IPTPB3/423-457/13-6/MF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-457/13-6/MF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku złożonym z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) oraz pismem z dnia 28 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 28 stycznia 2014 r., nr IPTPP2/443-889/13-2/JN IPTPB3/423-457/13-2/MF (doręczonym w dniu 31 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 18 lutego 2014 r., nr IPTPB3/423-457/13-4/MF (doręczonym w dniu 21 lutego 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 10 lutego 2014 r. oraz dnia 3 marca 2014 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 7 lutego 2014 r. i w dniu 28 lutego 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana: Wnioskodawcą) jest przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w zakresie projektowania, wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji: produktów leczniczych, suplementów diety i innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów. Wnioskodawca w ramach swojej działalności zawiera z innymi niepowiązanymi przedsiębiorstwami (również farmaceutycznymi) umowy sprzedaży, których przedmiotem może być:

1. Przeniesienie na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz udzielenie licencji do Dokumentacji produktu, obejmującej m.in. dane, informacje, procesy, techniki, itd. (w tym Dokumentacji rejestracyjnej, będącej podstawą do wydania Pozwolenia).Pozwolenie jest dokumentem, wydawanym przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm., dalej: Prawo farmaceutyczne). Pozwolenie wydawane jest w wyniku pozytywnej oceny Dokumentacji produktu. Pozwolenie uprawnia Podmiot odpowiedzialny do wytwarzania i wprowadzania produktu do obrotu.W przypadku zmiany podmiotu odpowiedzialnego Prezes Urzędu wydaje nowe pozwolenie na podstawie wniosku osoby wstępującej w prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu odpowiedzialnego, stosownie do art. 32 Prawa farmaceutycznego. Nowe pozwolenie zachowuje jednak dotychczasowy numer oraz kod zgodny z systemem EAN UCC. Pozwolenie po jego wydaniu jest dokumentem jawnym, określającym podstawowe informacje, dotyczące produktu leczniczego.

Dokumentacja produktu stanowi własność intelektualną przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, chronioną klauzulą poufności. Licencja do Dokumentacji udzielana jest:

* w związku z przeniesieniem na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia (opisanego powyżej). W tym przypadku licencja uprawnia nabywcę do korzystania z dokumentacji w celu utrzymywania ważności Pozwolenia, wprowadzania niezbędnych zmian w Pozwoleniu i Dokumentacji, w celu wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji produktu leczniczego na określonym terytorium. Przeniesienie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego oraz udzielenie licencji do dokumentacji (lub praw autorskich do dokumentacji) następuje w jednej umowie. Wynagrodzenie określone w umowie może być ujęte łącznie lub odrębnie za przeniesienie praw i obowiązków do Pozwolenia i licencję do dokumentacji;

* w celu złożenia przez nabywcę wniosku o wydanie Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu a następnie po jego wydaniu w celu utrzymywania ważności Pozwolenia, wprowadzania niezbędnych zmian w Pozwoleniu i Dokumentacji, w celu wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji produktu leczniczego na określonym terytorium.

W tym przypadku sprzedawane prawa do Dokumentacji są ograniczone, nabywający może korzystać z dokumentacji w zakresie określonym w umowie (w celu określonym powyżej).

2. Sprzedaż autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu, tj. dokumentacji, będącej podstawą wydania Pozwolenia na Dopuszczenie do obrotu. W tym przypadku prawa do Dokumentacji, które uzyskuje nabywca są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania.

3. Udzielenie licencji do Dokumentacji suplementów diety oraz innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów.

4. Sprzedaż autorskich praw majątkowych do Dokumentacji suplementów diety oraz innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów. W tym przypadku prawa do Dokumentacji, które uzyskuje nabywca są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania.

Wnioskodawca zaznacza, że przekazanie dokumentami przez Wnioskodawcę następuje w jednym terminie. Z kolei płatności następują w kilku ratach, zależnych od ziszczenia się określonego warunku zawieszającego. Przy czym fakt rozłożenia płatności w czasie nie wpływa na wysokość kwoty należnej, która pozostaje bez zmian.

Wnioskodawca zawarł już umowy opisane powyżej. Niezależnie od tego zamierza zawrzeć takie umowy w przyszłości.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy 2013 r. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że w 2013 r. zawierał umowy, których przedmiotem było udzielenie licencji do dokumentacji rejestracyjnej bez przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu.

W przypadku udzielenia licencji do dokumentacji oraz przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu, a także w przypadku przeniesienia praw autorskich do dokumentacji oraz przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu najpierw dochodzi do zwarcia umowy sprzedaży.

Udzielenie licencji lub przeniesienie praw autorskich do Dokumentacji następuje w dniu zawarcia umowy. Wydanie nabywcy całości dokumentacji następuje po zawarciu umowy. Ostateczny termin przekazania dokumentacji przez Wnioskodawcę określony jest w umowie. Po przekazaniu dokumentacji nabywca ma określony w umowie czas na złożenie wniosku o zmianę podmiotu odpowiedzialnego lub wniosku o rejestrację produktu. Termin biegnie od dnia przekazania dokumentacji.

Po podpisaniu umowy i przekazaniu dokumentacji nabywca wpłaca część należności. Nabywca może również dokonać wpłaty części należności przed przekazaniem mu dokumentacji. Po otrzymaniu pierwszej części należności Wnioskodawca wystawia fakturę. Kolejna płatność dokonywana jest po złożeniu dokumentacji rejestracyjnej w urzędzie rejestracyjnym właściwym dla danego kraju i/lub produktu. Po otrzymaniu wpłaty drugiej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu.

Kolejna rata płatna jest po uzyskaniu przez nabywcę pozwolenia na wprowadzanie produktu do obrotu. Po otrzymaniu wpłaty trzeciej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu. Kolejna płatność może być również uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży na danym rynku.

W 2013 r. Wnioskodawca nie zwarł jednak umów, w których płatność kolejnej raty byłaby uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży.

W innych umowach płatności mogą być dwie:

* pierwsza po zawarciu umowy lub po zawarciu umowy i przekazaniu dokumentacji,

* druga po uzyskaniu pozwolenia lub innego dokumentu stanowiącego podstawę sprzedaży produktu na danym rynku, np. świadectwa rejestracji.

Jedna z umów zawartych w 2013 r., w której doszło do przekazania dokumentacji nie została do końca 2013 r. w całości zrealizowana, z tego względu, że pierwsza rata została wpłacona przez nabywcę w 2013 r., kolejne zaś będą uiszczone w 2014 r.

Wnioskodawca może w przyszłości zawierać następujące odrębne umowy sprzedaży:

a.

udzielenia licencji do Dokumentacji produktu leczniczego oraz przeniesienia na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego,

b.

udzielenia licencji do Dokumentacji produktu leczniczego, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego,

c.

udzielenia licencji do Dokumentacji suplementów diety oraz innych wyrobów, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu,

d.

przeniesienia autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu leczniczego oraz przeniesienia na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego,

e.

przeniesienia autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu leczniczego, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego,

f.

przeniesienia autorskich praw majątkowych do Dokumentacji suplementów diety oraz innych wyrobów, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu.

Na podstawie zawartych dotychczas przez Wnioskodawcę umów płatności były dokonywane następująco:

a. Po podpisaniu umowy i przekazaniu dokumentacji nabywca wpłaca część należności. Po otrzymaniu zaliczki Wnioskodawca wystawia fakturę VAT,

b. Kolejna płatność dokonywana jest po złożeniu dokumentacji rejestracyjnej w urzędzie rejestracyjnym właściwym dla danego kraju i/lub produktu. Po otrzymaniu wpłaty drugiej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu,

c. Kolejna rata płatna jest po uzyskaniu przez nabywcę pozwolenia na wprowadzanie produktu do obrotu. Po otrzymaniu wpłaty trzeciej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu. Kolejna płatność może być również uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży na danym rynku.

W 2013 r. Wnioskodawca nie zwarł jednak umów, w których płatność kolejnej raty byłaby uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży.

Płatności mogą być również tylko dwie np.:

* pierwsza wpłata po podpisaniu umowy i przed przekazaniem dokumentacji,

* druga wpłata po uzyskaniu Pozwolenia lub innego dokumentu uprawniającego do sprzedaży na terytorium danego kraju,

lub

* pierwsza wpłata po podpisaniu umowy i przekazaniu dokumentacji,

* druga wpłata po uzyskaniu Pozwolenia lub innego dokumentu uprawniającego do sprzedaży na terytorium danego kraju.

Rozłożenie płatności na raty, zależne od takich samych lub podobnych warunków, może występować we wszystkich rodzajach umów wyżej opisanych. Wnioskodawca nie wyklucza jednak sytuacji, że nabywca dokona wpłaty całości należności już po zawarciu umowy i otrzymaniu dokumentacji.

Jedna z umów zawartych w 2013 r., w której doszło do przekazania dokumentacji nie została do końca 2013 r. w całości zrealizowana, z tego względu, że pierwsza rata została wpłacona przez nabywcę w 2013 r., kolejne zaś będą uiszczone w 2014 r.

Płatności rat wynagrodzenia mogą być zależne od spełnienia się następujących warunków:

* przekazania dokumentacji,

* złożenia dokumentacji w urzędzie rejestracyjnym,

* uzyskania przez nabywcę pozwolenia na wprowadzenie produktu do obrotu lub uzyskania zmiany podmiotu odpowiedzialnego bądź innego dokumentu,

* mogą być również uzależnione od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży.

W odpowiedzi na pytanie tutejszego Organu "czy wystąpienie lub niewystąpienie warunku zawieszającego było uzależnione od woli stron umowy sprzedaży..." Wnioskodawca wskazał, że odpowiednie zapisy znajdują się w umowie a wystąpienie lub niewystąpienie warunku zawieszającego zależne jest od woli stron umowy.

Nabywca w zawartej umowie zobowiązany jest m.in. do bieżącego informowania Wnioskodawcy o przebiegu procesu rejestracji produktów. I tak w przypadku płatności uzależnionej od złożenia dokumentacji rejestracyjnej w urzędzie rejestracji umowa przewiduje również najpóźniejszy termin, w którym nabywca powinien tę dokumentację złożyć. Po upływie umownego terminu, jeżeli nabywca nie przyśle informacji o złożeniu dokumentacji oraz gdy nie dokona wpłaty Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu terminu płatności.

W przypadku płatności uzależnionej od uzyskania przez Wnioskodawcę pozwolenia lub zmiany pozwolenia nabywca zobowiązany jest poinformować Wnioskodawcę o tym fakcie. Po upływie umownego terminu wpłaty, gdy nabywca nie dokona wpłaty, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu terminu płatności.

W umowach mogą znaleźć się zapisy, że w przypadku otrzymania przez nabywcę decyzji Urzędu Rejestracyjnego odmawiającej przyznania lub braku uzyskania Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w określonym w umowie terminie od daty złożenia na danym Terytorium wniosku o dopuszczenie do obrotu, z przyczyn leżących wyłącznie po stronie Wnioskodawcy, z wyłączeniem wadliwości lub niekompletności Dokumentacji Rejestracyjnej możliwych do stwierdzenia przez starannego przedsiębiorcę w momencie podpisania umowy, oraz możliwych do usunięcia lub uzupełnienia we wskazanym w umowie okresie od daty złożenia wniosku o dopuszczenie do obrotu, Wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu w określonym w umowie terminie zapłaconych do tego dnia przez nabywcę części/rat opłat licencyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (po uzupełnieniu wniosku):

1. Jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji.

2. W którym momencie powstaje obowiązek wystawienia faktury dokumentującej poszczególne płatności.

3. Jaki będzie moment powstania przychodu z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji w podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, moment powstania przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych reguluje art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

W związku z tym, że w przypadku udzielenia licencji do dokumentacji płatność nastąpi w ratach, przychód powinien powstawać każdorazowo przy wymagalności poszczególnej raty (nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności).

W ocenie Wnioskodawcy, w tym przypadku przychód należny powstaje w częściach. Nie można uznać, że przychód powstaje od razu, ponieważ płatność uzależniona jest od spełnienia się warunku zawieszającego. Nie mamy w tym przypadku do czynienia z przychodem należnym, ponieważ jeśli warunek się nie spełni, to taki przychód może w ogóle nie powstać.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód nie powstanie w całości przy zawarciu umowy czy przekazaniu dokumentacji, ponieważ jeszcze wtedy przychód jest niepewny, warunkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 ww. ustawy, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie (katalog otwarty) zawarte w art. 12 ust. 1-3 ww. ustawy, ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto, wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 ww. ustawy). Analizując przepisy art. 12 tej ustawy, można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną - przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Tym samym, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód powinien cechować się definitywnością i określonością. Zgodnie z takim podejściem, za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym może być uznany tylko definitywny, trwały i ostateczny (bezzwrotny) przyrost majątkowy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Wobec powyższego, omawiana regulacja wskazuje, że przychód podatkowy u podatnika rozpoznawany jest wg zasady kasowej.

Jednocześnie, wyjątek od tej zasady wprowadza art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Objęte powyższą regulacją przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Między przychodem a działalnością gospodarczą musi zatem istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu. Określenie "związane z działalnością gospodarczą" pojmuje się dość szeroko uznając tym samym, że przychodami z tego źródła są nie tylko przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej, w tym w szczególności z tytułu niektórych operacji finansowych.

Wobec powyższego, o przychodzie należnym można mówić, jeśli przedsiębiorcy przysługuje uprawnienie do jego otrzymania. Jego powstanie, co do zasady, związane jest z momentem powstania wierzytelności. Jako przychód należny powinno się zatem traktować kwoty, jakie są należne podatnikowi, czyli takie, których wydania może zażądać od kontrahenta.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu należnego związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przepis powyższy wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu.

Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia wskazanych w przepisie zdarzeń, a jeżeli występują one po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia, decydują o momencie powstania przychodu.

Warto również wskazać, że w omawianej regulacji mowa jest o dniu wystawienia faktury. Jednakże sposób i termin jej wystawienia określa ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia.

W myśl art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d ww. ustawy).

Na podstawie art. 12 ust. 3e ww. ustawy, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Ponadto zauważyć należy, że w myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w zakresie projektowania, wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji: produktów leczniczych, suplementów diety i innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów.

Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy roku 2013 r. i jednocześnie wyjaśnił, że w 2013 r. zawierał umowy, których przedmiotem było udzielenie licencji do dokumentacji rejestracyjnej bez przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu. Ponadto zaznaczył, że w 2013 r., nie zawarł umów, których przedmiotem było udzielenie licencji do dokumentacji wraz z przeniesieniem praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, przeniesienie praw autorskich do dokumentacji wraz z przeniesieniem praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, sprzedaż praw autorskich do dokumentacji.

Na podstawie zawartych dotychczas przez Wnioskodawcę umów płatności były dokonywane następująco:

a. Po podpisaniu umowy i przekazaniu dokumentacji nabywca wpłaca część należności. Po otrzymaniu zaliczki Wnioskodawca wystawia fakturę VAT,

b. Kolejna płatność dokonywana jest po złożeniu dokumentacji rejestracyjnej w urzędzie rejestracyjnym właściwym dla danego kraju i/lub produktu. Po otrzymaniu wpłaty drugiej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu,

c. Kolejna rata płatna jest po uzyskaniu przez nabywcę pozwolenia na wprowadzanie produktu do obrotu. Po otrzymaniu wpłaty trzeciej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu. Kolejna płatność może być również uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży na danym rynku.

We wniosku zaznaczono, że przekazanie dokumentacji przez Wnioskodawcę następuje w jednym terminie. Z kolei płatności następują w kilku ratach, zależnych od ziszczenia się określonego warunku zawieszającego. Przy czym fakt rozłożenia płatności w czasie nie wpływa na wysokość kwoty należnej, która pozostaje bez zmian.

Płatności rat wynagrodzenia mogą być zależne od spełnienia się następujących warunków:

* przekazania dokumentacji,

* złożenia dokumentacji w urzędzie rejestracyjnym,

* uzyskania przez nabywcę pozwolenia na wprowadzenie produktu do obrotu lub uzyskania zmiany podmiotu odpowiedzialnego bądź innego dokumentu,

* mogą być również uzależnione od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że uzyskane przez Wnioskodawcę płatności z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji bez przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu, uzależnione od ziszczenia się określonego warunku zawieszającego, stanowią przychód podatkowy z chwilą uregulowania należności, nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury, stosownie do art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl