IPTPB3/423-520/13-8/17-S/RR - Początek stosowania CIT do spółki komandytowo-akcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej IPTPB3/423-520/13-8/17-S/RR Początek stosowania CIT do spółki komandytowo-akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 461/14 (data wpływu 23 lutego 2017 r.) oraz postanowieniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II FSK 877/15 (data wpływu 18 stycznia 2017 r.) stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) oraz pismem z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, kiedy Spółka stanie się podatnikiem ww. podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, kiedy Spółka stanie się podatnikiem ww. podatku.

Dotychczasowy przebieg postępowania:

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 6 marca 2014 r., nr IPTPB3/423-520/13-3/MF (doręczonym w dniu 11 marca 2014 r.) oraz pismem z dnia 20 marca 2014 r., nr IPTPB3/423-520/13-5/MF (doręczonym w dniu 25 marca 2014 r.) wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwania dnia 17 marca 2014 r. oraz dnia 31 marca 2014 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku (nadane w dniu 12 marca 2014 r. i w dniu 28 marca 2014 r.).

W dniu 11 kwietnia 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr IPTPB3/423-520/13-7/MF, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że dzień 1 grudnia 2014 r. będzie pierwszym dniem roku obrotowego Spółki rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Organ podatkowy stwierdził, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., jeśli co najmniej jednym ze wspólników Wnioskodawcy była osoba fizyczna (podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych), to Wnioskodawca nie mógł przyjąć innego roku obrotowego niż kalendarzowy. W konsekwencji, art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387, dalej: "ustawa nowelizująca") de facto nie znajduje zastosowania i Wnioskodawca począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r., podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, Wnioskodawca pismem z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) wezwał Organ podatkowy do usunięcia naruszenia prawa w ww. interpretacji indywidualnej.

Pismem z dnia 14 maja 2014 r., nr IPTPB3/423W-29/14-2/PM, stanowiącym odpowiedź na ww. wezwanie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów orzekł, że brak jest podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Na powyższą interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr IPTPB3/423-520/13-7/MF, dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 3 czerwca 2014 r. (otrzymaną w dniu 6 czerwca 2014 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 461/14 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną Organu podatkowego z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr IPTPB3/423-520/13-7/MF.

Zdaniem Sądu, Spółka, jako zarejestrowana przed dniem wejścia w życie art. 4 ustawy nowelizującej, czyli przed dniem 12 grudnia 2013 r., nie była obowiązana do zamknięcia z dniem 31 grudnia 2013 r. ksiąg rachunkowych, a jej pierwszy rok podatkowy nie rozpoczynał się 1 stycznia 2014 r.

Po otrzymaniu w dniu 12 stycznia 2015 r. nieprawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 461/14, Organ podatkowy pismem z dnia 9 lutego 2015 r., nr IPTRP-4510-3-10/15-3 wniósł skargę kasacyjną od ww. wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Następnie pismem z dnia 12 października 2016 r., nr 1061.IPTRP.46.88.2016.1 Organ podatkowy wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o wycofanie skargi kasacyjnej.

Naczelny Sąd Administracyjny, postanowieniem z dnia 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II FSK 877/15 (data wpływu 18 stycznia 2017 r.) umorzył postępowanie kasacyjne.

W dniu 23 lutego 2017 r. do Organu podatkowego wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 461/14 wraz z aktami sprawy.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie określenia, kiedy Spółka stanie się podatnikiem ww. podatku dochodowego od osób prawnych wymaga ponownego rozpatrzenia przez Organ podatkowy.

Zgodnie z treścią art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), postępowania dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1, przejmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną. Spółka komandytowo-akcyjna powstała w dniu 13 listopada 2013 r. na skutek rejestracji w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie ze statutem Spółki jej rok obrotowy ustalono na okres od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada. Ustalony w statucie spółki komandytowo-akcyjnej rok obrotowy był zgodny z rokiem obrotowym przyjętym przez jednego ze wspólników, będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającym w spółce komandytowo-akcyjnej status akcjonariusza. O przyjętym roku obrotowym spółka komandytowo-akcyjna powiadomiła właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca wskazał, że Spółka aktualnie nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a w ocenie Wnioskodawcy pierwszy rok podatkowy rozpocznie się po zakończeniu obecnego roku obrotowego, czyli w dniu 1 grudnia 2014 r. i zakończy się w dniu 30 listopada 2015 r. Wnioskodawca dodał, że jeśli pytanie zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku dotyczy pierwszego roku podatkowego w znaczeniu roku obrotowego, to rokiem obrotowym Spółki jest okres od dnia 1 grudnia do 30 listopada, tym samym pierwszy rok obrotowy Spółki rozpoczął się w dniu 13 listopada 2013 r. (dzień wpisania Spółki do rejestru przedsiębiorców KRS) a zakończył się w dniu 30 listopada 2013 r.

Na dzień założenia Spółki wspólnikami byli:

1.

jedna osoba prawna: akcjonariusz,

2.

trzy osoby fizyczne, w tym:

* dwie będące akcjonariuszami,

* jedna będąca komplementariuszem.

Od dnia założenia Spółki do dnia 31 grudnia 2013 r. nie nastąpiły zmiany wspólników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Kiedy spółka komandytowo-akcyjna stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym, w związku z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości, spółka komandytowo-akcyjna stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 1 grudnia 2014 r.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku cd osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym: W przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 (ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych) i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Natomiast w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej wskazanej w przedstawionym stanie faktycznym pierwszym rokiem obrotowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2013 r. będzie rok obrotowy rozpoczynający się z dniem 1 listopada 2014 r.

Rozpoczęcie się kolejnego roku obrotowego z datą 1 grudnia 2014 r. uzasadnione jest następującymi zdarzeniami i argumentami:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, przepisy tej ustawy stosuje się do spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych. Zatem przepisy tej ustawy mają zastosowanie do spółki komandytowo-akcyjnej, która jest handlową spółką osobową. W myśl art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości, zdanie pierwsze, przez rok obrotowy - rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Stosując się do dyspozycji wskazanego przepisu, spółka komandytowo-akcyjna przyjęła, że jej rokiem obrotowym będzie inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, tj. okres od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada. Jak wskazuje się w doktrynie organy podatkowe dopuszczają przyjęcie dla spółki osobowej innego niż rok kalendarzowy roku obrotowego, jeśli rok taki stosuje choćby jeden z jej wspólników (m.in. (w:) S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, J. Szwaja, "Kodeks Spółek Handlowych", tom I, "Komentarz do artykułów 1-150", Warszawa 2006, s. 368).

Podobnie wypowiadają się w tym względzie organy podatkowe: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2008 r. nr IPPB1/415-1002/08-2/PJ. Zaznaczyć przy tym należy, że spółka komandytowo-akcyjna przyjęła rok obrotowy, tj. okres od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada tożsamy z rokiem obrotowym jej wspólnika - akcjonariusza będącego osobą prawną.

Pierwszy rok obrotowy spółki komandytowo-akcyjnej rozpoczął się w dniu rejestracji, tj. w dniu 13 listopada 2013 r. i zakończył w dniu 30 listopada 2013 r. Natomiast drugi rok obrotowy spółki rozpoczął się z dniem 1 grudnia 2013 r. i zakończy się z dniem 30 listopada 2014 r.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dzień 1 grudnia 2014 r. będzie pierwszym dniem roku obrotowego Spółki rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2013 r. Zatem, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o podatku tonażowym, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały zastosowanie do tej spółki komandytowo-akcyjnej od dnia 1 grudnia 2014 r.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że do wskazanej spółki komandytowo-akcyjnej nie znajdzie zastosowania art. 4 ust. 2 ustawy nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż spółka została zarejestrowana przed wejściem w życie tego przepisu (przepis wszedł w życie w dniu 12 grudnia 2013 r.).

Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że w stanie osobowym Spółki w okresie od Jej założenia do dnia 31 grudnia 2013 r., nie zaistniały żadne zmiany, które mogłyby wpłynąć na odmienną ocenę przedstawionego przez Wnioskodawcę zagadnienia. Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, wpis w rejestrze przedsiębiorców KRS jest wiążący dla wszystkich organów administracji publicznej (również podatkowych), zgodnie z art. 365 k.p.c. w zw. z art. 13 § 2 k.p.c., wobec czego nie jest możliwe ustalenie przez organy podatkowe innego roku obrotowego dla Spółki od wynikającego z prawomocnego wpisu w rejestrze przedsiębiorców. Natomiast z uwagi na brzmienie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o podatku tonażowym, uzyskanie przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest ściśle związane z pierwszym dniem tego roku obrotowego Spółki, który rozpocznie się po dniu 31 grudnia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 461/14 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, kiedy Spółka stanie się podatnikiem ww. podatku - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie zawartego w prawomocnym wyroku z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 461/14.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl