IPTPB3/423-419/13-2/IR - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki akcyjnej wydatków poniesionych na realizację akcji przekazania wyprawek szkolnych na rzecz dzieci pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji materialnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-419/13-2/IR Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki akcyjnej wydatków poniesionych na realizację akcji przekazania wyprawek szkolnych na rzecz dzieci pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji materialnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na realizację programu "Energetyczny tornister" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na realizację programu "Energetyczny tornister".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka Akcyjna P.D. (w dalszej części wniosku powoływana jako Spółka) jest spółką wchodzącą w skład grupy kapitałowej, prowadzącą działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. W Grupie Kapitałowej został zrealizowany program konsolidacji, który objął kilkanaście podmiotów gospodarczych wchodzących w skład Grupy.

Celem konsolidacji podmiotów wchodzących w skład Grupy było zwiększenie efektywności jej działań. Wskutek konsolidacji powstała struktura składająca się z 5 spółek, w której spółka holdingowa, P. S.A. jest akcjonariuszem czterech spółek (koncernów) prowadzących działalność w zakresie obrotu, dystrybucji, energetyki konwencjonalnej (w tym wydobycia i wytwarzania energii elektrycznej) oraz energetyki odnawialnej. Spółki te działają w oparciu o strukturę regionalną w postaci oddziałów lub zakładów. Wyznaczone cztery spółki przejmujące (po jednej z każdego obszaru biznesowego), połączyły się z pozostałymi spółkami funkcjonującymi w tej samej linii biznesowej poprzez przejęcie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.

Spółka była podmiotem wyznaczonym do konsolidacji obszaru dystrybucji energii elektrycznej. W dniu 31 sierpnia 2010 r. został zrealizowany proces połączenia, w wyniku którego Spółka przejęła 8 spółek dystrybucyjnych.

Spółki te przed połączeniem były samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. W wyniku połączenia straciły osobowość prawną i stały się oddziałami samobilansującymi P.D. S.A.

Aktualnie Spółka:

1.

prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest dystrybucja energii elektrycznej,

2.

realizuje powyższą działalność na podstawie taryfy zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,

3.

jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

4.

jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych,

5.

jest właścicielem rzeczy (nieruchomości, rzeczy ruchomych) oraz praw majątkowych objętych na własność wskutek połączenia przez przejęcie spółek przejmowanych,

6.

korzysta z praw oraz realizuje obowiązki przysługujące na dzień połączenia spółkom przejętym, związane z nabytym mieniem.

Spółka realizuje akcję "Energetyczny tornister". W ramach akcji Spółka przekazuje wyprawki szkolne na rzecz dzieci pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji materialnej. Przedsięwzięcie to wiąże się z ponoszeniem przez Spółkę szeregu wydatków, m.in. na zakup przekazywanych przyborów szkolnych oraz organizację uroczystości, podczas której następuje wręczenie ww. wyprawek.

Akcja prowadzona jest na poziomie wszystkich Oddziałów Spółki w ramach projektu CSR (projekt społecznej odpowiedzialności biznesu).

Zamierzonym celem akcji jest m.in:

* budowa pożądanych relacji w kontaktach z samorządami lokalnymi - szczególnie w kontekście realizacji Projektu "Klient plus"-Strumień 5,

* budowa pożądanych relacji w społeczności lokalnej - promocja P.D. S.A. jako instytucji przyjaznej swojemu otoczeniu, wspierającej potrzebujących i przeciwdziałającej zagrożeniu wykluczeniem społecznym różnych grup społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem dzieci).

W ramach akcji Spółka przekazuje na rzecz dzieci rozpoczynających naukę w szkole tornistry wraz z wyposażeniem.

Wartość "wyprawki szkolnej" przekazywanej jednemu dziecku wynosi ok. 120 zł brutto. Podstawowym kryterium wyboru beneficjentów, jest sytuacja materialna rodziny. W tym zakresie założenia akcji przewidują współpracę z lokalnymi ośrodkami pomocy społecznej, które ustalają listy dzieci oraz uzyskują od ich rodziców/opiekunów prawnych potwierdzenia odbioru przekazanych "wyprawek szkolnych". Współpraca, o której mowa odbywa się na podstawie porozumień zawartych z poszczególnymi ośrodkami, a w przypadkach braku możliwości zawarcia porozumienia/umowy w oparciu o list intencyjny.

Kluczowym, z punktu widzenia Spółki elementem akcji jest oprawa medialna przedsięwzięcia. W tym zakresie Spółka podejmuje działania, których celem jest zapewnienie udziału jak największej liczby mediów oraz jak najszersze rozpowszechnienie informacji o prowadzonej przez Nią akcji. Realizacja akcji następuje etapami. W pierwszej kolejności Spółka kieruje zaproszenie do współpracy w poszczególnych miejscowościach/ośrodkach, w tym zaproszenie do współpracy kierowane jest do Prezydenta Miasta, z którego wynika, że celem akcji jest obdarowanie pięćdziesięciorga tegorocznych pierwszoklasistów miasta wyprawką szkolną. Pismo zawiera informację o planowanym uroczystym wręczeniu wyprawek z udziałem mediów oraz zaproszenie Prezydenta do uczestnictwa w uroczystości. Zaproszenie do współpracy kierowane jest również m.in. do Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, w którym wskazano cel projektu tak jak wyżej oraz określono przewidywaną wartość wyprawki szkolnej. Pismem tym Spółka zwraca się o pomoc w doborze dzieci - beneficjentów, zwracając się o przesłanie ich danych osobowych oraz późniejsze przysłanie potwierdzeń odbioru wyprawek wraz podpisem rodzica/opiekuna prawnego każdego z obdarowanych dzieci.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na realizację programu "Energetyczny tornister" wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, będą stanowić dla Spółki podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty ponoszone przez Spółkę należy ocenić przede wszystkim pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, zasadniczo między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ (może mieć wpływ) na powstanie lub zwiększenie osiąganego przez Spółkę przychodu. W powyższym stanie faktycznym związek przyczynowo-skutkowy, między poniesionym wydatkiem a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez Spółkę przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z wpisem na stronie www.pożytek.gov.pl nie istnieje jedna uniwersalna definicja zjawiska pod nazwą: społeczna odpowiedzialność biznesu określanego w skrócie jako CSR, dlatego poniżej przytacza kilka najczęściej podawanych:

1. Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt.

2. Odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

3. Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami. Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami. Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowę kapitału społecznego. Dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski. Z założenia adaptacja społecznie odpowiedzialnych zachowań jest domeną biznesu, tworzącego na bieżąco relacje ze swymi interesariuszami. Niemniej jednak społeczna odpowiedzialność przyczynia się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, a więc powinna wchodzić w zakres zainteresowania władz publicznych w promocji pozytywnych praktyk na rzecz środowiska i społeczeństwa kreowanych przez przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.)",kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...)".

W świetle powyższego, według Wnioskodawcy, aby wydatek poniesiony przez Spółkę stanowił dla niej koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez Spółkę, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów finansowych Spółki (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu Spółki wydatki, które zostały wydane na działalność Spółki przez podmioty inne niż Spółka);

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona;

* pozostaje w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą;

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

* został właściwie udokumentowany;

* nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Spółka realizując akcję"Energetyczny tornister", dąży do nawiązania współpracy z podmiotami lokalnymi, w tym przypadku Miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej. Celem działań polegających w tym przypadku na zakupie wyprawek szkolnych dla dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym, jest promocja Spółki na rynku lokalnym jako przedsiębiorstwa przyjaznego mieszkańcom, które troszczy się o społeczność zamieszkującą tereny na obszarze jego działalności. Spółka działając w ten sposób dąży do osiągnięcia lepszej pozycji negocjacyjnej w zakresie swych kontaktów z lokalnymi klientami, które mogą mieć wpływ na takie aspekty działalności Spółki jak odpłatne ustanawianie służebności przesyłu czy też zawieranie umów przyłączeniowych. Reasumując są to działania, zmierzające doosiągnięcia konkretnych korzyści ekonomicznych, mających wpływ na wielkość uzyskiwanego przez Spółkę przychodu.

W związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR, w tym akcji "Energetyczny tornister" jest:

* jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania (w tym również reklamy), która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym,

* pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego,

* procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej,

* strategią prowadzącą do trwałego sukcesu Spółki,

to zdaniem Spółki, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację takiego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl