IPTPB3/423-511/13-2/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-511/13-2/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: "Spółka" lub "Wnioskodawca"), polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce - podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Do grupy kapitałowej, do której należy Spółka wchodzi również spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze, będąca cypryjskim rezydentem podatkowym opodatkowanym na Cyprze od całości swoich dochodów ("Spółka Cypryjska").

Obecnie rozważane jest przeprowadzenie restrukturyzacji grupy kapitałowej Spółki, której głównym celem biznesowym byłoby przeniesienie działalności Spółki Cypryjskiej na terytorium Polski. Planowane jest objęcie przez Spółkę 100% udziałów w Spółce Cypryjskiej w drodze tzw. "wymiany udziałów" z udziałowcem Spółki cypryjskiej, tj. udziałowiec wniósłby wszystkie posiadane przez siebie udziały w Spółce Cypryjskiej jako wkład niepieniężny (aport) do Spółki, w zamian za co Wnioskodawca wydałby udziałowcowi udziały w swoim podwyższonym kapitale zakładowym o łącznej wartości nominalnej równej wartości rynkowej udziałów w Spółce Cypryjskiej. Niewykluczone, że po przeprowadzonej operacji Spółka Cypryjska może udzielić pożyczki na rzecz Spółki.

Następnie, rozważane jest dokonanie połączenia transgranicznego Spółki oraz Spółki Cypryjskiej. Połączenie transgraniczne Spółki oraz Spółki Cypryjskiej zostałoby przeprowadzone na podstawie właściwych regulacji ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, dalej k.s.h.). W szczególności zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie zostałoby dokonane poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Cypryjskiej (spółki przejmowanej) na Spółkę (spółkę przejmującą) (łączenie przez przejęcie), w ramach transgranicznego połączenia zgodnie z postanowieniami art. 5161 k.s.h. i następnych. W wyniku połączenia doszłoby do konfuzji uprawnień oraz zobowiązań wynikających z pożyczki lub pożyczek udzielonych przez Spółkę Cypryjską na rzecz Spółki i w efekcie zobowiązanie pożyczkowe wygasłoby z mocy prawa (w zakresie kwoty głównej oraz naliczonych odsetek).

Ponieważ w momencie połączenia Spółka będzie jedynym udziałowcem Spółki Cypryjskiej nie jest wykluczone, że połączenie zostanie przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego w Spółce i nie zostaną wydane żadne nowe udziały udziałowcom Spółki. Przewiduje się również, że w toku opisanego połączenia nie wystąpią dopłaty dla udziałowców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedmiotowym zdarzeniem przyszłym, tj. połączeniem transgranicznym Spółki (spółka przejmująca) ze Spółką Cypryjską (spółka przejmowana), polegającym na przeniesieniu całego majątku Spółki Cypryjskiej do Spółki, Spółka w żadnym zakresie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przedmiotowym zdarzeniem przyszłym, tj. połączeniem transgranicznym Spółki (spółka przejmująca) ze Spółką Cypryjską (spółka przejmowana), polegającym na przeniesieniu całego majątku Spółki Cypryjskiej do Spółki, Spółka w żadnym zakresie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

UZASADNIENIE

Przepisy k.s.h. w art. 5161 i następne przewidują możliwość transgranicznego łączenia spółek kapitałowych polskich i zagranicznych. Mechanizmy połączenia są analogiczne jak w przypadku łączenia polskich spółek kapitałowych. Połączenie może nastąpić poprzez przejęcie spółki przejmowanej przez spółkę przejmującą lub zawiązanie nowej spółki (obejmującej majątek łączonych spółek).

W przypadku takiego połączenia, jeżeli spółka polska jest spółką przejmującą lub nowo zawiązaną - powstają następujące skutki prawne:

a.

wszystkie aktywa i pasywa przejmowanej spółki (zagranicznej) przechodzą na spółkę przejmującą (polską);

b.

wspólnicy spółki przejmowanej stają się wspólnikami spółki przejmującej (polskiej);

c.

spółka przejmowana (zagraniczna) przestaje istnieć.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Jednocześnie, w myśl art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej,

2.

dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Dodatkowo stosownie do treści art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepis art. 10 ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

1.

o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo

2.

o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3.

o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z powołanego powyżej art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że w przypadku gdy wartość majątku Spółki Cypryjskiej (spółki przejmowanej) otrzymanego przez Spółkę (spółkę przejmującą) będzie wyższa niż wartość nominalna udziałów wydanych przez Spółkę, nadwyżka nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu podatkowego.

Zdaniem Spółki, powyższy przepis będzie miał również zastosowanie w sytuacji gdy ww. "nadwyżką" będzie cała wartość majątku otrzymanego od Spółki Cypryjskiej jako spółki przejmowanej. Taka sytuacja zaistnieje, gdy w wyniku połączenia nie zostanie podwyższony kapitał zakładowy Spółki i nie zostaną wydane nowe udziały (co prawdopodobnie miałoby miejsce w przypadku potencjalnego połączenia transgranicznego Spółki ze Spółką Cypryjską). Konsekwentnie, ww. nadwyżka majątku otrzymanego przez Spółkę (jako spółkę przejmującą) od Spółki Cypryjskiej (spółki przejmowanej) ponad nominalną wartość udziałów wydanych przez Spółkę (przy czym prawdopodobnie żadne udziały nie będą wydawane) nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu podatkowego zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy nie będzie miał zastosowania w omawianym zdarzeniu przyszłym, ponieważ planuje się że na moment połączenia Spółki ze Spółką Cypryjską, Spółka będzie jedynym (100 procentowym) udziałowcem Spółki Cypryjskiej, a więc będzie posiadać więcej niż 10% udziałów w Spółce Cypryjskiej.

Dodatkowo, zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód z udziału w zyskach osób prawnych w przypadku połączenia lub podziału spółek stanowią również dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych. Niemniej jednak, w związku z faktem, że w ramach planowanego połączenia Spółki ze Spółką Cypryjską udziałowcom nie zostaną wypłacone żadne dopłaty w gotówce, art. 10 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy nie będzie miał zastosowania i nie powstaną z tego tytułu dla Spółki żadne konsekwencje podatkowe.

Według Wnioskodawcy, należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 10 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 tej ustawy nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Należy zaznaczyć, że polskie prawo podatkowe nie wyjaśnia definicji pojęć "uzasadnione przyczyny ekonomiczne", "uchylenie się od opodatkowania" czy "unikanie opodatkowania". Nie istnieje również jednoznaczne orzecznictwo sądów administracyjnych czy stanowiska organów podatkowych w tym zakresie. Organy podatkowe w wydanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego opierają wyjaśnienie wyrażenia "uzasadnione przyczyny ekonomiczne" na wykładni celowościowej, w szczególności w świetle prawa Wspólnot Europejskich. Treść przepisu art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest bowiem implementowana z art. 15 ust. 1 lit. a Dyrektywy Rady 2009/133/WE z dnia 19 października 2009 r. Zatem, jak wskazuje Wnioskodawca, w związku z brakiem stosownych definicji w polskim prawie podatkowym, zdaniem organów podatkowych ww. Dyrektywa powinna wspomóc interpretację przedmiotowej definicji. Powołany art. 15 ust. 1 lit. a Dyrektywy Rady 2009/133/WE wyraźnie wskazuje na pojęcia oszustwa podatkowego lub unikania opodatkowania, przez które należy rozumieć brak uzasadnionych przyczyn gospodarczych, w szczególności w przypadku, gdy fuzja nie ma na celu restrukturyzacji lub racjonalizacji działalności spółek w niej uczestniczących. Z powyższego wynika zatem, że uzasadnione przyczyny ekonomiczne fuzji spółek obejmują przede wszystkim reorganizację lub racjonalizację działalności spółek, biorących udział w fuzji.

Do określenia przedmiotowego wyrażenia "uzasadnione przyczyny ekonomiczne" posłużyć mogą również przepisy k.s.h., w szczególności art. 5165 k.s.h. regulujący kwestię obowiązku przygotowania przez zarząd pisemnego sprawozdania uzasadniającego połączenie, które powinno m.in. zawierać uzasadnienie ekonomiczne połączenia. Na gruncie regulacji k.s.h. pojęcie "uzasadnienia ekonomicznego" należałoby rozumieć jako zestaw motywów, które doprowadziły do koncepcji połączenia danych spółek albo innych celów, jakie mają być osiągnięte przez określoną spółkę bądź jej udziałowców w wyniku połączenia. Wśród tych motywów/celów można byłoby m.in. wskazać na: (i) uproszczenie struktury, (ii) obniżenie kosztów zarządzania i kosztów administracji, (iii) wykorzystanie efektów skali, (iv) możliwość płynnego przesuwania zasobów bez konieczności dokonywania dodatkowych transakcji czy (v) możliwość negocjowania korzystniejszych form finansowania działalności itp.

Zdaniem Wnioskodawcy, połączenie Spółki ze Spółką Cypryjską zostanie przeprowadzone z uzasadnionych powodów ekonomicznych, jakimi są: restrukturyzacja działalności gospodarczej Spółki Cypryjskiej poprzez jej przeniesienie na terytorium Polski, co wpłynie na obniżenie kosztów zarządzania oraz kosztów administrowania działalności Spółki Cypryjskiej. W wyniku omawianego połączenia wszystkie aktywa Spółki Cypryjskiej zostałyby przeniesione z Cypru do Polski (do Spółki), a Spółka z terytorium Polski dalej prowadziłaby działalność biznesową. Wnioskodawca podkreśla również, że celem przedmiotowego połączenia nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. W związku z powyższym art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym.

Podsumowując, zdaniem Spółki, realizacja powyżej opisanego połączenia transgranicznego Spółki (spółka przejmująca) ze Spółką Cypryjską (spółka przejmowana), polegającego na przeniesieniu całego majątku Spółki Cypryjskiej do Spółki będzie dla Spółki neutralna podatkowo na gruncie polskich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w związku z przedmiotowym zdarzeniem przyszłym Spółka w żadnym zakresie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Prawidłowość powyższego stanowiska według Wnioskodawcy została potwierdzona w szeregu indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, w szczególności: interpretacja podatkowa wydana w dniu 8 maja 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-127/13-4/MW), interpretacja podatkowa wydana w dniu 29 stycznia 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-883/12-2/AG), interpretacja podatkowa wydana w dniu 24 października 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-589/12-4/DG), interpretacja podatkowa wydana w dniu 11 grudnia 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-716/12-5/AG), interpretacja podatkowa wydana w dniu 12 lutego 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-935/12-3/AG), interpretacja podatkowa wydana w dniu 24 marca 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-861/09-7/AS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji) (...).

Jednak w myśl art. 10 ust. 2 ww. ustawy, przy połączeniu lub podziale spółek:

1.

dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej,

2.

dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ww. ustawy, przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

1.

o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo

2.

o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3.

o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce - podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Do grupy kapitałowej, do której należy Spółka wchodzi również spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze, będąca cypryjskim rezydentem podatkowym opodatkowanym na Cyprze od całości swoich dochodów. Obecnie rozważane jest przeprowadzenie restrukturyzacji grupy kapitałowej Spółki, której głównym celem biznesowym byłoby przeniesienie działalności Spółki Cypryjskiej na terytorium Polski. Planowane jest objęcie przez Spółkę 100% udziałów w Spółce Cypryjskiej w drodze tzw. "wymiany udziałów" z udziałowcem Spółki cypryjskiej, tj. udziałowiec wniósłby wszystkie posiadane przez siebie udziały w Spółce Cypryjskiej jako wkład niepieniężny (aport) do Spółki, w zamian za co Wnioskodawca wydałby udziałowcowi udziały w swoim podwyższonym kapitale zakładowym o łącznej wartości nominalnej równej wartości rynkowej udziałów w Spółce Cypryjskiej. Następnie, rozważane jest dokonanie połączenia transgranicznego Spółki oraz Spółki Cypryjskiej. Połączenie transgraniczne Spółki oraz Spółki Cypryjskiej zostałoby przeprowadzone na podstawie właściwych regulacji ustawy - Kodeks spółek handlowych. W szczególności zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie zostałoby dokonane poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Cypryjskiej (spółki przejmowanej) na Spółkę (spółkę przejmującą) (łączenie przez przejęcie), w ramach transgranicznego połączenia zgodnie z postanowieniami art. 5161 k.s.h. i następnych. Ponieważ w momencie połączenia Spółka będzie jedynym udziałowcem Spółki Cypryjskiej nie jest wykluczone, że połączenie zostanie przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego w Spółce i nie zostaną wydane żadne nowe udziały udziałowcom Spółki. Przewiduje się również, że w toku opisanego połączenia nie wystąpią dopłaty dla udziałowców.

Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, dalej k.s.h.). spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

W myśl art. 492 § 1 k.s.h., połączenie może być dokonane:

1.

przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie),

2.

przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, formułuje zasadę, że przy połączeniu spółek dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przyjmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. Ustawodawca w art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przewidział możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej jedynie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym, gdy spółka przejmująca - Wnioskodawca - będzie na dzień połączenia jedynym udziałowcem Spółki Cypryjskiej, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przejmująca będąca udziałowcem spółki przejmowanej w wyniku połączenia nie może wydać samej sobie swoich własnych udziałów w zamian za majątek spółki przejmowanej. Oznacza to, że dochodzi po prostu do przejęcia majątku tej spółki, którego wartość nie stanowi jednak dochodu podatkowego na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy podkreślić, że zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy mają zastosowanie gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Przy czym zbadanie przesłanek i celów dokonywanego podziału spółki jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Uwarunkowania prawne dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego zawarte w Rozdziale 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w ramach udzielania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach.

Zatem, zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), wartość otrzymanego majątku spółki przejmowanej nie będzie stanowiła dla spółki przejmującej - Wnioskodawcy dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy.

W związku z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, że połączenie transgraniczne Spółki (jako spółki przejmującej) ze Spółką Cypryjską (spółką przejmowaną), polegające na przeniesieniu całego majątku Spółki Cypryjskiej będzie dla Spółki neutralne podatkowo na gruncie polskich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe tutejszy Organ stoi na stanowisku, że zgodnie z treścią art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie stanowiła dla spółki przejmującej - Wnioskodawcy dochodu z udziału w zyskach osób prawnych wartość otrzymanego majątku spółki przejmowanej, a zatem Spółka nie będzie z tytułu przejęcia majątku tej spółki podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Końcowo należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji była kwestia skutków podatkowych wynikających z art. 10 ust. 1, ust. 2 pkt 1 oraz ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych związanych z połączeniem transgranicznym Spółki ze Spółką Cypryjską w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy zawartym we wniosku ORD-IN). W związku z tym tutejszy Organ nie rozpatrywał w niniejszej interpretacji zagadnienia dotyczącego wymiany udziałów oraz konfuzji uprawnień i zobowiązań, ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem wniosku Spółki.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl