IPTPB3/423-270/12-5/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-270/12-5/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy powstanie obowiązek podatkowy po stronie Spółki, będącej akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej, na moment przekształcenia w spółkę komandytową (pytanie nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie modernizacji i zarządzania nieruchomościami, których jest właścicielem. Jednym z posiadanych aktywów Spółki jest nieruchomość gruntowa wraz z posadowionym na niej budynkiem przemysłowym (budynek fabryczny).

Na obecnym etapie Spółka rozważa różne scenariusze restrukturyzacji swojej działalności oraz form dalszego Jej prowadzenia. Jednym z rozważanych scenariuszy jest wniesienie aportem przez spółkę wskazanej wyżej nieruchomości do utworzonej w tym celu przez Spółkę (jako jej akcjonariusza) spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA). Nie jest jednak wykluczone, że ta nowo utworzona spółka (dalej: Spółka Zależna), w przypadku uzyskania satysfakcjonującej ją oferty zakupu nieruchomości uzyskanej w drodze aportu Spółki, będzie zmierzać do jej sprzedaży.

W takim przypadku (sprzedaży nieruchomości) Spółka rozważy formę i zakres dalszego funkcjonowania Spółki Zależnej w zależności od możliwości inwestycyjnych, rzeczywistości gospodarczej, warunków i perspektywy makroekonomicznych i innych czynników biznesowych. W zależności od decyzji i oceny sytuacji Spółka może podjąć decyzję o dalszym funkcjonowaniu Spółki Zależnej w niezmienionej formie, może ją przekształcić w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub w inną spółkę osobową (np. spółkę komandytową). W zależności od warunków i sytuacji gospodarczej Spółka może również podjąć decyzję o likwidacji Spółki Zależnej i wypłacie na rzecz Spółki (oraz pozostałych wspólników Spółki Zależnej) środków pieniężnych pochodzących z podziału majątku Spółki Zależnej (majątek likwidacyjny). Przy tym likwidacja Spółki Zależnej może nastąpić również po jej przekształceniu w spółkę kapitałową lub inną spółkę osobową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie wkładu niepieniężnego przez Spółkę do nowo utworzonej Spółki Zależnej działającej w formie SKA, w zamian za obejmowane w tej spółce akcje, będzie rodziło po stronie Spółki jakiekolwiek konsekwencje podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprzedaż nieruchomości przez Spółkę Zależną działającą w formie SKA będzie rodziła obowiązek podatkowy w Spółce, będącej akcjonariuszem Spółki Zależnej, w momencie tej sprzedaży.

3.

Czy przekształcenie Spółki Zależnej, działającej w formie SKA, w spółkę komandytową, będzie rodziło obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki, będącej akcjonariuszem SKA, na moment tego przekształcenia.

4.

Czy likwidacja Spółki Zależnej, działającej w formie spółki komandytowo - akcyjnej bądź spółki komandytowej (po przekształceniu z SKA), polegająca na wypłacie na rzecz Spółki środków pieniężnych w ramach podziału majątku Spółki Zależnej, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Spółce.

Niniejsza interpretacja dotyczy udzielenia odpowiedzi w zakresie pytania nr 3 wniosku, natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne interpretacje.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie Spółki Zależnej, działającej w formie SKA, w spółkę komandytową, nie będzie rodziło obowiązku z podatkowego po stronie Spółki, będącej akcjonariuszem SKA na moment tego przekształcenia.

Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeks spółek handlowych SKA może być przekształcona w inną Spółkę handlową (Spółkę przekształconą). W myśl art. 553 § 1 Kodeks spółek handlowych Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 Kodeks spółek handlowych). Z powyższego wynika, że spółka przekształcona staje się co do zasady kontynuatorem praw i obowiązków przysługujących spółce przekształcanej.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że przekształcenie spółki w inną spółkę, zgodnie z art. 551 Kodeks spółek handlowych, ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i nie powoduje powstania nowego podmiotu, rozpoczynającego prowadzenie tejże działalności.

Na gruncie prawa podatkowego problematykę następstwa prawnego reguluje art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Stosownie do postanowień art. 93a § 1 pkt 2 w zw. z § 2 pkt 1 lit. a spółka komandytowa niemająca osobowości prawnej zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej (tu: SKA) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki (SKA).

W świetle powyższego stwierdzić należy, że przekształcenie SKA w spółkę komandytową nie jest traktowane jak likwidacja SKA i powstanie nowego podmiotu (spółki komandytowej), a jedynie jako proces zmierzający do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że w przypadku przekształcenia, wspólnik spółki osobowej nie wnosi do spółki komandytowej żadnego aportu - mamy bowiem do czynienia z tym samym podmiotem, który zmienił jedynie formę prawną działalności a nie z dwoma odrębnymi podmiotami-likwidowaną SKA oraz nowo powstałą spółką komandytową.

Od strony podatkowej należy wskazać, że Spółka, jako przyszły wspólnik spółki komandytowej powstałej z przekształcenia SKA, nie osiągnie przychodu z tytułu tego przekształcenia, albowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ani w art. 12, określającym katalog źródeł przychodów, ani też w innych przepisach tej ustawy nie przewidują tego rodzaju źródła przychodu (z tytułu przekształcenia), jako podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jedynym przepisem nakładającym obowiązek określenia przychodu z tytułu przekształcenia jest art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przepis ten dotyczy jednak wyłącznie kwestii przekształcenia spółek kapitałowych (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej) w spółki osobowe. Nie będzie on miał zatem zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Ponadto w wyniku przekształcenia Spółka nie osiągnie żadnej korzyści materialnej ani też żadna korzyść nie zostanie jej postawiona do dyspozycji, albowiem kapitał zakładowy spółki komandytowo - akcyjnej stanie się kapitałem podstawowym spółki komandytowej w tej samej wysokości i bez żadnych zmian. Tym samym Spółka, od strony ekonomicznej, nie osiągnie żadnych korzyści w związku z tym przekształceniem - Spółce będą przysługiwać te same (w identycznej wysokości) prawa udziałowe w spółce przekształconej (spółce komandytowej), jakie przysługiwały jej wcześniej w spółce przekształcanej (SKA).

Zatem, wobec braku przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wskazującego na istnienie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową, jak również wobec faktu, że z ekonomicznego punktu widzenia przekształcenie SKA, w której Spółka jest akcjonariuszem, w spółkę komandytową, nie zmieni stanu majątkowego Spółki, po stronie Spółki nie wystąpią żadne obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko takie, w zakresie przekształcenia jednej spółki osobowej w inną spółkę osobową potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 maja 2011 r., Nr IBPBI/2/423-290/11/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Okoliczność, że Wnioskodawca w uzasadnieniu stanowiska w sprawie oceny prawnej nie wskazał miejsca publikacji ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., nie ma wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl