IPTPB3/423-5/11-7/MF - Skutki podatkowe dokonania przez likwidowane Kółko Rolnicze darowizny na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-5/11-7/MF Skutki podatkowe dokonania przez likwidowane Kółko Rolnicze darowizny na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kółka Rolniczego przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2011 r. (data wpływu 12 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie opodatkowania planowanej darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób prawnych,

* podatku od spadków i darowizn,

* podatku od czynności cywilnoprawnych,

* opłaty skarbowej,

- w zakresie opodatkowania planowanej darowizny.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 12 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wystąpił do Wnioskodawcy o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od spadków i darowizn oraz wniesienie brakującej opłaty.

Jednocześnie pismem z dnia 12 maja 2011 r. poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organem właściwym w zakresie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów dotyczących opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz (prezydent miasta), wobec czego w tejże sprawie należy wnieść odrębne podanie do właściwego organu.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 25 maja 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 9 kwietnia 2011 r. oraz w dniu 23 maja 2011 r. uiszczono brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Kółko Rolnicze jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, działającą na rzecz zwiększenia produktywności gospodarstw rolnych oraz poprawy materialnego i kulturalnego życia na wsi. Kółko Rolnicze jest organizacją niezależną od organów administracji państwowej oraz państwowych i społecznych jednostek organizacyjnych.

Kółko Rolnicze utrzymywało się wyłącznie z udziałów, składek i działalności rolniczej (usług rolniczych), nie otrzymując żadnych dotacji. Zarząd Kółka Rolniczego pracował w czynie społecznym.

Walne Zebranie Członków Kółka Rolniczego w dniu 30 marca 2010 r. podjęło uchwałę o jego likwidacji, natomiast w dniu 30 kwietnia 2010 r. podjęło uchwałę o dokonaniu sprzedaży w drodze przetargu maszyn i sprzętu rolniczego będącego własnością Kółka Rolniczego oraz przekazaniu uzyskanych z tego tytułu pieniędzy na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na rozbudowę remizy strażackiej - zgodnie z wcześniejszą decyzją mieszkańców wsi przyjętą na zabraniu wiejskim.

W dniu 19 czerwca 2010 r. dokonano sprzedaży w drodze przetargu sprzętu i maszyn rolniczych będących własnością Kółka Rolniczego, w wyniku czego uzyskano dochód w wysokości 84.350 zł, z czego po zapłaceniu wszystkich zaległości do kasy Kółka Rolniczego wpłynęła kwota 80.125,89 zł.

Kółko Rolnicze w 2010 r. nie prowadziło żadnej działalności gospodarczej, nie wykonywało żadnych usług, gdyż w 2010 r. zawiesiło działalność i posiada tylko wymieniony wyżej dochód ze sprzedaży maszyn i sprzętu rolniczego.

W uzupełnieniu wniosku podano, że Kółko Rolnicze działa od 1958 r.; statut Kółka Rolniczego przyjęto na Walnym Zebraniu 27 lutego 1983 r. W dniu uchwalania statutu nie przewidywano, co zrobić, w przypadku likwidacji z maszynami i sprzętem rolniczym, gdyż liczono się z tym, że Kółko będzie działać nieskończenie długo. W związku z zaistniałą koniecznością likwidacji Kółka, Zarząd Kółka Rolniczego zwrócił się do mieszkańców wsi o opinię dotyczącą sposobu rozdysponowania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży majątku Kółka w toku likwidacji. Mieszkańcy (rolnicy) podjęli decyzję o przeznaczeniu tychże środków na rozbudowę remizy strażackiej, w wyniku czego Zarząd Kółka Rolniczego podjął ww. uchwałę z dnia 30 kwietnia 2010 r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dotychczas nie przekazano pieniędzy na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej z uwagi na nieznajomość przepisów dotyczących skutków podatkowych zamierzonej czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonanie przez Kółko Rolnicze na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej darowizny środków pieniężnych, uzyskanych ze sprzedaży maszyn i urządzeń rolniczych w związku z likwidacją Kółka Rolniczego, przeznaczonych na rozbudowę remizy strażackiej Ochotniczej Straży Pożarnej podlega opodatkowaniu:

1.

podatkiem dochodowym od osób prawnych,

2.

podatkiem od spadków i darowizn,

3.

podatkiem od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłatą skarbową.

Niniejsza interpretacja indywidualna jest odpowiedzią w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1).

Wniosek Kółka Rolniczego w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej kwoty pieniężnej przeznaczonej na rozbudowę remizy strażackiej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż Kółko Rolnicze, w związku z zamierzoną czynnością, nie uzyskuje przychodów ani dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kółka Rolnicze działają w oparciu o uregulowania zawarte w ustawie z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.), przyznającej kółkom rolniczym osobowość prawną i nakładającej obowiązek ich rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

W art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawodawca zamieścił otwarty katalog zdarzeń stanowiących przychód podatkowy, wskazując, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

* otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy),

* wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca na mocy uchwały swoich członków, ma zamiar przekazać w formie darowizny środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży maszyn i sprzętu rolniczego w toku likwidacji Kółka Rolniczego, na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na rozbudowę remizy strażackiej.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "darowizna". W świetle art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), pod pojęciem darowizny należy rozumieć umowę mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, kosztem swego majątku. Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. darowizna przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż czynność polegająca na dokonaniu przez Wnioskodawcę darowizny środków pieniężnych na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie darczyńcy, bowiem w jej efekcie darczyńca nie uzyskuje przychodu podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od osób prawnych, otrzymanie darowizny, a nie jej przekazanie, będzie stanowiło przychód podatkowy.

Tutejszy Organ zaznacza, iż w ramach przedmiotowej interpretacji - z uwagi na zakres wniosku wynikający z przedstawionego zdarzenia przyszłego, postawionego pytania i stanowiska Wnioskodawcy zawartego w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia zdarzenia przyszłego - nie poddano analizie kwestii prawidłowości rozliczenia uzyskanego przez Kółko Rolnicze dochodu za 2010 r. oraz wypełnienia obowiązków związanych z likwidacją Kółka Rolniczego.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl