IPTPB3/423-322/11-6/PM - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskania dotacji na finansowanie kosztów inwestycji związanych z ochroną powietrza.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-322/11-6/PM Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskania dotacji na finansowanie kosztów inwestycji związanych z ochroną powietrza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wypłacania dotacji na finansowanie kosztów inwestycji związanych z ochroną powietrza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w skutków podatkowych wypłacania dotacji na finansowanie kosztów inwestycji związanych z ochroną powietrza.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 8 lutego 2012 r., nr IPTPB3/423-322/11-3/PM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wystąpił do Wnioskodawcy o jego uzupełnienie.

W odpowiedzi na wezwanie, w dniu 20 lutego 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku (nadane w polskiej placówce pocztowej 17 lutego 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zgodnie z uchwałą Rady Gminy i na podstawie zarządzenia Wójta Gminy udziela dotacji ze środków budżetu Gminy na realizację zadania związanego z ochroną powietrza, podlegającego na zastosowaniu indywidualnego ekologicznego źródła ciepła, poprzez modernizację istniejącego lub montowanie nowego systemu grzewczego w budynku będącym własnością osób prawnych lub przedsiębiorców.

Dodatkowo z budżetu Gminy Wnioskodawca dotuje zakup kolektorów słonecznych do podgrzewania wody użytkowej.

Z wyżej wymienionych dotacji korzystają osoby prawne i przedsiębiorcy będący właścicielami budynków przeznaczonych na działalność gospodarczą.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), Wnioskodawca poinformował, iż z udzielonych dotacji ze środków budżetu gminy korzystają zarówno osoby prawne jak i fizyczne. Ponadto w rozumieniu Wnioskodawcy Przedsiębiorcą jest osoba prawna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego należy wystawić osobom prawnym i przedsiębiorcom korzystającym z wyżej wymienionych dotacji na podstawie umowy cywilnoprawnej CIT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przeformułował pytanie i sformułował je następująco:

Czy w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego należy wystawić osobom prawnym korzystającym z wyżej wymienionych dotacji na podstawie umowy cywilnoprawnej CIT -8.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie musi wystawiać CIT-8, ani innego formularza CIT, ponieważ dofinansowanie nie jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych, jak również formularze CIT składają jedynie osoby prawne jako zeznanie roczne. Świadczy o tym art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), który mówi, że dotacje otrzymane z budżetu państwa lub z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach podlegają zwolnieniu z podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania, stanowi natomiast dochód ustalony, zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Dopiero tak ustalony dochód, stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy. Punkt 47 tego przepisu stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W kontekście powyższego, wskazać należy, iż zwolnienie, o którym mowa w cytowanym przepisie dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla jego zakresu nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter (czy są określane jako podmiotowe, przedmiotowe, czy też celowe). Zakres zwolnienia nie jest uwarunkowany również sposobem wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Zgodnie z art. 403 ust. 3 ustawy - Prawo ochrony środowiska finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6.

Artykuł 403 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców;

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Z kolei na podstawie ust. 5 art. 403 powyższej ustawy zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały.

Ponadto w myśl ust. 6 tegoż przepisu udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ust. 4. W przypadku, gdy dotacja stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia "dotacja". Brak ustawowej definicji pojęcia "dotacja" nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy o finansach publicznych w zakresie rozumienia sformułowania "dotacja" zawartego w przepisach podatkowych.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie uchwały Rady Gminy i zarządzenia Wójta Gminy udziela dotacji ze środków budżetu Gminy na realizację zadania związanego z ochroną powietrza.

W związku z powyższym, dotacja udzielana przez Gminę mieści się w katalogu zwolnień przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, korzysta bowiem ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 tejże ustawy. Z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika dla Wnioskodawcy obowiązek wystawiania informacji korzystającym z dotacji, informacji według ustalonego wzoru CIT-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodać należy, że formularz CIT - 8, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2011 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 265, poz. 1575), to zeznanie o wysokości dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, które w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają właściwemu urzędowi skarbowemu podatnicy tego podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl