IPTPB3/423-62/11-5/MF - Zasady zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki kapitałowej wydatków związanych z realizacją projektu, pokrytych w części ze środków własnych oraz w części z dotacji uzyskanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-62/11-5/MF Zasady zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki kapitałowej wydatków związanych z realizacją projektu, pokrytych w części ze środków własnych oraz w części z dotacji uzyskanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu dotyczących wydatków na realizację Projektu:

* w części dotyczącej niezaliczenia wydatków pokrytych z otrzymanego dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej zaliczenia wydatków pokrytych ze środków własnych Wnioskodawcy obejmującego nabycie usługi wykonania portalu internetowego do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinasowania na realizację Projektu oraz kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r., nr IPTPB3/423-62/11-2/MF, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 16 sierpnia 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca rozpoczął realizację nowego Projektu, który ma charakter komplementarny do dotychczasowej aktywności jego przedsiębiorstwa, która będzie równolegle kontynuowana i rozwijana. Nowa działalność, oparta o portal internetowy, skierowany przede wszystkim do firm branży odzieżowej, który będzie stanowił innowacyjną w skali kraju płaszczyznę elektronicznego świadczenia usług w zakresie pomiarów antropometrycznych jest pochodną wieloletniej kooperacji Wnioskodawcy z branżą odzieżową.

Celem Projektu jest zbudowanie nowatorskiego portalu internetowego, który będzie narzędziem współpracującym z innowacyjnym skanerem do pomiarów antropometrycznych i pozwoli na świadczenie wysoce wyspecjalizowanych, opartych o technologię niestosowaną jeszcze w Polsce, usług w zakresie pomiarów, elementów projektowania odzieży, sprzedaży danych pomiarowych, dla producentów odzieży.

Zakup skanera finansuje Wnioskodawca, natomiast nakłady związane ze stworzeniem portalu internetowego, ze względu na swój innowacyjny charakter, zyskały akceptację Województwa, co doprowadziło do zawarcia w dniu 28 grudnia 2010 r. umowy o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Na mocy tej umowy Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie (zwane dalej Dotacją") w wysokości 85% poniesionych nakładów tj. 791.350,00 zł. Wnioskodawca na stworzenie portalu wyłoży z własnych środków 15% tj. 139.650 zł.

W związku z podpisaniem ww. umowy, Wnioskodawca nabył skaner, a przede wszystkim w dniu 7 lutego 2011 r. zawarł umowę o wykonanie portalu branżowego świadczącego usługę przetwarzania i dystrybucji pomiarów antropometrycznych. Aktualnie wykonywane są prace nad stworzeniem portalu, a wynagrodzenie w łącznej kwocie XXX zł netto będzie płatne w transzach do końca bieżącego roku.

Wynagrodzenie wypłacone będzie za przedmiot umowy (tj. wykonanie portalu internetowego: dokumentacja - projekt wykonawczy i dwie platformy dystrybucji danych), a dodatkowo nastąpi automatyczne przeniesienie majątkowych praw autorskich, bez dodatkowego wynagrodzenia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Stronami umowy o dofinansowanie Projektu, zgodnie z załączoną do wniosku kopią umowy są: Wnioskodawca oraz Zarząd Województwa, w umowie zwany - Instytucją Zarządzającą.

2.

Zgodnie z preambułą umowy o dofinansowanie projektu, a przede wszystkim jej § 2 ust. 1 w zw. z § 1 pkt 5, przedmiotem ww. umowy było przekazanie Wnioskodawcy przez Instytucję Zarządzającą środków na realizację projektu - portalu branżowego dotyczącego wykonywania i obsługi pomiarów antropometrycznych.

Środki pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Szczegółowy opis projektu został wskazany we wniosku.

3.

Podmiotami zaangażowanymi w realizację projektu są:

a.

Beneficjent - Wnioskodawca,

b.

wykonawca Projektu - podmiot, któremu Podatnik zlecił wykonanie portalu branżowego,

c.

Instytucja Zarządzająca - Zarząd Województwa,

d.

Minister Finansów - z jego rachunku bankowego przekazywane są środki finansowe.

4.

Źródła finansowania:

* program: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 2 października 2007 r.,

* oś priorytetowa: IV. Społeczeństwo Informacyjne,

* działania: IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw.

Środki pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Podział środków:

* środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią 85% wydatków kwalifikowanych Projektu,

* wkład własny - 15%.

Forma wypłaty: transze

Wskazanie przewidywanych terminów wypłaty dofinansowania:

* marzec 2011 r.,

* czerwiec 2011 r.,

* wrzesień 2011 r.,

* grudzień 2011 r.

5.

Środki wypłacane są przez Ministra Finansów.Przekazanie transz dofinansowania uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

a.

złożenie przez Beneficjenta wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej,

b.

zatwierdzenie przez Instytucję Zarządzającą wniosku o płatność (w tym poświadczenie przez Instytucję Zarządzającą faktycznego i prawidłowego poniesienia wydatków oraz ich kwalifikowalności),

c.

dostępność środków na rachunku bankowym Ministra Finansów,

d.

braku zastrzeżeń Instytucji Zarządzającej, co do prawidłowości zastosowania procedur ustawy - Prawo zamówień publicznych odnośnie wydatkowania poprzednio przekazanych transz oraz potwierdzenia kwalifikowalności wydatków, które wniosek o płatność obejmuje,

e.

wniesienie zabezpieczenia (weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową).

Wypłata kolejnej transzy uzależniona jest od rozliczenia co najmniej 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz oraz od rozliczenia otrzymanej zaliczki, przez co rozumie się złożenie w ciągu miesiąca od otrzymania dofinansowania (tj. od dnia następnego po dacie wpływu na konto beneficjenta) wniosku o płatność wskazującego na wykorzystanie otrzymanego dofinansowania.

6.

Wskazanie istotnych terminów, dat, okresów dla realizacji projektu, wynikających z umowy:

a.

termin rozpoczęcia realizacji Projektu nie później niż 1 stycznia 2011 r.,

b.

za kończenie rzeczowe realizacji Projektu: 31 grudnia 2011 r.,

c.

zakończenie finansowe realizacji Projektu (data poniesienia ostatniego uzasadnionego wydatku): 31 grudnia 2011 r.

7.

Do istotnych obowiązków stron umowy należą:

* Beneficjent ma obowiązek ujawniania wszelkich dochodów, które powstają w związku z realizacją Projektu.

* W przypadku, gdy Projekt generuje na etapie realizacji dochody nie wykazane we wniosku o dofinansowanie, Beneficjent zobowiązany jest do zwrotu kwoty odpowiadającej wysokości niewykazanego dochodu.

* W przypadku wystąpienia okoliczności, które mogą mieć wpływ na zmniejszenie poziomu maksymalnego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dla Projektu generującego dochód, Beneficjent najpóźniej wraz z wnioskiem o płatność końcową, a następnie w trzy lata po zamknięciu Programu informuje o tych okolicznościach Instytucję Zarządzającą, aktualizując, w razie potrzeby, informacje w tym zakresie, zgodnie z Wytycznymi w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód wydanymi przez Ministra Rozwoju Regionalnego. Beneficjent, którego Projekt wygenerował nie uwzględniony wcześniej dochód, w okresie trzech lat od dnia zamknięcia Programu zobowiązany jest zwrócić część dochodu w proporcji, jaką stanowi kwota dofinansowania ze środków EFRR w kosztach całkowitych Projektu.

* Obowiązki Beneficjenta w zakresie sprawozdawczości, wypełniane są w oparciu o informacje dotyczące postępu rzeczowo-finansowego w realizacji Projektu zawarte we wniosku o płatność. Brak wydatków po stronie Beneficjenta nie zwalnia go z obowiązku przedkładania wniosku o płatność z wypełnioną częścią dotyczącą przebiegu realizacji Projektu w terminach: trzech miesięcy liczonych od daty złożenia poprzedniego wniosku o płatność, w przypadku pierwszego wniosku o płatność, w ciągu trzech pierwszych miesięcy liczonych od daty podpisania umowy o dofinansowanie.

* Instytucja Zarządzająca monitoruje oraz kontroluje: celowość wydatkowania środków, zgodność wydatkowania środków z postanowieniami umowy o dofinansowanie, poprawność stosowania procedury udzielania zamówień.

* Beneficjent zobowiązuje się do prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji dotyczącej realizacji Projektu, tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych.

* Otrzymane dofinansowanie powinno być wykorzystane wyłącznie na realizację projektu, a wysokość wnioskowanej transzy/transz, zaliczki nie powinna przekraczać kwoty, jaka jest niezbędna do poniesienia wydatków w projekcie.

* Środki przekazywane w ramach poszczególnych transz dofinansowania nie mogą być celowo umieszczane na lokatach bankowych.

* W przypadku stwierdzenia błędów w złożonym wniosku o płatność (co dotyczy także wykrycia wydatków niekwalifikowanych) lub jego niekompletności, Instytucja Zarządzająca może dokonać uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność, o czym informuje Beneficjenta lub wzywa Beneficjenta do poprawienia lub uzupełnienia wniosku o płatność lub złożenia dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów w wyznaczonym przez nią terminie.

* Beneficjent zobowiązuje się do usunięcia błędów, złożenia pisemnych wyjaśnień lub dokumentów oraz złożenia zweryfikowanego wniosku o płatność w wyznaczonym przez Instytucję Zarządzającą terminie, pod rygorem wstrzymania wypłaty kolejnej transzy dofinansowania.

* Instytucja Zarządzająca może zawiesić wypłacenie transzy dofinansowania na uzasadniony wniosek instytucji kontrolnych lub w przypadku stwierdzenia:

a.

nieprawidłowej realizacji Projektu, w szczególności w przypadku niezrealizowania Projektu zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu oraz nieprzedkładania zgodnie z umową wniosków o płatność,

b.

utrudniania kontroli realizacji Projektu,

c.

dokumentowania realizacji Projektu niezgodnie z postanowieniami niniejszej umowy,

d.

niewywiązania się przez Beneficjenta z obowiązku, o którym mowa w § 16 ust. 5 oraz § 26 ust. 1 umowy.

* Zawieszenie płatności następuje wraz z pisemnym poinformowaniem Beneficjenta o przyczynach zawieszenia.

* Beneficjent zobowiązany jest do informowania o wykrytych wydatkach niekwalifikowanych we wniosku o płatność w części dotyczącej korekt finansowych.

* Instytucja Zarządzająca zawezwie Beneficjenta do zwrotu środków lub wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności w terminie 14 dni od doręczenia wezwania, w przypadku gdy na podstawie czynności kontrolnych uprawnionych organów zostanie stwierdzone, że dofinansowanie jest przez Beneficjenta:

a.

wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,

b.

wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa przepisach ustawy o finansach publicznych,

c.

pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

* Instytucja Zarządzająca rozwiązuje umowę w przypadku, gdy:

a.

Beneficjent złoży podrobione, przerobione lub stwierdzające nieprawdę dokumenty w celu uzyskania wsparcia finansowego w ramach niniejszej umowy,

b.

został złożony wobec Beneficjenta wniosek o ogłoszenie upadłości lub gdy Beneficjent pozostaje w stanie likwidacji, lub gdy podlega zarządowi komisarycznemu, lub gdy zawiesił swoją działalność lub jest przedmiotem postępowań o podobnym charakterze,

c.

Beneficjent nie osiągnie zamierzonego w Projekcie celu z przyczyn przez siebie zawinionych;

d.

Beneficjent w ustalonym przez Instytucję Zarządzającą terminie nie doprowadzi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,

e.

Beneficjent nie wniósł zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy w formie i terminie określonym w umowie,

f.

Instytucja Zarządzająca może rozwiązać umowę, w przypadku, gdy Beneficjent uchyla się od wypełniania innych obowiązków, wynikających z niniejszej umowy, w szczególności:

g.

Beneficjent nie realizuje Projektu zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu,

h.

Beneficjent odmówi poddania się kontroli, o której mowa w § 25,

i.

Beneficjent nie przedkłada zgodnie z umową wniosków o płatność,

j.

Beneficjent w sposób uporczywy uchyla się od wykonywania obowiązków,

k.

Beneficjent nie przedłożył, pomimo pisemnego wezwania przez Instytucję Zarządzającą poprawek, uzupełnień i wyjaśnień do wniosku o płatność.

l.

Beneficjent nie rozpoczął realizacji Projektu w ciągu 3 miesięcy od terminu określonego w umowie, zaprzestał realizacji projektu lub realizuje go w sposób niezgodny z niniejszą umową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód z otrzymanej dotacji podlega zwolnieniu podatkowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 52 względnie pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy wydatki na realizację Projektu w części, w jakiej zostały pokryte z otrzymanej dotacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

3.

Czy wydatki na realizację Projektu w części, w jakiej zostały sfinansowanej przez Wnioskodawcę (tj. w części niepokrytej z dotacji) stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 2 i 3.

Wniosek zakresie pytania nr 1 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na projekt, które zostały pokryte z uzyskanej na postawie ww. umowy dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Należy przy tym przyjąć, że w związku z dofinansowaniem wynoszącym 85% wartości Projektu, wszystkie wydatki w równowartości 85% nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Zgodnie z ww. umową o dofinansowanie projektu (§ 2 ust. 1) Wnioskodawcy udzielono dofinansowania w łącznej kwocie nieprzekraczającej 791.350,00 PLN. Są to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które pozwalają na sfinansowanie 85% wydatków kwalifikowanych Projektu.

Poprzez "dofinansowanie" należy rozumieć wsparcie udzielone Podatnikowi ze środków publicznych, na podstawie ww. umowy. Jednocześnie są to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które przekazywane są w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Wnioskodawca wskazał, że wydatki na realizację Projektu są i będą w 15% pokrywane ze środków własnych Wnioskodawcy. Pozostają one w ścisłym związku z uzyskiwanymi przychodami i tym samym odpowiadają definicji z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatek na portal branżowy w części niesfinansowanej z dotacji (tj. XXX zł netto) winien być - zdaniem Wnioskodawcy - kwalifikowany bezpośrednio, jako koszt uzyskania przychodu w dacie jego poniesienia. Z uwagi na jego innowacyjny charakter, nie można portalu internetowego zakwalifikować do żadnej z kategorii składników majątkowych, które podlegałyby amortyzacji i rozliczeniu poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Ustawodawca nie wprowadził bowiem do przepisów takiego rodzaju składnika majątkowego lub jego odpowiednika.

W ocenie Wnioskodawcy, portalu internetowego nie można zakwalifikować jako wartości niematerialnej i prawnej, o której mowa 16b ust. 1 ww. ustawy, jak również jako kosztu prac rozwojowych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, uprawnione jest kwalifikowanie poniesionych wydatków (wg proporcji, tj. z każdej zapłaconej faktury 15% należności usługodawcy, tj. części wydatku finansowanej przez Wnioskodawcę), jako kosztu uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia, stosownie do treści art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2010 r. sygn. IPPB5/423-346/10-4/AS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 lipca 2010 r. sygn. ILPB3/423-381/10-4/MC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* jest prawidłowe, w części dotyczącej niezaliczenia wydatków pokrytych z otrzymanego dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów,

* jest prawidłowe, w części dotyczącej zaliczenia wydatków pokrytych ze środków własnych Wnioskodawcy dotyczących wykonania portalu internetowego, do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w grudniu 2010 r. Spółka zawarła z Instytucją Zarządzającą - Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, na mocy której Spółka - Beneficjent uzyskała dofinansowanie na realizację projektu - portalu branżowego dotyczącego wykonywania i obsługi pomiarów antropometrycznych w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych projektu, zobowiązując się jednocześnie do wniesienia wkładu własnego wynoszącego 15%.

Źródło dofinansowania stanowi Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 - 2013; oś priorytetowa IV Społeczeństwo Informacyjne; działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorców, zaś środki dofinansowania pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że poprzez "dofinansowanie" należy rozumieć wsparcie udzielone Wnioskodawcy ze środków publicznych, na podstawie ww. umowy. Jednocześnie "Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" przekazywane są w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

W ceku realizacji Projektu objętego dofinansowaniem, Wnioskodawca zawarł umowę o wykonanie portalu branżowego świadczącego usługę przetwarzania i dystrybucji pomiarów antropometrycznych. Wynagrodzenie za wykonanie portalu, wypłacone będzie za przedmiot umowy, tj. wykonanie portalu internetowego: dokumentacja - projekt wykonawczy i dwie platformy dystrybucji danych, a dodatkowo nastąpi automatyczne przeniesienie majątkowych praw autorskich, bez dodatkowego wynagrodzenia.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wydatki na realizację Projektu w części, w jakiej zostały pokryte z otrzymanej dotacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodu oraz czy wydatki na realizację Projektu w części, w jakiej zostały sfinansowane przez Wnioskodawcę, tj. w części niepokrytej z dotacji, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie skutkującej dokonaniem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

a.

wydatek został poniesiony przez podatnika,

b.

jest definitywny, a więc bezzwrotny,

c.

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

d.

poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

e.

został właściwie udokumentowany,

f.

nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów ponoszonych w związku z realizacją opisanego wyżej projektu, należy wskazać, że otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 #61485; 2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wydatki na tworzenie internetowej platformy branżowej świadczącej usługę przetwarzania i dystrybucji pomiarów antropometrycznych, w części pokrytej z przyznanego Wnioskodawcy dofinansowania nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast wydatki mające związek z projektem, sfinansowane ze środków własnych Wnioskodawcy, nie objęte dofinansowaniem, nie będą wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest możliwość zaliczenia wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę z własnych środków, w celu realizacji dofinansowanego Projektu, dotyczących wykonania przez Wykonawcę w ramach zawartej z nim umowy przewidującej wypłatę wynagrodzenia za przedmiot umowy, tj. wykonanie portalu internetowego: dokumentacja - projekt wykonawczy i dwie platformy dystrybucji danych, do kosztów uzyskania przychodów, w dacie ich poniesienia.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

a.

bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),

b.

inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Omawiana ustawa nie zawiera przy tym legalnych definicji pojęć: bezpośrednie i pośrednie koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie. Kosztami takimi są, więc w szczególności wydatki związane z całokształtem działalności podatnika, wynikające z konieczności wywiązywania się przez niego z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa, czy warunkujące prowadzenie tej działalności. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a, 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych, jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z powyższych regulacji wynika, iż istnieją dwa sposoby potrącenia kosztów uzyskania przychodów, których związek z uzyskiwanymi przychodami jest pośredni, tj.:

a.

w dacie poniesienia, czyli w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo dniu, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, bądź

b.

proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą - w przypadku, gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego.

Na mocy art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

2.

spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3.

prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4.

autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5.

licencje,

6.

prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),

7.

wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how),

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Amortyzacji podlegają także wartości niematerialne i prawne wymienione w art. 16b ust. 2 ww. ustawy. Powyższy art. 16b ust. 1 i 2 ww. ustawy zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż skoro portal internetowy nie został wymieniony w tym katalogu, to tym samym nie można go zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca do końca bieżącego roku wypłaci Wykonawcy wynagrodzenie za przedmiot umowy (tj. wykonanie portalu internetowego: dokumentacja - projekt wykonawczy i dwie platformy dystrybucji danych), a dodatkowo nastąpi automatyczne przeniesienie majątkowych praw autorskich, bez dodatkowego wynagrodzenia.

Tym samym wynagrodzenie wypłacone Wykonawcy przez Wnioskodawcę za przedmiot umowy nie obejmuje nabycia majątkowych praw autorskich; prawa te zostaną nabyte przez Wnioskodawcę nieodpłatnie.

Wydatki poniesione na wykonanie portalu internetowego mają związek z przychodami Spółki i można je zaliczyć zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowią one koszty pośrednie, a zatem podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w cytowanym powyżej art. 15 ust. 4d i 4e ww. ustawy, w dacie poniesienia.

Nadmienić jednak należy, iż obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, wydatki na realizację Projektu w części sfinansowanej z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, natomiast przedmiotowe wydatki w części sfinansowanej ze środków Wnioskodawcy stanowią koszty pośrednie podlegające zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz umowę o wykonanie portalu branżowego świadczącego usługę przetwarzania i dystrybucji pomiarów antropometrycznych. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl