IPTPB3/423-473/13-5/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-473/13-5/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r) oraz dnia 19 lutego 2014 r. (według daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym czynności polegających na przyjmowaniu zleceń telefonicznych na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług oraz dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 5 lutego 2014 r., (doręczonym w dniu 7 lutego 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 14 lutego 2014 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 13 lutego 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu rozwijanie wzajemnej współpracy z myślą o ułatwieniu dostępu do środków transportu poprzez telefon, a także przyczynianie się do integracji środowiska taksówkarzy oraz wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania.

Celem Stowarzyszenia jest inicjowanie i popieranie przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia prawidłowego działania związanego z wykonywaniem usług taksówkarskich. Stowarzyszenie realizuje cele przez:

1.

współpracę i wzajemną pomoc Członkom Stowarzyszenia,

2.

współpracę z instytucjami i organizacjami, których cele i działania są zbieżne z celami Stowarzyszenia,

3.

wykonywanie swoich usług poprzez radio-taxi dla Członków Stowarzyszenia,

4.

prowadzenie działalności szkoleniowej i profilaktycznej,

5.

inne działania sprzyjające rozwojowi statutowej działalności organizacji.

Stowarzyszenie zostało wpisane w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej - Urząd Statystyczny pod numerem|:

* PKD - 91332 - Działalność pozostałych organizacji członkowskich,

* PKD - 94992 - Działalność gdzie indziej nie sklasyfikowana,

* (według PKD z 2004 r.)

* EKD - 9133

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał następujące wyjaśnienia.

Stowarzyszenie czynnym podatnikiem podatku VAT było od 17 lutego 2000 r. do 31 grudnia 2011 r. Natomiast od 1 stycznia 2012 r. korzysta ze zwolnienia od podatku VAT - art. 113 ustawy.

Przekazywanie zleceń poprzez radio-taxi Stowarzyszenie realizuje działalność statutową i dlatego nie ma odrębnej klasyfikacji PKWiU. Wnioskodawca posiada klasyfikację zgodnie z danymi GUS - 9499Z. Członkowie Stowarzyszenia płacą składki członkowskie i za informację dotyczącą zleceń przewozu, które w całości przeznaczane są na działalność statutową. Wnioskodawca nadmienił, że nie jest to wynagrodzenie tylko realizacja działalności statutowej. Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysków z tytułu prowadzonej działalności.

Wniosek Stowarzyszenia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczy 2013 r. Stowarzyszenie sporadycznie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na umieszczeniu reklam na samochodach członków Stowarzyszenia i przewozu dzieci niepełnosprawnych do szkoły/zlecenie. Dochód/jeśli jest/z tej działalności jest opodatkowany podatkiem od osób prawnych i w całości przeznaczony jest na działalność statutową.

Przekazywanie informacji telefonicznych uzyskanych od klientów na przewóz taxi polega na przekazaniu poprzez radio-taxi członkom Stowarzyszenia do realizacji zgodnie z zapisami w statucie. Stowarzyszenie otrzymuje należność za te informacje tylko od swoich członków, zgodnie z zapisami w statucie. Przychody te nie są opodatkowane podatkiem od osób prawnych - jako przychody z działalności statutowej.

Stowarzyszenie nie realizuje celów wg art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stowarzyszenie wszystkie dochody przeznacza na cele statutowe zawarte w statucie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

1. Czy czynność polegająca na przyjmowaniu zleceń telefonicznych od klientów na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (czynność ta wynika z zapisów statutowych).

2. Czy czynność polegająca na przyjmowaniu zleceń telefonicznych od klientów na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji podlega opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych (czynność ta wynika z zapisów statutowych).

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2 odnośnie stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w pozostałym zakresie wniosek został rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu wniosku), czynności związane z przekazywaniem zleceń otrzymanych od klientów na przewóz taxi do realizacji członkom Stowarzyszenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż wszystkie przychody przeznaczone są na działalność statutową zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 i pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ww. czynności nie są sklasyfikowane przez GUS jako usługi tylko realizacja celów statutowych Stowarzyszenia i w związku z tym Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko, że nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stowarzyszenia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym zasadom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu rozwijanie wzajemnej współpracy z myślą o ułatwieniu dostępu do środków transportu poprzez telefon, a także przyczynianie się do integracji środowiska taksówkarzy oraz wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania.

Celem Stowarzyszenia jest inicjowanie i popieranie przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia prawidłowego działania związanego z wykonywaniem usług taksówkarskich. Stowarzyszenie realizuje cele przez:

1.

współpracę i wzajemną pomoc Członkom Stowarzyszenia,

2.

współpracę z instytucjami i organizacjami, których cele i działania są zbieżne z celami Stowarzyszenia,

3.

wykonywanie swoich usług poprzez radio-taxi dla Członków Stowarzyszenia,

4.

prowadzenie działalności szkoleniowej i profilaktycznej,

5.

inne działania sprzyjające rozwojowi statutowej działalności organizacji.

Członkowie Stowarzyszenia płacą składki członkowskie i za informację dotyczącą zleceń przewozu, które w całości przeznaczane są na działalność statutową. Wnioskodawca nadmienił, że nie jest to wynagrodzenie tylko realizacja działalności statutowej. Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysków z tytułu prowadzonej działalności. Stowarzyszenie sporadycznie prowadzi działalność gospodarczą polegającą na umieszczeniu reklam na samochodach członków Stowarzyszenia i przewozie dzieci niepełnosprawnych do szkoły. Dochód (jeśli jest) z tej działalności jest opodatkowany podatkiem od osób prawnych i w całości przeznaczony jest na działalność statutową. Przekazywanie informacji telefonicznych uzyskanych od klientów na przewóz taxi polega na przekazaniu poprzez radio-taxi członkom Stowarzyszenia do realizacji zgodnie z zapisami w statucie. Stowarzyszenie otrzymuje należność za te informacje tylko od swoich członków, zgodnie z zapisami w statucie. Przychody te nie są opodatkowane podatkiem od osób prawnych - jako przychody z działalności statutowej. Stowarzyszenie nie realizuje celów wg art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie wszystkie dochody przeznacza na cele statutowe zawarte w statucie.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem realizującym określone w statucie cele statutowe, powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca nie realizuje celów wg art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się z do możliwości skorzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia od podatku dochodu z czynności polegających na przyjmowaniu zleceń telefonicznych od klientów na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy w pierwszej kolejności rozważyć, czy Wnioskodawca jest podmiotem wymienionym w tym przepisie.

Stosownie do treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników wymienionych w tym przepisie działających na podstawie właściwych ustaw, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

Stowarzyszenie nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w cytowanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy i w związku z tym brak podstaw do skorzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu od podatku dochodu z czynności polegających na przyjmowaniu zleceń telefonicznych od klientów na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji.

Odnosząc się z kolei do możliwości skorzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia od podatku dochodu z czynności polegających na przyjmowaniu zleceń telefonicznych od klientów na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zważyć należy co następuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Zwolnienie od podatku dochodowego unormowane powołanym przepisem dotyczy wyłącznie podatników mających status organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej i obejmuje jeden rodzaj przysporzeń uzyskiwanych przez te podmioty - składki członkowskiej wnoszonej przez członków tych organizacji. Ponadto, warunkiem skorzystania z omawianego zwolnienia jest przeznaczenie składek na cele inne niż działalność gospodarcza.

Zgodnie z definicją słownikową "składka członkowska" to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz - (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).

Członkiem jest natomiast "osoba lub jednostka prawna należąca do jakiejś grupy, organizacji". Składka członkowska stanowi zatem wpłatę wynikającą z faktu przystąpienia do danej organizacji, ściśle związaną z pozostawaniem jej członkiem.

W związku z tym, że jak wynika z opisu stanu faktycznego Członkowie Stowarzyszenia oprócz składki członkowskiej uiszczają należność za informację dotyczącą zleceń przewozu, jest to więc odrębne przysporzenie nie stanowiące składki członkowskiej.

Zatem, dochód z czynności polegających na przyjmowaniu zleceń telefonicznych od klientów na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, gdyż dochód ten nie jest objęty zakresem zastosowania tego przepisu.

Jak wskazano powyżej, zwolnienie przedmiotowe unormowane w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy wyłącznie składek członkowskich wniesionych do podmiotów wymienionych w tym przepisie.

W związku z powyższym dochód uzyskany ze świadczenia ww. usług podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa i przedstawiony we wniosku stan faktyczny tutejszy Organ stoi na stanowisku, że dochód Stowarzyszenia ze świadczenia czynności związanych z przekazywaniem zleceń przez radio-taxi do realizacji przez członków Stowarzyszenia nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia opodatkowania dochodu Stowarzyszenia z czynności polegających na przyjmowaniu zleceń telefonicznych od klientów na przewóz taxi i przekazywaniu ich członkom Stowarzyszenia poprzez radio-taxi do realizacji, w związku z tym tutejszy Organ nie rozpatrywał w niniejszej interpretacji zagadnienia dotyczącego zwolnienia dochodu z tytułu składek członkowskich otrzymywanych przez Stowarzyszenie, ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Stowarzyszenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl