IPTPB3/423-28/14-2/MF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-28/14-2/MF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy otrzymanej przez Spółkę #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy otrzymanej przez Spółkę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą w przeważającej mierze działalność rolniczą, w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychody osiągane z działalności rolniczej w poprzednich latach podatkowych są wyłączone spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Pozostała część dochodów uzyskiwanych przez Spółkę, tj. dochodów z działalności pozarolniczej jest przeznaczana na działalność rolniczą. W związku z tym dochody te, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium kraju.

Wnioskodawca, jako udziałowiec innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością otrzyma dywidendę. Spółka wypłacająca dywidendę ma siedzibę na terytorium kraju, a przeważającą część swoich przychodów osiąga z działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym, jej przychody podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 oraz 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku Spółki, w latach poprzedzających rok podatkowy, za który dywidenda będzie wypłacona udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił więcej niż 60% przychodów osiąganych ze wszystkich rodzajów działalności, w rozumieniu art. 17 ust. 4e wskazanej ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłacona na rzecz Wnioskodawcy dywidenda będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli zgodnie z art. 26 ust. 1a ww. ustawy Wnioskodawca złoży oświadczenie o przeznaczeniu wypłaconych środków w postaci otrzymanej dywidendy na cele działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i na te cele rzeczywiście w przyszłości środki te będą spożytkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dywidenda podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), z zastrzeżeniem, że Spółka przeznaczy otrzymane środki na działalność rolniczą, oraz najpóźniej na dzień otrzymania dywidendy złoży spółce wypłacającej dywidendę oświadczenie o przeznaczeniu otrzymanych środków na działalność rolniczą, zgodnie z art. 26 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej. Za działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa się działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej miesiąc - w przypadku roślin, 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek, 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego, 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

Oznacza to, że przychody uzyskane z działalności rolniczej pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednakże, wyłączenie to nie ma zastosowania do dochodów z działalności innej niż rolnicza. Otrzymanie dywidendy, będącej dochodem z udziału w zysku osoby prawnej (art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) nie zostało objęte zakresem działalności rolniczej. Zatem, w związku z tym, że dywidenda nie stanowi przychodu z działalności rolniczej, podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Oznacza to, że wypłacona przez spółkę mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Polski dywidenda, co do zasady, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym od osób prawnych. W takiej sytuacji, podmiot wypłacający należności (w dniu wykonania wypłaty), jako płatnik podatku jest obowiązany pobrać podatek, na podstawie art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku uzyskania przez podatnika prowadzącego działalność rolniczą dochodów z innych źródeł niż działalność rolnicza, dochody z działalności pozarolniczej mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze wskazanym przepisem zwolnieniu z opodatkowania podlegają dochody podatników z działalności pozarolniczej (w tym z działów specjalnych produkcji rolnej), w części przeznaczonej na działalność rolniczą (w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Ponadto, w myśl art. 26 ust. 1a wskazanej ustawy płatnik nie ma obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji, gdy podmioty korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w tym uzyskujące dochody przeznaczone na działalność rolniczą), w związku z przeznaczeniem uzyskanych dochodów na cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Powyższe oznacza, że dochody uzyskiwane przez podmiot prowadzący działalność rolniczą, z działalności pozarolniczej mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po wypełnieniu następujących przesłanek:

* w roku poprzedzającym rok podatkowy, udział przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności;

* przeznaczenie pozyskanych środków na działalność rolniczą, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e w związku z art. 2 ust. 2 ustawy;

* złożenie oświadczenia o przeznaczeniu środków na działalność rolniczą na podstawie art. 26 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (najpóźniej w dniu wypłaty należności).

Biorąc pod powyższe, Spółka uważa, że skoro osiągane przez Nią przychody z działalności rolniczej powiększone o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej w stosunku do pozostałych źródeł przychodów w roku poprzedzającym otrzymanie dywidendy stanowiły więcej niż 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności to w przypadku przeznaczenia dywidendy na działalność rolniczą, potwierdzonego złożonym płatnikowi oświadczeniem, wypłacona dywidenda korzysta ze zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl