IPTPB3/423-355/13-7/PM - Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie uznania nabytej licencji za wartość niematerialną i prawną oraz amortyzacji podatkowej wartości niematerialnej i prawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-355/13-7/PM Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie uznania nabytej licencji za wartość niematerialną i prawną oraz amortyzacji podatkowej wartości niematerialnej i prawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2013 r. (data wpływu 8 listopada 2013 r.) oraz pismem z dnia 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania nabytej licencji za wartość niematerialną i prawną oraz amortyzacji podatkowej wartości niematerialnej i prawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 8 listopada 2013 r. nr IPTPB3/423-355/13-2/PM, (doręczonym w dniu 14 listopada 2013 r.), oraz pismem z dnia 24 grudnia 2014 r. (doręczonym 30 grudnia 2013 r.) wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwania, dnia 25 listopada 2013 r. oraz dnia 9 stycznia 2014 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku (nadane w dniu 20 listopada 2013 r. oraz w dniu 7 stycznia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana: Wnioskodawcą) jest przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w zakresie projektowania, wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji: produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety, kosmetyków i innych produktów.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności zawiera szereg umów z innymi niepowiązanymi przedsiębiorstwami (również farmaceutycznymi). Umowy te dotyczą między innymi nabycia praw do produktów leczniczych w celu poszerzenia swojego asortymentu produktów. Umowy są dostosowane do konkretnej transakcji, różnią się przedmiotem i zakresem.

Przedmiotem umów może być:

1. Przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz nabycie licencji do Dokumentacji produktu, obejmującej m.in. dane, informacje, procesy, techniki, itd. (w tym Dokumentacji rejestracyjnej, będącej podstawą do wydania Pozwolenia).

Pozwolenie jest dokumentem, wydawanym przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.; dalej: Prawo farmaceutyczne). Pozwolenie wydawane jest w wyniku pozytywnej oceny Dokumentacji produktu, pozwolenie uprawnia Podmiot odpowiedzialny do wytwarzania i wprowadzania produktu do obrotu.

W przypadku zmiany podmiotu odpowiedzialnego Prezes Urzędu wydaje nowe pozwolenie na podstawie wniosku osoby wstępującej w prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu odpowiedzialnego, stosownie do art. 32 Prawa farmaceutycznego. Nowe pozwolenie zachowuje jednak dotychczasowy numer oraz kod zgodny z systemem EAN UCC. Pozwolenie po jego wydaniu jest dokumentem jawnym, określającym podstawowe informacje, dotyczące produktu leczniczego.

Dokumentacja produktu stanowi własność intelektualną innego przedsiębiorstwa, chronioną klauzulą poufności.

Licencja do Dokumentacji nabywana jest:

* w związku z przejęciem praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia (opisanego powyżej). W tym przypadku licencja uprawnia do korzystania z dokumentacji w celu utrzymywania ważności Pozwolenia, wprowadzania niezbędnych zmian w Pozwoleniu i Dokumentacji, w celu wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji produktu leczniczego na określonym terytorium. Przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego oraz nabycie licencji do dokumentacji (lub praw autorskich do dokumentacji) następuje w jednej umowie. Wynagrodzenie określone w umowie może być ujęte łącznie lub odrębnie za przejęcie praw i obowiązków do Pozwolenia i licencję do dokumentacji;

* w celu złożenia wniosku o wydanie Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu we własnym imieniu a następnie po jego wydaniu w celu utrzymywania ważności Pozwolenia, wprowadzania niezbędnych zmian w Pozwoleniu i Dokumentacji, w celu wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji produktu leczniczego na określonym terytorium.

W tym przypadku nabywane prawa do Dokumentacji są ograniczone, nabywający może korzystać z dokumentacji w zakresie określonym w umowie (w celu określonym powyżej).

2. Nabycie autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu, tj. dokumentacji, będącej podstawą wydania Pozwolenia na Dopuszczenie do obrotu. W tym przypadku nabywane prawa Dokumentacji są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania.

3. Nabycie zarejestrowanego w Urzędzie Patentowym znaku towarowego;

4. Nabycie zgłoszonego do Urzędu Patentowego znaku towarowego.

Zawarte umowy oprócz wynagrodzenia określają terminy płatności. Płatności następują z reguły w kilku ratach w zależności od ziszczenia się konkretnych warunków. Przy czym fakt rozłożenia płatności w czasie nie wpływa na wysokość kwoty należnej, która pozostaje bez zmian. Najczęściej sprzedający wystawia faktury oddzielnie za każdą ratę również w zależności od ziszczenia się konkretnych warunków, określonych w umowie. Wynagrodzenie może być określone w PLN, jako równowartość w PLN określonej waluty obcej lub w walucie obcej.

Wnioskodawca zawarł już takie i podobne umowy jak opisano powyżej. Niezależnie od tego, Wnioskodawca zamierza zawierać takie i podobne umowy w przyszłości.

Wnioskodawca wskazał również, że przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego oraz nabycie licencji do dokumentacji (lub praw autorskich do dokumentacji) następuje w jednej umowie (niekiedy za odrębnie określonym wynagrodzeniem). Niemniej jednak przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego oraz nabycie licencji do dokumentacji (lub praw autorskich do dokumentacji) może następować także w odrębnych umowach.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zawarł następujące informacje:

a. Przedmiotem wniosku jest także stan faktyczny (wniosek dotyczy roku 2013);

b. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy;

c. Wnioskodawca będzie zawierać umowy zarówno z przedsiębiorcami krajowymi, jak i zagranicznymi;

d. Przedmiotem wniosku o interpretację jest to, czy nabyte przez Wnioskodawcę prawa mieszczą się w katalogu wartości niematerialnych i prawnych zawartych w art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.); Jednocześnie prawa objęte wnioskiem zostały przez Wnioskodawcę nabyte, nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, ich przewidywany okres używania przekracza jeden rok, będą wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;

e. Wnioskodawca kwalifikuje nabyte składniki majątkowe do następujących wartości niematerialnych i prawnych:

i. Nabyte składniki majątkowe wymienione w punkcie 1 wniosku Wnioskodawca zaliczy do licencji zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p.;

ii. Nabyte składniki majątkowe wymienione w punkcie 2 wniosku Wnioskodawca zaliczy do autorskich lub pokrewnych praw majątkowych zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.;

iii. Nabyte składniki majątkowe wymienione w punkcie 3 wniosku Wnioskodawca zaliczy do praw określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p. po wydaniu decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na dany znak towarowy;

iv. Nabyte składniki majątkowe wymienione w punkcie 4 wniosku Wnioskodawca zaliczy do praw określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca oczekuje potwierdzenia przez Ministra Finansów prawidłowości zaliczenia nabytych składników majątkowych do odpowiednich wartości niematerialnych i prawnych. Wartości niematerialne i prawne zostaną nabyte w drodze umów dwustronnie zobowiązujących, zostaną udokumentowane umową oraz fakturami. Dokumentację rejestracyjną Wnioskodawca otrzymuje w formie papierowej i/lub elektronicznej. W przypadku nabycia zarejestrowanego lub zgłoszonego znaku towarowego zawierana jest dodatkowa umowa cesji znaku. Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenia zgłoszenia znaku, decyzje UPRP przyznające prawo ochronne oraz świadectwa ochronne na znak;

f. Wynagrodzenie może być wyrażone w walutach obcych, złotych polskich oraz jako równowartość waluty obcej w złotych polskich. W umowach zawieranych z podmiotami polskimi wynagrodzenie może być określone w złotych polskich lub w walutach obcych. Z podmiotami zagranicznymi wynagrodzenie określane jest z reguły w walutach obcych. Płatności będą dokonywane zarówno w walutach obcych, jak i w złotych polskich. Wnioskodawca dokonuje przeliczenia wynagrodzeń wyrażonych w walucie obcej, gdyż taki obowiązek wynika z przepisów prawa podatkowego;

g. Wartość początkowa poszczególnych wartości niematerialnych i prawnych jest ustalana na podstawie kwot wynikających z umowy lub faktur z uwzględnieniem różnic kursowych naliczonych do dnia przekazania do używania nabytych składników majątku;

h. Moment wprowadzenia wartości niematerialnych i prawnych do ewidencji oraz moment rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych (amortyzacji):

* amortyzacja licencji nastąpi począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym licencję wprowadzono do ewidencji. Licencja z kolei zostanie wprowadzona do ewidencji z chwilą otrzymania dokumentacji;

* amortyzacja autorskiego prawa majątkowego nastąpi począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym prawo autorskie wprowadzono do ewidencji. Prawo autorskie zostanie z kolei wprowadzone do ewidencji z chwilą otrzymania dokumentacji;

* prawo ochronne na znak towarowy powinno być amortyzowane począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym nabyto znak (w tym miesiącu nastąpi wprowadzenie tej wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji);

* amortyzacja zgłoszonego do Urzędu Patentowego znaku towarowego może nastąpić począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym znak wprowadzono do ewidencji. Wprowadzenie do ewidencji nastąpi z chwilą wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy.

W odpowiedzi na wezwanie II Wnioskodawca poinformował, że:

Zakup poszczególnych praw wymienionych w punktach 1-4 wniosku dokumentowany jest co do zasady umową. Sposób fakturowania i płatności określa umowa. Najczęściej sprzedający wstawia faktury oddzielnie za każdą ratę płatności po ziszczeniu się konkretnych warunków, określonych w umowie, ale są również przypadki wystawienia faktur od razu po przekazaniu dokumentacji lub od razu po zawarciu umowy.

Po zrealizowaniu całości umowy Wnioskodawca posiada faktury obejmujące całość wynagrodzeń na zakup wszystkich praw wymienionych w punktach 1-4 wniosku.

Zdarzają się również sytuacje, że nie ma umowy lecz dowodem zakupu praw są wyłącznie faktury.

W przypadku przejęcia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz nabycia licencji do dokumentacji, w sytuacji gdy na moment przyjęcia tej licencji do używania sprzedający nie wystawił faktur obejmujących całą kwotę wynagrodzenia, nabycie udokumentowane jest:

a.

umową,

b.

dokumentacją otrzymaną w formie papierowej i/lub elektronicznej,

c.

oryginałem pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.

W przypadku przejęcia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz nabycia licencji do dokumentacji, w sytuacji gdy na moment przyjęcia tej licencji do używania sprzedający wystawił faktury obejmujące całą kwotę wynagrodzenia, nabycie udokumentowane jest:

a.

umową,

b.

dokumentacją otrzymaną w formie papierowej i/lub elektronicznej,

c.

oryginałem pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego,

d.

fakturami.

W przypadku nabycia autorskich praw majątkowych do dokumentacji, w sytuacji gdy na moment przyjęcia tych praw do używania sprzedający nie wystawił faktur obejmujących całą kwotę wynagrodzenia, nabycie udokumentowane jest:

a.

umową,

b.

dokumentacją otrzymaną w formie papierowej i/lub elektronicznej,

c.

oryginałem pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego (ten dokument występuje wyłącznie w przypadku produktów leczniczych).

W przypadku nabycia autorskich praw majątkowych do dokumentacji, w sytuacji gdy na moment przyjęcia tych praw do używania sprzedający wystawił faktury obejmujące całą kwotę wynagrodzenia, nabycie udokumentowane jest:

a.

umową,

b.

dokumentacją otrzymaną w formie papierowej i/lub elektronicznej,

c.

oryginałem pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego (ten dokument występuje wyłącznie w przypadku produktów leczniczych).

Nabycie praw do znaków towarowych, w stosunku do których zostały udzielone prawa ochronne w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, w sytuacji gdy na moment przyjęcia tych praw do używania sprzedający nie wystawił faktury, udokumentowane jest:

a. Umową zakupu wraz z umową cesji znaku,

b. Decyzją UPRP przyznającą prawo ochronne,

c. Świadectwem ochronnym na znak.

Nabycie praw do znaków towarowych, w stosunku do których zostały udzielone prawa ochronne w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, w sytuacji gdy na moment przyjęcia tych praw do używania sprzedający wystawił faktury, udokumentowane jest:

a. Umową zakupu wraz z umową cesji znaku,

b. Decyzją UPRP przyznającą prawo ochronne,

c. Świadectwem ochronnym na znak,

d. Fakturami.

Nabycie praw z dokonanego w Urzędzie Patentowym zgłoszenia znaku towarowego, w sytuacji gdy na moment zakupu tych praw sprzedający nie wystawił faktury udokumentowane jest:

a. Umową zakupu wraz z umową cesji znaku,

b. Potwierdzeniem zgłoszenia znaku do UPRP.

Nabycie praw z dokonanego w Urzędzie Patentowym zgłoszenia znaku towarowego, w sytuacji gdy na moment zakupu tych praw sprzedający wystawił faktury udokumentowane jest:

a. Umową zakupu wraz z umową cesji znaku,

b. Potwierdzeniem zgłoszenia znaku do UPRP,

c. Fakturami.

Do czasu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy Wnioskodawca będzie z reguły posiadał:

a. Umowę zakupu wraz z umową cesji znaku,

b. Potwierdzenie zgłoszenia znaku do UPRP,

c. Faktury.

W dotychczas zawartych przez Wnioskodawcę umowach cena za nabycie praw wymienionych w punktach 1-4 wniosku, w zależności od treści umowy z danym sprzedawcą, była określana w PLN lub EUR.

Dotychczas nie wystąpiła sytuacja, w której w jednej umowie wynagrodzenie i płatności za część praw określone byłyby w innej walucie.

Zdarzył się jednak przypadek, że mimo iż umowa określała wynagrodzenie wyrażone w walucie obcej oraz zawierała zapisy, że wszystkie kwoty podane w danej walucie obcej zostaną przeliczone po kursie średnim ogłaszanym przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury kontrahent wystawił faktury na dwie raty płatności w walucie obcej, a na jedną z rat płatności jako równowartość waluty obcej w złotych polskich, przeliczając ratę wynagrodzenia w walucie obcej po kursie średnim ogłaszanym przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury.

Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości rozliczeń w innych walutach obcych, np. USD.

Podstawą dokonania płatności za wszystkie prawa wymienione w punktach 1-4 wniosku będą (w zależności od przedmiotu danej umowy i jej treści):

a.

wyłącznie umowa;

b.

umowa oraz faktury proforma;

c.

umowa oraz faktury za poszczególne raty płatności;

d.

wyłącznie faktury proforma lub faktury (jeśli nie ma umowy).

Zapłaty dokonywane są z rachunków bankowych Wnioskodawcy zarówno złotówkowych jak i walutowych i udokumentowane przelewem bankowym.

Jeśli umowa i/lub faktura określa wynagrodzenie i płatność w złotych polskich wówczas Wnioskodawca dokonuje płatności w złotówkach. Jeśli umowa i/lub faktura określa wynagrodzenie i płatność w walucie obcej wówczas Wnioskodawca dokonuje płatności w walucie obcej.

Płatności za nabycie praw wymienionych w punktach 1-4 wniosku dokonywane będą:

* w złotych polskich,

* w walutach obcych, najczęściej w walucie EUR.

W przypadku umów zawartych z polskimi podmiotami dotyczących nabycia praw wymienionych w punktach 1-2 wniosku określających:

a.

wynagrodzenie sprzedającego z tytułu sprzedaży tych praw w walucie obcej,

b.

fakturowanie poszczególnych rat, w zależności od ziszczenia się konkretnych warunków z umowy, jako równowartość w złotych polskich wynagrodzenia wyrażonego w walucie obcej; umowa zawiera wówczas zapisy, że wszystkie kwoty podane w danej walucie obcej zostaną przeliczone po kursie średnim ogłaszanym przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury lub innym kursie uzgodnionym przez strony,

c.

dokonywanie płatności w ratach w zależności od ziszczenia się konkretnych warunków z umowy w złotych polskich (wówczas umowa precyzuje wg jakiego kursu ma być dokonana płatność - najczęściej jest to kurs średni ogłaszany przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty lub kurs zastosowany na fakturze dokumentującej ratę płatności-faktura wystawiona jest już wówczas w złotych polskich), lub w walucie obcej.

i gdy na moment przyjęcia praw do używania sprzedający nie wystawił faktur obejmujących całą kwotę wynagrodzenia, Wnioskodawca dokonuje przeliczenia wynagrodzenia określonego w umowie za nabycie danych praw wyrażonego w umowie w walucie obcej na polską walutę po kursie średnim ogłaszanym przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zawarcia umowy.

Niemniej jednak Wnioskodawca nie wyklucza takiej sytuacji również w przypadku nabycia praw wymienionych w punktach 3-4 wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz nabycie licencji do dokumentacji należy traktować w rozumieniu art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako nabycie licencji i amortyzować: począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzymał dokumentację i ujął w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

2. Czy w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę nabycie autorskich praw majątkowych do dokumentacji należy traktować jako nabycie praw autorskich w rozumieniu art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i amortyzować począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzymał dokumentację i ujął w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

3. Czy nabycie praw do znaków towarowych, w stosunku do których zostały udzielone prawa ochronne w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej należy amortyzować począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca nabył prawa ochronne do znaków towarowych i wprowadził je do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, nie czekając na dokonanie zmiany podmiotu uprawnionego do znaku.

4. Czy w przypadku nabycia praw z dokonanego w Urzędzie Patentowym zgłoszenia znaku towarowego amortyzacja może nastąpić nie wcześniej niż w momencie uzyskania praw ochronnych do znaku towarowego i wprowadzeniu uzyskanego prawa ochronnego do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

5. Według jakiego kursu dokonać przeliczenia wynagrodzenia wyrażonego jako równowartość waluty obcej w złotych polskich jak również w walucie obcej jeżeli sprzedający po zawarciu umowy nie wystawił faktury obejmującej całą kwotę należności w przypadku nabycia licencji oraz praw autorskich (pkt 1 i 2) oraz nabycia praw wymienionych w punktach 3-4 wniosku.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 (stan faktyczny/zdarzenie przyszłe). Natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego do produktu leczniczego wynikających z Pozwolenia oraz nabycie licencji do dokumentacji należy traktować jako nabycie licencji zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p. Przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego do produktu leczniczego wynikających z Pozwolenia oraz nabycie licencji do dokumentacji następuje w ramach jednej umowy. W ocenie Wnioskodawcy przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego do produktu leczniczego wynikających z Pozwolenia należy rozpatrywać łącznie z nabyciem licencji do dokumentacji.

Przejęcie praw i obowiązków bez nabycia licencji do dokumentacji byłoby pozbawione gospodarczego sensu, ponieważ nie jest możliwe realizowanie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego bez dostępu do dokumentacji. Jak wynika z przepisów Prawa farmaceutycznego, stosownie do art. 32 ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego zmiana podmiotu odpowiedzialnego wymaga - oprócz złożenia wniosku podmiotu wstępującego w prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu odpowiedzialnego - dołączenia umowy o przejęciu praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego.

Przedmiotem umów licencyjnych mogą być dobra niematerialne objęte ochroną na podstawie:

* ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., dalej: u.p.a.p.p.);

* ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., dalej: u.p.w.p.).

Dokumentacja oraz dokumentacja rejestracyjna, o której mowa we wniosku objęta jest ochroną prawa autorskiego. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 (u.p.a.p.p.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Niewątpliwie dokumentacja spełnia przesłanki zawarte w tym przepisie. Stanowi ona bowiem dobro własności intelektualnej. Zawiera informacje opracowane lub będące w posiadaniu przedsiębiorstwa farmaceutycznego udzielającego licencji dotyczące produktów leczniczych, w tym między innymi informacje dotyczące technologii, informacje o badaniach i rozwoju, tajemnice handlowe itd.

Przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego do produktu leczniczego wynikających z Pozwolenia wraz z prawami do dokumentacji objęte jest także ochroną właściwą dla licencji. Przejęcie praw i obowiązków jest bowiem ściśle związane z nabyciem licencji do dokumentacji. Zarówno przejęcie powyższych praw i obowiązków, jak i nabycie licencji do dokumentacji następuje w jednej umowie. W wyniku przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego oraz nabycia praw do dokumentacji produktu leczniczego następuje nabycie wiedzy ucieleśnionej w dokumentacji będącej podstawą wydania pozwolenia.

Mając na uwadze powyższe nie ulega wątpliwości, że przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego do produktu leczniczego wynikających z Pozwolenia oraz nabycie licencji do dokumentacji, stanowiącej dobro chronione prawem autorskim należy traktować jako licencję, niezależnie od tego, czy w danej umowie wynagrodzenie zostanie określone odrębnie dla nabycia licencji i odrębnie dla nabycia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego. Licencja ta po spełnieniu warunków określonych w art. 16b ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi wartość niematerialną i prawną, podlegającą amortyzacji.

Amortyzacja nastąpi, zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym licencję wprowadzono do ewidencji. Licencja z kolei zostanie wprowadzona do ewidencji z chwilą otrzymania dokumentacji. Momentu zaliczenia licencji do wartości niematerialnych i prawnych nie można utożsamiać z momentem pozytywnego zakończenia procesu rejestracyjnego leku.

Pogląd ten został wyrażony w wyroku WSA w Warszawie z dnia 5 lutego 2010 r., III SA/Wa 1552/09. Sąd uznał, że "nabycie licencji na korzystanie z dossier (inaczej dokumentacji - wstawienie Wnioskodawcy) z chwilą jego otrzymania i tym samym przyjęcia do używania nadaje się od razu do "gospodarczego wykorzystania". Jest to bowiem ten moment, w którym Spółka ma już sposobność i może posłużyć się licencją na korzystanie z dossier w celu rozpoczęcia procesu związanego z uzyskaniem pozwolenia na dopuszczenie do obrotu na terytorium Polski produktu leczniczego, którego dotyczy dossier."

W przypadku wystawienia przez licencjodawcę kilku faktur wartość początkową licencji stanowić będzie kwota wynagrodzenia wynikająca z umowy zawartej ze sprzedającym. W przypadku odrębnego określenia wynagrodzenia dla nabycia licencji i przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, dla określenia wartości początkowej licencji należy zsumować kwoty tych wynagrodzeń wynikające z zawartej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepis art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodu.

Jak stanowi art. 16b ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Tutejszy organ podatkowy wskazuje, że przesłanką konieczną do uznania składników majątku (wskazanych w przepisie art. 16b ust. 1 ustawy podatkowej) za wartości niematerialne i prawne i do ich amortyzowania - stosownie do przepisu art. 16b ust. 1 ustawy podatkowej - jest przewidywany okres ich używania dłuższy niż rok, oraz wykorzystywanie ich przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. A zatem uzyskana przez licencjobiorcę licencja będzie u niego stanowiła wartość niematerialną i prawną, jeżeli umowa licencyjna będzie zawarta na czas dłuższy niż jeden rok, i wykorzystywana będzie przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jeśli zatem Spółka nabyła licencję w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i przewiduje, że licencję tę będzie używała dłużej niż 1 rok, nabytą licencję zaliczyć powinna do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w zakresie projektowania, wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji: produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety, kosmetyków i innych produktów.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności zawiera szereg umów z innymi niepowiązanymi przedsiębiorstwami - krajowymi jak i zagranicznymi (również farmaceutycznymi). Umowy te dotyczą między innymi nabycia praw do produktów leczniczych w celu poszerzenia swojego asortymentu produktów. Umowy są dostosowane do konkretnej transakcji, różnią się przedmiotem i zakresem. Przedmiotem umów może być: przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz nabycie licencji do Dokumentacji produktu, obejmującej m.in. dane, informacje, procesy, techniki, itd. (w tym Dokumentacji rejestracyjnej, będącej podstawą do wydania Pozwolenia); nabycie autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu, tj. dokumentacji, będącej podstawą wydania Pozwolenia na Dopuszczenie do obrotu. W tym przypadku nabywane prawa Dokumentacji są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania; nabycie zarejestrowanego w Urzędzie Patentowym znaku towarowego; nabycie zgłoszonego do Urzędu Patentowego znaku towarowego. Ponadto prawa objęte wnioskiem zostały przez Wnioskodawcę nabyte, nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, ich przewidywany okres używania przekracza jeden rok, będą wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku nabycia zarejestrowanego lub zgłoszonego znaku towarowego zawierana jest dodatkowa umowa cesji znaku. Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenia zgłoszenia znaku, decyzje UPRP przyznające prawo ochronne oraz świadectwa ochronne na znak.

Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z kolei, na podstawie przepisu art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątku, o których mowa między innymi w art. 16b tej ustawy wprowadza się do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z art. 9 ust. 1, "najpóźniej w miesiącu przekazania do używania".

W ocenie organu podatkowego w przedmiotowym przypadku z punktu widzenia wprowadzenia licencji do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych właściwym momentem od którego można mówić, że nabyta przez Spółkę licencja w myśl art. 16b ust. 1 pkt 5 nadaje się do gospodarczego wykorzystania (czyli jest w pełni funkcjonalna) jest chwila otrzymania dokumentacji rejestracyjnej.

Nabycie licencji na korzystanie z dokumentacji z chwilą jej otrzymania i tym samym przyjęcia do używania nadaje się od razu do "gospodarczego wykorzystania". Jest to bowiem ten moment, w którym Spółka ma już sposobność i może posłużyć się licencją na korzystanie z dokumentacji w celu rozpoczęcia procesu związanego z uzyskaniem pozwolenia na dopuszczenie do obrotu na terytorium Polski produktu leczniczego, którego dotyczy dokumentacja. Takie działanie jest niezbędne do tego, aby w przyszłości Spółka mogła w sposób legalny dokonywać sprzedaży danego produktu leczniczego. To jest cel, do którego Spółka dąży i który zamierza osiągnąć. Wprowadzona do ewidencji licencja służy zatem Spółce do realizacji potrzeb związanych z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Wskazana sfera działania bezsprzecznie kwalifikuje się zatem do sfery gospodarczej.

Powyższe prowadzi do wniosku, że w świetle art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzoną do ewidencji licencję, jako składnik majątku wymieniony w art. 16b, należało wprowadzić do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania jej do używania, tj. w miesiącu nabycia, a od kolejnego miesiąca Spółka będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych z tego tytułu. Rozpoczęcie dokonywania odpisów amortyzacyjnych przez Spółkę może zatem nastąpić zanim uzyska ona pozwolenie na dopuszczenia produktu leczniczego do obrotu (w miesiącu następującym po miesiącu wprowadzenia licencji do ewidencji).

Podsumowując, przejęcie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu leczniczego oraz nabycie licencji do dokumentacji należy traktować jako licencję i zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz amortyzować począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca nabył i wprowadził licencję do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć ojej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl