IPTPB3/423-55/14-4/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-55/14-4/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usługi organizacji i koordynacji procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usługi organizacji i koordynacji procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, pismem z dnia 25 marca 2014 r., nr IPTPB3/423-55/14-2/KJ, (skutecznie doręczonym w dniu 31 marca 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 9 kwietnia 2014 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 7 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (po uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca - (...) jest jednym z nielicznych w regionie Zakładem (...) oraz Zakładem (...). Swoim zasięgiem działania obejmuje całe województwo (...). Jest wpisana do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska pod numerem (...). Firma zajmuje się odbiorem elektro-odpadów od firm zbierających i od firm wytwarzających, jak również przetwarzaniem i recyklingiem (w sposób bezpieczny dla środowiska) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i opraw oświetleniowych.

W dniu (...) 2012 r. firma (...) podpisała umowę o współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu. Klaster zrzeszył wówczas 16 podmiotów (Partnerów Klastra) z sześciu województw: 8 firm z branży odpadowej, 2 firmy z innej branży, jedną fundację branżową, 2 instytucje otoczenia biznesu oraz 2 jednostki badawczo-naukowe prowadzące kompleksowe badania z zakresu szeroko rozumianej gospodarki surowcami mineralnymi, w tym zagospodarowania odpadów i ich ponownego wykorzystania. Cel jaki przyświecał założycielom Klastra, to przede wszystkim podjęcie wspólnych działań służących podniesieniu konkurencyjności każdego z Partnerów Klastra, zwiększenie efektywności wykorzystania posiadanych zasobów, pozyskanie środków unijnych oraz wymiana wiedzy. Klaster ma służyć wprowadzaniu innowacyjnych produktów na rynek przez firmy należące do Klastra.

Szczegółowy zakres zadań Klastra zawarty jest w zapisach Umowy o współpracy z dnia (...) 2012 r. oraz w Regulaminie Klastra z dnia (...) 2013 r. Obejmuje on:

* stworzenie sieci współpracy w obszarze zagospodarowania odpadów i ich przetwarzania,

* wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności w obszarze funkcjonowania Klastra oraz tworzenia warunków dla skutecznej komercjalizacji wyników prac badawczych uczelni wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych,

* wspieranie podmiotów sieci współpracy w zakresie wzrostu ich konkurencyjności, wdrażania innowacji: produktowych, organizacyjnych, procesowych, rozwoju zrównoważonych technologii, kapitału ludzkiego oraz eksportu,

* łączenie i rozwijanie zasobów oraz kompetencji z obszaru funkcjonowania Klastra w celu efektywnego wykorzystywania zarówno istniejących możliwości, jak i szans związanych z rozwojem innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy,

* reprezentowanie podmiotów sieci współpracy na zewnątrz, w tym udział w targach, misjach oraz spotkaniach i forach krajowych i międzynarodowych,

* promocja działalności Klastra oraz jego członków, a także promocja wykorzystania wszelkiego rodzaju odpadów do produkcji wyrobów gotowych,

* prowadzenie działalności lobbingowej,

* doradztwo prawne, marketingowe, techniczne i technologiczne mające na celu wprowadzenie na rynek polski i zagraniczny nowych rozwiązań produktowych i technologicznych,

* doradztwo w zakresie pozyskania finansowania na promocję działań, rozwój i wdrażanie innowacji zrzeszonych w klastrze podmiotów, w tym funduszy na tworzenie wspólnych projektów, pochodzących ze środków UE i innych,

* organizowanie szkoleń, seminariów i konferencji branżowych.

Klaster nie posiada osobowości prawnej oraz nie ma charakteru spółki cywilnej. Stanowi platformę wspólnych działań dla osiągnięcia wyżej określonych celów i zadań, a określonych w paragrafie 3 Umowy o współpracy. Partnerem Klastra może zostać instytucja, firma lub organizacja, prowadząca działalność związaną z sektorem gospodarki odpadowej i recyklingu lub oferująca usługi skierowane do osób i podmiotów tego sektora. Klaster jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych, a uczestnictwo w nim oparte jest na zasadach dobrowolności i woli współpracy. Każdy z Partnerów Klastra uczestniczy w nim na równych prawach. Za zobowiązania Klastra odpowiadają Partnerzy solidarnie.

Strukturę organizacyjną Klastra tworzy Rada Klastra, w skład której wchodzą przedstawiciele każdego Partnera. Rada Klastra wybiera swojego Przewodniczącego oraz Prezydium. Rada Klastra powołuje również 3 osobowy Zarząd Klastra.

Organem wykonawczym Rady Klastra i Zarządu Klastra jest Koordynator Klastra, który zgodnie z Regulaminem Klastra wykonuje czynności powierzone mu przez Zarząd Klastra w ramach podpisanej z Zarządem Klastra Umowy o koordynację i wraz z nim reprezentuje Klaster na zewnątrz. W oparciu o zapisy Regulaminu Klastra, Rada Klastra powierzyła z dniem (...) 2013 r. obowiązki Koordynatora Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu firmie (...) z siedzibą w (...), ul. (...), NIP (...). (Uchwała nr (...) Rady Klastra).

Do zadań Koordynatora należy organizowanie i koordynowanie procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu pomiędzy przedsiębiorstwami, instytucjami otoczenia biznesu, jednostkami naukowo-badawczymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz administracją państwową.

Szczegółowy zakres zadań Koordynatora, który określony został w Umowie o koordynację z dnia (...) 2013 r. obejmuje:

* obsługę administracyjno-biurową oraz finansową Klastra;

* budowanie sieci powiązań kooperacyjnych i relacji pomiędzy obecnymi i potencjalnymi partnerami Klastra oraz sieci interesariuszy Klastra;

* zapewnienie obsługi organizacyjnej posiedzeń Rady i Zarządu Klastra oraz innych spotkań indywidualnych oraz klastrowych służących rozwojowi powiązania;

* opracowanie strategii rozwoju;

* inicjowanie wspólnych projektów badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych, tworzenie konsorcjów i węzłów współpracy;

* planowanie, projektowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji projektów służących rozwojowi Klastra oraz poszukiwanie zewnętrznych źródeł finansowania tych projektów;

* ułatwianie partnerom powiązania klastrowego, ich przedstawicielom i pracownikom dostępu do najnowszych osiągnięć nauki, technologii i wymiany doświadczeń;

* inicjowanie działań przyczyniających się do wzrostu przychodów lub obniżki kosztów poprzez wspólne zakupy i sprzedaż konsorcjalną usług i produktów (np. wspólne zakupy usług telekomunikacyjnych, energetycznych, logistycznych, wspólna sprzedaż usług dla firm i instytucji wielooddziałowych czy też o rozproszonej strukturze działalności);

* tworzenie nowych oraz ulepszanie istniejących usług i produktów dla podniesienia poziomu konkurencyjności partnerów powiązania kooperacyjnego, w tym wzmacnianie "łańcucha wartości";

* zapewnienie efektywnego monitoringu prawno-finansowego powiązania klastrowego;

* koordynowanie współpracy i inicjatyw oraz projektów realizowanych w ramach rozwoju idei "zrównoważonego rozwoju" oraz społecznej odpowiedzialności biznesu;

* promowanie działalności Klastra w kraju i za granicą za pośrednictwem strony internetowej, imprez targowych, wystaw, konferencji, misji handlowych itp.;

* podejmowanie działań w celu uzyskania dofinansowania na funkcjonowanie i rozwój powiązania klastrowego w tym dotacji, subwencji, państwowych i samorządowych zadań zleconych pożyczek celowych, itp.;

* realizacja umów o dofinansowanie, administrowanie środkami trwałymi zakupionymi w ramach projektów klastrowych oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi utworzonymi w ramach powiązania klastrowego, w tym rozliczanie i obsługa finansowo-organizacyjna uzyskanych dotacji;

* podejmowanie decyzji dotyczących Klastra we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla Rady Klastra i Zarządu;

* inne zadania powierzone przez Zarząd Klastra i Radę Klastra służące realizacji celów i zadań Klastra określonych w § 2 Regulaminu Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu.

Za świadczone przez Koordynatora usługi każdy Partner Klastra zobowiązuje się do comiesięcznych płatności w formie zapłaty wystawionej przez Koordynatora Faktury VAT z tytułu świadczenia usługi organizowania i koordynowania procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu w wysokości określonej Uchwałami Rady Klastra pozwalającej na pokrycie kosztów związanych z zakupem niezbędnego wyposażenia biura i materiałów biurowych, pokryciem kosztów leasingu, eksploatacji oraz ubezpieczenia samochodu służbowego, zakupu paliwa oraz ewentualnych usług transportowych, kosztów: podróży służbowych, wynajmu biura dla Koordynatora Klastra oraz dla Oddziałów Klastra, kosztów usług pocztowych, telekomunikacyjnych oraz telefonicznych, kosztów wynagrodzenia pracowników i współpracowników działających w zakresie realizacji usług określonych umową, kosztów obsługi bankowej i kadrowo-księgowej, obsługi prawnej oraz pozostałych kosztów związanych przedmiotowo z realizacją niniejszej umowy. Wysokość wynagrodzenia za świadczenie usługi organizowania i koordynowania procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu płaconego przez każdego Partnera Klastra podlega ustaleniu, (budżetowaniu) co najmniej raz w roku, a jej wysokość określa Uchwała Rady Klastra.

Partnerowi Klastra przysługuje prawo do wypowiedzenia umowy partnerskiej w dowolnym czasie, poprzez złożenie pisemnej rezygnacji z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia (ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego), po uregulowaniu wszelkich wcześniejszych zobowiązań prawnych i finansowych wobec Koordynatora i Partnerów Klastra, o ile takowe będą.

Zgodnie z zapisem Uchwały Rady Klastra nr (...), finansowanie działalności Klastra, w tym Koordynatora Klastra, pochodzić ma z wpływów z tytułu wynagrodzenia za usługę organizowania i koordynowania procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu (faktura VAT) płaconego miesięcznie przez każdego przedsiębiorcę należącego do Klastra w wysokości 250 zł netto w okresie IX-XII 2013 r. oraz w wysokości 500 zł netto od stycznia 2014 r. Zgodnie z zapisami § 2 Umowy Partnerskiej z dnia (...) 2013 r., Partner Klastra zobowiązuje się do korzystania z usług wymienionych w § 1 niniejszej umowy i jednocześnie określonych w § 1 pkt 1 i 2 Umowy o koordynację z dnia (...) 2013 r. związanych ze współpracą w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu pomiędzy przedsiębiorstwami, instytucjami otoczenia biznesu, jednostkami naukowo-badawczymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz administracją państwową, oraz do uczestniczenia we wszystkich spotkaniach o charakterze klasterowym służących realizacji celów i zadań określonych w § 2 Regulaminu Klastra.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy wydatki Wnioskodawcy związane z zakupem usługi organizacji i koordynacji procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu w oparciu o wystawioną przez Koordynatora Klastra fakturę VAT (nazwa świadczonej usługi: usługa organizowania i koordynowania procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu) będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z uczestnictwem w funkcjonowaniu Klastra mogą być uznane za koszty podatkowe. Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do podatkowych kosztów uzyskania przychodu zalicza się te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu albo zabezpieczenia bądź zachowania źródła przychodu.

Zgodnie z przyjętymi celami i zadaniami oraz umową pomiędzy Wnioskodawcą a organizatorem Klastra (...) Partnerzy Klastra zamierzają wspólnie realizować projekty badawcze i wdrożeniowe o charakterze innowacyjno-inwestycyjnym oraz podejmować w ramach Klastra działania służące ich ekspansji rynkowej w kraju i zagranicą. Dążą do tworzenia w ramach Klastra branżowych sieci współpracy, wdrażania innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz nowych innowacji produktowych, procesowych czy organizacyjnych. Zamierzają prowadzić wspólne działania w celu tworzenia nowych oraz ulepszania istniejących usług i produktów dla podniesienia poziomu konkurencyjności oraz pozyskiwać na realizację tych celów i zadań zewnętrzne finansowanie, w tym środki z unijnych programów wsparcia innowacyjnej gospodarki i powiązań typu "nauka-przemysł". Współpraca w ramach powiązania klastrowego przyczyni się również do wzrostu przychodów lub obniżenia ponoszonych kosztów, w tym m.in. poprzez zakupy i sprzedaż konsorcjalną i grupową usług i produktów o podobnym charakterze (np. telekomunikacyjnych, logistycznych, energetycznych), czy wspólne oferowanie usług dla podmiotów wielooddziałowych o rozproszonej strukturze działalności.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że udział w takim wspólnym przedsięwzięciu pozytywnie wpłynie na przychody Spółki. Istnieje więc niewątpliwie bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi kosztami a spodziewanym wzrostem przychodów (wydatki te są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia Wnioskodawca może słusznie oczekiwać zwiększenia przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne, koszty te (udokumentowane stosowną fakturą) stanowią wydatki, dzięki którym Wnioskodawca może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu. Ponadto nie zachodzi żaden z przypadków wskazanych w przepisach i wyłączający te wydatki z kosztów uzyskania przychodów. Nie stosuje się w szczególności przepisów art. 16 ust. 1 pkt 37 ww. ustawy, zgodnie z którym za koszt uzyskania przychodu nie uważa się składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa.

Korzyści dla firm z uczestnictwa w Klastrze Gospodarki Odpadowej i Recyklingu wynikające z umowy partnerskiej, którą firma podpisała z Koordynatorem Klastra oraz z podpisanej przez wszystkich Partnerów Umowy o współpracy:

a.

uczestnictwo we wspólnych projektach badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych w ramach Klastra, tworzenie i możliwość uczestnictwa w konsorcjach i węzłach współpracy, które są tworzone i będą tworzone w ramach Klastra,

b.

wsparcie informacyjno-konsultingowe w zakresie możliwości uzyskania dofinansowania na projekty własne firmy oraz na funkcjonowanie i rozwój powiązania klastrowego, którego Wnioskodawca jest aktywnym uczestnikiem, w postaci dotacji, subwencji, państwowych i samorządowych zadań zleconych, pożyczek celowych, itp.;

c.

ułatwienie Partnerowi Klastra (Wnioskodawcy), jego przedstawicielom i pracownikom dostępu do najnowszych osiągnięć nauki, technologii i wymiany doświadczeń poprzez organizowanie i uczestnictwo przedstawicieli Wnioskodawcy w cyklicznych spotkaniach i szkoleniach w ramach Klastra, w których uczestniczą inne firmy, przedstawiciele jednostek badawczo-rozwojowych, przedstawiciele firm doradczych;

d.

uczestnictwo Wnioskodawcy w inicjowanych w ramach Klastra działaniach i projektach, które bezpośrednio przyczynią się do wzrostu przychodów lub obniżki kosztów, w tym poprzez zakupy i sprzedaż konsorcjalną usług i produktów (np. wspólny zakup usług telekomunikacyjnych, energetycznych, logistycznych czy wspólna sprzedaż usług dla firm i instytucji wielooddziałowych, o rozproszonej strukturze działalności);

e.

tworzenie we współpracy z Partnerami Klastra (jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie wyższe) nowych oraz ulepszanie istniejących usług i produktów dla podniesienia poziomu konkurencyjności Partnera Klastra, w tym wzmacnianie "łańcucha wartości";

f.

promocja działalności Klastra i każdego Partnera w ramach Klastra w kraju i zagranicą za pośrednictwem strony internetowej Klastra, dostępnych bezpłatnych form promocji oraz poprzez obecności przedstawicieli Koordynatora na ważnych imprezach targowych, wystawach, konferencjach itp. (przykład - organizowana w dniach 18-20 marca 2014 r. przez Koordynatora Klastra wraz Partnerami Klastra (w trakcie targów EKOTECH 2014 w Kielcach) wspólnej konferencji pt: Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw z branży odpadowej i recyklingu. Dodatkowo Klaster i Partnerzy Klastra mają wspólne stoisko promocyjne, na którym Korporacja będzie się promowała ze swoją ofertą - korzyść dla firm to zdecydowanie niższy koszt uczestnictwa w imprezie targowej w ramach wspólnego stoiska klastrowego;

g.

dostęp do aktualnej informacji istotnej dla branży z zakresu aspektów prawnych prowadzenia działalności gospodarczej, z obszaru marketingu i promocji, nowinek technicznych i technologicznych związanych z gospodarką odpadową i recyklingiem, czy też w zakresu możliwości pozyskania zewnętrznego finansowania na działalność promocyjną, rozwojową, inwestycyjną i innowacyjną, w tym funduszy na tworzenie wspólnych projektów, pochodzących ze środków UE i innych, a pozyskanych z publicznie dostępnych źródeł (prasa, internet, konferencje itp.) jak również od innych Partnerów należących do Klastra;

h.

lepsze niż poza Klastrem możliwości pozyskania środków finansowych (z różnych programów na poziomie regionalnym, krajowym czy europejskim) oraz preferencyjne traktowanie firm należących do Klastra we wszelkiego rodzaju konkursach finansowanych ze środków krajowych czy europejskich;

i.

możliwość współpracy z najlepszymi instytutami naukowymi i uczelniami w kraju i za granicą w celu realizacji wspólnych projektów (najlepiej za darmo lub z niewielkim zaangażowaniem finansowym);

j.

możliwość wyspecjalizowania się w ramach Klastra z gwarancją uczciwej konkurencji w ramach Klastra na rynku krajowym i regionalnym;

k.

wsparcie każdego członka w Klastrze przez ekspertów Klastra posiadających wieloletnie doświadczenie w tym zakresie poprzez indywidualną analizę możliwości rozwojowych, innowacyjnych firmy w celu identyfikacji szans rozwojowych (nowe rozwiązania technologiczne, nowe produkty) oraz pomoc w doborze najkorzystniejszych źródeł finansowania tej działalności z dotacji lub pożyczek niskooprocentowanych;

I.

dostęp firm należących do Klastra do najnowszych osiągnięć nauki, technologii oraz możliwość wymiany doświadczeń po między firmami i instytutami należącymi do Klastra;

m.

dostęp do szerszego rynku zbytu poprzez tworzącą się siatkę współpracy w kraju oraz rozpoczętą współpracę międzynarodową;

n.

realizacja działań służących promowaniu działalności Klastra i każdej firmy w Klastrze w kraju i za granicą finansowanych w formie dotacji ze środków krajowych i europejskich;

o.

zapewnienie dostępu do najnowszej informacji rynkowej, do technologii, do projektów międzynarodowych, do wypracowania wspólnych działań promocyjno-rynkowych;

p.

budowanie dobrych relacji pomiędzy Klastrem a władzami na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, tak aby służyły one interesom poszczególnych Partnerów Klastra jak i regionalnemu i ogólnopolskiemu rozwojowi Klastra.

Klaster nie jest organizacją, stanowi on tylko formę porozumienia opartego o podpisaną przez wszystkich Partnerów Klastra umowę o współpracy, nie ma osobowości prawnej ani nawet podmiotowości prawnej.

Zbieżne stanowisko w identycznym stanie faktycznym zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 17 lipca 2009 r. (nr sprawy ITPB3/423-246/09/PS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Wnioskodawca w dniu (...) 2012 r. podpisał umowę o współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu. Cel jaki przyświecał założycielom Klastra, to przede wszystkim podjęcie wspólnych działań służących podniesieniu konkurencyjności każdego z Partnerów Klastra, zwiększenie efektywności wykorzystania posiadanych zasobów, pozyskanie środków unijnych oraz wymiana wiedzy. Klaster ma służyć wprowadzaniu innowacyjnych produktów na rynek przez firmy należące do Klastra.

Biorąc zatem pod uwagę cel uczestnictwa w opisanym we wniosku przedsięwzięciu stwierdzić należy, że wydatki związane z prowadzeniem Klastra, obsługą organizacyjną oraz administracyjną (do ponoszenia których zobowiązani są wszyscy członkowie Klastra), stanowić będą koszty uzyskania przychodów. W obiektywnej ocenie przedstawionych okoliczności, wydatki te są bowiem konsekwencją prowadzonej działalności gospodarczej polegającej między innymi na przetwarzaniu odpadów. Uczestnictwo w Klastrze sprzyja z kolei rozwojowi tego typu działalności.

Zatem, ponoszone przez Spółkę wydatki związane z zakupem usługi organizacji i koordynacji procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu będą stanowić koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym o osób prawnych.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników Klastra.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl