IPTPB3/423-248/11-5/GG - Zwolnienie z CIT dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z tytułu nowych inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-248/11-5/GG Zwolnienie z CIT dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z tytułu nowych inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) i pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskanych w specjalnej strefie ekonomicznej z tytułu nowej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskanych w specjalnej strefie ekonomicznej z tytułu nowej inwestycji.

Z uwagi na braki formalne wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 24 października 2011 r., nr IPTB3/423-248/11-2/GG, oraz pismem z dnia 22 grudnia 2011 r., nr IPTPB3/423-248/11-4/GG, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

W odpowiedzi na ww. wezwania dnia 9 listopada 2011 r. i dnia 5 stycznia 2012 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zwanej dalej "Stefą") na podstawie zezwolenia wydanego dnia 5 maja 2005 r. Wnioskodawca zajmuje się produkcją układów sterowniczych do sprzętu AGD oraz ich sprzedażą.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od opodatkowania dochodu przewidzianego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Obecnie Wnioskodawca planuje dokonanie nowej inwestycji polegającej na rozbudowie przedsiębiorstwa poprzez modernizację pomieszczeń biurowych. Wskazana modernizacja polegać będzie na: zakupie i instalacji klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych, instalacji systemu telekomunikacyjnego, zakupie nowych mebli biurowych oraz wymianie komputerów na nowsze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowane obecnie przez Wnioskodawcę wydatki na rozbudowę przedsiębiorstwa, polegającą na modernizacji pomieszczeń biurowych tj.: zakupie klimatyzacji do pomieszczeń biurowych, instalacji systemu telekomunikacyjnego, zakupie nowych mebli biurowych oraz wymianie komputerów na nowsze, mieszczą się w pojęciu nowej inwestycji w rozumieniu przepisu § 3 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej i w związku z tym mogą być uwzględnione przy ustalaniu wysokości udzielonej Wnioskodawcy pomocy regionalnej, a tym samym wysokości zwolnienia od podatku przewidzianego przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, do Jego sytuacji zastosowanie znajdzie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, zwane dalej "Rozporządzeniem", co wynika z przepisu § 8 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), który stanowi, że do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Biorąc to pod uwagę, do sytuacji Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie właśnie Rozporządzenie z 2004 r.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są "dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami".

Z kolei wydane na podstawie przepisu art. 4 ust. 1 i art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 z późn. zm.), zwane dalej "Rozporządzeniem" w § 3 ust. 1 stanowi, że "Pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników."

W konsekwencji powyższych przepisów, w sytuacji uznania planowanej przez Wnioskodawcę rozbudowy przedsiębiorstwa, za nową inwestycję w rozumieniu § 3 ust. 4 Rozporządzenia, jej koszty będą mogły zostać uwzględnione przy ustalaniu wysokości udzielanej Wnioskodawcy pomocy regionalnej, a tym samym wysokości zwolnienia od podatku.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 4 Rozporządzenia "Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części." Jedną z postaci nowej inwestycji jest zatem rozbudowa przedsiębiorstwa. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod pojęciem rozbudowy należy rozumieć nie tylko "powiększenie budowli lub obszaru już zabudowanego", ale także "powiększenie potencjału gospodarczego w jakiejś dziedzinie gospodarki: poszerzenie zakresu działalności jakiejś instytucji". W związku z przytoczoną definicją można uznać, że użyte w przepisie § 3 ust. 4 Rozporządzenia pojęcie "rozbudowy przedsiębiorstwa" oznacza zwiększenie potencjału gospodarczego przedsiębiorstwa, a zatem dokonanie w nim takich modyfikacji, które pozwalają na powiększenie jego możliwości gospodarczych.

Planowana przez Wnioskodawcę modernizacja pomieszczeń biurowych tj. zakup klimatyzacji do pomieszczeń biurowych, instalacji systemu telekomunikacyjnego, zakup nowych mebli biurowych oraz wymianę komputerów na nowsze, powinna być kwalifikowana jako prowadząca do powiększenia potencjału gospodarczego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Instalacja systemu telekomunikacyjnego oraz wymiana komputerów na nowe niewątpliwie prowadzi do usprawnienia działania biura Wnioskodawcy, co pozwoli na efektywniejszą jego pracę. Montaż klimatyzacji przełoży się na komfort pracy pracowników biurowych zwiększając jednocześnie ich efektywność. Nie podlega bowiem wątpliwości, że brak klimatyzacji szczególnie w miesiącach letnich powoduje konieczność pracy w wysokich temperaturach, co przekłada się na większe zmęczenie pracowników i zmniejszenie ich efektywności. Zakup nowych mebli natomiast ma na celu powiększenie przestrzeni, w której mogą być przechowywane dokumenty Wnioskodawcy, a także wygodniejsze ich posegregowanie. Jest to konsekwencją rozwoju przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, co przekłada się na ilość dokumentów, a w konsekwencji wymusza zwiększenie powierzchni, w której możliwe będzie ich przechowywanie. Połączenie opisanych działań w sposób znaczący usprawni pracę biura Wnioskodawcy, co zwiększy efektywność pracy biura i przełoży się na zwiększenie potencjału gospodarczego przedsiębiorstwa. Należy bowiem pamiętać, że rozwój przedsiębiorstwa o charakterze produkcyjnym może być zapewniony przez harmonijne usprawnianie nie tylko procesów produkcji, ale także obsługi biurowej niezbędnej dla sprawnej realizacji zwiększonej liczby zamówień.

Z tego względu zdaniem Wnioskodawcy, wskazane inwestycje mieszczą się w pojęciu "nowej inwestycji" w rozumieniu przepisu § 3 ust. 4 Rozporządzenia.

W uzupełnieniu wniosku stwierdzono, iż w konsekwencji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy wskazane inwestycje mogą być uwzględnione przy ustalaniu wysokości udzielonej Wnioskodawcy pomocy regionalnej, a tym samym wysokości zwolnienia od podatku przewidzianego przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na marginesie Wnioskodawca wyjaśnia, że w niniejszym postępowaniu dotyczącym wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wnosi o dokonanie oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie możliwości zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym zwolnienia od podatku przewidzianego przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, którego normę prawną należy (z woli ustawodawcy wyrażonej w formie stosowanego odesłania zawartego w tym przepisie) rekonstruować w oparciu o stosowne przepisy Rozporządzenia.

Z tego też względu przedmiotem niniejszego postępowania jest nie jest jedynie interpretacja przepisów Rozporządzenia jako takiego, lecz interpretacja przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w świetle przepisów Rozporządzenia. Zauważyć bowiem należy, że dla prawidłowego określenia wysokości przysługującego Wnioskodawcy zwolnienia od podatku konieczne jest prawidłowe zinterpretowanie przepisów, do których odsyła sam przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy, wskazując, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, która następnie jest uszczegółowiona przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, które mają w dalszym ciągu zastosowanie w stosunku do Wnioskodawcy.

Ponadto, niezależnie od powyższego, podkreślić należy, że ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych uznać trzeba za ustawę podatkową, bowiem przedmiotem jej regulacji są m.in. zwolnienia podatkowe, co wynika także z tytułu rozdziału 3 - "Zarządzanie strefą i zwolnienia podatkowe". Pojęcia "przepisów prawa podatkowego", którym posługuje się ustawodawca w przepisie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie można ograniczać jedynie do ustaw, które w swoim tytule zawierają takie pojęcie. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych - przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 26 maja 2009 r. (I SA/Bd 197/09) wskazał, że "zdaniem Sądu pojęcie "przepisów prawa podatkowego", o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie można ograniczać wyłącznie do ustaw, które w swoim tytule zawierają takie pojęcie, lecz chodzi o rzeczywistą treść zawartych wustawach regulacji mających wpływ na opodatkowanie. Stanowisko podobne na tle obowiązującej do 1 lipca 2007 r. instytucji interpretacji prawa wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 listopada 2007 r. w sprawie o syg. akt III SA/Wa 1737/07."

Zaznaczenia wymaga także fakt, że podstawą ustawową wydania Rozporządzenia był m.in. przepis art. 4 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Treść delegacji ustawowej określona została przepisem ust. 4 ww. przepisu, który w dacie wydania Rozporządzenia, a także wydania Wnioskodawcy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej wskazywał w szczególności, że: "4. Rozporządzenie w sprawie ustanowienia strefy określa:

(...) wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1,

5a) warunki udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia zgodności udzielonej pomocy z prawem Unii Europejskiej,

5.

szczegółowe warunki uznawania wydatków za wydatki poniesione na inwestycję na terenie strefy, a także ich minimalną wysokość.

6.

koszty Inwestycji uwzględniane przy obliczaniu wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie po dniu 31 grudnia 2000 r., oraz dla przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840),

7.

sposób dyskontowania kosztów inwestycji i wielkości pomocy publicznej na dzień uzyskania zezwolenia."

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stwierdza, że nie ulega wątpliwości to, że ustawodawca uregulował cały szereg kwestii podatkowych, tj. związanych ze zwolnieniem podatkowym w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych, wskazując dodatkowo jakie szczegóły zostaną uregulowane przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia. Tym samym Rozporządzenie uznać należy za akt wykonawczy wydany na podstawie ustawy podatkowej, a zatem przepis prawa podatkowego w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej. W konsekwencji zatem zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów Rozporządzenia, jak również przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z odpowiednimi przepisami Rozporządzenia.

W załączeniu Wnioskodawca dołączył do wniosku odpis Zezwolenia nr 60 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia wydanego dnia 5 maja 2005 r. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest produkcja układów sterowniczych do sprzętu AGD oraz ich sprzedaż.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od opodatkowania dochodu przewidzianego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Obecnie Wnioskodawca planuje dokonanie nowej inwestycji polegającej na rozbudowie przedsiębiorstwa poprzez modernizację pomieszczeń biurowych. Wskazana modernizacja polegać będzie na: zakupie i instalacji klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych, instalacji systemu telekomunikacyjnego, zakupie nowych mebli biurowych oraz wymianie komputerów na nowsze.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto na podstawie art. 17 ust. 4 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.

Z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę Zezwolenia w przedmiotowej sprawie (tj. 5 maja 2005 r.) zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 z późn. zm.).

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Na podstawie § 3 ust. 4 tegoż rozporządzenia, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części.

Jednocześnie § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia stanowi, iż pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem, że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 4, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, z wyłączeniem przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), maksymalna intensywność pomocy regionalnej określona w § 3 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2-4, wynosi:

1.

30% - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm.);

2.

40% - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30, o których mowa w rozporządzeniu wymienionym w pkt 1;

3.

50% - w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach.

Regulacja § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi zaś, iż w przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WEL 10 z 13.01.2001), z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione po dniu uzyskania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,

3.

- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Przytoczone powyżej przepisy, które znajdują zastosowanie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, określają następujące warunki, aby dany wydatek zakwalifikować do objęcia pomocą:

* musi to być koszt inwestycji,

* musi być faktycznie poniesiony w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego,

* musi być poniesiony w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy,

* musi być przeznaczony na cele określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia,

* wydatki muszą być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych, przy czym należy przyjąć, że przez koszty inwestycji należy rozumieć koszty "nowej inwestycji", o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia;

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zatem, jeżeli Wnioskodawca poniesie nakłady inwestycyjne spełniające wskazane warunki, stanowić one będą wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu przepisów powołanego rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej.

Reasumując, wydatki, które Wnioskodawca zamierza ponieść na rozbudowę przedsiębiorstwa mieszczą się w pojęciu nowej inwestycji, uprawniającej do korzystania z pomocy regionalnej, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie strefy ekonomicznej, do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl