IPTPB3/423-426/12-4/MF - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez cech ze sprzedaży nieruchomości, przeznaczonego i wydatkowanego na działalność statutową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-426/12-4/MF Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez cech ze sprzedaży nieruchomości, przeznaczonego i wydatkowanego na działalność statutową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 13 lutego 2013 r., nr IPTPB3/423-426/12-2/MF, (doręczonym w dniu w 18 lutego 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 25 lutego 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 22 lutego 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Cech w dniu 30 maja 2012 r. sprzedał swoją własność nieruchomości. Nieruchomość tę otrzymał na wieczyste użytkowanie od Miasta w 1958 r. Nieruchomość ta posiadała księgę wieczystą nr, która znajduje się w Sądzie Rejonowym Wydziale Ksiąg Wieczystych i w Dziale II obejmuje wpis dotyczący własności i użytkowania wieczystego, jako właściciel wskazany był Cech

Cech jest, stosownie z art. 9 ust. 1 ustawy o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 z późn. zm.), organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającą rzemieślników. Posiada osobowość prawną. Jest zarejestrowany przez Sąd Rejonowy Wydział Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, pod nr....

Cech posiada statut, w którym określone są zadania cechu:

"Do zadań cechu należy (§ 5 ust. 1):

1.

utrwalanie więzi środowiskowych i postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej,

2.

prowadzenie wśród rzemieślników prac społeczno - organizacyjnych mających na celu szerzenie zasad etyki zawodowej oraz prawidłowego i rzetelnego wykonywania zawodu,

3.

reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów administracji samorządu terytorialnego, związków zawodowych, sądów oraz organizacji społecznych i gospodarczych,

4.

przedstawianie właściwym terenowym organom administracji państwowej oraz samorządu terytorialnego wniosków dotyczących usuwania barier rozwoju rzemiosła na terenie działania cechu,

5.

udzielanie pomocy członkom w zakresie rozliczeń finansowo - księgowych, poradnictwo w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,

6.

udzielanie członkom pomocy w drodze udzielania porad i informacji, wystąpień i interwencji,

7.

udzielanie informacji o usługach świadczonych przez członków oraz ich możliwości produkcyjnych,

8.

rozpatrywanie skarg na działalność członków,

9.

popieranie i rozwijanie postępu technicznego i gospodarczego w rzemiośle, otaczanie opieką członków pracujących nad wynalazczością i usprawnieniami technicznymi, organizowanie i popieranie klubów postępu technicznego, popieranie rozwoju działalności artystycznej, organizowanie konkursów, wystaw, pokazów prac uczniowskich,

10.

organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i zatrudnionych przez nich pracowników,

11.

propagowanie i organizowanie przygotowania zawodowego,

12.

współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów szkolnych przez członków,

13.

organizowanie pomocy instruktażowej i szkolenia w zakresie bhp oraz warunków sanitarno #61485; epidemiologicznych,

14.

organizowanie działalności kulturalnej i oświatowej dla członków i ich rodzin oraz dla uczniów, pracowników cechu i zakładów rzemieślniczych, a także ich rodzin,

15.

delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych, w których udział przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji społecznych, w pracy których rzemiosło uczestniczy,

16.

zgłaszanie na wniosek izby rzemieślniczej kandydatów na członków komisji egzaminacyjnych oraz rzeczoznawców do wydawania opinii w zakresie spraw dotyczących rzemiosła, o ile cech jest członkiem izby rzemieślniczej,

17.

dokonywanie na wniosek osób zainteresowanych, fachowej oceny pracy wykonanej przez członków cechu i wydanie w tym przedmiocie opinii,

18.

udzielanie pomocy prawnej członkom cechu,

19.

prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmowania sali konferencyjnej, pomieszczeń biurowych i piwnicznych, prowadzenie kursów zawodowych i innych w zależności od potrzeb. Udzielanie porad oraz świadczenie usług odpłatnie dla osób niebędących członkami cechu. Wysokość opłat za powyższe usługi ustala zarząd,

20.

wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,

21.

prowadzenie doradztwa podatkowego na rzecz swoich członków - o ile zaistnieje taka potrzeba."

We wniosku wskazano, iż zgodnie z treścią § 50 ust. 1 statutu: "Środki finansowe stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia Cechu, dobrowolne świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy". Ust. 2: "Gospodarka finansowa Cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalone przez walne zgromadzenie członków cechu. Zasadą gospodarki finansowej jest samowystarczalność cechu."

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przychód ze sprzedaży nieruchomości, będzie przeznaczony na utrzymanie biura Cechu, które pomaga członkom w zakresie dokształcania uczniów, współpracuje z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi oraz OHP.

Cech zajmuje się przede wszystkim pomocą dla rzemieślników w kwestii naboru i kształcenia dzieci i młodzieży, której start życiowy utrudniają bariery i zagrożenia współczesnej rzeczywistości społecznej. Zalicza się do nich między innymi zaniedbanie wychowawcze, trudną sytuację materialną, zagrożenia patologią oraz niemożliwość uzyskania pracy ze względu na utrzymujące się bezrobocie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Cech sprzedał nieruchomość firmie na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr; czy powinien odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych. Czy Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z zapłaty podatku od osób prawnych, gdyż pieniądze za nieruchomość przeznaczy na dalszą działalność statutową.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien On zapłacić podatku od osób prawnych, ponieważ pieniądze, które otrzymał za sprzedaż nieruchomości będą przeznaczane na bieżącą działalność statutową Cechu. Wnioskodawca uważa, że może skorzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego.

Zgodnie z przytoczonymi zadaniami Cechu, Wnioskodawcy przepis ten spełnia.

Wnioskodawca wskazał, iż Cech liczy 14 członków, są to osoby, które prowadzą swoje małe firmy, często rodzinne i pokoleniowe, i są z Cechem od wielu lat. Nowych członków nie ma. Podano, iż 10 rzemieślników zrzeszonych w Cechu ma uprawnienia i szkoli obecnie 25 uczniów. Uczniowie pochodzą z różnych środowisk miejskich i wiejskich; są to osoby, które nie ukończyły żadnej szkoły ponadgimnazjalnej z różnych względów.

Cech pomaga przy kompletowaniu dokumentów do egzaminu czeladniczego, pomaga w wyszukiwaniu kursów czeladniczych dla młodzieży, która nie uczęszcza do szkół zasadniczych. Rzemieślnicy Cechu są członkami komisji egzaminacyjnej przy egzaminach czeladniczych np. malarz, elektryk, fryzjer, cukiernik itp.

Obecnie Cech zajmuje się pomocą w kształceniu i zdobywaniu zawodu przez młodzież.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Cech w dniu 30 maja 2012 r. sprzedał swoją własność nieruchomości. Nieruchomość tę otrzymał na wieczyste użytkowanie od Miasta w 1958 r. Nieruchomość ta posiadała księgę wieczystą nr..., która znajduje się w Sądzie Rejonowym Wydziale Ksiąg Wieczystych i w Dziale II obejmuje wpis dotyczący własności i użytkowania wieczystego, jako właściciel wskazany był Cech.

Cech jest, stosownie z art. 9 ust. 1 z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 z późn. zm.), organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającą rzemieślników. Posiada osobowość prawną. Jest zarejestrowany przez Sąd Rejonowy Wydział Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod nr....

Cech posiada statut, w którym określone są zadania cechu.

Przychód ze sprzedaży nieruchomości, będzie przeznaczony na utrzymanie biura Cechu, które pomaga członkom w zakresie dokształcania uczniów, współpracuje z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi oraz OHP.

Cech zajmuje się przede wszystkim pomocą dla rzemieślników w kwestii naboru i kształcenia dzieci i młodzieży, której start życiowy utrudniają bariery i zagrożenia współczesnej rzeczywistości społecznej. Zalicza się do nich między innymi zaniedbanie wychowawcze, trudną sytuację materialną, zagrożenia patologią oraz niemożliwość uzyskania pracy ze względu na utrzymujące się bezrobocie.

Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem o określonych celach statutowych, powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie w Jego przypadku zastosowania. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Cech jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 z późn. zm.), organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającą rzemieślników, posiadającą osobowość prawną.

W związku z powyższym dla oceny prawnej opisanego we wniosku stanu faktycznego właściwe będzie unormowanie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku od osób prawnych. Stosownie do tego przepisu, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 z późn. zm.), jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie i są działalnością statutową w rozumieniu ustawy o rzemiośle.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

2.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a- 17k,

3.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy bowiem mieć na uwadze, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży własności nieruchomości, przeznaczony i wydatkowany (bez względu na termin) na działalność statutową Wnioskodawcy, będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

W tej sytuacji, w związku z powołaniem przez Wnioskodawcę niewłaściwej podstawy prawnej, stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należało uznać w całości za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl