane, które do określonego w umowie limitu podlegają refundacji. Natomiast pozostała część dofinansowania stanowi fundusz poręczeniowy, który po upływie okresu trwałości Projektu podlega zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej. Zwrot dotacji obejmuje również zwrot wszelkich przychodów uzyskanych z gospodarowania tymi środkami np. zysków z odsetek.

Zgodnie z umową Fundusz zobowiązany jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki na wyodrębnionym rachunku (rachunkach) mogą być lokowane na lokatach bankowych lub/i inwestowane w instrumenty finansowe np. w papiery wartościowe Skarbu Państwa. Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania.

W uzupełnieniu wniosku dodano,iż przyznana dotacja ma charakter zwrotny. Zwrotowi podlega cała kwota dofinansowania powiększona o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszona o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia.

W zakresie przychodu z tytułu odsetek w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania. Do przychodu z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym ma zastosowanie przepis art. 12 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów).

W związku z takim uregulowaniem odsetki od lokat bankowych, naliczone, lecz nieotrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów - odsetki takie są przychodem w dacie faktycznego otrzymania.

Kwalikacji tej nie zmienia fakt, iż po zakończeniu okresu trwałości Projektu całość dofinansowania wraz z przychodami osiągniętymi z gospodarowania środkami funduszu (pomniejszona o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia) podlega zwrotowi.

Przychody z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków przedmiotowego dofinansowania są przychodem podatkowym w momencie faktycznego otrzymania, gdyż już od tego momentu Wnioskodawca może nimi dysponować jako Beneficjent realizowanego Projektu.

Ponadto żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyłącza tego rodzaju przychodów z kategorii przychodów podatkowych.

Zaliczenie ww. środków do przychodów podatkowych nie stoi na przeszkodzie, aby dochód związany z tym przychodem mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie odpowiedniego przepisu ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. i obecnym - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 (przychody z określonych w tym przepisie tytułów uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników niemających siedziby lub zarządu na jej terytorium) i art. 22 (dochody/przychody z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawodawca przewidział jednak szereg zwolnień, które określa art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym zarówno w 2009 r. jak i obecnym - wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ustalenie, czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od charakteru dofinansowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r. ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Należy przy tym podkreślić, iż stosownie do brzmienia art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. - do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

* 3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4.

inne środki.

Dochodami budżetu państwa są - w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy - środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

Zgodnie z art. 205 ust. 1 tej ustawy, samorząd województwa otrzymuje z budżetu państwa dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja zarządzająca lub krajowego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja pośrednicząca.

Dotacja ta - stosownie do art. 205 ust. 2 pkt 2 - ustawy o finansach publicznych stanowi dochód samorządu województwa i może być przeznaczona na dotacje rozwojowe dla beneficjentów programów, instytucji pośredniczących oraz dla podmiotów, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Dotacje rozwojowe mogą być przekazywane beneficjentom regionalnych programów operacyjnych, także za pośrednictwem instytucji pośredniczących oraz przez podmioty, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (ust. 3 tego przepisu).

Podkreślić należy więc, iż w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza zwolnienie od podatku dochodowego odsetek od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy zwolnienia dochodów uzyskanych przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zatem, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy dotyczy tylko odsetek od dochodów lub środków, wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Konsekwencją powyższego jest konstatacja, iż środków publicznych na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji Projektu w ramach Programu Rozwoju Regionalnego nie można uznać jako pochodzących ze źródeł podmiotów zagranicznych wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r.) określają w sposób szczegółowy charakter dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środki te mają odmienny charakter niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. mają charakter dotacji z budżetu państwa.

W sytuacji otrzymania przez Wnioskodawcę dofinansowania ze środków publicznych (dotacji) na podstawie umowy, pochodzącego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, do otrzymanego dofinansowania zastosowanie będzie miało zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co jednocześnie wyklucza zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 23 i pkt 24 ww. ustawy z uwagi na charakter otrzymanych środków dofinansowania.

Wnioskodawca otrzymał bowiem dotację z budżetu państwa, która jest wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują natomiast zwolnienia przychodów powiązanych z dotacją takich jak odsetki od lokat i środków na rachunku bankowym uzyskanych w efekcie gospodarowania dofinansowaniem na fundusz poręczeniowy.

Należy zwrócić też uwagę, że w ramach wykładni przepisów podatkowych regulujących zakres ustawowego zwolnienia określonych przychodów spod opodatkowania, nie jest dopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej.

Przepisy dotyczące ulg czy zwolnień i wyłączeń spod opodatkowania należy interpretować ściśle i przydawać prymat wykładni językowej.

Reasumując, w oparciu o przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny tut. Organ stwierdza, iż przychody Wnioskodawcy z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego:

* nie stanowią przychodu podatkowego w części odpowiadającej zwróconej kwocie dofinansowania powiększonej o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszonej o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia,

* stanowią przychody podatkowe w części odpowiadającej niezwróconej kwocie dofinansowania powiększonej o przychody z gospodarowania środkami, pomniejszonej o koszty kwalifikowane, koszty zarządzania i wypłacone poręczenia - na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odsetki od lokat i środków na rachunku bankowym środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w części stanowiącej przychody podatkowe nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak jak środki otrzymane jako dofinansowanie Projektu, gdyż stanowią efekt gospodarowania otrzymanym dofinansowaniem, przez co inne jest pochodzenie tych środków.

Do odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego nie będzie miał zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 23 i pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie występują odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Zatem, przychody z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków przedmiotowego dofinansowania w myśl art. 12 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy są przychodem w dacie faktycznego otrzymania. Dochód z ww. tytułu podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył dokumenty związane z otrzymaniem przedmiotowego dofinansowania. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Należy także wskazać, że na podstawie art. 199a ustawy - Ordynacja podatkowa, organami upoważnionymi do samodzielnej oceny umów cywilnoprawnych w zakresie wynikającym z ich skutków podatkowych są organy prowadzące postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową, a nie tut. Organ.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądów administracyjnych należy zauważyć, iż są orzeczeniami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszących.

Dodatkowo, tut. Organ pragnie zauważyć, że pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia przedmiotowych odsetek do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Dokonując bowiem interpretacji indywidualnej organ podatkowy działający z upoważnienia Ministra Finansów przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl