IPTPB3/423-22/13-2/IR - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieodpłatnego przekazania przez gminę prawa własności zabudowanej nieruchomości na rzecz szkoły wyższej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-22/13-2/IR Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieodpłatnego przekazania przez gminę prawa własności zabudowanej nieruchomości na rzecz szkoły wyższej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Problem dotyczy nieruchomości, która ma zostać przekazana umową darowizny przez Miasto, jej obecnego właściciela, Akademii. Wskazana nieruchomość o powierzchni 7.128 m2., znajduje się w strefie o szczególnym znaczeniu dla historii Miasta i ma charakter zabytkowy.

Nieruchomość ta wymaga rewitalizacji i remontu konserwatorskiego, co pociąga za sobą wysokie koszty. Zarówno Konserwator Zabytków jak i Rada Miejska wydały stosowne akty zezwalające na dokonanie tej transakcji (te akty to: decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Uchwała Rada Miejskiej. Warunkiem przekazania nieruchomości jest przeprowadzenie remontu konserwatorskiego oraz wykorzystywanie nieruchomości przez obdarowaną Akademię na realizację projektu utworzenia Centrum Designu. Akademia zamierza wykorzystać nieruchomość jako przestrzeń dydaktyczną do wszelkich działań związanych z dydaktyką designu. Część pomieszczeń zostanie zagospodarowana jako sale wykładowe, pracownie rzeźbiarskie, pracownie projektowe, pracownie malarskie, modelarskie i pracownie komputerowe. Z pozostałej powierzchni obiektu ma być wydzielona przestrzeń dla działalności zajmującej się promocją designu. Wskazana nieruchomość w sposób znaczący poszerzy ofertę dydaktyczną Akademii.

W związku z powyższym zostało zadane następujące pytanie:

Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem prawa własności zabudowanej nieruchomości przez Miasto na rzecz Akademii, Szkoła Wyższa jako obdarowana będzie obowiązana do naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych od wartości darowizny.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione zagadnienie wymaga analizy przepisów prawa ogólnie obowiązującego, tj. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Statutu Akademii przyjętego uchwałą Senatu (tekst jedn.: wg stanu prawnego z dnia 1 marca 2012 r.).

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm. (dalej zwanej: u.s.w.) uczelnia ma osobowość prawną.

W art. 13 ust. 1 u.s.w. wymienione zostały podstawowe zadania uczelni, wśród których znajdują się: prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych (art. 13 ust. 1 pkt 4 u.s.w.).

Zadania uczelni zdefiniowane w ustawie rozwija Statut Akademii stanowiąc w § 5, że do podstawowych zadań uczelni należy:

* prowadzenie badań naukowych, poszukiwań artystycznych, prac rozwojowych oraz świadczenie usług w zakresie działalności artystycznej (pkt 3.3);

* rozwijanie twórczej działalności artystycznej, naukowej i badawczej, szczególnie w sferze kształtowania najbliższego otoczenia człowieka, łączenie sztuki z produkcją przemysłową (pkt 3.6);

* wszechstronne rozwijanie i upowszechnianie nauki, kultury i sztuki, wywodzących się z postępowych i nowatorskich nurtów artystycznych (pkt 3.7).

Zamierzenia związane z realizacją projektu Centrum Designu łączą w sobie wszystkie wymienione zadania, bowiem jak szczegółowo opisano to w stanie faktycznym sprawy, Centrum to ma być kolebką nowoczesnego designu połączonego z prowadzeniem działalności akademickiej, badawczej ściśle związanego z otoczeniem społecznym i gospodarczym regionu.

Na mocy art. 91 ust. 1 u.s.w. działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 u.s.w. (rozumiana łącznie z regulacją statutową w tym zakresie) podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na zasadach określonych w odrębnej ustawie, którą jest ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, że uczelnie wyższe mają osobowość prawną, nie ulega zatem wątpliwości, że są podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., (dalej: u.p.d.o.p.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Według Wnioskodawcy, otrzymana przez Uczelnię darowizna nieruchomości, tj. nieodpłatne otrzymanie rzeczy, o których mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., a które nie zostały wyłączone z grupy przychodów przez ustawodawcę, (wymienione w art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p.), stanowią przychód podatkowy Uczelni. Tak zdefiniowany przychód służy wyznaczeniu dochodu, który po ewentualnych odliczeniach - przewidzianych w u.p.d.o.p. wyznacza podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.

Jednakże art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. przewiduje, że wolne od podatku są dochody podatników, (z zastrzeżeniem ust. 1c), których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna - w części przeznaczonej na te cele. W art. 17 ust. 1c ustawodawca wymienia podmioty, do których nie ma zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Nie ma wśród nich szkół wyższych, a zatem Akademia korzysta ze zwolnienia wymienionego w tym przepisie.

Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. podatnik musi spełniać łącznie dwie przesłanki (dwa warunki):

* po pierwsze, jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* po drugie, uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Nie ulega wątpliwości, że Akademia zamierza przeznaczyć darowaną przez Miasto nieruchomość na realizację celów statutowych.

Reasumując, mając na uwadze obecny stan prawny i opisany stan faktyczny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość wskazanej darowizny jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), stanowi, że przychodem jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy.

Z kolei art. 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tej ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przepis art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tej ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 17 ust. 1c ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powołanych regulacji wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c wskazanej ustawy,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto przekaże Akademii nieruchomość o powierzchni 7.128 m2.

Warunkiem przekazania nieruchomości jest przeprowadzenie remontu konserwatorskiego oraz wykorzystywanie nieruchomości przez obdarowaną Akademię na realizację projektu utworzenia Centrum. Wnioskodawca zamierza wykorzystać nieruchomość jako przestrzeń dydaktyczną do wszelkich działań związanych z dydaktyką designu. Część pomieszczeń zostanie zagospodarowana jako sale wykładowe, pracownie rzeźbiarskie, pracownie projektowe, pracownie malarskie, modelarskie i pracownie komputerowe. Z pozostałej powierzchni obiektu ma być wydzielona przestrzeń dla działalności zajmującej się promocją designu. Wskazana nieruchomość w sposób znaczący poszerzy ofertę dydaktyczną Wnioskodawcy.

W świetle wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, że darowizna jest przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, generującym dochód, jednakże w sytuacji gdy podmiot osiągnięty dochód przeznacza na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, z wyłączeniem działalności gospodarczej, dochód ten wolny jest od podatku.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wymienia jako wolne od podatku dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego tut. Organ stoi na stanowisku, iż dochód, który Wnioskodawca uzyska z tytułu otrzymania zabudowanej nieruchomości w formie darowizny będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile nieruchomość będzie wykorzystywana dla realizacji celów statutowych, z wyłączeniem działalności gospodarczej, pokrywających się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl